جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
5
(1)

در این مطلب از فواید و عوارض جانبی چریش خواهید خواند. این گیاه را به یکی از با ارزش ترین گیاه ها در طبابت و درمان بیماری ها تبدیل کرده است. زیرا برگ چریش یا یاس بنفش هندی به پیشگیری از بیماری هایی مانند آسم، دیابت و مشکلات گوارشی کمک می کند. اگر می خواهید بیشتر در این مورد بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید و عوارض جانبی چریش

برگ چریش چیست؟

نام گیاه شناسی (یا نام علمی) آن چریش Azadirachta indica است. به طور معمول در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند، میوه ها و دانه های درخت منبع روغن چریش می باشد.

هر قسمت از درخت چریش دارای ارزش دارویی است:

  • برگ چریش – می تواند بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را درمان کند.
  • میوه و دانه چریش – که از آن روغن چریش استخراج می شود.
  • شاخه چریش – برای سلامت دهان کاربردی است.
  • روغن چریش – به درمان بیماری های پوستی و سایر مشکلات سلامتی کمک می کند.

مزایای سلامتی چریش چیست؟

فواید درخت چریش بسیار زیاد است. و به خصوص برگ های آن، که دارای خواص ضد باکتریایی و پیشگیری از بیماری ها است. برخی از بیماری هایی که برگ چریش از آن جلوگیری می کند و همچنین به درمان آن کمک می کند عبارتند از آسم، دیابت و مشکلات گوارشی. حتی فواید خوردن پودر چریش نیز بسیار زیاد است، زیرا متابولیسم مناسب را تنظیم کرده و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

خواص آنتی باکتریال

چریش دارای خواص ضد باکتریایی عالی است. و علاوه بر این، برگ ها دارای خواص ضد قارچی و ضد ویروسی نیز هستند. در واقع، خواص موجود در چریش آن قدر قوی است که مکمل‌ های ارزان قیمت چریش اغلب برای کنترل عوامل بیماری ‌زا استفاده می شوند. حتی عصاره چوب چریش اثرات ضد میکروبی دارد. پتانسیل عصاره چریش برای از بین بردن باکتری ها و سایر میکروب ها فوق العاده عمل می کند.

فواید و عوارض جانبی چریش؛ داروی ضد بارداری

کاربردهای دارویی چریش بسیار زیاد است، به حدی که حتی می توان از آن به عنوان یک داروی ضد بارداری استفاده کرد. روغن چریش، زمانی که به صورت داخل واژینال قبل از رابطه جنسی استفاده شود، می تواند از بارداری جلوگیری کند. عصاره برگ چریش همچنین می تواند باروری در مردان را کاهش دهد. زیرا روغن چریش سبب مسدود شدن اسپرماتوژنز (تولید سلول های جنسی مردانه) در مردان می شود.

کمک به کنترل آسم

چریش به کنترل آسم کمک می کند. روغن چریش برای درمان آسم موثر است و همچنین به کنترل خلط، تب و سرفه نیز کمک می کند. هر روز چند قطره روغن چریش میل کنید و مقدار آن به تدریج افزایش دهید.

کمک به درمان و بهبود تسریع زخم

مهارکننده ‌های پمپ پروتون، نوعی درمان برای زخم‌ ها و سایر مشکلات معده است. اما هیچ درمانی به اندازه چریش نمی تواند موثر باشد. عصاره پوست چریش پتانسیل درمان زخم و اسیدیته معده را به همراه دارد. این عصاره به درمان زخم معده کمک می کند. زیرا میزان مخاط معده را افزایش می دهد و نقش عمده ای در درمان آن دارد.

فواید و عوارض جانبی چریش؛ کمک به کنترل دیابت  

چریش دارای اثرات هیپوگلیسمی (کاهنده قند خون) است. این گیاه برای کنترل سطح قند خون در بیماران دیابتی نیز مفید است. می تواند از بروز بیماری پیشگیری کرده و حتی شما را از ابتلا به آن دور نگه دارد. یکی از کاربرد های دیگر چریش، این است که از استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت جلوگیری می کند.

حفظ سلامت دهان و دندان

روغن چریش نقش مهمی در درمان بیماری لثه ایفا می کند. دهانشویه هایی که حاوی عصاره چریش هستند از رشد استرپتوکوک موتانس در دهان جلوگیری می کنند، باکتری که سبب بیماری های دهانی می شود. در واقع، روغن چریش به خمیردندان ها اضافه می شود زیرا این روغن به عنوان یک تصفیه کننده و یک عامل ضد میکروبی عمل می کند.

از برگ چریش می توان برای پیشگیری از سایر بیماری های دندانی نیز استفاده کرد. این عصاره می تواند به جلوگیری از پلاک دندان و سایر مشکلات مانند التهاب لثه، حفره ها و پوسیدگی دندان کمک کند. جویدن پوست چریش نیز از بیماری های دندانی جلوگیری می کند. همچنین می توانید از مسواک مبتنی بر پوست درخت چریش برای حفظ سلامت مطلوب دندان های خود استفاده کنید. حتی پودر چریش نیز برای بهبودی مشکلات دهانی کارساز است. فقط باید از آن مانند هر پودر دندان دیگری استفاده کنید.

این شاخه ها حتی می توانند دندان هایی براق به شما هدیه دهند. برگ چریش سرشار از آنتی اکسیدان است. ایمنی لثه ها و بافت های دهان را ایجاد می کند. حتی ممکن است به پیشگیری از سرطان دهان کمک کنند.

عوارض جانبی چه هستند؟

مضر برای کودکان

مصرف خوراکی روغن چریش می تواند سبب آسیب جدی در نوزادان و کودکان شود. عوارض جانبی می تواند شامل استفراغ، خواب آلودگی، کما، اختلالات مغزی و در موارد خاص حتی مرگ باشد.

مضر برای زنان باردار و شیرده

در زنان باردار، چریش می تواند سبب سقط جنین شود. برای زنان شیرده نیز مفید نمی باشد. بنابراین، از استفاده آن خودداری کنید تا ایمن بمانید.

بیماری های خود ایمنی

چریش منجر به فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن می شود و درنهایت شما را مستعد ابتلا به بیماری های خودایمنی خاصی مانند مولتیپل اسکلروز می کند. بنابراین در صورت داشتن هر گونه بیماری خودایمنی از مصرف چریش خودداری کنید.

فوادی و عوارض جانبی چریش؛ سایر بیماری ها

از آن جایی که چریش می تواند قند خون را کاهش دهد، افرادی که از داروهای قند خون استفاده می کنند، می توانند از این گیاه به میزان زیادی برای بهبود این بیماری مصرف کنند. چریش همچنین سبب ناباروری می شود. باید حداقل 2 هفته قبل از پیوند عضو یا هر عمل جراحی که در پیشرو دارید، از مصرف چریش اجتناب کنید.

فواید و عوارض جانبی چریش؛ باید گفت

گیاه چریش بومی شبه قاره هند با ارزش های دارویی منحصر به فرد است. دارای خواص ضد باکتری، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. چریش برای سلامتی، پوست و موی شما مفید می باشد. به کنترل آسم، درمان زخم، کنترل دیابت، حفظ سلامت دهان، درمان جذام و گردش خون کمک می کند. همچنین به پاکسازی اسکارها و رنگدانه ها، درمان زخم ها و بثورات، جلوگیری از جوش های سر سیاه و افزایش رشد مو نیز اثربخشی فوق العاده ای دارد. با این حال، مصرف روغن چریش در برخی ها سبب استفراغ و خواب آلودگی می شود و حتی خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی را افزایش می دهد. از این رو، آن را در حد اعتدال مصرف کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

لینک های مرتبط

فواید و خواص گزنه؛ ۹ مزیت گزنه برای سلامتی بدن + عوارض جانبی

در فواید ماست یونانی؛ ۱۱ مزیت فوق العاده ماست یونانی برای سلامت بدن

فواید ریشه کاسنی؛ ۱۰ مزیت شگفت انگیز ریشه کاسنی + عوارض جانبی

مطلبی از منابع طبیعی ضد التهاب؛ ۴ ماده غذایی ضد التهاب محافظ سلامت بدن

فواید شلیل؛ ۱۲ فایده شگفت انگیز شلیل از پیشگیری سرطان تا درمان کم خونی

فواید هل سبز؛ ۲۳ مزیت شگفت انگیز هل برای پوست، مو و سلامتی

بخوانید: فواید و خواص کندر: از درمان آرتروز تا رفع خونریزی شدید قاعدگی

فواید چای سفید؛ از سلامت قلب تا استفاده در محصولات آرایشی و زیبایی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان