جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
1
(1)

از بهبود سلامت شناختی تا جلوگیری از بروز علائم پیری – این روغن درمان بسیاری از بیماری ها است. بسیاری از فواید روغن بادام زمینی از منابع معدنی آن ناشی می شود. اتفاقا در میان روغن‌ های آشپزی سالم ‌تر نیز می باشد. زیرا اعتقاد بر این است که کلسترول و چربی ترانس آن کم است. بیشتر شواهد تجربی نشان می دهد که روغن می تواند جایگزین سالم تری برای پخت و پز باشد.

با این حال، این روغن عوارض جانبی احتمالی نیز دارد. برای دانستن بیشتر با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید روغن بادام زمینی چیست؟

تقویت دهنده سلامت قلب

روغن بادام زمینی حاوی ویتامین E است. مطالعات نشان می دهد که این ویتامین می تواند با رادیکال های آزاد که ممکن است سبب بیماری قلبی شوند، مبارزه کند.

این روغن همچنین سرشار از چربی های تک اشباع نشده و چند اشباع نشده است. همچنین این ها با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط هستند. این نوع چربی ها می توانند خطر بیماری قلبی را تا 30 درصد کاهش دهند. برخی شواهد تجربی نشان می دهد که این روغن ممکن است سطح کلسترول بد را نیز کاهش دهد.

افزایش دهنده سلامت شناختی

هیچ تحقیق مستقیمی مبنی بر این که روغن بادام زمینی ممکن است سلامت شناختی را تقویت کند وجود ندارد. با این حال، ویتامین E موجود در آن ممکن است در سلامت آن نقش داشته باشد. ویتامین E سبب سلامت مغز در سالمندان می شود. این ماده مغذی همچنین خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. همچنین مشخص شد که مکمل ویتامین E فعالیت های حرکتی را در افراد تقویت می کند.

بهبود حساسیت انسولین

روغن بادام زمینی حاوی اسید اولئیک است که تولید انسولین را در دیابت نوع 2 بهبود می بخشد. رژیم غذایی سرشار از روغن بادام زمینی همچنین می تواند اثرات منفی التهاب بر دیابت نوع 2 را معکوس کند.

روغن بادام زمینی همچنین حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه است. این چربی ها سطح گلوکز خون را بهبود می بخشند، مقاومت به انسولین را درمان کرده و ظرفیت ترشح این هورمون کاربردی را افزایش می دهند. جایگزینی چربی اشباع شده در رژیم غذایی با چربی اشباع نشده چندگانه سبب بهبود ترشح انسولین در افراد مبتلا به دیابت می شود.

ترکیبی از چربی های تک اشباع نشده و چند اشباع نشده (همانطور که در روغن بادام زمینی وجود دارد) حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت افزایش می دهد.

کمک به کاهش خطر سرطان

روغن بادام زمینی حاوی فیتواسترول است، ترکیباتی که به دلیل خواص ضد سرطانی بالقوه خود شناخته می شود. این ترکیبات ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات و روده بزرگ را کاهش دهد. برخی تحقیقات بیان می کنند که آن ها خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهند.

فیتواسترول ها، به طور کلی، برای اثرات ضد سرطانی نیز مورد مطالعه قرار گرفته اند. شواهد نشان می دهد که این ترکیبات سرطان های ریه، معده و تخمدان را مهار می کنند.

برخی بر این باورند که آنتی اکسیدان های پلی فنول موجود در روغن بادام زمینی با رادیکال های آزاد مبارزه می کند که  به پیشگیری از سرطان کمک می کند. علاوه بر این  به تسکین درد مفاصل کمک می کند. روغن بادام زمینی حاوی اسیدهای چرب چند اشباع نشده است. مطالعات نشان دهنده خواص درمانی آن ها در درمان درد های مفاصل در مورد آرتریت روماتوئید نیز می باشد.

از این روغن می توان برای تسکین دردهای مفاصل استفاده کرد. روغن بادام زمینی به طور مستقیم روی پوست مالیده می شود و به خوبی ماساژ داده می شود و این ممکن است به تسکین درد کمک کند. با این حال، اطلاعات کافی در مورد کاربرد موضعی روغن بادام زمینی وجود ندارد. لطفا قبل از استفاده از روغن به این منظور با پزشک خود مشورت کنید.

جلوگیری از بروز علائم پیری

هیچ تحقیق مستقیمی مبنی بر این که روغن بادام زمینی به جلوگیری از علائم پیری کمک می کند، وجود ندارد. با این حال، برخی تحقیقات بیان می کنند که ویتامین E موجود در روغن می تواند در این زمینه مفید باشد. ویتامین E یک عنصر مهم در اکثر محصولات طبیعی ضد پیری است.

ویتامین E همچنین با اثرات نامطلوب استرس اکسیداتیو مبارزه می کند. برخی از این اثرات عبارتند از پیری پوست (که اشعه ماوراء بنفش سبب پیری سریع پوست می شود). استفاده موضعی از روغن بادام زمینی فواید ضد پیری دارد، اگرچه هیچ تحقیقی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. ولی ویتامین E موجود در آن ممکن است با رادیکال های آزاد مبارزه کند، که در غیر این صورت علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز زودتر پدید می آید.

درمان خشکی پوست

ویتامین E موضعی علائم درماتیت آتوپیک را بهبود می بخشد. این بیماری با قرمزی و خارش پوست مشخص می شود که گاهی اوقات با پوست خشک نیز همراه است. استفاده موضعی از روغن بادام زمینی می تواند به درمان پوست خشک کمک کند. برخی معتقدند این روغن همچنین دارای خواص مرطوب کنندگی است که می تواند به پوست خشک کمک کند. می توانید روغن را به صورت و سایر نواحی آسیب دیده بمالید و بگذارید حدود 20 دقیقه بماند. سپس طبق معمول همیشگی حمام کنید.

تقویت رشد مو

مصرف مکمل های ویتامین E ممکن است رشد مو را تقویت کند. اما در مصرف آن به شکل موضعی اطلاعات کمی وجود دارد. برخی بر این باورند که مصرف موضعی ویتامین E پروتئین مو را کاهش داده و آن را ضخیم تر کند. همچنین تصور می ‌شود که این روغن موهای آسیب دیده را مرطوب کرده و آن ها را بازسازی می ‌کند.

کمک به درمان پسوریازیس پوست سر

ویتامین E به درمان پسوریازیس از جمله پوست سر کمک می کند. شواهد تجربی نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در روغن بادام زمینی ممکن است شوره سر را درمان کند و در برخی موارد می تواند به درمان پسوریازیس پوست سر نیز کمک کند. زیرا این روغن خواص مرطوب کنندگی دارد.

عوارض جانبی و آلرژی به روغن بادام زمینی

مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 6

روغن بادام زمینی سرشار از اسید های چرب امگا 6 است. اگرچه این اسید های چرب مهم هستند، اما مصرف بیش از حد آن مشکلات زیادی ایجاد می کند. اسیدهای چرب امگا 6 سبب التهاب ماهیچه ها می شود.

رژیم غذایی معمولی غربی شامل مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب امگا 6 نسبت به اسیدهای چرب امگا 3 است. در این حالت، افزودن بیش از حد روغن بادام زمینی به رژیم غذایی سطح اسید های چرب امگا 6 را افزایش می دهد. که این می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی، بیماری کبد چرب غیر الکلی، چاقی و بیماری التهابی روده را افزایش می دهد.

فواید روغن بادام زمینی؛ آلرژی

کسانی که به بادام زمینی حساسیت دارند، به این روغن نیز واکنش آلرژیک نشان خواهند داد. علائم این آلرژی عبارت اند از کهیر (نوعی بثورات پوستی گرد)، واکنش در دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی فوقانی و آنافیلاکسی.

روغن بادام زمینی مستعد اکسید شدن است

اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن به راحتی در معرض اکسیداسیون قرار می دهد. تنها گرم کردن روغن می تواند منجر به این پدیده شود. این اکسیداسیون می تواند رادیکال های آزاد ایجاد کند که به بدن آسیب می رساند. (به آن آسیب اکسیداتیو نیز می گویند). از طرفی می تواند سبب التهاب و آسیب به سیستم ایمنی شود.

از این رو، استفاده منظم از روغن بادام زمینی برای پخت و پز ممکن است ایده خوبی نباشد. اگر می خواهید به سراغ گزینه سالم تری مانند روغن زیتون بروید (روغن زیتون فوق بکر می تواند ایده بهتری باشد).

در صورتی که باردار هستید یا در دوران شیردهی قرار دارید، مقدار کمی روغن بادام زمینی (پس از مشورت با پزشک) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بیش از حد از این روغن مصرف نکنید. همچنین اگر به بادام زمینی، سویا و سایر گیاهان مرتبط (عضو خانواده گیاهان Fabaceae) حساسیت دارید، از مصرف این روغن خود داری کنید.

فواید روغن بادام زمینی؛ باید گفت

روغن بادام زمینی به طور گسترده ای به عنوان روغن پخت و پز استفاده می شود. زیرا سرشار از ویتامین E و سایر مواد مغذی است که آن را مغذی می کند. روغن بادام زمینی برای قلب و مغز نیز مفید است. همچنین خطر سرطان را کاهش می دهد و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. شواهد حکایتی نشان می دهد که این دارو به صورت موضعی نیز موثر است. ممکن است به مرطوب کردن پوست و افزایش رشد مو کمک کند. از روغن بادام زمینی می توان برای ساخت صابون و بیودیزل نیز استفاده کرد. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است منجر به عوارض جانبی کمی از جمله واکنش های آلرژیک شود. در چنین مواردی به دنبال مشاوره پزشکی باشید. ممکن است به عنوان یک مقوی طبیعی عمل کند که ممکن است سطح ایمنی را تقویت کند.

لینک های مرتبط

از تبدیل کره بادام زمینی به الماس تا انفجار انگور؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد غذاها

فواید شیر بادام هندی؛ مزایای شگفت انگیز+ عوارض جانبی آن برای سلامت بدن

عوارض مصرف بیش از حد بادام؛ از یبوست تا ایجاد حالت تهوع

عوارض جانبی بادام هندی؛ ۹ مهم ترین عارضه جانبی خوردن بیش از حد کاجو

سرزمینی که پشت هر دوستت‌دارم نوشته اند: Made In China

بهترین غذاهای پرکالری برای افزایش وزن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان