عوارض مصرف بیش از حد بادام؛ از یبوست تا ایجاد حالت تهوع

توسطفاطمه عزیزی

مرداد ۲۳, ۱۴۰۱ به روز رسانی : مرداد ۲۳, ۱۴۰۱ , , , , ,
عوارض مصرف بیش از حد بادام غذاهای مفید برای روده

برخی از عوارض جانبی بادام ممکن است شما را در مصرف آن به شک بی‌اندازد. بادام تُرد، مغذّی و خوشمزه است. بادام کاربرد زیادی در آشپزی دارد و یک میان وعده عالی محسوب می شود. فواید بی شماری برای سلامتی دارد و منبع بسیار خوبی از مواد مغذی است اما از عوارض مصرف بیش از حد بادام غافل نشوید. بنابراین اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

عوارض مصرف بیش از حد بادام چیست؟

سبب ایجاد یبوست می شود

بادام سبب یبوست می شود. زیرا سرشار از فیبر است. یک اونس بادام (حدود 23 مغز) حاوی 3.5 گرم فیبر می باشد. اگرچه این میوه مفید است، اما مصرف بیش از حد فیبر می تواند منجر به یبوست و بسیاری از مشکلات گوارشی دیگر شود. با آن آب کافی مصرف کنید. سایر علائم گوارشی ناشی از مصرف زیاد بادام (و فیبر آن) نفخ، گاز معده، درد معده و اسهال است.

کاهش جذب مواد مغذی

فیبر اضافی همچنین می تواند با سایر مواد معدنی (مانند کلسیم، منیزیم، روی و آهن) متصل شود و در جذب آن ها در جریان خون اختلال ایجاد کند. بادام را به عنوان یک میان وعده یا در بین وعده های غذایی مصرف کنید تا از مزایای کامل این آجیل بهره مند شوید. مصرف روزانه فیبر توصیه شده برای اکثر افراد حدود 30 گرم است. و مصرف بیشتر از آن می تواند سبب ایجاد شود.

سبب افزایش وزن می شود

یک اونس بادام (23 مغز) حاوی حدود 164 کالری است. اگرچه این به خودی خود مشکلی ندارد، اما اگر بادام را بیش از حد (بیش از 20 عدد) مصرف کنید، علاوه بر رژیم غذایی معمولی تان، کالری بیشتری روی آن انباشته خواهد شد. که اگر ورزش منظم بدنی نداشته باشید تاثیر بیشتری نیز دارد. بله! بعید است که بادام به تنهایی سبب افزایش وزن شود. مصرف بیش از حد آن و همچنین پیروی از یک سبک زندگی نامناسب، فرد را مستعد افزایش وزن می کند.

می تواند منجر به آلرژی شود

بعد از گردو و بادام هندی، بادام بیشتر نسبت به دیگر آجیل ها آلرژی ایجاد می کند. آمندین، پروتئین موجود در بادام، به عنوان یک آلرژن شناخته می شود. بادام ممکن است در افراد خاصی سبب سندرم آلرژی دهان شود. علائم شامل خارش دهان، خارش گلو، و تورم زبان، دهان و لب ها است.

بادام همچنین می تواند یک واکنش آلرژیک بسیار شدید به نام آنافیلاکسی ایجاد کند. این وضعیت با تنگی نفس، کهیر، حالت تهوع یا استفراغ، گیجی، اختلال صدا، فشار خون پایین و سبکی سر مشخص می شود.

منجر به مصرف بیش از حد ویتامین E می شود

بادام سرشار از ویتامین E است. اما مصرف بیش از حد آن منجر به مصرف بیش از حد ویتامین E شود. اگرچه مصرف بیش از حد ویتامین E صرفا با خوردن بادام بسیار بعید است اما ضروری است که از عواقب آن آگاه باشیم.

اگر در حال حاضر غذاهای غنی از ویتامین E (مانند غلات غنی شده یا مکمل ها) مصرف می کنید، در کنار آن مصرف بیش از حد بادام می تواند مشکل ایجاد کند. مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند انعقاد خون را مختل کند و منجر به خونریزی شود. با این حال، این اثرات در افرادی که بیش از حد مکمل های ویتامین E مصرف می کنند، بارزتر و بیشتر است.

سبب ایجاد سنگ کلیه می شود

بادام سبب ایجاد سنگ کلیه می شود. زیرا سرشار از اگزالات های محلول در روده است، که ممکن است به نارسایی کلیه و سنگ کلیه کمک کند. گزارش ها نشان می دهد که اگزالات های بادام دارای فراهمی زیستی بالایی هستند. صد گرم بادام بو داده حاوی 469 میلی گرم اگزالات است.

افزایش سموم در بدن

بادام مخصوصا نوع تلخ آن می تواند سبب مسمومیت با سیانید شود. سطح HCN در بادام تلخ 40 برابر بیشتر از بادام شیرین است. پس از هیدرولیز آنزیمی، اسید هیدروسیانیک (HCN) ممکن است منجر به مشکلات تنفسی، فروپاشی عصبی، خفگی و حتی مرگ شود. از این رو، آن ها یک ممنوعیت شدید غذایی برای زنان باردار و شیرده به حساب می آیند.

عوارض مصرف بیش از حد بادام؛ مشکلات گوارشی

بسیاری از افراد که بادام مصرف می کنند، دچار معده درد و اسهال می شوند. این علائم ممکن است بلافاصله پس از مصرف یا چند ساعت بعد از آن ظاهر شوند. اگر این علائم را تجربه کردید، سعی کنید پروبیوتیک مصرف کنید یا آب زیادی بنوشید. یا به طور کلی از خوردن آن خودداری کنید.

سوزش سر دل

سوزش سر دل زمانی رخ می دهد که اسید معده به مری برگردد. افرادی که سوزش سر دل را تجربه می کنند اغلب در قفسه سینه خود احساس سوزش می کنند. برای جلوگیری از سوزش سر دل، لقمه های کوچک تری بردارید و به آرامی بجوید. از خوردن غذاهایی که سبب سوء هاضمه می شوند، مانند غذاهای تند، کافئین و غذاهای چرب خودداری کنید.

عوارض مصرف بیش از حد بادام؛ نفخ

باید گفت نفخ ناشی از تجمع گاز در روده ایجاد می شود. به دلیل هضم ضعیف، گاز در بدن جمع می شود. خوردن وعده های غذایی کوچک در طول روز به کنترل نفخ کمک می کند. سعی کنید از غذاهایی که سبب ایجاد گاز می شوند، مانند لوبیا، کلم بروکلی، گل کلم، کلم، کلم بروکسل، پیاز، سیر و محصولات لبنی اجتناب کنید.

حالت تهوع

حالت تهوع احساس بیماری یا ناراحتی در معده است. که مسبب آن می تواند برخی غذاها، داروها یا تغییرات آب و هوایی باشد. غذاهایی که سبب حالت تهوع می شوند عبارتند از مرکبات، گوجه فرنگی، خیار، فلفل، شکلات و قهوه. داروهایی که می توانند سبب حالت تهوع شوند عبارتند از داروهای شیمی درمانی و قرص های ضد بارداری. تغییرات آب و هوا نیز به ایجاد حالت تهوع در فرد کمک می کند (مانند سفر در تابستان گرم با ماشین یا هواپیما).

حد اعتدال مصرف روزانه بادام در روز چه مقدار است؟

چند بادام در روز می توانید بخورید؟

یک اونس بادام حاوی 23 عدد مغز بادام است. هیچ اطلاعات علمی در مورد تعداد بادام که می توانید در روز بخورید تا از عوارض جانبی آن جلوگیری کنید، وجود ندارد. اما شواهد تجربی حاکی از آن است که مصرف خود را به 10 تا 15 بادام در روز محدود کنید. بهتر است همیشه بادام را قبل از مصرف یک شب در آب خیس کنید تا از مزایای فیبر بهره بیشتری ببرید.

عوارض مصرف بیش از حد بادام؛ باید گفت

بادام سرشار از مواد مغذی مفیدی است که می تواند سلامت کلی بدن را تقویت کند. با این حال، باید به عوارض مصرف بیش از حد آن نیز توجه داشت. بادام ممکن است سبب یبوست، افزایش وزن و مصرف بیش از حد ویتامین E شود. ضمنا مصرف بیش از حد آن در ایجاد شدن سنگ کلیه نقش دارد. علاوه بر این بادام تلخ ممکن است سطح سم در بدن را افزایش دهد. این آجیل همچنین آلرژی را تشدید می کند و فیبر آن در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می کند. از این رو احتیاط کنید و بادام را در حد اعتدال مصرف کنید.

لینک های مرتبط

عوارض جانبی بادام هندی؛ ۹ مهم ترین عارضه جانبی خوردن بیش از حد کاجو

از تبدیل کره بادام زمینی به الماس تا انفجار انگور؛ ۱۰ حقیقت جالب در مورد غذاها

۱۰ ماده غذایی معمولی که می توانند سمی باشند

فواید و خواص کندر: از درمان آرتروز تا رفع خونریزی شدید قاعدگی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *