فواید و خواص گزنه؛ 9 مزیت گزنه برای سلامتی بدن + عوارض جانبی

توسطفاطمه عزیزی

مرداد ۲۹, ۱۴۰۱ به روز رسانی : مرداد ۲۹, ۱۴۰۱ , , , ,
فواید و خواص گزنه

گزنه گیاهی گلدار است که مصریان باستان از آن برای درمان کمردرد و آرتروز استفاده می کردند. این داروی گیاهی سنتی به دلیل ارزش درمانی آن، خیلی کاربرد دارد. فواید و خواص گزنه را می توان به خواص درمانی اش  نسبت داد. مصرف گزنه به شکل یک نوشیدنی گیاهی می تواند به درمان آسم و آلرژی، کنترل سطح قند خون، افزایش سلامت مجاری ادراری و رشد مو کمک کند. بنابراین برای دانستن بیشتر با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید و خواص گزنه؛ گزنه چیست؟

گزنه از دوران باستان به عنوان یک داروی گیاهی شناخته می شد. دارای مشخصات بیوشیمیایی عجیب و غریب است. در سرتاسر جهان در آب و هوای معتدل رشد می کند، اما رشد چشمگیر آن بیشتر در مکان های مرطوب است. می ‌توانید گونه‌ های خاصی از گزنه را اغلب در جنگل‌ها، کنار رودخانه‌ها یا نهرها و در کنار جاده‌ها پیدا کنید.

نام علمی Urtica dioica از کلمه لاتین uro گرفته شده است که به معنای “سوختن” است، زیرا هنگامی که برگ های آن با دست تماس می کند، سبب ایجاد سوزش موقت می شوند. این گیاهان بومی در کشور های مثل مکزیک، ایتالیا، نپال، هند، چین، روسیه، هلند، آمریکای شمالی و بخش هایی از آفریقا می رویند. گونه‌های خاصی از گزنه، روی برگ ‌ها و ساقه خود دارای کرک می باشد. بعضی از گزنه ها هم نیش می زنند. از این رو، به اسم گزنه می نامند. برگ ها به طور متراکم با کرک های گزنده پوشیده شده اند که سموم بالقوه و خطرناک را آزاد می کنند.

فواید و خواص گزنه برای سلامت بدن چیست؟

افزایش دهنده رشد و تقویت مو

طب سنتی از گونه های گزنه برای تحریک رشد مو استفاده می کند. این داروی گیاهی، تکثیر سلول های پاپیلای پوستی انسان را افزایش می دهد. همچنین بتا سیتوسترول موجود در گزنه سبب تشکیل رگ های خونی جدید (رگ زایی) می شود. سنتز فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) را تشویق کرده و از رشد موهای جدید حمایت می کند.

برگ و ریشه گزنه فعالیت هورمون های جنسی و زیرلایه های آن را تنظیم می کند. علاوه بر این به کنترل ریزش مو (آلوپسی) در مردان و زنان مبتلا به عدم تعادل هورمونی نیز تاثیرگذاری فوق العاده ای دارد.

درمان تب یونجه، آسم، و آلرژی

تب یونجه یا رینیت آلرژیک توسط گرده، کنه گرد و غبار، کپک، هاگ قارچ، سوسک و پر ایجاد می شود. علل دیگر عبارتند از حساسیت غذایی، بیماری های متابولیک و برخی داروها. علائم آن عبارتند از عطسه، احتقان بینی، خارش، ریزش مداوم، سردرد، خشکی دهان، خواب آلودگی، خستگی و آریتمی قلبی.

برای درمان همه این ها می توانید از گیاه گزنه استفاده کنید. گزنه حاوی نیکوتین آمید، سینفرین و استول است که خواص ضد التهابی و ضد حساسیت قوی دارد. این فیتوکمیکال‌ها فعالیت آنتاگونیستی را علیه گیرنده ‌های هیستامینی پیش‌التهابی از خود نشان می‌ دهند و مانع از تولید و آزادسازی هیستامین می‌شوند. آن ها همچنین با فعالیت سلول های پیش التهابی، پیام رسان های شیمیایی و ژن های کنترل کننده تداخل می کنند.

درمان بیماری پروستات

رشد بیش از حد غده پروستات (تومور خوش خیم پروستات) سبب افزایش فشار بر مجرای ادرار می شود. که در این حالت سیستم ادراری از فعالیت باز می ماند و سبب ایجاد چندین اختلال مزمن با افزایش سن می شود. عصاره ریشه گزنه آروماتاز ​​را مهار می کند، آنزیمی که تستوسترون را به استروژن تبدیل می کند. زیرا استروژن ارتباط نزدیکی با اختلالات پروستات دارد.

فواید و خواص گزنه؛ کنترل التهاب

عصاره گزنه حاوی یک ماده ضد التهابی است که می تواند چندین سایتوکین را در بیماری های التهابی مفصل سرکوب کند. علاوه بر این استفاده از برگ گزنه سبب تسکین درد آرتروز می شود. زیرا گزنه با تداخل در تولید هورمون های التهابی متعدد، میزان آن ها را کاهش می دهد.

کنترل فشار خون بالا

گزنه همچون داروی سنتی برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. به این دلیل که عصاره گزنه دارای اثرات ضد فشار خون است. این گیاه با باز کردن عروق خونی و کاهش نیروی انقباضات قلب به کاهش فشار خون منجر می شود.

تاثیر گذاری آن در کنترل قند خون

گزنه اثرات عالی بر سطح گلوکز خون دارد. طب سنتی از برگ ‌های گزنه برای درمان دیابت استفاده می ‌کند، زیرا دارای خواص کنترل قند خون است.

فواید و خواص گزنه؛ سلامت قلب و کبد

عصاره گزنه تاثیرات آنتی اکسیدانی را در بدن تقویت می کند که در نهایت از پراکسیداسیون لیپیدی جلوگیری می شود (و پایان می دهد). پروفایل چربی متعادل و کبد سالم خطر بیماری های ناشی از هیپرکلسترولمی را کاهش می دهد. هیپرکلسترولمی با آترواسکلروز و سایر بیماری های التهابی مرتبط است.

درمان سلامت قاعدگی، سندرم تخمدان پلی سیستیک و مشکلات باروری

حدود 10 تا 15 درصد زنان در سنین باروری الیگومنوره و 3 تا 4 درصد از آنها آمنوره دارند. الیگومنوره و آمنوره، تغییراتی در سیکل های منظم قاعدگی هستند که به ترتیب سبب طولانی شدن سیکل قاعدگی و عدم قاعدگی می شوند. در حالی که درمان جایگزینی هورمون رایج ترین راه حل است، اما داروهای گیاهی نیز در چنین مواردی بی تاثیر نیست.

عصاره های گیاهی مانند: گزنه، نعناع، ​​پیاز و سیاه دانه تأثیر مثبتی بر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند. این گیاهان می توانند خونریزی قاعدگی را کنترل کنند، بی نظمی های قاعدگی را بهبود بخشند، هیپرآندروژنیسم را متعادل کرده و باروری را تقویت می کنند.

این گیاهان دارای مواد شیمیایی گیاهی از جمله فلاونوئیدها، فنل ها، فیتواسترول ها و ترپنوئیدها هستند و عملکرد طبیعی هورمونی را تقلید کرده و خونریزی را متعادل می کنند. زیرا گیاه گزنه بلوغ فولیکول را افزایش می دهد، فاکتورهای انعقادی را کاهش می دهد، ماهیچه‌ های رحم را شل کرده و ریکاوری رحم را تسهیل می کند.

فواید و خواص گزنه؛ تسریع روند بهبود زخم

رادیکال های آزاد و چندین تنش فیزیولوژیکی، می تواند بهبود زخم را طولانی کند. این تأخیر می تواند بر یک یا تمام مراحل انقباض زخم، بازیابی سلول‌های اپیدرمی (ریاپیتلیالیزاسیون) و بازیابی خون (نوواسکولاریزاسیون) خیلی تأثیر گذار می باشد. استفاده از داروی گیاهی برای التیام زخم ها یک درمان قدیمی است. علاوه بر این چندین گیاه گلدار مانند گزنه به دلیل خواص آسیب پذیری و آنتی اکسیدانی خود خود مورد ستایش است.

ضمن این برگ گزنه به دلیل دارا بودن فلاونوئیدها، مواد معدنی، ویتامین ها و اسیدهای چرب دارای اثر ضد خونریزی است. استفاده از عصاره گزنه بر روی زخم ها زمان خونریزی را کاهش می دهد. و سبب لخته شدن خون می شود. همچنین عوامل بیماری‌ زا را از بین می ‌برد.

به طور خلاصه باید گفت، برگ، ریشه و سایر قسمت های گزنه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی، آسیب پذیری، ضد خونریزی، ضد التهاب، ضد آترواسکلروتیک، ضد کلسترول خون، محافظت از قلب، محافظت از کبد، ضد حساسیت و ضد ادرار هستند.

عوارض جانبی گزنه چیست؟

اگرچه گیاه گزنه نوع وحشی نیز دارد، اما بی خطر محسوب می شود. شاید عوارض جانبی داشته باشد، اما هیچ کدام کشنده یا سمی نیستند. با این حال، خارهای کرکی در برگ گزنه می تواند به پوست آسیب برساند. زیرا این خارها می توانند انواع مختلفی از مواد شیمیایی را به بدن تزریق کنند، مانند: استیل کولین، هیستامین، سروتونین، موروئیدین، اسید فرمیک. این ترکیبات می توانند سبب سوزش و بثورات پوستی شوند.

علاوه بر این ریشه گزنه ممکن است منجر به اختلالات دستگاه گوارش، تعریق زیاد و آلرژی در برخی افراد شود. برگ های تازه کنده شده گزنه گزش موضعی، بثورات پوستی، خارش و ادم زبان ایجاد می کند.

اما از آن جایی که آنها به عنوان یک قیچی عمل می کنند، ممکن است دارای خواص محرک رحم باشند. اگر زنان باردار گزنه را بدون نظارت پزشک مصرف کنند، ممکن است زایمان زودرس داشته باشند. مصرف گزنه پخته و خشک شده بی خطر است. با این حال، خوردن برگ های تازه ممکن است سبب تحریک شود.

باید گفت

فواید سلامتی گزنه را می توان به مشخصات غنی از آنتی اکسیدان های قوی مانند اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها نسبت داد. این ترکیبات سبب سلامت سیستم قلبی عروقی، کبد و سیستم تولید مثل می شود. برگ های گزنه ممکن است به کاهش التهاب، بهبود زخم کمک کند و به تسکین تب یونجه، آلرژی و آسم نیز موثر است. علاوه بر این، آنها رشد مو را تقویت می کنند. می توانید با نوشیدن چای گیاهی، استفاده از پماد یا مصرف مکمل های گزنه از فواید آن بهره مند شوید. با این حال، مصرف بیش از حد منجر به عوارض جانبی کمی می شود. از آنجایی که استانداردهای ایمنی مشخص نشده است، زنان باردار و شیرده باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

لینک های مرتبط

فواید ماست یونانی؛ ۱۱ مزیت فوق العاده ماست یونانی برای سلامت بدن

۶ راه برای جلوگیری و درمان درد آرتریت

۹ مزیت سلامتی برگ مریم گلی + عوارض جانبی

فواید شگفت انگیز توت سفید برای سلامت قلب و کاهش وزن

۷ بهترین روش برای استفاده از پیاز در درمان های طبیعی که بسیار موثر است!

۱۱ فواید باور نکردنی دانه رازیانه: از کاهش وزن تا از بین بردن بوی بد دهان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *