علت درد بعد از رابطه جنسی؛ معرفی ۱۰ علت شایع و راه‌های درمان این مشکل

علت درد بعد از رابطه جنسی

علت درد بعد از رابطه جنسی: هرچند رابطه جنسی لذت بخش است، اما متاسفانه، درد قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی غیرمعمول نیست. دیسپارونی، اصطلاح پزشکی برای رابطه جنسی دردناک است که بسته به فرد و علت آن می‌تواند متفاوت باشد. عفونت‌ها، جراحات، آلرژی‌ها و برخی شرایط سلامتی، همگی می‌توانند علت درد بعد از رابطه جنسی باشند.

در حالی که هر کسی ممکن است درد مربوط به رابطه جنسی را تجربه کند، تجربه درد واژن بعد از رابطه بیشتر از درد آلت تناسلی است. برخی از افراد ممکن است درد بیرونی را در آلت تناسلی، فرج یا ورودی واژن احساس کنند. یا تجربه درد در عمق واژن، رحم یا لگن تحتانی را داشته باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده از هر 4 زن، 3 زن در مقطعی از زندگی مشترک در رابطه شان درد را تجربه می‌کنند.

در این مطلب برخی از علل بالقوه را که می‌توانند باعث درد در حین و بعد از رابطه جنسی شوند خواهید شناخت. همچنین راهکارهای موثری برای درمان و تسکین درد در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

عفونت‌های قارچی و باکتریایی

عفونت‌های مخمری واژن و عفونت‌های مجاری ادراری (UTIs) می‌توانند باعث التهاب واژن شوند که به عنوان واژینیت نیز شناخته می‌شود. هنگامی‌که واژن متورم می‌شود، اصطکاک ناشی از رابطه جنسی می‌تواند باعث درد یا احساس سوزش شود. عفونت مخمری یا عفونت ادراری که بر آلت تناسلی تاثیر می‌گذارد نیز منجر به رابطه جنسی دردناک می‌شود.

رشد بیش از حد مخمر کاندیدا از عفونت مخمری می‌تواند باعث خارش، ترشحات سفید غلیظ و درد هنگام ادرار شود. اگر عفونت علت آن باشد، درمان عفونت می‌تواند درد بعد از رابطه جنسی را کاهش دهد.

اگر عفونت ادراری دارید، رابطه جنسی می‌تواند بافت مجاری ادراری عفونی را تحریک کرده و باعث درد و سوزش شود. پزشکان معمولا برای درمان عفونت‌های ادراری آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند، که به تسکین هر گونه درد کمک می‌کند. اگر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستید، از اقدامات پیشگیرانه مانند ادرار کردن بعد از رابطه جنسی استفاده کنید. همچنین سعی کنید از استعمال محصولات معطر روی اندام تناسلی خودداری کنید.

بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی

عفونت‌های مقاربتی (STIs) مانند کلامیدیا و سوزاک باعث التهاب واژن می‌شوند که می‌تواند باعث احساس درد یا سوزش حین دخول شود.

در صورت ابتلا به عفونت مانند تبخال تناسلی نیز رابطه جنسی دردناک خواهید داشت. اگر به کلامیدیا یا سوزاک مبتلا هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد.

با این حال، دارو می‌تواند خطر انتقال و شیوع آن را کاهش دهد. استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی نیز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در آینده کمک کند.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت در اندام‌های تولید مثل فوقانی زن است که اغلب به دلیل سوزاک یا کلامیدیا درمان نشده ایجاد می‌شود.

PID می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • درد عمیق لگن در حین دخول
  • جای زخم
  • درد لگن
  • ناباروری
  • آسیب به لوله‌های فالوپ
  • تب
  • عفونت سیستمیک
  • آبسه (یک توده عفونی پر از چرک)
  • خونریزی در حین رابطه جنسی یا بین قاعدگی
  • درد هنگام ادرار کردن
  • درد زیر شکم

اگر مشکوک به PID هستید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. بیماری التهابی لگن با آنتی بیوتیک درمان می‌شود، اما آسیب ناشی از عفونت می‌تواند دائمی‌باشد.

علت درد بعد از رابطه جنسی؛ خشکی واژن

اگر از روغن‌های روان کننده استفاده نمی‌کنید، سایش ناشی از دخول نیز می‌تواند منجر به درد واژن شود. همچنین اگر قبل از برانگیختگی دخول داشته باشید یا اگر با تغییرات هورمونی روبرو هستید، حتما با خشکی واژن رو به رو خواهید شد.

اگر به تازگی بچه دار شده اید یا در حال شیردهی هستید، تغییرات هورمونی می‌تواند میزان استروژن را در بدن شما کاهش داده و منجر به خشکی واژن شود که منجر به رابطه جنسی دردناک می‌شود. با این حال، پزشک شما ممکن است استفاده از استروژن واژینال، مرطوب کننده‌ها یا روان کننده‌ها را برای کمک به خشکی ناشی از هورمون پیشنهاد دهد.

به طور مشابه، قبل از یائسگی و در دوره یائسگی نیز سطح استروژن شما کاهش می‌یابد و به خشکی و التهاب واژن می‌انجامد. این خشکی واژن همچنین می‌تواند نشانه‌ای از آتروفی واژن باشد، یعنی زمانی که سطح استروژن کاهش یابد، واژن نازک، خشک و ملتهب می‌شود.

اگر خشکی واژن شما مربوط به یائسگی است، روان کننده‌ها یا هورمون درمانی می‌توانند به بازیابی رطوبت آن کمک کنند، اما اگر مربوط به تحریک نشدن است، می‌توانید روان‌کننده‌ها و پیش نوازی بیشتری داشته باشید تا از رابطه‌‌تان لذت ببرید.

آسیب دستگاه تناسلی

هر گونه آسیب به اندام تناسلی می‌تواند باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک شود. در حین زایمان، پارگی یا اپیزیوتومی‌(ایجاد بریدگی در فضای بین واژن و مقعد) همه از عوامل درد حین یا بعد از رابطه جنسی شوند. به خصوص اگر هنوز به بهبودی کامل دست نیافته اید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از ماساژ پرینه یا ژل لیدوکائین روی بافت‌های حساس زخم می‌توانند به درمان درد کمک کنند. با این حال قبل از استفاده از هر گونه درمان موضعی، ابتدا حتما با پزشک‌‌تان مشورت کنید.

هر گونه آسیب به سر، پوست ختنه گاه یا ساقه آلت تناسلی نیز می‌تواند باعث رابطه دردناک یا پارگی حین دخول شود. برای جلوگیری از تحریک و درد بیشتر، بهتر است از رابطه جنسی خودداری کنید تا زمانی که جراحات بهبود یابند.

علت درد بعد از رابطه جنسی؛ محرک‌های پوستی

رابطه جنسی دردناک

محصولات معطر واژینال، اسپرم کش‌ها و کاندوم‌های لاتکس همگی می‌توانند محرک‌های پوستی باشند که سبب درد بعد از رابطه جنسی می‌شوند. به خصوص اگر به این محصولات حساسیت داشته باشید، بیشتر باعث آزارتان می‌شوند. واژن می‌تواند خودش را تمیز کند و این محصولات نیز یکی از عوامل تحریک کننده پوست حساس واژن هستند که خطر عفونت را افزایش می‌دهند.

واکنش‌های آلرژیتیک

گاهی علت درد بعد از رابطه جنسی می‌تواند آلرژی به کاندوم‌های لاتکس باشد که سبب خارش، سوزش و درد حین رابطه جنسی می‌شود. برای جلوگیری از درد ناشی از حساسیت به لاتکس، می‌توانید از کاندوم‌های پلی اورتان یا کاندوم‌های طبیعی ساخته شده از غشای روده بره استفاده کنید. با این حال، کاندوم‌های پوست بره در برابر بیماری‌های مقاربتی مناسب نیستند.

اگرچه این امر نادر است اما برخی از افراد به مایع منی نیز حساسیت دارند. حساسیت بیش از حد پلاسمای منی انسان (HSP) اساسا یک آلرژی به مایع منی است که می‌تواند در پاسخ به پروتئین‌های موجود در اسپرم باعث التهاب و درد واژن شود. برای جلوگیری از واکنش آلرژیک، باید از کاندوم یا دیگر روش‌ها برای جلوگیری از تماس اسپرم با واژن‌‌تان استفاده کنید.

آندومتریوز

آندومتریوز می‌تواند باعث ایجاد درد عمیق و شدید در داخل واژن یا لگن در حین یا بعد از دخول می‌شود. در این وضعیت، بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد می‌کند که می‌تواند باعث التهاب روی یا اطراف تخمدان‌ها، دهانه رحم، لوله‌های فالوپ و مثانه شود.

سایر علائم آندومتریوز عبارتند از:

آندومتریوز درمانی ندارد، اما می‌توانید علائم آن را کنترل کنید. جراحی لاپاراسکوپی می‌تواند ضایعات آندومتریوز را از بین ببرد و درد را کاهش دهد. قرص‌های هورمونی کنترل بارداری و دستگاه‌های داخل رحمی‌(IUD) می‌توانند از رشد ضایعات جلوگیری کنند که همین امر به کاهش درد نیز کمک می‌کند. همچنین اگر هنگام دخول درد خفیفی تجربه می‌کنید، با تجویز پزشک داروی‌های مسکن مانند مسکن‌های بدون نسخه ناپروکسن (Aleve) یا ایبوپروفن (Advil و Motrin) مصرف کنید.

شکل و اندازه آلت تناسلی

درد در رابطه جنسی

آلت تناسلی خیلی ضخیم همسرتان نیز می‌تواند علت درد بعد از رابطه جنسی یا در حین رابطه باشد. یک آلت تناسلی ضخیم می‌تواند در اثر اصطکاک باعث پارگی‌های کوچک در بافت واژن شما شود.

همچنین اگر شریک جنسی شما آلت تناسلی بلندتری داشته باشد نیز حین رابطه احساس درد خواهید داشت. برای جلوگیری از درد ناشی از برخورد آلت تناسلی به دهانه رحم، سعی کنید از پوزیشن‌هایی که به دخول عمیق می‌انجامد، خودداری کنید. اگر ضخامت آلت تناسلی باعث اذیت شما می‌شود، سعی کنید از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل به جای روان کننده استفاده کرده و آهسته عمل کنید.

در مورد هر گونه ناراحتی هنگام رابطه جنسی با شریک عاطفی‌‌تان صحبت کنید.

داشتن آلت تناسلی خیلی خمیده نیز می‌تواند منجر به درد هنگام دخول شود. آلت تناسلی خمیده اغلب به دلیل بیماری پیرونی است، وضعیتی که در آن بافت اسکار باعث خم شدن آلت می‌شود. درمان این بیماری نیز بسته به شدت خمیدگی آن متفاوت است. روش درمانی اولیه معمولا شامل تزریق می‌شود تا خمیدگی کاهش یابد. در سایر موارد نیز نیاز به جراحی دارد.

علت درد بعد از رابطه جنسی؛ کج شدن رحم

داشتن رحم رتروگراد، کج شدن رحم به سمت عقب و پایین کمر، نیز می‌تواند باعث ایجاد درد در حین دخول شود. زمانی که رحم به سمت عقب متمایل ‌شود، دهانه رحم به کانال واژن نزدیک‌تر شده و باعث می‌شود هنگام دخول احساس درد داشته باشید.

با این حال داشتن رحم کج به این معنی نیست که رابطه جنسی باید دردناک باشد. برقراری ارتباط با همسرتان می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چطور می‌توانید رابطه لذت بخشی داشته باشید. به عنوان مثال، به جای دخول عمیق، سعی کنید از دخول کم عمق استفاده کنید. این کار به شما در کاهش درد کمک می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 15

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *