جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
0
(0)

خواص عناب این خرماهای چینی در رژیم سلامتی خود بهره ببرید. فواید فراوان عناب آن را به یک میوه گرانبها و پرطرفدار تبدیل کرده است. قرن هاست، که از عناب (Ziziphus jujuba) در طب چینی استفاده می شود. زیرا حاوی ساپونین است و برای کاهش اضطراب و بهبود خواب با کیفیت مزایای فراوانی دارد. عناب را با نام هایی مانند خرمای قرمز، خرمای چینی، خرمای کره ای و خرمای هندی نیز می شناسند.

عناب می تواند احتقان ناشی از مشکلات گوارشی را برطرف کند. جدا از پلی ساکارید ها و فلاونوئید ها، سرشار از مواد مغذی فراوان است. از طرفی این خرما همچون دارو برای کنترل اختلال های شناختی و بیماری قلبی عروقی نیز استفاده می شود.

خواص عناب چیست؟

میوه عناب سرشار از کلسیم، پتاسیم، ساپونین ‌ها، فلاونوئیدها، بتولینیک اسید و ویتامین‌های A و C است. خط دفاعی برای دردهای کوچک تا بیماری‌های مزمن را ایجاد می‌ کند.

کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان

عصاره عناب سرشار از فنولیک است که فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد. این بدان معناست که آنزیم های آنتی اکسیدانی موجود در عناب با سرعت بیشتری برای خلاص شدن از شر رادیکال های آزاد و کاهش خطر سرطان کار می کنند.

مطالعات آزمایشگاهی زیادی وجود دارد که به توانایی عصاره عناب در جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی اشاره دارد. یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کالابریا نشان داد که عناب می تواند به طور موثری گسترش سلول های سرطانی بدخیم پستان را کاهش دهد و حتی آن ها را از بین ببرد. مطالعه دیگری که در ایران انجام شده، توانایی عصاره عناب را در مهار گسترش رده های سلولی تومور سرطانی به ویژه سرطان خون نشان داده است.

درمان کننده بی خوابی

از عناب مدت هاست که در طب سنتی چینی برای بهبود خواب و درمان بی خوابی استفاده می شود. این میوه حاوی ساپونین هایی است که خاصیت آرام بخش و خواب آور دارند. نوشیدن یک فنجان چای عناب گرم درست قبل از رفتن به رختخواب می ‌تواند به خواب آرام و به درمان بی‌ خوابی کمک کند.

بهبود و تقویت سلامت قلب

عناب سرشار از پتاسیم است و سدیم کمی دارد. پتاسیم خاصیت شل کننده گی رگ های خونی را به عهده دارد که با این اوصاف سطح فشار خون در حالت تعادل باقی می ماند. این میوه همچنین به عنوان یک عامل ضد آتروژن عمل می کند. از رسوب چربی و گرفتگی عروق شما جلوگیری کرده و به کاهش میزان چربی در خون نوجوانان چاق کمک می کند. ضمنا می تواند خطر بیماری قلبی را در این افراد کاهش دهد.

افزایش دهنده سلامت دستگاه گوارش

مصرف حداقل 40 میلی گرم عناب در روز سلامت دستگاه گوارش را تقویت می کند. این میوه همچنین دارای مواد شیمیایی گیاهی مهمی است که می تواند برای سلامت کلی بدن مفید باشد.

برطرف کننده یبوست مزمن

مطالعه ای که توسط مرکز پزشکی Meir در اسرائیل انجام شد نشان داد که مصرف عصاره عناب علائم یبوست مزمن را درمان می کند.

تنظیم گردش خون

بهینه سازی گردش خون به این معنی است که به تمام اندام‌ های شما اکسیژن می رسد و به طور کلی احساس شادابی و انرژی می ‌کنید. مصرف چند عدد عناب در روز ایده خوبی برای تغذیه خون است. زیرا آهن و فسفر موجود در این میوه در تنظیم گردش خون نقش مهمی دارد.

تقویت کننده سیستم ایمنی

این میوه کوچک سرشار از ویتامین های A و C است، آنتی اکسیدان های قوی که برای سلامت بدن خیلی ضروری می باشد. در ضمن این مواد مغذی ضروری با آسیب رادیکال‌های آزاد مبارزه می ‌کنند که در غیر این صورت می‌ توانند سیستم ایمنی را به خطر بیندازند. از طرفی روند خطر ابتلا به سرطان، بیماری ‌های قلبی و پیری را تسریع می بخشد. دلیل آن نیز تنظیم تولید سیتوکین های التهابی می باشد.

در مطالعات روی جوندگان، عصاره عناب برای سرکوب آزاد شدن هیستامین موثر شناخته شده است. هیستامین ترکیبی است که توسط سلول ها در پاسخ به واکنش های التهابی آزاد می شود. این میوه دارای خواص ضد حساسیت و ضد آنافیلاکتیک شاک (جلوگیری از حساسیت مفرط) است.

کاهش دهنده التهاب

استفاده موضعی از عصاره عناب به تسکین دردهای عضلانی و مفاصل کمک می کند. به این دلیل که روغن دانه عناب دارای خواص ضد التهابی است.

کاهش استرس و اضطراب

در طب سنتی از عناب برای درمان علائم استرس و اضطراب و افسردگی استفاده می شده است. زیرا این میوه اثر آرام بخشی بر ذهن و بدن دارد.

بهبود استحکام استخوان

عناب می تواند برای افراد مسن یا کسانی که استخوان های شکننده دارند، مفید باشد. زیرا دارای غلظت بالایی از مواد معدنی مورد نیاز برای تشکیل استخوان است. این میوه کوچک سرشار از کلسیم و فسفر است که سلامت استخوان ها را تقویت می کند.

بهبود سیستم هاضمه

عناب میوه ای حاوی فیبر است که به بهبود هضم کمک می کند. این ماده مغذی حرکات روده را صاف و منظم کرده و دارای خواص ضد باکتریایی است که به سم زدایی روده های ناسالم نیز مفید واقع می گردد. از طرفی بر علیه هلیکوباکتر پیلوری، باکتری ‌هایی که مسئول بیماری‌ های گوارشی مانند زخم معده و اسیدیته هستند، عمل می‌ کند.

خواص عناب؛ کمک به حفظ وزن

میوه های عناب کم کالری هستند و مطلقا چربی ندارند. علاوه بر این، دارای فیبر و پروتئین بالایی هستند. غذاهای غنی از پروتئین و فیبر سبب افزایش حس سیری در افراد می شوند. و به طور بالقوه به حفظ وزن یا کاهش وزن کمک می کنند. همچنین این میوه می تواند به سرعت شما را سیر کند و از هوس خوردن تنقلات ناسالم بین وعده های غذایی جلوگیری می کند.

کمک به سم زدایی خون

عناب دارای خواص ضد التهابی است. زیرا این میوه به سم زدایی خون کمک می کند. با این حال، هیچ تحقیقی برای ثابت کردن این موضوع وجود ندارد. ولی خاصیت مبارزه با التهاب را دارد که می تواند راهی برای دفع سموم و تقویت سیستم ایمنی بدن باشد. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

محافظت در برابر آسیب مغزی

سلول های مغز با افزایش سن شروع به تحلیل می کنند. این امر خطر ابتلا به تعدادی از اختلالات عصبی را افزایش می دهد. عناب به آرامش ذهن کمک می کند. همچنین نتایج مطالعات نشان می دهد که این میوه یک کاندید بالقوه در درمان بیماری های عصبی می باشد. عناب همچنین عملکرد آستروسیت هایی که مسئول محافظت از نورون ها هستند، را بهبود می بخشد.

بهبود عملکرد شناختی

مطالعات روی موش ها نشان داده است که عصاره عناب حافظه را تقویت می کند. عصاره عناب همچنین رشد و تکامل سلول های عصبی را در ناحیه شکنج دندانه دار در موش افزایش داد. شکنج دندانه دار یکی از دو ناحیه در مغز است که سلول های عصبی جدید در آن رشد می کنند.

خواص عناب؛ محافظت در برابر تشنج

یک مطالعه تجربی روی موش ‌های مبتلا به تشنج، اثرات امیدوارکننده‌ ای از عصاره عناب بر روی آن ها نشان داده است. این مطالعه نشان داد موش هایی که قبل از تشنج تحت درمان با عصاره عناب قرار گرفته بودند، در یادگیری و بهبود حافظه شان اثربخشی فوق العاده ای داشته است. و استرس اکسیداتیو را در مقایسه با گروه دیگر کاهش داده است. از این رو، عصاره عناب می تواند به طور قابل توجهی آسیب مغزی ناشی از تشنج را کاهش دهد.

داشتن خواص ضد میکروبی

میوه عناب می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند. زیرا سرشار از فیتوکمیکال های تقویت کننده سیستم ایمنی است. فلاونوئیدهای موجود در عناب دارای عوامل ضد میکروبی قوی هستند. در واقع، عصاره اتانولی این میوه به درمان عفونت در کودکان کمک می کند. همچنین، اسید بتولینیک موجود در عناب برای مبارزه با عفونت HIV و ویروس آنفولانزا در مطالعات تجربی مشخص شده است.

مفید برای سلامت پوست

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عناب به درمان آکنه، لکه ها و جای زخم کمک می کند. با این حال، تحقیقات مستقیم در این زمینه وجود ندارد. اما مشخص شده است که عناب خارش ناشی از اگزما را تسکین می دهد. همچنین پتانسیل جلوگیری از گسترش ملانوما (سرطان پوست) را به همراه دارد.

خواص عناب؛ افزایش رشد مو

اسانس یا روغن عناب خاصیت تقویت کننده گی مو را دارد. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک اثرات آن مورد نیاز است.

بهبود سلامت تخمدان

عناب در درمان کیست تخمدان موثر است. فرمول طبیعی موجود در عناب به اندازه قرص های ضد بارداری که معمولا برای این بیماری تجویز می شوند، در درمان کیست تخمدان تاثیر دارد.

کمک به حذف سموم شیر مادر

نتیجه یک مطالعه در ایران نشان داده که مادران شیرده در یک دوره آزمایشی روزانه 15 گرم عناب تازه را به مدت دو ماه مصرف کرده اند تا تاثیر آن بر سطح سرب و کادمیم شیرشان بررسی شود. در پایان تحقیق، آن ها دریافتند زنانی که عناب خورده بودند در مقایسه با گروه دیگر، سطوح کمتری از عناصر سمی در شیرشان مشاهده شده بود.

عوارض جانبی عناب چیست؟

طبق شواهد تجربی، مصرف مقادیر زیاد عناب ممکن است در مواردی نادر سبب خواب آلودگی، اسهال، کاهش اشتها، یبوست، نفخ و بی حالی شود. از این رو قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید. خوشبختانه عناب هیچ عارضه جانبی که نگران کننده باشد، ندارد. با این حال، افراد مبتلا به دیابت مجبور به اجتناب از خوردن این میوه هستند. به این دلیل که محتوای کربوهیدرات عناب بر سطح قند خون تاثیر می گذارد.

خواص عناب؛ باید گفت

عناب میوه ای بومی آفریقاست که وقتی می رسد، طعم آن شبیه خرما است. این میوه سرشار از کلسیم، پتاسیم، فلاونوئیدها و ویتامین ها است و مزایای فراوانی ارائه می دهد. این میوه نه تنها به کاهش التهاب، بهبود سلامت قلب و دستگاه گوارش شما کمک می کند، بلکه در پیشگیری از سرطان و اختلالات شناختی نیز نقش بسزایی دارد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن به بهبود سلامت پوست و مو کمک می کند. می توانید آن را همان طور که هست مصرف کنید یا در چای، مربا اضافه کنید تا از فواید بسیار آن بهره مند شوید.

لینک های مرتبط

۵بهترین درمان خانگی برای آکنه کیستیک + علل و پیشگیری

خواص درمانی بومادران؛ از درمان التهاب تا درمان اضطراب + عوارض جانبی

خواص روغن آفتابگردان؛ ۷ فایده شگفت انگیز + عوارض جانبی

۵ بهترین درمان خانگی برای آکنه کیستیک + علل و پیشگیری

فواید شکر قهوه ای: مهم ترین فایده شکر قهوه ای بر سلامت + عوارض جانبی

آیا در مورد عوارض جانبی زیره سبز می دانستید؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان