جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
5
(1)

سوء هاضمه ناراحتی جزئی در قسمت فوقانی شکم یا معده است. اغلب این حالت برای ما در حین غذا خوردن یا بلافاصله بعد از آن اتفاق می افتد. سوء هاضمه که گاهی به عنوان ترش کردن معده شناخته می شود، می تواند گهگاه یا مکرر رخ دهد. ممکن است باعث درد یا احساس سوزش در شکم یا معده شود.  کارایی هضم شما با قدرت دستگاه گوارش شما (آگنی) تعیین می شود. فرض کنید غذای مصرفی شما زیاد و سنگین، بسیار مایع یا با کیفیت بسیار متراکم است. این برخلاف خواص سرعت هضم است و می تواند عملکرد طبیعی دستگاه گوارش را مهار کند و در نتیجه باعث سوء هاضمه می شود . بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامتی به روش های خانگی برای درمان سوءهاضمه می پردازیم. با این درمان های ساده مشکل سوءهاضمه را برطرف کنید.

چه چیزی باعث سوء هاضمه می شود؟

شایع ترین علل سوء هاضمه عبارتند از:خوردن بیش از حد یا سریع خوردن غذاهای تند یا اسیدینوشیدن بیش از حد، نوشیدنی های کافئین دار، نوشیدن بیش از حد الکل، تجربه اضطراب یا استرس، مصرف برخی داروها مانند آسپرین (مخصوصاً اگر با معده خالی مصرف شود).سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو، خوردن غذاهای با فیبر بالا

روش های خانگی برای درمان سوءهاضمه، علائم سوءهاضمه

علائم سوء هاضمه ممکن است شامل موارد زیر باشد:نفخ شکم (احساس سفت و پر شدن شکم، اغلب به دلیل گاز)آروغ و گازطعم اسیدی در دهان تهوع و استفراغ، احساس سوزش در معده، صدای غرغر در معده.

روش های خانگی برای درمان سوءهاضمه، این روش های درمانی را امتحان کنید

اگر مشکل سوء هاضمه دارید، تغییر عادات غذایی مهم ترین کاری است که شما برای درمان تان انجام می دهید.  مانند دادن زمان کافی برای وعده های غذایی, اجتناب از ورزش بلافاصله بعد از غذا، جویدن صحیح و کامل غذا، ایجاد آرامش و میزان کافی استراحت در صورتی که سوء هاضمه ناشی از استرس باشد، می تواند به کاهش سوء هاضمه کمک کند. ممکن است بر اساس شرایط خود برای مدیریت سوء هاضمه به دارو نیاز داشته باشید. بعلاوه شما می توانید این درمان های خانگی را دنبال کنید که به درمان سوء هاضمه به روشی ایمن و طبیعی کمک می کند.

قبل از غذا، جویدن یک زنجبیل خرد شده یا رنده شده با چند قطره آبلیمو و مقداری نمک به بهبود قدرت گوارش کمک می کند.می توانید مخلوطی از پودر سیر، تریکاتو (حاوی فلفل سیاه، فلفل هندی به مقدار مساوی) و سنگ نمک را قبل از غذا مصرف کنید.مصرف مخلوط یک حبه سیر تازه، پودر زیره، سنگ نمک و تریکاتو با آب لیموترش قبل از غذا برای تقویت هضم مفید است.نوشیدن چای برگ بو (که با له کردن برگ بو در یک فنجان آب داغ به مدت ده دقیقه تهیه می‌شود) همراه با هل بعد از غذا برای بهبود هضم غذا مفید است.

مصرف آب پیاز تازه با عسل و فلفل سیاه برای مدیریت سوء هاضمه مفید است.می توانید حبه های سیر تازه خرد شده را با نمک و جوش شیرین مصرف کنید.برای کنترل سوء هاضمه حاد، نوشیدن آب لیموترش در آب گرم همراه با جوش شیرین مفید است. مخلوط تریکاتو، چیتراک، کوتکی با عسل و آب زنجبیل تازه برای مقابله با هضم ضعیف طولانی مدت مفید است.بر اساس مطالعات زنجبیل به پیشگیری از زخم معده ناشی از دارو کمک می کند، همچنین نشان داده شده است که زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد می باشد که بدون شک به اثرات محافظتی معده کمک می کند.

مصرف دوغ رقیق مخلوط با پودر فلفل و پودر زیره یک درمان بسیار ساده برای سوء هاضمه است.استفاده انیسون نیز برای درمان این بیماری مفید گفته می شود. می توانید دانه ها را در آب جوش مخلوط کنید و بگذارید یک شب بماند. سپس این مایع شفاف را می توان با عسل ریخت و مصرف کرد.

مصرف میوه به طور کلی برای تسکین سوء هاضمه بی نهایت فایده دارد. لیمو بهترین میوه برای سوء هاضمه است. انگور همچنین می تواند به بهبود هضم کمک می کند. انگور غذای سبکی است که به سرعت سوء هاضمه را برطرف می کند.

ترکیب انار با عسل نیز مانند دارو برای اختلال سوء هاضمه کاربرد دارد. دانه های این میوه زمانی که با کمی نمک سنگ و پودر فلفل سیاه مخلوط می شوند به عنوان مقوی معده عمل می کنند.جویدن هویج با تامین آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر، تولید بزاق را افزایش می دهد و هضم را سرعت می بخشد.

این دستورالعمل ها را باید حتما مراعات کنید

کسانی که از سوء هاضمه رنج می برند باید دستورالعمل های غذایی مشخص شده را رعایت کنند. اینها شامل، نخوردن و ننوشیدن همزمان، عجله نکردن در وعده غذایی، تند تند خوردن غذا بعد از چند ساعت که معده به طور کلی خالی است، نخوردن غذا هنگام استرس، خستگی، هیجان یا بد خلقی و نخوردن غذا در صورت کمبود اشتها.

روش های خانگی برای درمان سوءهاضمه، چه زمانی به دنبال کمک پزشکی باشیم؟

گاهی اوقات درد معده معمول است. با این حال، مشکلات مکرر معده می تواند شما را از خوردن، خوابیدن یا خوب کار کردن باز دارد. اگر سوء هاضمه بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، وقت آن است که با پزشک تماس بگیرید. چندین متخصص می توانند به شما کمک کنند. برای درمان با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به پزشک متخصص آن مراجعه کنید. استفراغ مکرر یا خونی، درد قفسه سینه مدفوع سیاه، دشواری در تنفس، زردی (زردی چشم یا پوست)درد شدید در ناحیه شکم کاهش وزن غیر قابل توضیح. پزشک سابقه پزشکی، علائم و شیوه زندگی شما را بررسی می کند. آنها بررسی های لازم را انجام می دهند.

 

روش های خانگی برای درمان سوءهاضمه، سوالات متداول

  1. سوء هاضمه چیست؟

سوء هاضمه نوعی ناراحتی خفیف در قسمت فوقانی شکم یا معده است که اغلب در حین غذا خوردن یا بلافاصله بعد از آن اتفاق می افتد.

  1. آیا داروهای خانگی برای سوء هاضمه وجود دارد؟

بله، درمان های خانگی ساده ای که ممکن است به سوء هاضمه کمک کند عبارتند از: مصرف آب پیاز با عسل، نوشیدن چای برگ بو، جویدن زنجبیل رنده شده با آبلیمو و نمک و غیره.

  1. علت سوء هاضمه چیست؟

خوردن بیش از حد یا خیلی سریع، غذاهای پرفیبر، غذاهای تند یا اسیدی، نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار، الکل، استرس یا اضطراب، مصرف برخی داروها مانند آسپرین با معده خالی و سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو از علل شایع این بیماری هستند.

  1. علائم سوء هاضمه چیست؟

نفخ شکم، گاز، آروغ، طعم اسیدی در دهان، حالت تهوع، استفراغ، سوزش درد در معده یا بالای شکم و صدای غرغر در معده از علائم سوء هاضمه است.

  1. آیا برای سوء هاضمه دارو مصرف کنم؟

هنگامی که رژیم غذایی و عادات خود را اصلاح می کنید، بدون شک متوجه کاهش قابل توجهی در سوء هاضمه می شوید. اگر برای سوء هاضمه بخواهید دارو مصرف کنید، این کار را فقط با اجازه پزشک انجام دهید. عوارض جانبی طولانی مدت با چندین دارو امکان پذیر است. اینها می تواند شامل خطر بالاتر عفونت یا کمبود مواد مغذی  ضروری باشد.

روش های خانگی برای درمان سوءهاضمه، کلام آخر

سوء هاضمه (بروز مشکل در دستگاه گوارش) به یک ناراحتی جزئی معده اشاره دارد که در قسمت فوقانی شکم یا معده رخ می دهد. اغلب در زمان غذا خوردن یا بعد از آن برای ما مشکل ساز است. ممکن است باعث درد شکم یا احساس سوزش شود. بدون شک با موارد ایجاد می گردد، خوردن زیاد یا سریع، خوردن غذاهای تند یا اسیدی، غذاهای پر فیبر، نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار، الکل، تجربه استرس یا اضطراب، مصرف برخی از مواد غذایی دیگر مانند داروهایی مانند آسپرین با معده خالی، سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو. اما با ابن درمان‌های خانگی ساده می توانید به بهبود سوءهاضمه تان کمک کنید. آنها عبارتند از: مصرف آب نعناع با عسل، نوشیدن چای برگ بو با کمی هل، مصرف دوغ رقیق مخلوط با پودر فلفل و پودر زیره سبز و غیره. اگر استفراغ مکرر یا خونی، درد قفسه سینه، مدفوع سیاه، مشکل در تنفس، یرقان، کاهش وزن بی دلیل و درد شدید شکم دارید، باید برای درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

لینک های مرتبط

۱۴ بهترین خواص هندوانه برای سلامتی + کاهش وزن سریع

آب نیشکر بمب انرژی: ۱۵ فواید شگفت انگیز آب نیشکر برای سلامتی

۵ خواص شگفت انگیز خیار برای درمان بیماری ها + پوست و زیبایی

مهم ترین خواص درمانی کلم: از تقویت سیستم ایمنی تا بهبود دستگاه گوارش

۱۰ بهترین درمان طبیعی برای از بین بردن زگیل!

۱۱ درمان خانگی موثر برای کم کاری غده تیروئید که معجزه می کند!

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان