موثرترین درمان های خانگی نفخ پریود و علل بروز آن

درمان های خانگی برای نفخ پریود پاکسازی دستگاه گوارش

وقتی به روزهای دوره قاعدگی خود نزدیک می شوید، در کنار بی حوصله گی و درد گاه و بی گاه پاها و کمر، از نفخ پریود که کمتر در مورد آن صحبت شده نیز رنج می برید. نفخ در دوران قاعدگی سبب درد و گاز معده می شود و احساس ناراحتی بیشتری خواهید داشت. با این حال، درمان های خانگی برای نفخ پریود وجود دارد که سبب تسکین درد و گاز معده شما خواهد شد. آیا می خواهید بدانید این درمان های خانگی چه هستند؟ با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

درمان های خانگی نفخ پریود

نفخ پریود چیست؟

نفخ پریود در دوره قاعدگی یک حالت طبیعی واکنش بدن در بعضی از زنان است. این حالت با تورم و حساسیت در ناحیه شکم و سایر قسمت های بدن مشخص می شود. همچنین ممکن است احساس کنید دچار اضافه وزن شده اید.

نفخ معمولا در شروع دوره قاعده گی رخ می دهد و در عرض چند روز از طول دوره از بین می رود. هرچند نمی توان به طور کامل از نفخ قبل و در طول پریود جلوگیری کرد، اما می توان چند درمان خانگی را امتحان کرد که ممکن است نفخ پریود را کاهش دهد.

علل نفخ پریود

در حالی که محققان هنوز علت دقیق نفخ را در طول قاعدگی نمی دانند، اما چند علت را ربط این وضع می دانند. یکی از دلایل نفخ پریود ممکن است تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون در فاز لوتئال پریود باشد. در طی این مرحله، سطح پروژسترون در بدن کاهش می یابد و منجر به سفت شدن مدفوع و تاخیر در حرکت آن ها در دستگاه گوارش می شود. که در نهایت احساس سیری و نفخ به زنان دست می دهد.

تغییرات در سطح پروژسترون همچنین می تواند منجر به ادم (احتباس مایعات در بدن) شود که ممکن است فرد احساس نفخ کند. از طرفی پاها و سینه ها دچار ورم شود، به خصوص درست قبل از پریود.

در کنار تغییرات هورمونی، نفخ در دوران قاعدگی ممکن است توسط عوامل زیر نیز ایجاد شود:

  • سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
  • BMI نامناسب و چاقی
  • سبک زندگی ناسالم
  • مصرف زیاد غذاهای سرخ شده و روغنی
  • عدم فعالیت بدنی و ورزش

دانستن علل نفخ می تواند به زنان کمک کند تا در پریود خود، با این وضع بهتر مقابله کند. به این درمان ها دقت کنید.

چگونه از نفخ پریود خلاص شویم؟

درمان‌ های خانگی برای رفع نفخ پریود راه حل مطمئنی برای همه نیست، اما برای برخی افراد اثربخشی فوق العاده ای دارد. عواملی مانند سن، سطح فعالیت بدنی و عادات غذایی در این حالت نقش دارند.

داشتن رژیم غذایی مناسب

ایجاد چند تغییر ساده در رژیم غذایی ممکن است به کاهش نفخ در دوران قاعدگی کمک کند. وعده های غذایی خود را کاهش دهید. این کار می تواند به شما کمک کند احساس درد و ناراحتی کمتری داشته باشید. و احساس سیری کمتری کنید. از خوردن غذای شور خودداری کنید زیرا می تواند منجر به احتباس مایعات شود و احساس نفخ کنید.

از کافئین و نوشیدنی های کافئین دار نیز خودداری کنید زیرا در تشدید علائم قبل از قاعدگی از جمله نفخ نقش دارند. آن ها همچنین ممکن است پریود شما را طولانی کنند یا سبب پریودهای نامنظم شوند. این یعنی احساس نفخ برای مدت طولانی تری نسبت به چرخه معمولی خود خواهید داشت. اگر نمی توانید از نوشیدن فنجان قهوه صبحگاهی خود دست بردارید، آن را با قهوه های بدون کافئین جایگزین کنید. از خوردن سبزیجاتی و حبوباتی مانند لوبیا، کلم بروکسل و کلم بروکلی اجتناب کنید، زیرا حاوی قند پیچیده ای به نام رافینوز هستند که ممکن است سبب گاز و نفخ شود.

درمان های خانگی برای نفخ پریود؛ ورزش منظم   

ورزش کردن در طول قاعدگی احتمالا آخرین چیزی است که به ذهنتان می رسد. با این حال، مطالعات نشان می دهد زنانی که به طور منظم ورزش می کنند، علائم کمتر PMS مانند نفخ را در مقایسه با زنانی که ورزش نمی کنند، نشان می دهند. یک تمرین سبک (مثل یوگا) انجام دهید و از تمرینات فشرده و سنگین در طول قاعدگی خودداری کنید.

داشتن خواب کافی

کاهش سطح پروژسترون در بدن در طول دوران قاعدگی می تواند سبب نفخ شود. سعی کنید در طول قاعدگی 8 تا 9 ساعت بخوابید، زیرا ممکن است به شما کمک کند استرس کمتری داشته باشید و سطح پروژسترون خود را بازیابی کنید. خواب کافی نه تنها به درمان نفخ پریود، بلکه سبب تسکین سایر علائم دیگر مانند اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) می شود.

درمان های خانگی نفخ پریود؛ هیدراته بمانید

نوشیدن آب کافی در طول دوره و در روزهای نزدیک به آن ممکن است به کاهش برخی از علائم دیسمنوره (قاعدگی های دردناک)، از جمله نفخ کمک کند. دستوری برای نوشیدن مقدار ثابتی آب در طول دوره قاعدگی وجود ندارد، زیرا بر اساس سبک زندگی و سطح فعالیت بدنی زنان متفاوت است. اگر فعالیت بدنی بیشتری دارید، پس آب بیشتری بنوشید..

امتحان آروماتراپی

مطالعات نشان می دهد که استنشاق عصاره های گیاهی و روغن های ضروری ممکن است به کاهش نفخ و سایر علائم PMS اثرگذاری شگفت انگیزی داشته باشد. به نظر می رسد عصاره گیاهان اسطوخودوس و مرکبات بهترین عملکرد را در درمان این حالت داشته باشد.

مقداری چای بابونه بنوشید

چای بابونه دارای خواص ضد اسپاسم است، درمانی که در تسکین علائم مختلف PMS مفید تلقی می شود. زمانی که می دانید پریود شما نزدیک است، مقداری چای بابونه دم کنید و بنوشید. در کنار این درمان ‌های خانگی، می ‌توانید برخی درمان ‌های دیگر را نیز امتحان کنید که شامل داروهای OTC است.

روش درمانی دیگر برای نفخ پریود

برخی از این روش درمانی ها شامل مصرف داروهای OTC نیز می شود، که به راحتی در دسترس هستند. با این حال، قبل از مصرف برخی از این داروها باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف قرص های ضد بارداری

یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی زنان و زایمان نشان می دهد که مصرف قرص های ضد بارداری ممکن است به کاهش نفخ پریود کمک کند. با این حال، برخی از زنان از احساس نفخ حتی پس از مصرف قرص نیز شکایت دارند. بنابراین، بهتر است با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید، زیرا این قرص می تواند اثرات متعدد دیگر نیز بر زنان داشته باشد.

درمان های خانگی نفخ پریود؛ خوردن قرص ضد نفخ

می توانید برای آزاد کردن مقدار هوای اضافی از دستگاه گوارش برای برطرف کردن نفخ، یک قرص ضد نفخ مصرف کنید.

مصرف قرص دیورتیک

قرص های دیورتیک ادرار آور هستند. که به شما در خلاص شدن از شر آب از بدن و کاهش احتباس آب کمک می کند. همچنین می توانید میوه ها و سبزیجاتی مانند خیار و آناناس که ادرارآورهای طبیعی هستند نیز بخورید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

نفخ قبل یا در طول قاعدگی کاملا طبیعی است و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. اگر بعد از قاعدگی همچنان نفخ را تجربه می کنید یا این که تا حد قابل توجهی مانع فعالیت های منظم شما می شود، باید با پزشک مشورت کنید.

درمان های خانگی نفخ پریود؛ باید گفت

نفخ پریود شایع است و اغلب ممکن است برای اکثر زنان رخ دهد. با این حال، آگاهی از وقوع آن می تواند به شما کمک کند تا بهتر با این ناراحتی مقابله کنید. برای کاهش نفخ پریود می توانید هر یک از درمان های خانگی ذکر شده را امتحان کنید. پرهیز از غذاهای نمکی، شیرین یا کافئین دار در نفخ پریود به شما کمک می کند. همچنین  هیدراته ماندن با نوعی ورزش ملایم نیز می تواند در تسکین آن نقش داشته باشد. در حالی که قاعدگی برای زنان همیشه وجود دارد، اما آگاهی از نکات و ترفند های فوق می تواند به کاهش درد و ناراحتی مربوط به آن کمک کند.

لینک های مرتبط

پریود نامنظم: ۱۰ روش خانگی فوق العاده موثر برای منظم شدن قاعدگی!

پریود در سفر؛ راهنمای گام به گام برای راحتی پرواز در دوران قاعدگی

درد را فراموش کنید:دمنوش های گیاهی که برای تسکین دردهای پریود مفید هستند

روز جهانی بهداشت قاعدگی؛ ۵ نکته بهداشتی برای دوران قاعدگی زنان

باید و نبایدهای خوراکی در دوران قاعدگی؛ برای کاهش درد چه بخوریم؟

۱۲ درمان خانگی موثر برای تسکین سریع درد قاعدگی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *