آیا خوردن غذاهای تند در دوران بارداری به کودک من آسیب می رساند؟

توسطنگار ستوده

بهمن ۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۵, ۱۴۰۰
مصرف غذاهای تند در دوران بارداری

شما متوجه شده اید که باردار هستید و تصمیم گرفته اید عادات غذایی خود را برای رشد کودک خود مرور کنید. اگر تا به حال به این فکر کرده اید که آیا غذای تند به کودک آسیب می زند، یک خبر خوب برای شما دارم: مصرف غذاهای تند برای کودک شما مضر نیست. شایعاتی مبنی بر ضرر خوردن غذای تند به نوزاد شنیده می شودو حتی ادعا می شود که نوزاد نابینا می شود اما این موضوع صحت ندارد. شاید منشا این شایعه این باشد که شرایط برای مادر چندان ساده نیست. این مقاله مصرف غذاهای تند در دوران بارداری را مورد بررسی قرار داده است.

مصرف غذاهای تند در دوران بارداری و مشکلات گوارشی

گفتیم که وضعیت برای مادر به این سادگی نیست. آن چه که ساده نیست این است که اگرچه مصرف غذاهای تند به نوزاد آسیبی نمی رساند، اما به احتمال زیاد مادر در حین او با مشکلات سیستم گوارشی مانند سوزش سر دل، سوء هاضمه، رفلاکس مواجه خواهد شد. بدن در حال حاضر در حال تغییر است. این کار راحت تر خواهد بود، اما اگر می خواهید در دوران بارداری با تاثیر هورمون ها، غذای تند بخورید. سعی کنید در هر وعده غذایی غذاهای تند مصرف نکنید و به مقدار آنها توجه کنید.

در سه ماهه اول، غذاهای تند ممکن است تاثیر زیادی روی شما نداشته باشند. اما اگر حالت تهوع صبحگاهی دارید، ممکن است شکایت شما را افزایش دهد. اگر حالت تهوع شما در طول روز ادامه دارد و می خواهید استفراغ کنید، معده پر از غذاهای تند کمک چندانی نمی کند.

مطلب مرتبط: فواید امگا ۳ و اسید فولیک در دوران بارداری: ۲ ماده مهم که برای تغذیه مادران مهم هستند

مهمترین عوارش

در سه ماهه دوم و سوم، اوضاع کمی بیشتر تغییر می کند. با رشد کودک در رحم مادر، اندام های مادر شروع به فشرده شدن در داخل می کنند. البته این حالت به درد معده هم می خورد پس جای آن کم می شود. ما حتی از مادران باردار می شنویم که آنها در مصرف غذا هر روز بیشتر با مشکل مواجه می شوند. با کاهش حجم معده، میزان سیری معده افزایش می یابد، حتی اگر به همان مقدار غذا بخورد. به همین دلیل، هنگام مصرف غذاهای تند این عوارض ممکن است رخ دهد:

  • سوزش سردل
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • گاز
  • ورم
  • سوء هاضمه
  • رفلاکس معده به مری

غذاهای تند صد در صد برای سلامت کودک شما بی خطر هستند و به کودک آسیبی نمی رسانند. البته در یک مطالعه بیان شده است که خوردن برخی غذاها در دوران بارداری بر طعم مایع آمنیوتیک تأثیر می گذارد و مشاهده شد که پذیرش این مزه ها توسط نوزادان در آینده افزایش می یابد.

اگر به طور معمول در دوران بارداری غذای تند مصرف نکنید، تمایل به مصرف غذاهای تند طبیعی است. به احتمال زیاد شما تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار گرفته اید. همانطور که در بالا گفتم اگر هوس می کنید، مراقب باشید، آهسته عمل کنید و سعی کنید زیاد مصرف نکنید.

مطلب مرتبط: بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه باید باشد؟

مصرف غذای تند در دوران بارداری خطر سوزش سر دل را افزایش می دهد

سوزش سر دل یک مشکل بسیار شایع در دوران بارداری است. غذاهای تند خطر سوزش سر دل را افزایش می دهند. با بارداری، هورمون ها مسیر بین معده و مری را شل می کنند و خطر خروج اسید معده به مری را افزایش می دهند.

برای پیشگیری از سوزش سر دل، دوری از غذاهای محرک و تند مفید است. علاوه بر غذاهای تند، غذاهای چرب، شیرینی های چرب، سرخ کردنی ها، غذاهای فراوری شده، تنقلات بسته بندی شده، قهوه، نوشیدنی های اسیدی می توانند باعث سوزش معده شوند.

راه دیگر برای جلوگیری از سوزش سر دل، پر نشدن معده است. شما باید کم و اغلب غذا بخورید. علاوه بر این، مصرف نکردن آب و مصرف نکردن مایعات بلافاصله قبل و بعد از غذا، حتی در حین غذا ممکن است مفید باشد. در این فرآیند باید بدون غفلت از مصرف آب، آب را در این بین مصرف کرد.

مطلب مرتبط: ۱۰ مهمترین خطرات دوران بارداری که ممکن است هر زنی با آنها روبرو شود

راه حل

آهسته غذا خوردن و جویدن کامل نیز مفید خواهد بود. اگر در شب خیلی ناراحت هستید، بالا بردن بالش و دادن فرصتی برای هضم معده و توقف خوردن و نوشیدن حداقل دو ساعت قبل از خواب به رفع ناراحتی معده شما کمک می کند. گرچه مصرف غذای تند، باعث مشکلات سیستم گوارشی شده است، اما کپسایسین موجود در فلفل اثر ضد التهابی دارد. بنابراین از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند. در دوران بارداری، سیستم ایمنی ضعیف می شود و فلفل تند به لطف کپسایسین، ایمنی را تقویت می کند.

اینطور نیست که مصرف غذاهای تند برای همه یکسان باشد. در برخی موارد همه چیز بستگی به این دارد که چگونه این وضعیت را تحمل کنید. نکته مهم در اینجا ارزیابی وضعیت و رعایت توصیه ها در صورت مواجهه با مشکل است.

مصرف غذای تند برای کودک شما ضرری ندارد اما ممکن است بر راحتی زندگی شما تاثیر بگذارد.با توجه به اینکه در این فرآیند نمی توانید از داروهای معده استفاده کنید، توصیه می کنم روند را ارزیابی کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *