چگونه به طور طبیعی سیاهی لب ها را درمان کنیم؟

درمان سیاهی لب ها

روش‌های ساده و آسان برای رفع رنگدانه‌ ها و داشتن لب‌ های گلگون وجود دارد. چگونه از درمان های خانگی برای درمان سیاهی لب ها استفاده کنیم؟ این یک واقعیت است و همه می دانید که همه افراد با ویژگی های متفاوتی از جمله رنگ لب متولد می شوند، اما مشکل زمانی ایجاد می شود که هایپرپیگمانتاسیون رخ می دهد. بنابراین، مهم است که علت را شناسایی کنید و سپس به سراغ درمان‌هایی بروید که برای از رفع تیرگی لب ها به خوبی کارساز اند.

بیشتر اوقات می ‌توانید این تغییر رنگ را به‌ جای استفاده از محصولات مصنوعی یا داروها، با مواد طبیعی و ارگانیک از بین ببرید. بنابراین در ادامه این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه بخوانید که چگونه می توانید رنگدانه لب های خود را با برخی مواد سالم و ارگانیک تقویت کنید.

چه چیزی سبب تیرگی لب ها می شود؟

لب های تیره ممکن است در اثر چنین عواملی ایجاد شود:

  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند تولید ملانین را در پوست را افزایش دهد و در نتیجه منجر به ایجاد رنگدانه شود.
  • سیگار کشیدن بیش از حد نیز می تواند سبب نوعی رنگدانه به نام ملانوز سیگاری شود.
  • پاسخ آلرژیک به برخی از محصولات مانند خمیر دندان، رژ لب و غیره نیز ممکن است به ایجاد هیپرپیگمانتاسیون روی لب های شما شود.
  • درمان ‌های پزشکی برای شرایطی مانند سندرم لاوژیر-هونزیکر و سندرم پوتز-جگرز و رنگدانه‌های پس از سانحه می‌ توانند روی رنگ لب ها تاثیر بگذارند و سبب تیره به نظر رسیدن آن ها شوند.

درمان های خانگی برای درمان سیاهی لب ها

روغن نارگیل

روغن نارگیل خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی دارد. این خواص می تواند به نرمی و لطافت لب های شما کمک کند و از خشک شدن و تیره شدن آن ها که معمولا دلیل آن کم آبی پوست است، جلوگیری کند.

دستورالعمل

کمی روغن نارگیل ویرجین را روی انگشت اشاره خود بردارید و آن را روی لب های خود بمالید. بگذارید تا خشک شود. برای نتیجه بهتر از این روزش روی 2 بار استفاده کنید.

درمان سیاهی لب ها؛ لیمو و عسل

مرکباتی مانند لیمو به دلیل خاصیت روشن کنندگی پوست، معروف است. وقتی لیمو با عسل ترکیب شود، نه تنها می تواند لب های شما را روشن کند، بلکه به نرم شدن آن ها نیز کمک می کند.

دستورالعمل

از هر کدام یک قاشق چای خوری آب لیمو و عسل ترکیب کنید. خوب مخلوط کنید و روی لب های تان بمالید. بگذارید 15-20 دقیقه بماند و سپس لب های خود را با آب بشویید. از این روش روزی یک بار استفاده کنید.

توجه: آب لیمو می تواند سبب ایجاد سوزش روی پوست شما شود. لطفا قبل از امتحان این دستورالعمل، یک پچ تست انجام دهید.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا تازه برای از بین بردن تیرگی لب ها فوق العاده است. آلوئه ورا حاوی آلوئین است، ترکیبی با خاصیت رنگ‌ زدایی. به این دلیل، این گیاه ممکن است به محو شدن رنگدانه های روی لب کمک کند.

دستورالعمل

نصف قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا تازه را بردارید و آن را روی لب های خود بمالید. سپس با آب معمولی لب های خود را بشویید. از این روش روزی 2 بار استفاده کنید.

آب خیار

خیار حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات غنی از سیلیس است. این ترکیبات به محو شدن رنگدانه ها و روشن کردن رنگ تیره پوست اثربخشی فوق العاده ای دارد.

دستورالعمل

چند برش خیار بردارید و آن ها را آسیاب کنید. بعد از آن خمیر را روی لب های خود بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. در آخر لب های خود را بشویید. می توانید از این روش روزی 2 بار استفاده کنید.

درمان سیاهی لب ها؛ زردچوبه

کورکومین یکی از اجزای اصلی زردچوبه است. که می تواند به مهار ملانوژنز (تشکیل ملانین) کمک کند. و در نهایت با داشتن این ویژگی، منجر به روشن شدن لب ها شود.

دستورالعمل

با مخلوط کردن یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه با کمی آب، خمیر غلیظی تهیه کنید. این خمیر را روی لب های خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس با آب بشویید. از این روش روزی یک بار استفاده کنید.

توجه: زردچوبه در برخی افراد می تواند سبب واکنش آلرژیک به تماس پوستی شود. اگر به آن حساسیت داشته باشید، می تواند منجر به بروز بثورات روی پوست شما شود. بنابراین، قبل از اقدام به امتحان این درمان خانگی حتما پچ تست انجام دهید.

روغن کنجد

روغن کنجد حاوی یک لیگنان فعال به نام سزامول است که در مطالعات بر روی حیوانات نشان داد که بیوسنتز ملانین را مهار می کند. از این رو، روغن کنجد به روشن کردن لب های تیره نیز کمک می کند.

دستورالعمل

روغن کنجد را روی لب های خود بمالید و بگذارید تا خشک شود. در صورت لزوم می توانید روغن را 2 بار در روز استفاده کنید.

توجه: روغن کنجد می تواند در برخی افراد در اثر تماس با پوست سبب واکنش آلرژیک شود. بنابراین، قبل از امتحان آن، یک پچ تست انجام دهید.

درمان سیاهی لب ها؛ انار

عصاره انار سبب کاهش فعالیت تیروزیناز و تولید ملانین می شود. این خواص به روشن شدن و درمان سیاهی لب ها کمک می کند.

دستورالعمل

یک قاشق چای خوری پودر انار را بردارید و با آب رب درست کنید. سپس خمیر به دست آمده را روی لب های خود بمالید و بگذارید تا خشک شود. پس از آن لب های خود را بشویید. می توانید از این روش 2 بار در روز استفاده کنید.

توجه: پودر انار می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک مانند تحریک پوست و بثورات را ایجاد کند. بنابراین، قبل از استفاده حتما پچ تست انجام دهید.

درمان تیرگی یا سیاهی لب

گزینه های درمانی رایج برای تیرگی لب ها شامل استفاده از لیزر است. لیزر درمانی عوارض جانبی شدیدی ندارد. همچنین ممکن است از درمان های شیمیایی برای روشن کردن لب های تیره نیز استفاده شود. آن ها اغلب شامل استفاده از هیدروکینون و اسید کوجیک هستند که می توانند آنزیم تیروزیناز را مهار کنند.

برخی از درمان ها نیز برای مهار تولید ملانین کاربردی هستند. اما بیشتر آن ها ممکن است سبب بروز عوارض جانبی (افزایش حساسیت به نور خورشید، پوسته پوسته شدن پوست، یا رنگ ناهموار پوست) شوند.

نکات پیشگیری

  • به طور مرتب لب های خود را لایه برداری کنید. روزانه مقدار زیادی مایعات بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • از بالم لب با SPF 40 یا بالاتر استفاده کنید.
  • همچنین از لوازم آرایشی لب با کیفیت پایین استفاده نکنید.
  • از مصرف محصولاتی که به آن ها حساسیت دارید، خودداری کنید.
  • از مکیدن مداوم لب خودداری کنید، زیرا سبب خشکی لب ها می شود.

کلام آخر

هایپرپیگمانتاسیون روی لب ها سبب تیره شدن لب ها می شود. سیگار کشیدن زیاد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، برخی شرایط پزشکی یا واکنش های آلرژیک به مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی نیز منجر به تیره شدن لب ها می شود. با این حال برای از رفع تیرگی لب ها می توانید از درمان های طبیعی استفاده کنید. روغن نارگیل، آلوئه ورا، آب خیار، ترکیبی از لیمو و عسل، پودر انار و زردچوبه از جمله مواد محبوبی هستند که می توانند پرپیگمانتاسیون را کاهش دهند و لب های شما را درمان کنند.

روش های مرسوم شامل لیزر و درمان های شیمیایی نیز وجود دارد. برای محافظت از لب های خود در برابر هایپرپیگمانتاسیون، هیدراته بمانید، از محصولات لب با مواد کم کیفیت اجتناب کنید، به طور منظم لب های خود را لایه برداری کنید و از بالم لب با حداقل SPF 40 استفاده کنید.

لینک های مرتبط

۱۲ درمان خانگی برای داشتن لب های صورتی به طور طبیعی

انتخاب بهترین رژ لب قرمز بر اساس رنگ پوست

حقایق جالب؛ در مورد فواید جویدن آدامس چه می دانید؟

نکات شگفت انگیز برای آرایش صورت با لباس آبی

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *