جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
4.3
(6)

شاید شما هم زورگویی در محل کار را تجربه کرده‌ باشید و شاید ناتوان در مقابله با آن، روزها و ساعات کاری‌تان را در تنش و ناآرامی زیاد طی کرده باشید. بسیاری از ما غالب زمان‌مان را در محل کار سپری می‌کنیم. واقعیت تلخ این است که همه ما عاشقانه شغل‌مان را انتخاب نکرده‌ایم، اما قطعا سزاوار این هستیم که در محل کار راحتی و آرامش کافی داشته باشیم.

محیط کاری شما باید محیطی حمایت کننده باشد، جایی که همه بتوانند بدون فشار و عاری از هر شکلی از آزار و اذیت به کارشان برسند و در مسیر رسیدن به اهداف‌شان تلاش کنند. این تصور وجود دارد که زورگویی فقط در مدرسه اتفاق می‌افتد، انگار که وقتی درس‌تان تمام می‌شود، دیگر هرگز با یک قلدر ملاقات نخواهید کرد. متأسفانه برخی از افراد هرگز بزرگ نمی‌شوند.

زورگویی یا قلدری مشکلی است که در سنین و محیط‌های متفاوت رخ می‌دهد و به هیچ وجه محدود به مدرسه نیست. در واقع، زورگویی در محل کار رایج‌تر از آن چیزی است که تصورش را دارید!

رئیس و مدیر یا کارمندان دیگر، زورگویی از هر کسی ممکن است

بی انگیزه گی در محیط کار زورگویی در محل کار

خواه رئیس منتقدی باشد که یک کارمند را مدام سرزنش می‌کند و خواه نیروی کار دیگری که مکرراً با یک همکار شوخی می‌کند و تلاش دارد که مشارکت او در پروژه را نادیده بگیرد، به هر روی زورگویی در محل کار از هر کسی ممکن است.

موضوع قابل توجه این است که یاد بگیرید با زورگویی همکارتان در محیط کار مقابله کنید و اجازه ندهید که دفتر کار تبدیل به یک محیط پر از سختی برای‌تان شود. در غیر این صورت ساعات کاری را به از دست دادن انرژی فراوان خواهید گذراند.

چه چیزی یک محل کار را لذت بخش می‌کند؟

رضایت در محل کار بسیار بسیار مهم‌تر از دریافت حقوق بالاست. اینکه صبح‌ها با ذوق و شوق و پر از انرژی از خواب بیدار شوید هم برای خودتان خوب است و هم برای سازمان‌تان! در واقع کارمندان شاد سطح بهره وری بالا دارند و آرامش سایر همکاران را نیز بهبود می‌بخشند.

اما چه چیزی یک محیط کاری را لذت بخش می‌کند؟ عوامل زیر می‌توانند در بهبود فضای حاکم بر محیط کاری اثر مثبت داشته باشند:

  • نگرش منطقی به ساعات کاری. اکثر مردم می‌دانند که اضافه کاری هر از گاهی ضرورت دارد. اما اگر یک شرکت آنقدر فشار بر کارمندان خود وارد کند که آنها احساس کنند باید به طور منظم ساعات طولانی را برای ادامه کار در اداره بمانند، نیروی کار نه تنها شاد نخواهد بود بلکه هر روز بیش از پیش انگیزه خود را برای کار کردن از دست می‌دهد.
  • همکاران حامی. احتمالا شما همکاران‌تان را بیشتر از دوستان و خانواده‌تان می‌بینید. بنابراین ضرورت دارد با کسانی که در کنارشان کار می‌کنید کنار بیایید. یک محیط کاری پر از دشمنی همراه با خنجر زدن به پشت و زیرآب زدن مکانی پر استرس است. همه دوست دارند با کسانی احاطه شوند که اهداف مشترک با آنها دارند و مایلند برای دستیابی به آن اهداف با همکاران خود کار کنند و در موفقیت به دست آمده سهیم باشند.
  • ارتباط شفاف. وقتی صحبت از ارتباط در محل کار می‌شود، گشاده رویی و روراست بودن یک نکته کلیدی است. کارمندان باید احساس کنند که راه‌هایی برای ابراز عقیده وجود دارد و باید بدانند که نظرات آنها ارزشمند است. به همین ترتیب، زمانی که شرکت‌ها با کارکنان خود شفاف هستند، رضایت شغلی بهبود می‌یابد.
  • تمرکز بر آموزش و توسعه. سازمان‌هایی که نقشه راه روشنی از سطح پیشرفت و توسعه یک فرد ارائه می‌دهند، سطح رضایت شغلی را به خوبی در سازمان‌شان حفظ می‌کنند. همه دوست دارند در جایی کار کنند که برای رشدشان فضا وجود دارد، و همچنین احساس کنند که کارفرمای آنها به توانایی‌شان اعتقاد دارد و ابزارهای لازم برای پیشرفت آنها را فراهم می‌کند.

مقابله با آزار و اذیت در محل کار

عادات غلط در محیط کار زورگویی در محل کار

برای مقابله با آزار و اذیت در محل کار می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

رفتار نامناسب فرد زورگو را ثبت کنید

به یاد آوردن اینکه دقیقاً چه زمانی و چرا احساس کرده اید تحت آزار و اذیت قرار داشته‌اید، می‌تواند سخت باشد. اما اگر می‌خواهید قلدری را گزارش کنید، بسیار مهم است که اتفاقات را ثبت کنید. اتفاقات رخ داده را ثبت کنید تا موارد خاص در خاطرتان بماند و معلوم شود که بیش از یک بار با شما بد رفتاری شده است.

این موارد را یادداشت کنید:

  • تاریخ و زمان روی دادن آزار و اذیت
  • فردی که با شما بد رفتار می‌کند
  • کاری که او انجام می‌دهد یا حرفی که گفته است
  • جایی که اتفاق رخ داده است
  • چه کسی دیگری آنجا بود – اگر همکار داشته باشید که بتواند از شما حمایت کند مفید است
  • چه احساسی به شما دست داده بود

سیاست محل کارتان را در رابطه با زورگویی و آزار بررسی کنید

زورگویی در محل کار

این موضوع را بررسی کنید که آیا محل کارتان در رابطه با زورگویی تمهیداتی اندیشیده است یا نه. ممکن است زمانی که شروع به کار کردید یک نسخه از سیاست سازمان‌تان به شما داده شده باشد. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید باید با چه کسی صحبت کنید، چه فرآیندهایی را باید دنبال کنید و چه عواقبی برای فردی که شما را آزار می‌دهد وجود خواهد داشت.

از فرد زورگو بخواهید که رفتار قلدرانه خود را متوقف کند

متهم کردن یک همکار به رفتار زورگویانه گام بزرگی است، بنابراین کاملاً قابل درک است که از به زبان آوردن آنچه در حال رخ دادن است احساس اضطراب کنید. یادتان باشد این وظیفه شماست که مطمئن شوید محل کارتان به اندازه کافی آرام و بدون مشکل است.

سعی کنید با فردی که رفتار زورگویانه دارد صحبت کنید و توضیح دهید که این رفتار ناعادلانه یا توهین آمیز است. اگر از صحبت کردن با این شخص احساس ناامنی دارید، می‌توانید از شخص دیگری مثلا همکار مورد اعتمادتان بخواهید که در جلسه همراه‌تان باشد.

موضوع را با مدیر یا منابع انسانی در میان بگذارید

اگر راحت نیستید که مستقیماً با آن شخص صحبت کنید، می‌توانید در مورد مراحل بعدی با مدیر یا سرپرست‌تان صحبت کنید.

اگر مدیرتان همان فردی است که شما را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، یا از صحبت مستقیم با مدیرتان احساس امنیت نمی‌کنید، می‌توانید نگرانی‌های خود را به شخص ارشد او یا مستقیماً به منابع انسانی (HR) منتقل کنید.

از یادداشت های خود به عنوان یک مرجع استفاده کنید و به وضوح آنچه در حال وقوع است و تأثیرش بر شما را با منابع انسانی در میان بگذارید. در بسیاری از مواقع، منابع انسانی سعی می‌کند از طریق میانجیگری همه چیز را مرتب کند. اما ممکن است به فردی که شما را آزار می‌دهد اخطار کتبی داده شود و موضوع جدی‌تر پیگیری شود.

به دنبال شغل جدید باشید

زورگویی در محل کار

اگر تمامی راه‌کارها را امتحان کرده‌اید و نتیجه نداده، شاید بهتر باشد که شغل‌تان را عوض کنید. واقعیت این است که اکثر موقعیت‌های زورگویی و آزار و اذیت به ترک کار توسط فرد مورد زورگویی ختم می‌شود، یا به این دلیل که خسته شده‌است و کارش را رها کرده‌است یا به این دلیل که اخراج شده‌است.

بنابراین به نفع شماست که در اسرع وقت جستجوی کار را شروع کنید، به خصوص اگر شرکت شما سیاست یا فرهنگ مورد اعتمادی برای از بین بردن سریع و مقتدرانه زورگویی ندارد.

کلام پایانی

در این نوشتار با راه‌های مقابله با زورگویی در محل کار آشنا شدیم. یادتان باشد محیط کار بخش مهمی از زندگی شماست و ساعات زیادی از روزتان را در آن سپری می‌کنید.

به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که فضایی شاد و آرام در سازمان‌تان وجود داشته باشد. در واقع باید در پایان روز با روحیه‌ای خوب و مثبت به خانه برگردید و روز بعد با ذوق برای رفتن به محل کار بیدار شوید. از این رو هرگز اجازه ندهید آدم‌های سمی محل کارتان را تبدیل به جهنم کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان