جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 10 دقیقه
3.7
(6)

آیا تا کنون بدگویی یک دوست را در جمع دوستان مشترکتان کرده اید؟ آیا این حرف را برای جلب توجه انجام داده اید یا قصد داشتید دیگران را بخندانید؟ شاید آن زمان بدگویی پشت سر دوست‌تان ایده وسوسه انگیز و خوبی به نظر رسیده است، اما آیا به این فکر کرده اید که او قطعا این کار شما را دوست ندارد؟

قبل از این که پشت سر دوستانتان صحبت کنید، به این فکر کنید که اگر خود او بشنود، چه احساسی در او ایجاد می‌شود. مسلما او دیگر هیچ وقت چیزی را با شما در میان نخواهد گذاشت و حتی قبل از صحبت دوباره، مکث می‌کند و ترجیح می‌دهد ساکت بماند تا این که دوباره نقل مجالس و خنده‌های شما شود. پس اگر این بار خواستید، در مورد دوستتان صحبت کنید، چند لحظه صبر کنید و با خود پیمان ببندید که دیگر هیچ وقت پشت سر دوستانتان بدگویی نکنید.

چرا بدگویی ؟

انگیزه بدگویی پشت سر دوستان هرچه که باشد، باید ریشه آن را پیدا کنید تا بدانید چگونه از این کار دست بردارید. موارد زیر را بخوانید. ممکن است بدگویی شما به یکی از دلایل زیر باشد!

احساس ناامنی

افراد وقتی در جمعی احساس ناامنی می‌کنند، اغلب با پیش کشیدن صحبت دوستان‌شان سعی می‌کنند توجه را از خود دور کنند. متاسفانه آن‌ها فکر می‌کنند با این کار می‌توانند کمتر در مورد خودشان صحبت کنند و کمتر تحت تاثیر دیگران قرار بگیرند.

بی حوصلگی

آیا شده به خاطر احساس بی حوصلگی در مورد دوست‌تان بدگویی کنید یا غیبت او را کرده باشید؟ اغلب افراد وقتی احساس می‌کنند زندگی خسته کننده ای دارند و هیچ هیجانی تجربه نمی‌کنند، با صحبت در مورد دوستان‌شان مکالمه را آغاز می‌کنند و همین امر باعث ایجاد حس هیجان در آن‌ها می‌شود. با این حال، چنین رفتاری نشان دهنده فقدان خلاقیت در مهارت مکالمه‌ای شما است. بنابراین هرگز سعی نکنید برای ایجاد احساس بهتر درونی به بدگویی، غیبت و تمسخر دیگران بپردازید.

انتقام

برخی از افراد ممکن است از دست یک دوست عصبانی باشند و برای تلافی تنها کاری که به ذهن‌شان می‌رسد، بدگویی از او است. سعی نکنید با توجیه این که به خاطر عصبانیت خود چنین کاری کرده اید، از او بدگویی کنید. انتقام با هر انگیزه‌ای نه تنها به یک زندگی رضایت بخش نمی‌انجامد بلکه شکست را تجربه خواهید کرد.

بدگویی دوست

این رفتار نشان دهنده عدم احترام به خود، عدم احترام به دیگران و عدم خویشتن داری یا مسئولیت شخصی در قبال اعمال شما است. یک دوست هرگز سزاوار این نیست که رازهایش را به عنوان نوشدارویی برای رفع دلخوری و ناراحتی‌تان استفاده کنید.

محافظت

ممکن است احساس کنید به شما ظلم شده است و بخواهید به دوستان مشترک‌تان نیز در مورد خطرات دوستی با او هشدار دهید. اما فراموش نکنید که ما اغلب در دوستی‌هایمان خوادخواهانه عمل می‌کنیم و ممکن است آنچنان که شما برداشت می‌کنید، دیگران با شما هم فکر نباشند. بنابراین اجازه دهید، خود آن‌ها در مورد ادامه رابطه تصمیم بگیرند.

طنز

در زمانه ای که ستاره‌های کمدی در تلویزیون آدم‌ها و رفتارها را خنده دار جلوه می‌دهند، شاید فکر کنید قصد شما نیز کمی ‌خندیدن در میان دوستان‌تان است. در واقع چنین رفتاری نه تنها خنده دار نیست بلکه باعث تحقیر دوست شما می‌شود.

  • بی فکری

گاهی احساسات دوست تان را دست کم می‌گیرید، فکر می‌کنید او پوست کلفت تر از آن است که از بدگویی یا غیبت شما ناراحت شود. به همین دلیل به خود اجازه می‌دهید تا بدون در نظر گرفتن احساساتش، در مورد او با دیگران صحبت کنید. این چیزی است که شما فکر می‌کنید.

در حالی که آن‌ها هرچند به روی خود نمی‌آورند ولی از کاری که انجام می‌دهید، ناراحت می‌شوند. پس سعی کنید با بی فکری او را نارحت نکنید. لااقل اگر مرتکب چنین کاری شدید از او معذرت خواهی کنید و خود را تغییر دهید.

  • مشورت کردن

همه ما نیاز داریم گاهی با کسی صحبت کنیم تا حرف‌ها روی دلمان تلنبار نشوند. مثلا ممکن است با دوستی دعوا کنید و بعد بخواهید با یک دوست مشترک مشورت کنید تا راه حلی برای رفع ناراحتی پیدا کنید. صحبت کردن با دوست مورد اعتمادی که می‌دانید بدون شک در مورد بحث شما با دیگران صحبت نمی‌کند، خیلی هم خوب است.

حرف زدن در مورد مشکل می‌تواند منجر به پیدا کردن راه حل معقول شود. اما سعی کنید از گفتن چیزهای ناپسند یا نام بردن از شخصی دیگر خودداری کنید. علاوه بر این، این که به طور مداوم با دیگران درد و دل می‌کند، باعث ایجاد شایعه می‌شود.

بدگویی

برای ترک بدگویی و غیبت چه کنیم؟

راهکارهای زیر در کنار نیت قلبی خودتان برای دست برداشتن از غیبت و بدگویی پشت سر دوست‌تان موثر خواهند بود:

به نوع آسیبی که وارد می‌کنید، فکر کنید

اگر بخواهید تغییر کنید، پس یک قدم به عقب برگردید و سخنان خود را به یاد آورید. اگر کسی با شما چنین کند، چه آسیبی به شما وارد خواهد شد؟ خودتان را جای دوستتان بگذارید و فکر کنید اگر در مورد شما با دیگران صحبت کنند، چه احساسی خواهید داشت.

حتما وقتی موضوع را از این زاویه نگاه کنید، احساس ناراحتی خواهید کرد. حتما اگر این دوست در مورد خودتان و زندگی تان شایعه پراکنی کند یا حرف‌های منفی بزند، در این موارد آسیب ببینید:

  • شهرت شخصی

شایعه پراکنی در مورد شخص دیگری، خواه درست باشد یا نباشد، می‌تواند به اعتبار یک فرد آسیب جبران ناپذیری وارد کند، به خصوص اگر از یک فرد نزدیک به او شنیده شود. کمی‌فکر کنید، آیا حرف‌های شما می‌تواند اعتبار دوست شما را از بین ببرد. اگر چنین است، چرا به خود اجازه می‌دهید، شهرت شخصی و اعتبار او را پایین بیاورید؟ اگر برای انتقام، غیبت و بدگویی کسی را می‌کنید، این راه حل خوبی نیست. اگر به دلیل بی فکری یا تمایل به شوخی دست به چنین کاری می‌زنید، پس وقت آن است که از این کار صرف نظر کنید، زیرا آسیب جدی به اطرافیان‌تان وارد خواهید کرد.

  • شهرت کاری

آیا در زمینه حرفه ای بدگویی دوست تان را می‌کنید؟ شاید هم این غیبت و شایعه پراکنی از روی حسادت باشد. اما به یاد داشته باشید که سخنان شما تاثیر منفی روی امنیت مالی و چشم انداز تجاری او دارد. این کار شما نه تنها بر او بلکه بر خانواده و کارکنانش نیز تاثیر منفی دارد.

  • شهرت خانوادگی

شاید فکر کنید، بدگویی یا غیبت شما فقط دوست‌تان را هدف قرار می‌دهد اما سخنان شما به خانواده او، از جمله فرزندانش نیز آسیب می‌رساند. فراموش نکنید، اعضای خانواده اطرافیان شما بی گناه هستند و نباید رفتار شما به آن‌ها صدمه و آسیب برساند.

در برقراری ارتباطات محتاط و هوشیار عمل کنید

در برقراری ارتباطات محتاط و هوشیار عمل کنید. فرق بین شایعات مخرب، بدگویی، غیبت و شوخی یا انتقال اطلاعات در مورد یک دوست را بدانید. در برخی موارد بدون این که متوجه شوید دوست شما ترجیح می‌دهد، حرفی را که به شما زده، به عنوان یک راز برای مدتی نگهدارید. اما ممکن است فکر کنید که گفتن آن باعث خوشحالی خود او و اطرافیان شما می‌شود، به همین دلیل آن را بازگو می‌کنید.

ترک عادت بدگویی

مثلا دوست شما ترفیع شغلی گرفته یا باردار است، شاید می‌خواهد مدتی این موضوع را به دیگران نگویید، اما شما با تشخیص اشتباه برنامه او را خراب می‌کنید. یا حتی ممکن است با دوستتان دعوا کنید، و هر آنچه بین تان اتفاق افتاده را به شخص سوم منتقل می‌کنید، در حالی که ممکن است فردای آن روز شما با هم آشتی کنید اما حرف‌های بدی که از او به دوست مشترک تان زده اید، هیچ وقت پس گرفته نمی‌شود. پس در مکالمات و ارتباطات تان هوشیار عمل کنید.

واقع بینانه رفتار کنید، از خود بپرسید صحبت در مورد دیگران چقدر وجهیه شما را پایین می‌آورد؟

به این فکر کنید که اگر در مورد دوستان تان با دیگران صحبت کنید، آن‌ها از شخصیت شما چه برداشتی می‌کنند؟! به احتمال زیاد دوستانی که با آن‌ها غیبت می‌کنید ممکن است در آینده به سخنان شما اعتماد نکنند و حتی از شما فاصله بگیرند.

همچنین ممکن است شما را فردی انتقام جو جلوه دهد. اگر همچنان به غیبت و شایعه پراکنی ادامه دهید، حلقه دوستان شما هر روز کوچک تر و کوچک تر خواهد شد. زیرا دیگر دوستان شما نیز هرگز به شما اعتماد نخواهند کرد. وقتی به صحبت کردن پشت سر یک دوست ادامه می‌دهید، به این فکر کنید که این موضوع چقدر می‌تواند برای شخصیت شما بار منفی داشته باشد و چقدر می‌تواند به زندگی اجتماعی شما آسیب برساند.

سعی کنید در طول بحث، خود را به جای دوستتان بگذارید. آیا مایل هستید دیگران پشت سر شما حرف بزنند؟ آیا می‌دانید دوستانتان در مورد شما چه فکر می‌کنند؟ قبل از این که دهان خود را باز کنید تا در مورد دیگران شایعه پراکنی کنید، نام خود را در جمله ای که قرار است در مورد دوست خود بگویید قرار دهید و ببینید چه حسی به شما دست خواهد داد. اگر احساس خجالت می‌کنید، بنابراین دست نگهدارید و در مورد او صحبت نکنید.

سعی کنید از کسانی که شایعه پراکنی و بدگویی می‌کنند، دوری کنید

بهترین راه برای خودداری از غیب و بدگویی پشت سر دوستان دوری از حلقه کسانی است که همیشه مشغول چنین کاری هستند. اگر سعی کنید در جمع آن‌ها حضور نداشته باشید، کمتر به چنین کاری دست خواهید زد. همچنین تا حد ممکن سعی کنید هرگز در مورد یک دوست با دوست دیگر صحبت نکنید.

در صورتی که یکی از اطرافیان شما در مورد دوست مشترکتان حرفی زد، شما ادامه جمله را به دست نگیرید و اطلاعات دیگری به آن اضافه نکنید. بلکه ساکت بمانید و آن‌ها را نیز تشویق به سکوت کنید. سعی کنید به دوستانتان بگویید که از صحبت و قضاوت کردن در مورد کسی که حضور ندارد تا از خود دفاع کند، دست برندارند. البته باید کمی‌هم درایت داشته باشید و در مورد هیچ کسی حرف منفی ای نزنید، حتی اگر خودش نیز حضور داشته باشد.

بدگویی دیگران

در مورد هیچ شخصی اظهار نظر نکنید، ممکن است اطلاعات ناقصی داشته باشید و حدس و گمان‌هایتان منجر به آسیب به او شود.

سعی کنید گفتگویی به دور از شایعات داشته باشید. بحث را به اینجا و اکنون بازگردانید، جایی که افراد حاضر هستند و از آن‌ها در مورد زندگی و روزمرگی‌هایشان حرف بزنید، یا در مورد موضوع داغ رسانه‌ها صحبت کنید. اینگونه بهتر عمل خواهید کرد.

اگر نمی‌توانید خود را کنترل کنید، پس جمع را ترک کنید. بهتر است به جای این که وارد بحث شوید و مشارکت کنید، بحث را ترک کنید. اگر از شما نظری پرسیده شد به سادگی بگویید: “واقعا چیزی در این مورد نمی‌دانم.” و به بحث پایان دهید. سعی کنید از افرادی که تمایل به شایعه پراکنی زیادی دارند نیز دوری کنید.

اشتباهات آدم‌ها را نادیده بگیرید

با نادیده گرفتن اشتباه دیگران، از حس انتقام جویی دوری کنید. به خود قول بدهید تا هرگز در مورد دیگران منفی حرف نزنید، بلکه تا می‌توانید ویژگی‌های مثبت اطرافیان تان را به یاد آورده و بازگو کنید. اینگونه می‌توانید از عادت بدگویی خلاص شوید.

به خاطر داشته باشید که دوستی منبع ایجاد احساسات بی نظیر درونی است. پس به جای دور شدن از آن‌ها، سعی کنید به آن احساسات خوب نزدیک تر شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
  1. الا نیم‌رخ
    الا

    خیلی مطالب مفید بود ممنون از شما

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان