جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
4
(2)

بسته به این که چه کسی در حال جویدن آدامس است می توان گفت دلیل جویدن آدامس او چیست. اما آیا جویدن آدامس فایده ای نیز دارد؟ چه آدامس را به عنوان یک عادت بجویید چه به منظور خاص دیگر، نمی توان از فواید جویدن آدامس چشم پوشی کرد.

حقایق جالب: آدامس از چه چیزی ساخته شده است؟

امروزه آدامس از این مواد (بیشتر) ساخته دست بشر ساخته می شود:

  • الاستومرها مواد لاستیک مانند مصنوعی که سبب کش آمدن آدامس می شود.
  • رزین ها ترکیبات گیاهی یا مصنوعی است که به ترکیب آدامس اضافه می شود.
  • موم یا روغن، به نرم شدن و جویدن آدامس کمک می کنید.
  • پرکننده ها موادی مانند کربنات کلسیم یا تالک می توانند به بافت آن کمک کنند.
  • طعم دهنده ها، مواد طبیعی یا مصنوعی که طعم نعنایی یا میوه‌ای به آن می‌دهند.
  • شیرین کننده های آدامس، ممکن است با قندهای طبیعی یا جایگزین های قند مانند آسپارتام، استویا یا الکل های قند شیرین شود.

فواید جویدن آدامس برای سلامتی

احتمالا عجیب به نظر می رسد که چطور جویدن دسته ای از مواد مصنوعی مناسب غذایی می تواند مفید باشد. اما علم به چند نکته خاص از فواید جویدن آدامس اشاره دارد که می تواند برای سلامتی مزایای زیادی داشته باشد.

کاهش استرس

جویدن آدامس به کاهش سطح استرس کمک می کند. نتیجه یک بررسی تحقیقاتی کوچک در مورد آدامس جویدن و کاهش استرس نشان داد که آدامس استرس را برای افراد در محیط های کاری و تحصیلی کاهش می دهد.

در مطالعه ای که روی 100 دانش آموز انجام شد، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می دهد جویدن آدامس قبل از امتحان به کاهش استرس و نمرات امتحانات دانش آموزان تاثیر می گذارد.

فواید جویدن آدامس؛ تقویت حافظه

جویدن آدامس با عملکرد شناختی و تقویت حافظه بهتر مرتبط است. یک مطالعه با آزمایش های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) نشان داد که جویدن آدامس بخشی از مغز، مرتبط با حافظه را فعال می کند. اما کارشناسان می گویند که تحقیقات بیشتری برای تعیین تاثیر جویدن آدامس بر تقویت حافظه در افراد مبتلا به آسیب مغزی مورد نیاز است.

تقویت سلامت دهان

جویدن آدامس در واقع می تواند برای دندان های شما مفید باشد (فقط مطمئن شوید که آدامس بدون قند را انتخاب کنید!). جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا می تواند به تمیز کردن غذا از روی دندان ها، افزایش ترشح بزاق برای مبارزه با پلاک و بازسازی مینای دندان کمک کند.

همچنین شواهدی وجود دارد که آدامس های حاوی زایلیتول (یک الکل قندی که برای شیرین کردن آدامس استفاده می شود) سبب تغییر باکتری در دهان شما می شود. در یک مطالعه کوچک با شرکت 70 مرد ژاپنی، محققان اثر جویدن آدامس با زایلیتول را بر میکروارگانیسم‌های موجود در بزاق مردان ارزیابی کرده بودند. گروهی که آدامس با زایلیتول می جویدند نسبت به گروه دیگر که آدامس معمولی جویده بودند، به میزان قابل توجهی تعداد باکتری در بزاقشان کمتر شده بود.

جلوگیری از عفونت گوش

بله، جویدن آدامس می‌تواند به باز کردن گوش‌های شما در هواپیما کمک کند. اما در واقع مواد تشکیل دهنده آدامس نه عمل جویدن، به عفونت گوش کمک می کند.

در مورد قند زایلیتول چه می دانید؟ زایلیتول در واقع به عنوان یک پیشگیری کننده برای عفونت گوش در کودکان، چه به بچه ها در آدامس، قرص پاستیل یا شربت، مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی دیگر نشان داد که زایلیتول به جلوگیری از عفونت های باکتریایی از طریق استرپتوکوک پنومونیه و هموفیلوس آنفلوآنزا کمک می کند. که می تواند منجر به عفونت گوش داخلی شود. اما محققان به این باوراند که آدامس فقط برای بچه های سالم مفید است.

فواید جویدن آدامس؛ کمک به ترک سیگار

هرچند آدامس های در حالی که می خواهید سیگار را ترک کنید، شما را مشغول نگه می دارد، اما آدامس های بهتری نیز وجود دارد. تحقیقاتی در سال 2013 نشان داده که درمان جایگزین نیکوتین در ترکیب آدامس نیکوتین برای ترک سیگار بهترین گزینه است. این آدامس ها 80 درصد در کمک به ترک سیگار موثرتر از دارو است.

لینک های مرتبط

آیا گیاهان هنگام چیده شدن یا بریده شدن جیغ می‌زنند و گریه می‌کنند؟

حقایقی مهم در مورد علل نابینایی که قبلا هرگز نشنیده اید

۱۲ روش کاهش وزن بدون رژیم: با این روش ها به سرعت لاغر و خوش فرم شوید

مرد هوس باز؛ ۸ نشانه مردی که با شما بازی می کند!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان