جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
4.3
(3)

فواید آب کرفس ممکن است شما را متقاعد کند که آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این سبزی مغذی اغلب در سالاد استفاده می شود. از طرف دیگر، می‌توانید برگ ‌ها و ساقه ‌های کرفس را با یک نوشیدنی ترکیب کنید تا از فواید آن بهره ببرید. آب کرفس ارزش غذایی مشابهی با سبزیجات کامل دارد. علاوه بر این، حاوی آنتی اکسیدان های قوی، فیبر غذایی، پتاسیم، ویتامین های ضروری A، C، K و فولات است.

فواید آب کرفس برای سلامتی

کمک به رفع یبوست

آب کرفس به دلیل فیبر فراوان موجود در آن، ممکن است اختلالات گوارشی مختلف را درمان کند. فیبر رژیمی برای حرکت در دستگاه گوارش مورد نیاز است. زیرا به حرکات روده کمک می کند، در نتیجه از یبوست جلوگیری می کند. با اضافه کردن ساقه ‌های کرفس به اسموتی به جای وعده‌ های غذایی خود، تغییری ایجاد کنید.

تقویت سلامت قلب و عروق

شواهد فراوانی رابطه قوی بین استرس اکسیداتیو و فشار خون بالا را نشان می دهد. از بین بردن رادیکال های آزاد که سبب استرس اکسیداتیو می شوند می تواند فشار خون را کاهش دهد. آب سبزیجات تهیه شده از برگ کرفس، کلم پیچ، سیب، خیار، لیمو و زنجبیل ممکن است برای این منظور ایده آل باشد. برگ های کرفس حاوی فلاونوئیدهایی مانند آپیژنین هستند که آنتی اکسیدان های قوی به حساب می آید. این ترکیبات فنلی بر متابولیسم و ​​تجمع لیپیدها تأثیر می گذارد. کلسترول پایین سرم از فشار خون بالا، تصلب شرایین و سایر بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

دارای خواص ضد التهابی

التهاب می تواند به دلیل عوامل متعددی مانند استرس شیمیایی و فیزیکی، آلرژی (حساسیت بیش از حد)، عفونت ها و رژیم غذایی نامناسب رخ دهد. اغلب اوقات، التهاب نتیجه نقص ایمنی بدن است. به عبارت دیگر، هنگامی که بدن شما برای محافظت از خود در برابر هر گونه اختلال بسیار ضعیف باشد، امکان ایجاد التهاب نیز وجود دارد. گنجاندن غذاهای ضد التهاب و کم نشاسته در رژیم غذایی می تواند کمک زیادی به شما کند. آب کرفس ضد التهاب است. ممکن است به کاهش شدت بیماری های التهابی حاد و مزمن مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، برونشیت، آسم، لوپوس، نقرس، بیماری کرون، نشت روده کمک کند. این فعالیت به مواد فعال مانند آپیژنین، آپیین و لوتئولین در آب کرفس نسبت داده می شود.

کاهش بیماری های کبد

برگ و ساقه کرفس دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بر روی کبد است. پلی فنول ها سموم انباشته شده و رادیکال های آزاد را در بدن شما از بین می برند. آن ها فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی مانند گلوتاتیون ردوکتاز، سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز را در سیستم بدن شما افزایش می دهند. که منجر به کاهش پراکسیداسیون لیپیدی و تجمع آن در کبد شما می شود. با آب این سبزی می توان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، سیروز و سرطان های کبدی را به خوبی کنترل کرد.

بهبود خواب و سلامت کلی مغز

آب کرفس برای خواب و سلامت کلی مغز مفید است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم های غذایی گیاهی می تواند به بهبود خواب کمک کند. سبزیجات سرشار از پلی فنول های غذایی – مانند کرفس – ممکن است ریتم شبانه روزی و چرخه خواب و بیداری را تعدیل کنند. آپیژنین موجود در برگ کرفس دارای خواص محافظت کننده عصبی و ضد التهابی قوی است.

افزودن کرفس به اسموتی صبحانه نه تنها به آن بافت خوبی می ‌دهد، بلکه مغز شما را نیز تحریک می ‌کند. با کاهش سرعت مرگ نورون ها حافظه را تقویت می کند. آنتی اکسیدان ها و یون های معدنی از سلول های مغز شما در برابر استرس های شیمیایی و بیماری زا محافظت می کنند. از این رو، آب کرفس ممکن است انتخاب خوبی برای کنترل بیماری آلزایمر، از دست دادن حافظه (زوال عقل) و اختلالات عصبی باشد.

عملکرد دیورتیک و سلامت کلیه

آب کرفس حاوی دو ماده معدنی ضروری سدیم و پتاسیم است. این مواد معدنی به عنوان تنظیم کننده مایعات بدن عمل می کنند. از این رو، این آب یک ادرارآور عالی به حساب می آید. تولید ادرار را تسهیل می کند و از عفونت های ادراری (عفونت مجاری ادراری) یا مشکلات کلیوی نیز جلوگیری می کند. عصاره برگ کرفس می تواند مواد معدنی و آب از دست رفته با ادرار را بازیابی کند. علاوه بر این آب کرفس می تواند رسوبات نامطلوب کلسیم را در بدن شما از طریق ادرار دفع کند. این فرآیند از سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، تصلب شرایین جلوگیری می کند.

افزایش باروری در مردان

مطالعات روی موش‌ها در سال‌ های اخیر ارتباط مثبتی بین باروری و مصرف کرفس نشان می‌ دهد. طب سنتی از کرفس برای تحریک میل جنسی، محافظت از بیضه ها و کمک به تولید اسپرم استفاده می کند. ظرفیت آنتی اکسیدانی کرفس به این جنبه در سلامت کمک می کند. فلاونوئیدها مانند آپیژنین اندام های تناسلی مردانه را در برابر استرس شیمیایی سم زدایی و محافظت می کنند. که به نوبه خود تعداد و زنده ماندن اسپرم را افزایش می دهد. تجویز 100-200 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره برگ کرفس به موش سبب افزایش اندازه اندام های جنسی آن ها شد. از این رو، آب کرفس ممکن است باروری را در مردان تقویت کند.

ممکن است به حفظ تعادل اسید را در بدن کمک کند

رژیم غذایی امروزی دارای بار اسیدی بالایی است. که می تواند هموستاز اسیدی- قلیایی را در بدن شما مختل کند. این عدم تعادل شیمیایی اغلب با اختلالات مزمن کلیه و کیسه صفرا، به ویژه کلسیفیکاسیون (سنگ) در این اندام ها مرتبط است. خوردن سبزیجاتی که قلیایی هستند تا حدی می تواند کمک کننده درمان آن باشد. کرفس باعث تحریک ترشح قلیایی در بدن می شود. حاوی یون های الکترولیت مهم مانند پتاسیم، منیزیم، سدیم و غیره است. آب آن اسیدیته را کاهش می دهد و سطح pH کلی بدن را تا حدودی کنترل می کند. مصرف منظم آن می تواند سطح اسید اوریک را که از عوامل کلیدی کلسیفیکاسیون هستند، کنترل کند.

فواید آب کرفس برای پوست

سم زدایی پوست

آب کرفس یکی از بهترین نوشیدنی ها برای سم زدایی است که می توان مصرف کرد. طراوت بخش و قلیایی است. پلی فنول های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در آب کرفس، گونه های فعال اکسیژن را در جریان خون شما از بین می برد. مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم تعادل الکترولیت و pH پوست شما را حفظ می کنند. وقتی بدن شما عاری از سموم باشد، روی پوست شما نیز منعکس می شود.

کمک به درمان و مقاله با آکنه

فولات و ویتامین های A و C موجود در آب کرفس ممکن است به مبارزه با عفونت و التهاب کمک کند. گفته می شود محتوای آنتی اکسیدانی غنی آن و وجود عوامل ضد التهابی به پاکسازی آکنه، لکه ها و جوش ها کمک می کند.

به تاخیر انداختن علائم پیری

کرفس مملو از آنتی اکسیدان های قوی مانند آپیژنین، لوتئولین، تانن، ساپونین و کامفرول است. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در به تاخیر انداختن شروع روند پیری دارند و به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کنند. این کار سلول ها را از مرگ زودرس محافظت می کند و همچنین از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز نیز جلوگیری می کند.

فواید آب کرفس؛ آبرسانی پوست

آب کرفس سرشار از اجزای مغذی و آب است. پوست کدر را احیا می کند و آبرسانی را افزایش می دهد. ممکن است متوجه شوید که خطوط ریز و چین و چروک ها در صورت کم آبی بدن بزرگتر می شوند. بنابراین، هیدراته نگه داشتن سلول های پوست در طول روز برای حفظ سلامت پوست بسیار مهم است.

عوارض جانبی نوشیدن آب کرفس چیست؟

وقتی به ترکیب درشت مغذی کرفس نگاه می کنید، آب آن یک گنجینه است. اما این ریزمغذی ها هستند که می توانند سبب تغییرات شوند. ترکیب فیتوشیمیایی توانایی ایجاد عوارض جانبی خاصی را دارد.

سبب راش و حساسیت به نور می شود

کرفس خواص حساس به نور دارد. حاوی مواد فعالی به نام پسورالن است که متعلق به خانواده فوروکومارین می باشد. غذاهای غنی از فوروکومارین می توانند سبب ایجاد سمیت نوری شوند. بنابراین، اگر آب کرفس بنوشید یا اغلب آن را بخورید، ممکن است دچار بثورات پوستی و حساسیت به نور شوید.

امکان آسیب رساندن به کلیه ها

مصرف بیش از حد آب کرفس می تواند به کلیه های شما آسیب برساند. کرفس، چغندر، کاهو، اسفناج، ریواس و غیره دارای مقادیر بالایی اگزالات غذایی هستند. مولکول‌های اگزالات با یون‌های کلسیم در بدن شما تعامل می ‌کنند تا رسوبات اگزالات کلسیم را به نام سنگ‌ هایی تشکیل دهند. این سنگ ها بر عملکرد کلیه ها تأثیر می گذارند. زیرا کلسیفیکاسیون در کلیه ها سبب التهاب می شود.

سرطان زایی

پودر کرفس آماده را از بازارها تهیه می کنید. می توانید از آن برای تهیه آب و سایر دستور العمل های کرفس استفاده کنید. اما، تعدادی از پزشکان مدعی هستند که پودر کرفس ممکن است سبب سرطان شود. چنین مواد آماده مصرف دارای نمک بالا، مواد نگهدارنده و ناخالصی های شیمیایی غیر ضروری هستند. اما شواهد علمی کافی در این مورد وجود ندارد که توانایی آن ها در ایجاد سرطان را ثابت کند.

باید گفت

آب کرفس از بسیاری جهات برای سلامتی مفید است زیرا سرشار از مواد مغذی مفید می باشد. این نوشیدنی منبع خوبی از فیبر رژیمی، ویتامین ها، مواد معدنی و فیتونوترینت ها است. در ضمن گفته می شود به کاهش یبوست، بهبود خواب و حفظ تعادل اسید در بدن کمک می کند. علاوه بر این، خواص ضد التهابی دارد و ممکن است عملکرد کبد و کلیه را تقویت کند. باید به مزایای فراوان آب کرفس برای مو و پوست نیز اشاره کرد. با این حال، زمانی که بیش از حد مصرف شود، می تواند مشکلاتی نیز ایجاد کند. زیرا منجر به ایجاد بثورات، آسیب به کلیه ها و افزایش حساسیت به نور می شود. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، مصرف آن را محدود کرده و به پزشک مراجعه کنید.

لینک های مرتبط

اگر هر روز صبح آب کرفس بخورید این ۶ اتفاق در بدن تان رخ می دهد

فواید تخم بلدرچین: ۱۸ مزیت و عوارض جانبی آن برای سلامت

۱۶ فایده قدرتمند چای رازیانه برای سلامت بدن شما

۲۰ فایده شگفت انگیز گردو برای سلامتی، عوارض جانبی + گنجاندن آن در رژیم غذایی

غذاهای مضر برای اختلال نعوظ؛ ۶ ماده غذایی که سبب اختلال نعوظ می شود

فواید آناناس؛ ۸ مزیت شگفت انگیز آناناس برای سلامتی بدن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان