جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

کاسنی گیاهی گلدار است که از ریشه آن به عنوان جایگزین قهوه استفاده می شود. این گیاه چند ساله است و ریشه های آن سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی مهم می باشد. از فواید ریشه کاسنی می توان به نقش آن در تقویت سلامت دستگاه گوارش، درمان دیابت، مبارزه با آرتریت التهابی، کمک به کاهش وزن و تاثیر آن روی پوست اشاره کرد. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

ریشه کاسنی چیست؟ چگونه می تواند برای شما موثر باشد؟

ریشه کاسنی از گیاهی از خانواده قاصدک ها می آید که دارای گل های آبی روشن است. به نظر می رسد چوب مانند و فیبری است. این ریشه دارای اثرات ملین طبیعی بر بدن است. همچنین حاوی اینولین می باشد.

فواید ریشه کاسنی چیست؟

تقویت و  بهبود سلامت گوارش

اینولین موجود در کاسنی به عنوان یک پری بیوتیک قوی عمل می کند. عملکرد روده را با ارتقای سلامت باکتری های روده بهبود می بخشد. همچنین برای افراد مبتلا به  مشکلات گوارشی، مضر نیست. اینولین همچنین به عنوان یک فیبر طبیعی عمل می کند و یبوست را کاهش می دهد. که در نهایت یک فرآیند هضم راحت و منظم را ایجاد می کند. که به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد.

فواید ریشه کاسنی؛ کمک درمان دیابت

مطالعات نشان داده که عصاره ریشه کاسنی می تواند سطح آدیپونکتین، پروتئینی که سطح گلوکز خون را تنظیم می کند، افزایش دهد. از طرفی می تواند به تاخیر یا جلوگیری از شروع زودرس دیابت کمک کند.

کمک به مبارزه با آرتریت التهابی  

عصاره زیست فعال ریشه کاسنی می تواند نقش بالقوه ای در درمان آرتروز داشته باشد. زیرا اعتقاد بر این است که پلی فنول های گیاهی با التهاب مبارزه می کنند. اگر آرتریت التهابی دارید، ریشه کاسنی می تواند یکی از راه حل های درمانی باشد. “البته پس از مشورت با پزشک”.

کاسنی سبب افزایش جریان خون و عملکرد گلبول های قرمز خون می شود. هرچند به تحقیقات بیشتری نیاز است اما این خاصیت کاسنی می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند. از طرفی کاسنی بر درمان آرتریت یا نقرس نیز تاثیرگذاری فوق العاده ای دارد.

کمک به کاهش وزن  

این را می توان به اینولین موجود در ریشه کاسنی نسبت داد. در ضمن اینولین می تواند به کاهش وزن کمک کند، به ویژه در افراد مبتلا به پیش دیابت.

بهبود عملکرد سد دفاعی پوست

عصاره ریشه کاسنی عملکرد سد دفاعی پوست را ترمیم و بهبود می بخشد. این عصاره همچنین ممکن است خشکی همراه با روند پیری پوست را درمان کنند. عصاره ریشه کاسنی به عنوان یک ماده فعال عمل کرده و می تواند سد دفاعی پوستی را بازسازی کند. همچنین این عصاره  می تواند به طور موثری هموستاز را حفظ کرده و از تغییرات پوستی جلوگیری کند.

کاهش دهنده استرس

به دلیل طعم کاسنی، اغلب از آن برای تهیه نوشیدنی استفاده می شود که می تواند جایگزین قهوه شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد قهوه (کافئین) می تواند استرس را تشدید کند. از طرفی مصرف مکرر کافئین، همراه با استرس، سطح کورتیزول فرد را افزایش داده و سبب مشکلات بیشتر می شود.

تقویت سلامت کبد

عصاره کاسنی می تواند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند. با این حال، استفاده بیش از حد آن (دوزهای 200 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) سبب آسیب به کبد می شود. هنگامی که این مخلوط همراه با برگ کرفس مصرف شود، می تواند سبب کاهش علائم بیماری های کبدی شود.

کمک به کاهش خطر سرطان  

کاسنی با خاصیت ضد سرطانی مرتبط است. عصاره ریشه کاسنی از خود فعالیت ضد تکثیری بر روی سلول های سرطانی پوستی نشان داده است.

فواید ریشه کاسنی؛ کمک به درمان اختلالات کلیوی  

کاسنی می تواند به جلوگیری از آسیب کلیوی کمک کند. علاوه بر این کاسنی به عنوان جایگزینی برای کاهش آسیب کلیوی ناشی از سطوح بالای اسید اوریک خون استفاده می شود. باور بر این است که ریشه کاسنی دارای خواص ادرارآور است که می تواند حجم ادرار را افزایش داده و سموم را از سیستم بدن دفع کند. اگر مشکل کلیوی دارید، حتما قبل از استفاده از ریشه کاسنی با پزشک خود مشورت کنید.

کمک به درمان کاندیدا و اگزما

عصاره کاسنی دارای خواص ضد قارچی است که در درمان اشکال خاصی از کاندیدا کمک می کند. از طرفی این عصاره عوارض جانبی کمتری دارد. جایگزینی قهوه معمولی با قهوه کاسنی نیز به درمان کاندیدا کمک می کند. زیرا کافئین ممکن است به غدد فوق کلیوی شما فشار وارد کند و ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و کاندیدا تشدید یابد.

لطفا قبل از استفاده از ریشه کاسنی برای درمان اگزما با پزشک خود مشورت کنید. برخی از فواید ریشه کاسنی هنوز به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته و نیاز به تایید پزشک دارد. با این حال، این ریشه از چند جهت به تقویت سلامت کمک می کند.

عوارض جانبی ریشه کاسنی چیست؟

امکان این وجود دارد که ریشه کاسنی در دوران بارداری و شیردهی سبب بروز مشکل برای سلامتی مادر و کودک شود. از طرفی ریشه کاسنی سبب قاعدگی و سقط جنین می شود. از این رو مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود. بنابراین، محتاط باشید و از استفاده آن خودداری کنید.

سبب بروز آلرژی می شود

اگر به راگوسیا یا گیاهان هم خانواده آن حساسیت دارید، ممکن است به کاسنی نیز حساسیت داشته باشید. ضمنا این ریشه می تواند با گرده غان واکنش متقابل داشته باشد و سبب ایجاد سندرم آلرژی دهانی مرتبط به آن شود. اگر به گل همیشه بهار، بابونه، گل داوودی و غیره حساسیت دارید، قبل از مصرف ریشه کاسنی با پزشک خود مشورت کنید.

سبب ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود

کاسنی تولید صفرا را تحریک کرده و در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا سبب بروز مشکل می شود. از این رو، مشورت با پزشک ضروری است.

فواید ریشه کاسنی؛ باید گفت

ریشه کاسنی سرشار از فیبر غذایی و بسیاری از ترکیبات دارویی دیگر است. این ریشه ها قرن هاست که به عنوان افزودنی های غذایی در آشپزی استفاده می شود. فواید ریشه کاسنی برای سلامت بدن بسیار زیاد است و مصرف آن ممکن است به بهبود سلامت گوارش، تنظیم سطح گلوکز خون و مبارزه با آرتریت التهابی کمک کند. ضمنا شما می توانید این ریشه را به طرق مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید. با این حال، مصرف بیش از حد ریشه کاسنی می تواند سبب سقط جنین و قاعدگی، آلرژی و سنگ کیسه صفرا در برخی افراد شود. بنابراین در مصرف آن محتاط باشید و در مواقع اضطراری با پزشک خود مشورت کنید.

لینک های مرتبط

عوارض جانبی ریشه شیرین بیان؛ ۷ عارضه خطرناک آن برای سلامت بدن

فواید شلیل؛ ۱۲ فایده شگفت انگیز شلیل از پیشگیری سرطان تا درمان کم خونی

فواید هل سبز؛ ۲۳ مزیت شگفت انگیز هل برای پوست، مو و سلامتی

عوارض مصرف بیش از حد بادام؛ از یبوست تا ایجاد حالت تهوع

فواید گلابی؛ ۱۷ مزیت شگفت انگیز گلابی برای سلامت بدن

منابع طبیعی ضد التهاب؛ ۴ ماده غذایی ضد التهاب محافظ سلامت بدن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان