جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 11 دقیقه
5
(1)

استفاده از گیاه کندر یک سنت دیرینه برای بسیاری از ملل جهان است. از گیاه کندر در انجام مراسم مذهبی استفاده می شده است و خواص دارویی آن به هزاران سال قبل باز می گردد. کندر با خاصیت فوق العاده ی خود برای شما مفید است. از فواید و خواص کندر باید به تاثیر آن در مبارزه با سرطان، بهبود حافظه، تقویت پوست صاف و کاهش چین و چروک آن اشاره کرد. بنابراین برای دانستن بیشتر با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید و خواص کندر

کُندَر چیست؟

کندر که “پادشاه روغن ها” نامیده می شود، هزاران سال است که توسط فرهنگ های باستانی در سراسر جهان استفاده می شود. کندر که ریشه در آفریقا و خاورمیانه دارد، امروزه در کشورهای آسیایی نیز یافت می شود. این روغن که از درخت بوسولیا بدست می آید، قرن ها توسط شفادهنده های آیورودا و چینی برای درمان بیماری های مزمن استفاده شده است. کشورهای غربی از کندر به عنوان بخشی از مراسم مذهبی خود استفاده می کنند. هنوز هم به دلیل خواص دارویی و معطر آن در بین فرهنگ ها رایج است.

فواید و خواص کُندَر

کندر دارای خواص فراوانی است که برای بدن مفید می باشد.

خاصیت ضد درد

فرهنگ های باستانی در سراسر جهان هزاران سال است که کندر را به دلیل خواص دارویی آن استفاده می کرده اند. یکی از آنها خاصیت ضد درد یا تسکین درد است. مطالعه ای برای مشاهده تاثیر عصاره و روغن کندر بر روی درد معده، عضله و آرتریت انجام شد. 300 میلی‌گرم بر کیلوگرم روغن کندر و عصاره کندر به موش‌ها داده شد و میزان درد آنها بررسی شد. نتایج حاکی از کاهش معنی دار سطح درد در مقایسه با آسپرین بود.

خاصیت ضد میکروبی

این ویژگی ممکن است ناشناخته باشد، اما طبق تحقیقات کندر نیز خاصیت ضد میکروبی از خود نشان می دهد. مطالعه ای برای بررسی فعالیت ضد باکتریایی کندر انجام شد. محققان عصاره کندر را از درختان یافت شده در عمان دریافت کردند. آنها حداقل غلظت مهاری (MIC) را در برابر پاتوژن ها و باکتری های دستگاه گوارش بررسی کردند. حداقل غلظت بازدارنده کمترین غلظت دارویی است که برای توقف رشد یک داروی ضد میکروبی لازم است. نتایج نشان داد که عصاره کندر در مهار رشد باکتری ها موفق بوده و در نتیجه قدرت گیاه را اثبات می کند.

خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطراب

احتمالاً شنیده اید که بسیاری از افراد می گویند روغن های ضروری برای کاهش استرس و اضطراب شما واقعاً مفید هستند. کندر نیز از این قاعده مستثنی نیست. مطالعه‌ای برای مشاهده اثرات عصاره کندر بر افسردگی و رفتارهای شبه اضطرابی در موش‌ها انجام شد. به 50 موش صحرایی به مدت 6 روز عصاره کندر داده شد. نتایج نشان دهنده کاهش افسردگی و رفتار شبه اضطرابی در آنها بود. اگرچه این آزمایش روی موش‌ها انجام شد، اما محققان پیشنهاد می ‌کنند که پتانسیل آن را نشان می ‌دهد و باید روی انسان نیز آزمایش شود.

خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی

با شیوع کووید در جهان، مصرف کنندگان آگاه به سلامت بدنبال محصولات طبیعی برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. مطالعه ای خواص تعدیل سیستم ایمنی روغن کندر را بررسی کرد. این آزمایش یک فعالیت محرک ایمنی قوی روغن کندر را نشان داد که این گیاه ممکن است برای تقویت سیستم ایمنی مفید باشد.

مطالعه در مورد خواص جالبی مانند تسکین درد و مبارزه با باکتری ها نشان می دهد که چرا مردم هزاران سال است که از کندر استفاده می کنند. به فواید مختلف کندر برای سلامتی در این مطلب توجه کنید.

14 فواید کندر برای سلامت بدن

درمان آرتروز

پزشکان آیورودا از صمغ کندر برای درمان انواع بیماری های التهابی برای قرن ها استفاده کرده اند. یک مطالعه مقدماتی برای مشاهده ایمنی و اثربخشی عصاره کندر بر علائم آرتروز انجام شد. به 48 بیمار مبتلا به استئوآرتریت به مدت 120 روز عصاره کندر یا دارونما تجویز شدند. محققان شاهد بهبودی در شکاف مفصل زانو بودند. آنها همچنین مشاهده کردند که کاهش در سطح پروتئین واکنشی C، نشانگر مرتبط با استئوآرتریت زانو است.

بهبود عملکرد روده

تحقیقات نشان داده است که کندر ممکن است به عمل کرد روده شما کمک کند. محققان مطالعه ای را برای مشاهده اثر کندر همراه با زنجبیل و بومادران بر شدت علائم ناشی از سندرم روده تحریک پذیر انجام دادند. 60 بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر این سه داروی گیاهی را به مدت سه ماه دریافت کردند. نتیجه کاهش نفخ، درد شکم، افسردگی و اضطراب را نشان داد. در حالی که نتایج امیدوارکننده هستند، قبل از رسیدن به پاسخ قطعی باید مطالعات بیشتری انجام شود.

فواید و خواص کندر؛ بهبود آسم

آرتریت تنها بیماری التهابی نیست که کندر نتایج امیدوارکننده‌ای در آن نشان داده است. مطالعه‌ای برای مشاهده اثر کاسپروم همراه با کورتیکواستروئیدها بر بیماران آسم انجام شد. به 32 بیمار مبتلا به آسم 500 میلی گرم به همراه کورتیکواستروئیدهای کاسپروم یا عصاره تهیه شده از کندر هر روز به مدت 4 هفته تجویز شد. همچنین از بیماران خواسته شد تا تعداد استنشاق‌های روزانه خود را پیگیری کنند. پس از چهار هفته، محققان شاهد کاهش تعداد استنشاق‌های بیماران بودند. این مطالعه نتایج امیدوارکننده ای از تأثیر کندر بر آسم نشان می دهد. اما برای اثبات بیشتر این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

حفظ سلامت دهان و دندان

گفته می شود که پادشاه روغن ها به پیشگیری از بیماری های لثه و حفظ سلامت دهان کمک می کند. مطالعه ای برای مشاهده تاثیر کندر بر التهاب لثه انجام شد. ژنژیویت یک وضعیت پزشکی است که سبب تحریک و تورم پایه لثه شما می شود. 0.1 گرم عصاره کندر یا 0.2 گرم پودر کندر یا دارونما به هفتاد بیمار 15 تا 18 ساله که مبتلا به ژنژیویت بودند داده شد. نتایج نشان داد که علائم التهاب لثه کاهش می یابد، بنابراین نشان می دهد که کندر ممکن است به عنوان یک درمان برای بیماری های دهان استفاده شود.

داشتن خواص ضد سرطانی

کندر ممکن است دارای خواصی باشد که می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. یک مطالعه لوله آزمایشی برای مشاهده اثر کندر و مرگ روی سلول‌های سرطانی مانند سلول‌های سرطان سینه، سلول‌های تومور و غیره انجام شد. این مطالعه امیدوار کننده بود، اما برای اثبات این واقعیت باید تحقیقات بیشتری بر روی انسان انجام شود.

فواید و خواص کندر؛ کمک به پیشگیری از دیابت

WHO تخمین زده است که در سال 2014، 422 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا شده اند که نسبت به 108 میلیون نفر در سال 1980 افزایش قابل توجهی داشته است. یک مطالعه برای مشاهده اثر رزین صمغ کندر بر سطح گلوکز خون و پروفایل لیپیدی پنجاه و شش بیمار دیابتی انجام شد. رزین آدامس دو بار در روز به مدت هشت هفته همراه با درمان های استاندارد ضد دیابت آنها تجویز شد. محققان کاهش قابل توجهی در سطح گلوکز خون مشاهده کردند. مطالعه دیگری نیز برای بررسی اثر ضد دیابتی Boswellia Serrata یا عصاره کندر بر روی موش های صحرایی ماده دیابتی انجام شد. تجویز دوزهای 200، 400 و 600 میلی ‌گرم بر کیلوگرم عصاره بوسولیا به مدت هفده روز شاهد کاهش سطح گلوکز خون بود.

سبب صاف شدن پوست می شود

در زمان‌های اخیر، کندر به ‌عنوان دارویی برای پوست صاف معرفی شده است. مطالعه ای برای مشاهده اثر اسانس کندر بر روی پوست انسان انجام شد. نتایج امیدوارکننده بود. زیرا محققان مشاهده کردند که این روغن دارای خواص ضد التهابی و بازسازی بافت در پوست است. حتی اگر تحقیقات در این زمینه کمیاب باشد، طرفداران می گویند که می تواند به تامین لیپیدهایی کمک کند که به کند کردن روند پیری موثر است.

جلوگیری از بیماری های قلبی

در حالی که تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد، یک مطالعه تحقیقاتی برای آزمایش خواص محافظتی قلبی و آنتی اکسیدانی کندر انجام شد. نتایج نشان داد که کندر خواص محافظتی و آنتی‌اکسیدانی ملایمی دارد اما به تحقیقات دقیق ‌تری ضمن این موضوع نیاز است.

فواید و خواص کندر؛ بهبود خواب در افراد

اثرات کندر بر الگوهای خواب به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است و مطالعات زیادی وجود ندارد که این موضوع را تایید کند. ولی یک مطالعه که انجام شد در آن اثر اسانس کندر بر موش ‌های تحت استرس مورد بررسی قرار گرفت. کارشناسان کاهش سطح استرس اکسیداتیو و همچنین کاهش سطوح در حرکت آهسته چشم در خواب را مشاهده کردند. این تحقیق نشان می دهد که کاهش سطح استرس اکسیداتیو ممکن است به کاهش بی خوابی کمک کند، اما مطالعات تحقیقاتی کافی روی انسان ها باید انجام شود.

بهبود و تقویت حافظه

زمانی‌که مطالعات روی موش‌ها در رابطه به بهبود حافظه با استفاده از کندر انجام شد، نشان داد که کندر ممکن است حافظه شما را بهبود بخشد. مطالعه‌ای برای مشاهده تأثیر کندر بر موش‌های مبتلا به آلزایمر انجام شد و نتایج نشان داد که بهبود جزئی در حافظه آنها مشاهده شد. اما باید مطالعات بیشتری برای حمایت از این موضوع انجام شود.

افزایش باروری

کندر توسط مردم اردن به عنوان یک ماده تقویت کننده جنسی و یک عامل برای باروری استفاده می شود. مطالعه ای توسط محققان دانشگاه Jasrah، اردن برای مشاهده تاثیر کندر بر سیستم تولید مثل، از موش های صحرایی نر استفاده کردند. تجویز دوزهای 250 میلی گرم بر کیلوگرم و 500 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به موش های صحرایی نر به مدت 60 روز شاهد بهبود باروری بود. همراه با این، محققان افزایش تحرک اسپرم و سطوح تراکم اسپرم را در موش‌ها مشاهده کردند.

فواید و خواص کندر؛ رفع مشکلات گوارشی

تحقیقاتی برای مشاهده اثربخشی و ایمنی مکمل‌های کندر بر روی بیماران مبتلا به نوع خفیف سندرم روده تحریک ‌پذیر انجام شد. در حالی که به 34 نفر داروهای استاندارد برای درد شکم داده شد، و اما به 35 نفر دیگر مکمل های کندر به مدت 6 ماه داده شد. نتایج نشان داد که گروهی که مکمل‌های کندر دریافت کردند، کاهش جزئی در علائم خودارزیابی و نیاز کمتری به داروهای استاندارد نشان دادند. بنابراین نتایج مثبتی در مورد سندرم روده تحریک پذیر و کندر نشان می دهد.

کمک به رفع خونریزی شدید قاعدگی

اگر هر ماه خونریزی شدید قاعدگی را تجربه می کنید و به دنبال یک جایگزین طبیعی هستید، کندر ممکن است همان داروی باشد که بتواند به شما کمک کند. مطالعه ای برای مشاهده تاثیر کندر و زنجبیل بر خونریزی شدید قاعدگی انجام شد. به زنان مبتلا به خونریزی شدید قاعدگی، ایبوپروفن و کندر یا زنجبیل یا دارونما برای هفت روز در طول دوران قاعدگی داده شد. نتایج نشان دهنده کاهش خونریزی در طول سیکل قاعدگی بود. در حالی که این نتایج امیدوارکننده است، اما باید مطالعات بیشتری انجام شود.

پس از مطالعه این نکات، می توانید متوجه شوید که چرا کندر “طلای مایع” نامگذاری شده است. مبارزه با سرطان، آرتریت نقش مهمی در بهبود علائم بیماری های گوارشی دارد، اگرچه فواید کندر بسیار زیاد است. اما نگاهی به برخی از عوارض جانبی احتمالی که ممکن است در نتیجه خوردن کندر ایجاد شود، بیاندازید.

عوارض جانبی احتمالی

کندر نیز مانند هر موجود دیگر روی زمین، جوانب مثبت و منفی خود را دارد. در حالی که تحقیقات زیادی از این ادعا که کندر بی خطر است، وجود ندارد، یک بررسی متون نشان می دهد که کندر همراه با سایر گیاهان دارویی ممکن است با رقیق کننده های خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد و در نتیجه عوارض جانبی ایجاد کند. اگرچه از نظر اکثر متخصصان نیز کندر بی خطر گفته شده است، اما توصیه می شود قبل از استفاده از کندر با پزشک مشورت کنید.

فواید و خواص کندر؛ باید گفت

گفته می شود در طب سنتی از کندر برای درمان اختلالات مزمن استفاده می شود. مزایای کندر را می توان به ترکیبات زیست فعال آن نسبت داد. دارای خواص ضد درد و ضد عفونت طبیعی است. کندر همچنین برای سلامت روان شما مفید است زیرا به عنوان یک داروی ضد افسردگی عمل می کند و در کاهش اضطراب اشتراک دارد. علاوه بر این سبب داشتن خواب منظم می شود که در نهایت عملکرد شناختی و حافظه را تقویت می کند. همچنین، کندر سلامت قلب، روده و دهان را بهبود می بخشد. با این حال، استفاده بیش از حد ممکن است با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، مصرف آن را محدود کرده و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

لینک های مرتبط

فواید ویتامین K؛ 19 خوراکی سرشار از ویتامین K مهم برای رژیم غذایی شما

فواید روغن هسته انگور؛ ۵ روش موثر استفاده از روغن هسته انگور

۱۴ میوه و سبزیجات کم کربوهیدرات در رژیم غذایی شما

عوارض جانبی اسفناج؛ ۱۴ عارضه جانبی مهم خوردن زیاد اسفناج

فواید برگ چغندر؛ ۶ فایده شگفت انگیز برگ چغندر برای سلامتی بدن

فواید پیازچه؛ ۱۲ بهترین فواید پیازچه برای پوست و سلامتی + حقایق جالب

۱۵ بهترین از گیاهان افزایش دهنده انرژی مثبت در خانه

دمنوش های گیاهی برای کاهش وزن با اثر سریع و باورنکردنی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان