جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
2
(1)

یک واقعیت غیرقابل انکار در زندگی مردم در قرن 21: ما هر روز زمان زیادی را صرف استفاده از گوشی هوشمند، لپ تاپ و تبلت می کنیم. تا حدی که ممکن است اثرات استفاده بیش از حد از آن با سردرد و خستگی چشم بروز کند. نکته حاپز اهمیت اینکه این آسیب تنها به چشم خلاصه نمی شود. بلکه پوست شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در این مطلب ما به تاثیر نور آبی بر پوست پرداخته ایم.

به گفته کارشناسان، صفحه نمایش دستگاه های الکترونیکی شما نور آبی ساطع می کند که می تواند باعث افزایش رنگدانه، ملاسما و لکه های پیری شود.

لینک مرتبط: خواص بنه؛ ۸ خاصیت فوق العاده پسته کوهی برای سلامت پوست، مو و بدن!

در پی ارتباط نور آبی صفحه نمایش با آسیب پوستی که به تازگی کشف شده، توجه شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی و زیبایی نیز به آن جلب شده است. حتی برخی از آن ها محصولاتی تولید کرده‌اند که به ‌طور خاص برای محافظت از پوست در هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی طراحی شده اند. در این مطلب ما سعی می کنیم تاثیر نور آبی بر پوست را بررسی کنیم. این که چه مواردی می تواند از تاثیر اشعه نور آبی جلوگیری کند و در نهایت، آیا واقعا باید  از پوست در برابر نور آبی محافظت کنیم یا نه.

نور آبی چیست؟

طیف نور شامل ۷ رنگ مختلف است. رنگ‌هایی مانند قرمز، زرد و نارنجی، همچنین نور آبی که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند. از وسایل الکترونیکی مثل تبلت، گوشی های هوشمند، لپ‌تاپ و تلویزیون نور آبی ساطع می شود. البته نور آبی فقط به طور مصنوعی یافت نمی شود. بلکه بخش عظیمی از نور خورشید نیز متشکل از نور آبی است. در واقع خورشید منبع اصلی طبیعی ساطع‌ کننده چنین نوری است.

مطلب مرتبط: ۲۵ فایده شگفت انگیز پودر فلفل سفید برای سلامت پوست، مو و بدن

هرچند برخی معقتد اند که این نور تاثیر منفی بر بدن می گذارد اما می تواند برای بدن شما فایده نیز داشته باشد. این نور بر عملکرد بدن شما تاثیر می گذارد. مثلا قرار گرفتن معمول در معرض نور آبی، به ویژه در طول روز، به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن کمک می کند. خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و به سرحال نگهداشتن شما در طول روز کمک می کند. همچنین سبب تقویت حافظه نیز می شود.

نور آبی چگونه بر پوست تاثیر می گذارد؟

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی می تواند برای بدن مضر باشد. نور آبی به درم، که لایه‌های میانی پوست هستند، نفوذ می‌کند. با این حال نور آبی با شرایطی مانند سرطان پوست که می‌تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باشد، مرتبط نیست. اما باعث پیری زودرس پوست و ایجاد هیپرپیگمانتاسیون، ملاسما، و لکه های پیری می شود.

لینک مرتبط: فواید آب کرفس؛ ۱۳ مزیت فوق العاده از سلامت پوست تا افزایش باروری مردان

وقتی مردم به تغییر رنگ پوست فکر می‌کنند، اغلب به یاد نور آبی می افتند. با این حال، نور آبی این روزها با توجه به استفاده گسترده از وسایل الکترونیکی توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.

تغییر رنگ تنها اثر این نور بر پوست شما نیست. بلکه ممکن است استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست را نیز  تحت تاثیر قرار دهد. نور آبی مانند اشعه ماوراء بنفش، رادیکال های آزاد یا گونه های فعال اکسیژن تولید می کند. این رادیکال‌های آزاد سبب تولید آنزایم هایی در سلول‌های پوست می شوند. که کلاژن و الاستین را در پوست تجزیه می‌کنند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی

بر اساس مطالعات انجام شده قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی خطر بیشتری بر پوست دارد. هرچند اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض نور آبی به اندازه آفتاب سوختگی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش آشکار نیست. با این حال باید به مشکلات پوستی کنونی خود توجه کنید. اگر یکی از مشکلات پوستی شما دیسکرومی یا تغییر رنگ پوست است، باید بدانید که این مشکل ناشی از نور آبی است.

مطلب مرتبط: گلیسیرین و کاربرد آن: فواید گلیسرین برای سلامت پوست، مو و ناخن

انواع پوست مستعد آسیب نور آبی

نور آبی بر رنگ برخی از انواع پوست تاثیر بیشتری دارد. اگر پوست شما خیلی زود برنزه می شود، در مقابل نور آبی نیز متاثر می شوند. پس اگر پوستی دارید که در مقابل آفتاب و آب و هوا حساس است، بیشتر به آن توجه کنید. زیرا قرار گرفتن چنین پوست ها در معرض نور آبی نیز با افزایش خطر تغییر رنگ همراه است.

آیا به محصولات مراقبت از پوست در برابر نور آبی نیاز دارید؟

محصولات مخصوص مراقبتی در برابر نور آبی در بازار وجود دارد. هرچند محصولاتی که قبلا برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش و رادیکال‌های آزاد استفاده می کردید، نیاز نیست. اما می توانید از یک سرم آنتی‌اکسیدان استفاده کنید. سرم های آنتی اکسیدان نه تنها برای محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش مفید است. بلکه می تواند از پوست شما در مقابل نور آبی و آلودگی نیز محافظت کند. سپس از یک ضد آفتاب رنگی استفاده کنید که حاوی اکسید آهن، اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم است. ضد آفتاب رنگی از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و همچنین نور آبی مراقبت می کند.

بیشتر بخوانید: نوشیدن چای سبز به این ۴ شیوه سلامت پوست را بهبود می دهد

4 روش مفید برای از بین بردن اثرات نور آبی

اگر کسی هستید که بیشتر زمان خود را صرف استفاده از وسایل الکترونیکی می کنید باید از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید. در زیر به معرفی 4 روش مهم برای محافظت از نور آبی پرداخته ایم.

  • ضد آفتاب رنگی حاوی اکسید روی

بیشتر محصولات آرایشی و مراقبتی ترکیبات مفیدی دارند. این محصولات برای حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش و نور آبی بهترین گزینه هستند. یکی از این مواد استفاده از ضد آفتاب رنگی حاوی اکسید روی است. در بیشتر کرم‌ های ضد آفتاب از اکسید روی استفاده می شود. ضد آفتاب با انعکاس و پراکنده‌کردن اشعه ماورای بنفش، از پوست شما مراقبت می کند. حتی اگر زیر نور خورشید قرار ندارید و تمام روز خانه هستید باز هم باید از ضد آفتاب استفاده کنید. پس از تمیزکردن پوست خود از مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید.

لینک مرتبط: متخصصین پوست از چه راهکارهایی برای سلامت پوست شان استفاده می‌کنند

  • آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوکالکون A و اسید گلیسیرتینیک هر دو از لایه های عمیق پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کنند. بر اساس تحقیقات بالینی ضد آفتاب های حاوی لیکوکالکون A نیز از پوست شما در برابر نور آبی محافظت می کند.

  • کاورهای محافظ صفحه نمایش نور آبی

محصولات مراقبت از پوست تنها خط دفاعی شما در برابر نور آبی نیستند. بلکه می توانید با نصف کاورهای ساطع کننده نور آبی از گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و مانیتورهای کمپیوتر نیز استفاده کنید.

مطلب مرتبط: رابطه جنسی و سلامت پوست؛ آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟

  • استفاده از حالت شب

در کنار گزینه های ذکر شده در بالا، می توانید تنظیمات “حالت شب” را روی دستگاه های دیجیتالی خود برای دائم فعال کنید. این کار به طور قابل توجهی نور آبی را به نور زرد بی ضرر کاهش می دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان