علم توضیح می دهد: ۹ کمبود مواد مغذی که سبب بروز اختلالات خلقی و بیماری های روحی می شود

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۱۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آبان ۲۹, ۱۳۹۹

اختلالات خلقی شامل چندین اختلال روانی مختلف هستند که باعث می‌شوند خلق و خوی فرد به سرعت یا به تدریج تغییر کند. این اختلالات اضطراب، افسردگی، اختلال دو قطبی و برخی دیگر را شامل می‌شوند.

اختلالاتی که بر خلق و خوی فرد تأثیر می‌گذارند پیچیده هستند و می‌توانند در اثر عوامل مختلفی مانند ژنتیک، رژیم غذایی، عادات ورزشی، محیط و شخصیت ایجاد شوند. در این نوشتار با ۹ کمبود مواد مغذی آشنا می‌شویم که می‌توانند مسبب بروز اختلالات خلقی باشند.

۱. روی (زینک)

روی ممکن است همان چیزی باشد که پزشک برای کاهش علائم افسردگی تجویز می‌کند. یک متاآنالیز منتشر شده در Biological Psychiatry، 17 مطالعه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و نشان داد که افراد افسرده حدود 14 درصد کمتر از افراد معمولی روی ​​دارند و افراد مبتلا به افسردگی شدید کمترین میزان روی را دارند.

مطلب مرتبط: بهترین منابع غذایی روی کدام‌ ها هستند؟

2- اسیدهای چرب امگا۳

طبق موسسه ملی سلامت آمریکا، امگا3 به بهبود سیستم ایمنی بدن، سیستم غدد درون‌ریز، ریه‌ها، قلب، روحیه و برخی دیگر کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا 3 همچنین دارای اثر ضد التهابی قدرتمندی روی مغز هستند و از آنجایی که اعتقاد بر این است بیماری‌های روانی ناشی از التهاب مغز هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

3- ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در خلق و خوی ما ایفا می‌کند، و کمبود آن می‌تواند منجر به اختلال عاطفی فصلی و حتی افسردگی شود. مطالعه ای از هلند نشان داد افراد بالغ با علائم افسردگی سطح ویتامین D کمی دارند.

مطلب مرتبط: ویتامین دی؛ ۷ راه موثر برای بالا بردن سطح این ویتامین در بدن

4- ویتامین B12

طی چند سال گذشته، شواهد نشان داده‌اند که ویتامین‌های گروه B – به خصوص فولات و B۱۲ – می‌توانند افسردگی و سایر مشکلات روحی را از بین ببرند. یک مطالعه فنلاندی آخرین مطالعه‌ای است که ویتامین‌های گروه B را با حفظ روحیه خوب ارتباط داد.

این مطالعه نشان داد که مقادیر بالای ویتامین B12 در جریان خون با نتایج موفقیت‌آمیزتری در افراد تحت درمان افسردگی ارتباط دارد.

۵. فولات

طبق مقاله ای از مجله روانپزشکی هند، کمبود فولات می‌تواند مشکلات روحی ایجاد کند. محققان استناد کردند که، طبق یافته‌های آنها، بیماران، حدود ​​25 درصد کمتر از افراد سالم فولات داشتند. بر اساس یافته‌های آنها، “علائم افسردگی شایع‌ترین نشانه‌ روحیِ کمبود فولات است.”

مطلب مرتبط: ۱۰ نکته ناگفته از افسردگی که روانشناسان دوست دارند همه بدانند

۶. ید

ید در بدن انسان نقش مهمی دارد و به عملکرد صحیح غده تیروئید کمک می‌کند. طبق NCBI: ”وقتی ید کافی نباشد، تیروئید نمی‌تواند مقدار کافی هورمون تیروئید را سنتز کند.

سطح پایین هورمون‌های تیروئید در خون عامل اصلی مسئول مجموعه ای از ناهنجاری‌های عملکردی و تکاملی است که IDD نامیده می‌شود.

7- پروتئین

بدن برای عملکرد مناسب به پروتئین نیاز دارد، زیرا اسیدهای آمینه ضروری موجود در این عنصر مغذی برای سلامت مغز بسیار مهم هستند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که درمان با اسیدهای آمینه ممکن است به اندازه داروهای سنتی برای درمان افسردگی موثر باشند.

مطلب مرتبط: ۷ نشانه که دچار کمبود پروتئین هستید

۸. آهن

کمبود آهن ممکن است در ADHD (اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی) نقشی داشته باشد. سطح پایین آهن همچنین با علائم افسردگی ارتباط دارد.

۹. سلنیوم

طبق برخی مطالعات، پایین بودن سطح سلنیوم می‌تواند خلق و خوی را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که کمبود سلنیوم معمولا نادر است، اما می‌تواند باعث کاهش عملکرد شناختی و ذهنی فرد شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *