پیشگیری از سرطان سینه با ۳۰ نکته و راهکار موثر

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰

با توجه به موسسه‌ی ملی سرطان آمریکا، 12.4 درصد از زنان متولد شده در ایالات متحده در نقطه‌ای از زندگی خود به سرطان پستان مبتلا خواهند شد، به این معنا که نرخ ابتلا به این بیماری در زنان یک به هشت است و به همین دلیل این نوع سرطان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان موجود است که هر سال بیش از 40،000 نفر را به کام مرگ می‌کشاند. و هنگامی ‌که به سن 40 برسید، خطر ابتلا به این بیماری در شما افزایش می‌یابد و نهایتا در هر دهه دو برابر می‌شود تا زمانی که به سن 70 برسید. این احتمال وجود دارد که سرطان پستان به نوعی شما را تحت تاثیر قرار داده‌است، خواه خودتان مبتلا شده باشید و خواه یکی از اعضای خانواده یا دوست‌‌تان از آن رنج برده باشد.

هر چند آشکار است که برای این بیماری گاه درمانی وجود ندارد، اما اقداماتی وجود دارند که زنان با انجام آن‌ها می‌توانند خود را در برابر نیروهای حیله‌گر سرطان پستان (یا حتی در برابر عود آن) مسلح کنند. در این نوشتار ۲۱ روش موثر را گردآوری کرده‌ایم – از خوردن هوشمندانه غذا تا دانستن سابقه‌ی پزشکی خانواده‌تان. بنابراین مقاله‌ی حاضر را بخوانید تا با راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه بعد از سن ۴۰ آشنا شوید!

مطلب مرتبط: سرطان سینه؛ مهم ترین عوامل خطر و علائم این بیماری را بشناسیم

شیوه‌های جلوگیری از بروز سرطان پستان

1- مدت زمان نشتن‌تان را محدود کنید

ورزش کردن، هر‌ چه‌قدر هم که زیاد باشد، نمی‌تواند اثرات مضر نشستن به مدت طولانی را برطرف کند. انجمن سرطان آمریکا دریافته‌است، احتمال ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان‌ها در زنانی که شش ساعت یا بیش‌تر در روز می‌نشینند، 10 درصد بیش‌تر است. بنابراین به یاد داشته باشید که بهتر است زمان نشستن‌تان را کاهش بدهید و از میزهای بلند برای ایستاده کار کردن استفاده کنید (نشستن به ۹ دلیل دیگر برای بدن‌تان سم است!)

2- انواع توت را برای صبحانه بخورید

توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و خواص ضد التهابی و در عین حال خواص شناخته‌شده‌ی ضد سرطانی دارند. و بر اساس یک مطالعه‌ی منتشر شده در سال 2016 در مجله‌ی آنتی‌اکسیدان‌ها، ثابت شده‌است که آن‌ها به کاهش رشد سلول‌های سرطان پستان کمک می‌کنند.

3- پیش از انجام درمان جایگزینی هورمون، خوب فکر کنید

بر اساس تحقیقات منتشر شده در ژورنال Lancet، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند بین زنانی که از درمان جایگزینی هورمون (HRT) استفاده می‌کنند و افزایش خطر توسعه‌ی سرطان پستان ارتباطی وجود دارد. پس قبل از رفتن به این مسیر مطمئن شوید که در مورد تمام خطرات HRT با پزشک‌تان صخبت کنید.

۴- مصرف الکل را متوقف کنید

با توجه به مرکز سرطان آمریکا، زمانی که الکل مصرف نکنید بهتر می‌توانید ریسک ابتلا به سرطان پستان را در خودتان کاهش بدهید.

5- هنگامی‌ که بچه دارید، در صورت امکان خودتان به او شیر بدهید

بله، البته که دادن شیر به فرزندتان یک انتخاب شخصی است اما بنا به گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، تغذیه‌ی کودک‌ با شیر خودتان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

۶- پیشگیری از سرطان سینه؛ بیش از حد قند و شیرینی‌جات مصرف نکنید

بیش‌ترین تلاش خود را برای جلوگیری از مصرف قند زیادی در رژیم غذایی‌تان به کار ببندید. بر اساس یک مطالعه انجام شده در مرکز سرطان دانشگاه ایالتی تگزاس، مقدار بالای قند در رژیم‌های غربی امروز ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد زیرا می‌تواند رشد تومور را افزایش دهد.

مطلب مرتبط: سم زدایی قند؛ ۸ شیوه آسان که از اعتیاد به قند خلاص شویم

7- غلات کامل را در رژیم غذایی‌تان به کار ببرید

هنگامی ‌که زمان افزایش مصرف کربوهیدرات به میان می‌آید، یادتان باشد که فقط از غلات کامل استفاده کنید. به گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، فیبر موجود در آن‌ها به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می‌کند.

۸- زمان باردار شدن‌تان را مد نظر داشته باشید

قصد نداریم روی شما و رابطه‌تان فشار بیش از حد وارد کنیم، اما با توجه به موسسه‌ی ملی سرطان، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که پس از سن 30 سالگی باردار شوند، بالاتر است.

9- تراکم سینه‌تان را بشناسید

مهم است که یک رادیولوژیست از طریق ماموگرافی به شما درباره‌ی تراکم بافت سینه‌تان اطلاعاتی بدهد. با توجه به ژورنال پزشکی نیوانگلند، بافت متراکم سینه، خطر ابتلا به سرطان سینه را تا شش برابر بیش‌تر می‌کند.

۱۰- تبارتان را بررسی کنید

اگر مادر یا مادربزرگ‌تان سرطان سینه داشته‌است، مطمئن شوید که آن‌ها برای ژن BRCA نیز آزمایش شده‌اند. پنج تا 10 درصد از موارد سرطان پستان ارثی هستند، بنابراین با دانستن این‌که آیا در معرض خطر هستید یا خیر، می‌توانید برای پیشگیری از بروز این بیماری تلاش کنید.

11- اما سابقه‌ی پزشکی پدرتان را نیز نادیده نگیرید

اگرچه این موضوع اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما مردان هم می‌توانند ناقل ژن ۱BRCA  و 2 باشند. بنابراین یادتان باشد که باید سابقه‌ی پزشکی پدرتان را نیز بدانید و ابدا از این فاکتور برای پیشگیری از سرطان سینه غافل نشوید.

12- کلم بروکسل را در رژیم غذایی‌تان قرار بدهید

هنگامی ‌که کلم بروکسل می‌خورید، آن‌ها به ترکیبات فعال بیولوژیکی تجزیه می‌شوند، که به گفته‌ی موسسه ملی سرطان آمریکا، به جلوگیری از توسعه‌ی سرطان پستان کمک می‌کنند.

13- قرار گرفتن در معرض تابش آزمایش‌های غربالگری را کاهش بدهید

مثلا عکسبرداری‌های دندانپزشکی، غربالگری امنیت فرودگاه، اشعه‌ی ایکس و سی‌تی‌اسکن را در نظر بگیرید. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند که بکوشید زمان قرار گرفتن در معرض اشعه را تا جایی که ممکن است محدود کنید.

14- به میزان فراوانی مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مصرف کنید

آنتی‌اکسیدان‌ها ویتامین‌هایی مانند C، E و سایر مواد شیمیایی گیاهی را شامل می‌شوند. به گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، این ابرخوراکی‌ها می‌توانند مانع از بروز آسیب سلولی شوند و بنابراین به جلوگیری از سرطان سینه کمک می‌کنند.

15- همه‌ی حقایق را در مورد بارداری برون ‌تنی به دست بیاورید

در حالی که هنوز هم بحث‌ها در مورد این‌که آیا لقاح آزمایشگاهی به طور مستقیم باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود یا خیر ادامه دارد، برخی مطالعات نشان می‌دهند که این روش بچه‌دار شدن ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد، از جمله یک مطالعه که در سال 2016 در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد. محققان گزارش می‌دهند که لقاح آزمایشگاهی بر میزان هورمون شما تأثیر می‌گذارد، پس یادتان باشد که قبل از انجام این روش، با پزشک‌تان حتما صحبت کنید.

16- از ترس بوی بد دهان، سیر را از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید

بنا به گفته‌ی موسسه ملی سرطان، سیر حاوی خواص ضد باکتریایی است و به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می‌کند. بنابراین این ماده‌ی خوراکی قدرتمند را حتما در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

مطلب مرتبط: ۳ مخلوط سیر و لیمو که برای بهبود سلامت قلب و باز شدن رگ ها عالی هستند

۱۷- پیشگیری از سرطان سینه؛ ماهی‌خواری را شروع کنید

ماهی، به ویژه گونه‌هایی مانند ماهی سالمون، ساردین‌ها و ماهی تن، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بر طبق اطلاعاتی که توسط بنیاد سوزان ژن کومن تهیه شده‌اند، این چربی‌ها مزایای زیادی برای سلامتی دارند، از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان. بد نیست با نشانه های پنهان کمبود اسیدهای چرب نیز آشنا شوید!

۱۸- ورزش کنید

فعالیتی را پیدا کنید که به شما کمک می‌کند تناسب اندام را در زندگی روزمره‌تان قرار دهید، خواه دویدن باشد و خواه کلاس‌های تناسب اندام گروهی، تنیس، یا شنا کردن. به گفته‌ی وب‌گاه Breastcancer.org، ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

19- مصرف فیبر غذایی را افزایش بدهید

فیبر شما را سیر نگه می‌دارد، اما در عین حال خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش می‌دهد. چنین تاثیری به این دلیل است که فیبر با حذف مواد زائد، از سلامت سیستم گوارش پشتیبانی می‌کند. هدف‌تان این باشد که 30 تا 45 گرم فیبر در روز دریافت کنید.

20- روی وزن بدن‌تان تمرکز کنید

اگر اخیرا رقم مشخص شده روی ترازو آن چیزی که دوست دارید نبوده‌است، وقت آن است که کاری برای وزن مناسب بدن‌تان انجام بدهید. با توجه به JAMA، زنانی که BMI پایین‌تر دارند، کم‌تر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند ساده کاهش وزن برای افراد تنبل

21- میوه‌ها و سبزیجات فراوان بخورید

میوه‌ها و سبزیجات نه تنها برای شما مفید هستند، بلکه می‌توانند مانع پیشرفت سرطان پستان شوند. با توجه به مرکز سرطان Ida & Joseph Friend ، هر روز باید از 8 تا 10 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.

22- مکمل‌های غذایی را مصرف نکنید یا مصرف آن‌ها را محدود کنید

بعضی از آدم‌ها ممکن است فکر کنند که برخی از مکمل‌ها می‌توانند به مبارزه با یا پیشگیری از سرطان سینه کمک کنند. اما بسیاری از مکمل‌ها حتی توسط FDA تایید نشده‌اند و، بنا به گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، ثابت شده که برخی از آن‌ها خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. پس قبل از مصرف هر مکملی حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

23- زردچوبه را به غذاهایی که می‌پزید اضافه کنید

زردچوبه به لطف یک ماده‌ی شیمیایی به نام کورکومین، زرد است. و بر اساس تحقیقات منتشر شده در ژورنال سرطان پستان، کورکومین دارای خواص ضد سرطان و ضد توموری است که با سرطان سینه مبارزه می‌کنند.

۲۴. گاهی اوقات مدتی را در معرض نور خورشید سپری کنید

هر چه سطح ویتامین D شما بالاتر باشد، بهتر است. با توجه به موسسه‌ی ملی سرطان، خطر توسعه‌ی تومور در افرادی که سطوح ویتامین D پایینی دارند، بالاتر است (نشانه های کمبود ویتامین دی را در این مقاله بخوانید)

25- نسبت به قرص‌های جلوگیری از بارداری آگاهی داشته باشید

قبل از مصرف قرص مورد نظرتان برای جلوگیری از بارداری، تمام اطلاعاتی را که در مورد آن وجود دارد، بررسی کنید. به گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، احتمال ابتلا به سرطان سینه در افرادی که از هورمون استفاده می‌کنند، افزایش می‌یابد.

26 یاد بگیرید که عاشق پیاز باشید!

برخی از بدبوترین مواد غذایی دارای بهترین مزایا برای سلامتی هستند. طبق گزارش تحقیقات پیشگیری از سرطان، پیاز (و سایر مواد غذایی در همین خانواده) حاوی سولفید آلیل است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

27- انار را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید

این دانه‌های زیبا و خوشرنگ نه تنها طعم بسیار خوبی دارند، بلکه بنا به گزارش ژورنال Oxidative Medicine and Cellular Longevity، باعث کاهش التهاب می‌شوند و حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و بنابراین می‌توانند به مبارزه با توسعه‌ی سرطان سینه کمک کنند. در نتیجه انار را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا قدمی موثر برای پیشگیری از سرطان سینه برداشته باشید.

مطلب مرتبط: از مبارزه با سرطان تا بهبود حافظه؛ ۹ فایده انار برای سلامتی

28- در دوران بارداری پیش از مصرف هر دارویی با پزشک‌تان مشورت کنید

فقط در مورد حال فکر نکنید؛ بلکه آینده‌تان را نیز در نظر بگیرید. طبق گزارش مجله‌ی پزشکی نیوانگلند، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که داروهای دی‌اتیل‌استیل بسترول را در دوران بارداری مصرف کرده‌اند تا احتمال سقط جنین را کاهش بدهند، بالاتر است.

29- به عنوان میان‌وعده چهارمغز (گردو) بخورید

بر اساس ژورنال تغذیه و سرطان، اسیدهای چرب امگا 3، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوسترول‌ها در این میان‌وعده‌ی سالم با کاهش رشد سرطان مرتبط هستند. بنابراین چهارمغز یا گردو را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید تا هم از طعم آن لذت ببرید و هم از فوایدی که برای سلامتی دارد بهره‌مند شوید!

30- مقدار مصرف گوشت قرمز و فرآوری‌شده را محدود کنید

اگر از آن دسته آدم‌های عاشق گوشت‌های فرآوری‌شده و استیک هستید، شاید بهتر باشد کمی رژیم غذایی‌تان را بازنگری کنید. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، این مواد به عنوان مواد غذایی سرطان‌زای طبقه‌بندی می‌شوند که با بروز سرطان مرتبط هستند. بنابراین مصرف این دسته از مواد غذایی را تا حد امکان محدود کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *