جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

سندرم تونل کوبیتال: بی حسی یا سوزن سوزن شدن از آرنج تا انگشت کوچک هنگام تلاش برای بلند کردن اشیاء کوچک یا برخی دلایل دیگر ممکن است نشان دهنده سندرم تونل کوبیتال باشد. اغلب فشرده شدن عصب اولنار سبب ایجاد این عارضه می شود. درمان این سندرم عمدتا شامل محدودیت های حرکتی برای جلوگیری از درد بیشتر است. برای دانستن بیشتر در مورد این سندرم، با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

سندرم تونل کوبیتال چیست؟

باید گفت سندرم تونل کوبیتال یک وضعیت پزشکی است که می تواند سبب بی حسی یا سوزن سوزن شدن انگشتان حلقه و انگشتان کوچک، درد در ساعد یا حتی ضعف در دست شود. به آن نوروپاتی اولنار نیز گفته می شود. این وضعیت در نتیجه فشار یا کشش عصب اولنار (که به آن عصب استخوانی خنده دار نیز گفته می شود) به وجود می آید. عصب اولنار در شیاری به نام تونل کوبیتال قرار دارد که در امتداد سمت داخلی آرنج است.

چه چیزی سبب سندرم تونل کوبیتال می شود؟

  • فشار بر روی عصب اولنار ناشی از تکیه دادن بازو به تکیه گاه دست یا سایر حرکات مشابه
  • خم بودن آرنج برای مدت طولانی
  • کشش عصب اولنار به دلیل خم شدن آرنج ناگهانی
  • وارد شدن ضربات مکرر به عصب اولنار در حین حرکت آرنج

افراد مبتلا به سندرم تونل کوبیتال ممکن است این علائم و نشانه ها را نیز تجربه کنند.

  • ضعف در دست
  • ضعف یا درد در ساعد
  • بی حسی، گزگز، درد، یا احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان کوچک و حلقه

همه این علائم معمولا زمانی رخ می دهند که آرنج برای مدت طولانی خم می باشد. اکیدا توصیه می ‌شود که در اولین فرصت به درمان سندرم تونل کوبیتال قبل از شدید شدن علائم آن و ایجاد عوارض جانبی، بپردازید. از این رو، مهم است که نخست علائم آن را تشخیص دهید.

سندرم تونل کوبیتال چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک از شما در مورد علائمی که تجربه کرده اید می پرسد. تشخیص اصلی معمولا بلافاصله پس از مشخص شدن علائم و انجام معاینه فیزیکی انجام می شود. رادیوگرافی و الکترومیوگرافی می تواند در تشخیص سندرم تونل کوبیتال کمک کند. در برخی موارد، ممکن است برای تشخیص شرایط احتمالی پزشکی مانند دیابت یا بیماری تیروئید نیز آزمایشاتی نیاز داشته باشید.

همچنین ممکن است آزمایش عصبی انجام شود تا مشخص شود که اعصاب و عضلات تا چه حد تحت تاثیر این سندرم قرار گرفته اند. این آزمایش همچنین می تواند به شناسایی عصب تحت فشار در گردن نیز کمک کند. اگر سندرم تونل کوبیتال برای شما تشخیص داده شده است، یکی از اولین اقداماتی که باید انجام دهید این است که از هرگونه اقدامی که می تواند علائم را تشدید کند، اجتناب کنید.

به درمان های پزشکی رایجی که می توان برای درمان این عارضه استفاده کرد توجه کنید.

درمان های پزشکی

ممکن است پزشک از شما بخواهد که از بریس یا آتل استفاده کنید تا از خم شدن بیشتر آرنج جلوگیری شود. همچنین در بعضی موارد از شما خواسته می شود که برای یافتن راه هایی که می تواند به شما در جلوگیری از اعمال فشار بر روی عصب اولنار کمک کند، به یک دست درمانگر، مراجعه کنید. اگر فرد مبتلا، علائم شدیدی را نشان دهد، ممکن است جراحی برای از بین بردن هرگونه فشار روی عصب پیشنهاد شود. هدف از این جراحی آزاد کردن عصب، حرکت دادن عصب به جلوی آرنج یا حتی برداشتن بخشی از استخوان است.

نحوه درمان خانگی و طبیعی سندرم تونل کوبیتال

ماساژ درمانی

بله! ماساژ درمانی یکی از بهترین روش های درمانی برای سندرم تونل کوبیتال است. ماساژ درمانی می تواند برای کسانی که تحت تاثیر این سندرم قرار دارند عالی باشد. هیپرتونیسیته عضلانی یکی از دلایل این عارضه است. بنابراین، ماساژ در خانه یا به صورت حرفه ای عضلات سه سر ران می تواند به کنترل علائم سندرم کمک کند.

کمپرس گرم یا سرد

کمپرس سرد یا گرم نیز برای سندرم تونل کوبیتال پیشنهاد می شود.

مواد لازم

یک کمپرس سرد یا گرم

دستورالعمل

یک کمپرس گرم یا سرد بردارید و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. به مدت 5-10 دقیقه صبر کنید. هر چند وقت یکبار از این روش استفاده کنید یا چند بار در روز این کار را انجام دهید.

نحوه عملکرد

کمپرس سرد می تواند به بی حس شدن درد در ناحیه آسیب دیده کمک کرده و همچنین بهبودی را تسهیل کنند. به طور مشابه، کمپرس گرم می تواند جریان خون را در ناحیه آسیب دیده تقویت کند، که در نهایت درد کاهش یافته و زودتر بهبود می یابد.

اسانس روغن نعناع

روغن نعناع برای سندرم تونل کوبیتال نیز موثر است

مواد لازم

2-3 قطره روغن نعناع

2 قاشق چایخوری روغن نارگیل

دستورالعمل

دو تا سه قطره روغن نعناع را به یک تا دو قاشق چایخوری روغن نارگیل یا هر روغن حامل دیگری اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. سپس بگذارید تا خشک شود. می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید تا زمانی که متوجه بهبودی در وضعیت خود شوید.

نحوه عملکرد

منتول، جزء فعال روغن نعناع، ​​دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است. از این رو، استفاده موضعی از روغن نعناع می تواند درجه درد در عضلات آسیب دیده را کاهش دهد.

روغن اسطوخودوس

همچنین روغن اسطوخودوس برای سندرم تونل کوبیتال عملکرد فوق العاده ای دارد.

مواد لازم

2-3 قطره روغن اسطوخودوس

2 قاشق چایخوری روغن نارگیل

دستورالعمل

دو تا سه قطره روغن اسطوخودوس را به یک تا دو قاشق چایخوری روغن نارگیل اضافه کنید. مواد را خوب با هم مخلوط کنید و ترکیب را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. سپس بگذارید تا خشک شود. می توانید از این روش چند بار در روز استفاده کنید.

نحوه عملکرد

روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد درد و ضد التهاب است که به کاهش درد مرتبط با سندرم تونل کوبیتال کمک می کند.

ویتامین ها

از ویتامین ها برای درمان سندرم تونل کوبیتال استفاده کنید. ویتامین های B6 و C ممکن است به کاهش علائم سندرم تونل کوبیتال کمک کنند. مکمل این ویتامین ها تاثیر مثبتی بر افرادی که از این سندرم تونل کارپال رنج می برند، نشان داد که شبیه به سندرم تونل کوبیتال است. اما سندرم کارپال بر عصب مدیان در مچ دست تاثیر می گذارد. از این رو، این ویتامین ها می توانند به طور مشابه روی وضعیت تونل کوبیتال نیز عمل کنند. با این حال، توصیه می شود قبل از مصرف مکمل های اضافی حتما با پزشک مشورت کنید.

درمان با طب سوزنی

طب سوزنی نوعی داروی جایگزین است که می تواند به درمان مشکلات مختلف پزشکی کمک کند. این درمان شامل وارد کردن سوزن های بسیار نازک در نقاط خاصی از پوست است. همچنین می تواند به بهبود علائم سندرم تونل کوبیتال و همچنین عملکردهای الکتروفیزیولوژیک آن کمک کند.

علاوه بر این درمان ‌ها، برخی ورزش‌ها نیز ممکن است به درمان این سندرم  کمک کنند.

تمرینات ورزشی برای سندرم تونل کوبیتال

برخی از تمرینات برای عصب بازو و دست ممکن است برای افرادی که تحت تاثیر سندرم تونل کوبیتال قرار می گیرند مفید باشد. آن ها عبارتند از:

  • خم شدن آرنج
  • خم شدن آرنج و اکستنشن مچ دست
  • تمرین نرمش گردن و سر
  • خم کردن بازو به سمت جلو

باید گفت

سندرم تونل کوبیتال فشردگی عصب اولنار در آرنج است. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است درد غیر قابل تحمل از آرنج تا انگشت کوچک را تجربه کنند. علاوه بر این ضربات مکرر و فشار روی عصب اولنار ممکن است سبب ایجاد این سندرم شود. با این حال، شما می توانید سندرم تونل کوبیتال را به طور طبیعی درمان کنید. آن هم با استفاده از ماساژ درمانی، کمپرس سرد یا گرم، روغن ‌های ضروری، ویتامین ‌ها و طب سوزنی که بدون شک این حالت های ناخوشایند را بهبود می بخشد. علاوه بر این، انجام برخی تمرینات مانند خم کردن آرنج، تمرین نرمش گردن و سر، خم کردن آرنج و اکستنشن مچ ممکن است به درمان این مشکل کمک کند. با این حال، قبل از انتخاب هر گونه داروی جایگزین، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

لینک های مرتبط

علائم سندرم روده تحریک پذیر + روش های درمانی

موثرترین درمان های خانگی نفخ پریود و علل بروز آن

فواید فندق؛ باید ها و نباید های که تا به حال در مورد فندق نشنیده اید

سلامت تخمدان و تقویت تخمک؛ ۱۰ غذا برای افزایش کیفیت تخمک زنان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان