جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

فواید آنتی اکسیدان ها در تقویت سلامت کلی بدن مورد تحقیق قرار گرفته است. آن ها با رادیکال های آزاد مضر مبارزه می کنند و پیشرفت خیلی از بیماری ها را متوقف می کنند. برخی از آنتی اکسیدان ها در بدن تولید می شوند، اما برخی از آن ها باید از طریق یک رژیم غذایی متعادل جذب بدن شوند. در این مطلب بخش سلامتی خبرنامه درباره آنتی اکسیدان ها و فواید آن ها در تقویت سلامت بدن بیشتر بخوانید!

فواید آنتی اکسیدان ها چیست؟

آنتی اکسیدان ها که برای مبارزه با رادیکال های آزاد و التهاب ناشی از آن شناخته می شوند، سلامت قلب را تقویت کرده و عملکرد شناختی را بهبود می بخشند. همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی می شوند. از طرفی باعث تقویت بینایی می شوند. خواص ضد التهابی آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن مانند آرتریت کمک می کند.

پیشنهاد می شود بخوانید: فواید چای سفید؛ از سلامت قلب تا استفاده در محصولات آرایشی و زیبایی

  1. تقویت سلامت قلب و عروق

اگرچه همه آنتی‌اکسیدان‌ها در برابر بیماری قلبی خاصیت محافظتی ندارند. اما برخی مانند ویتامین C، E، سلنیوم، مس و روی از قلب به شکل قدرتمندی محافظت می کنند. به طور مثال مصرف کافی ویتامین C می تواند خطر سکته مغزی را تا 50 درصد کاهش دهد. صدها تحقیق وجود دارد که نشان می دهد مصرف رژیم های گیاهی مملو از میوه ها و سبزیجات تازه می تواند از قلب محافظت کند و از مشکلات قلبی عروقی جلوگیری کند. میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند و این همه آن ها خواص محافظتی در برابر قلب دارند.

رژیم و تناسب اندام شما: بایدها و نبایدهای رژیم غذایی نقرس برای کاهش اسید اوریک

  1. بهبود سلامت شناختی

آنتی اکسیدان ها باعث بهبود حافظه و کاهش خطر زوال عقل می شوند. ویتامین‌ها و مواد معدنی آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین‌های C و E، سلنیوم و روی به‌عنوان «ضدافسردگی» طبیعی عمل می‌کنند، به‌ویژه زمانی که به یکی از مواد قابل دسترس در شکل‌های ارگانیک (مانند کمپلکس طبیعی ویتامین E، روی (گلیسینات)، سلنیوم وجود داشته باشد. همانطور که گفته شد آنتی اکسیدان ها سبب بهبود سلامت عروق – میکروسیرکولاسیون – رگ های خونی کوچک در مغز می شود. به طوری که اکسیژن و مواد مغذی را به نورون های گرسنه مواد مغذی (به عنوان مثال سلول های مغز) افزایش می دهند.

آنتی اکسیدان ها به عنوان میانجی در سیستم عصبی مرکزی عمل می کنند، در نتیجه از التهاب جلوگیری می کنند و باعث تقویت سلامت شناختی می شوند. بیشتر بیماری های مغزی با آسیب اکسیداتیو (معروف به “استرس اکسیداتیو”) مرتبط هستند، که می توان با مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها از آن پیشگیری کرد یا بهبود یافت. این مواد قدرتمند همچنین در پیشگیری از بیماری های دیگر مانند بیماری آلزایمر نقش دارند. مصرف بیشتر کاروتنوئیدها (شاخه دیگری از آنتی اکسیدان ها) از غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، سیب زمینی و هویج با مزایای شناختی در بزرگسالان مرتبط است.

بیشتر بخوانید: خواص آب انار؛ از اثرات آنتی اکسیدانی تا التیام زخم!

  1. فواید آنتی اکسیدان ها؛ کمک به درمان آرتریت

مصرف آنتی اکسیدانی می تواند علائم بالینی آرتریت روماتوئید را بهبود بخشد و آن را تسکین دهد. این خاصیت آن را می توان به خواص ضد التهابی آنتی اکسیدان ها نسبت داد. زیرا هم آنتوسیانین موجود در انواع توت ها و هم ویتامین C موجود در مرکبات می توانند با رادیکال های آزاد که مسئول بروز بیماری آرتریت هستند مبارزه کنند.

  1. پیشگیری از سرطان با آنتی اکسیدن ها

آنتی اکسیدان ها از آسیب رادیکال های آزاد که باعث سرطان می شود، جلوگیری می کنند. از طرفی حتی مکمل های آنتی اکسیدانی رژیمی با توجه به توانایی خود در مبارزه با استرس اکسیداتیو و التهاب، می توانند به درمان سرطان کمک کنند.

در مطلبی دیگر: فواید پونه کوهی؛ سرشار از آنتی اکسیدان و خواص ضد سرطانی

  1. تقویت و بهبود بینایی در افراد

ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان با دوز بالا می‌توانند از پیشرفت و حتی معکوس کردن دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن و سایر مشکلات بینایی جلوگیری کنند. مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی ویتامین‌های C و E می‌توانند پیشرفت آب مروارید را در کمتر از سه سال کاهش دهند.

مطلب مرتبط: ۶ بهترین مواد غذایی  برای تقویت بینایی و سلامت چشم

سایر آنتی اکسیدان های مهم برای سلامت بینایی لوتئین و زآگزانتین هستند. که از دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن نیز جلوگیری می کنند. و سپس، ویتامین A که سبب تغذیه شبکیه و سایر ساختارهای چشم شده از چشم در مقابل شب کوری محافظت می کند.

خواندنی: حقایقی مهم در مورد علل نابینایی که قبلا هرگز نشنیده اید

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات یکی از راه های مطمئن برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های A، C، E و کاروتنوئیدها سلامت ایمنی بدن را تقویت می کنند.

مکمل های آنتی اکسیدانی رژیمی از سیستم ایمنی محافظت می کند و به پیری سالم کمک می کند. آن ها همچنین به درمان سایر مسائل مربوط به ضعف ایمنی مانند سرماخوردگی و عفونت های برونشیت کمک می کنند.

  1. تقویت سلامت کبد

بیماری های کبدی معمولا زمانی رخ می دهد که اندام تحت استرس اکسیداتیو شدید قرار می گیرد. و اینجاست که آنتی اکسیدان ها وارد عمل می شوند. آن ها می توانند از فعالیت طبیعی کبد محافظت کنند.

اگر به دنبال سلامت کبد خود هستید: چای گیاهی برتر برای حفظ سلامت کبد

  1. فواید آنتی آکسیدان ها؛ تقویت باروری

هرچند مطالعات در این مورد محدود است. با این حال، یک مطالعه از تاثیر آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های E، ویتامین C، روی و سلنیوم بر توانایی کیفیت و باروری اسپرم خبر می دهد.

برای تقویت باروری: افزایش قدرت باروری زنان و مردان با ۱۵ روش طبیعی

  1. درمان عفونت مجاری ادراری

عفونت دستگاه ادراری می تواند منجر به استرس اکسیداتیو و کاهش آنزیم های آنتی اکسیدانی شود. به همین دلیل مکمل آنتی اکسیدان ها می تواند باعث بهبود عفونت شود. پلی فنول ها، دسته دیگری از آنتی اکسیدان های غنی از انواع توت ها و سایر میوه ها، برای مبارزه با UTI می باشند. این ترکیبات استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می دهند. به اتصال آهن در ادرار کمک می کنند و از تحریک رشد باکتری ها جلوگیری می کنند.

مطلبی جالب: دانستنی ها؛ چرا نباید در حمام ادرار کرد ؟

  1. فواید آنتی اکسیدان ها؛ مفید برای سلامت کلیه

مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی می‌توانند پیشرفت بیماری های مزمن کلیوی را کاهش دهند. آنتی اکسیدان ها می توانند برای افرادی که دیالیز می شوند، مفید باشد.

مطلب مرتبط: بهترین نوشیدنی برای سنگ کلیه: این ۱۰ نوشیدنی را دست کم نگیرید!

کلام پایانی

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان در درجه اول حاوی انواع توت ها، سبزیجات، ادویه ها و نوشیدنی هایی مانند چای سبز هستند. فواید آنتی اکسیدان ها ناشی از خواص پاک کنندگی رادیکال آن ها است که از بدن در برابر آسیب های محیطی، سموم و تشعشعات محافظت می کند. آنتی اکسیدان ها به سلامت قلب، مغز و بینایی و به تقویت سیستم ایمنی بدن و باروری کمک می کنند. از فواید آنتی اکسیدان ها همچنین می توان به نقش آن در درمان سرطان اشاره کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان