جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

کمک به کاهش وزن، کاهش خطر بیماری قلبی و قند خون گرفته تا درمان التهاب مزمن از جمله فواید دانه چیا محسوب می شود.

یکی از این مواد غذایی که فیبر بالایی دارد و به افراد کمک می کند مدت طولانی تری احساس سیری کنند اما معمولا کالری کمتری دارند، دانه های چیا هستند. از جمله فواید فراوان دانه چیا این است که به کاهش وزن کمک می کند. بنابراین برای دانستن بیشتر با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید دانه چیا

دانه های چیا حاوی مقدار مناسبی روی است

دانه های چیا حاوی ویتامین B3 (نیاسین)، پتاسیم، ویتامین B1 (تیامین) و ویتامین B2 می باشد.

بدون گلوتن

برای رسیدن به یک تناسب اندام عالی به این نکته دقت کنید. جالب این جاست که اگر فیبر را کم کنید  بیشتر آن ها به کالری قابل استفاده برای بدن تبدیل نمی شوند. دانه های چیا تنها حاوی 101 کالری در هر اونس (28 گرم) گلوتن هستند. این عامل آن ها را به یکی از بهترین منابع جهان از چندین ماده مغذی مهم تبدیل می کند.

منبع آنتی اکسیدان ها

دانه چیا دارای محتوای آنتی اکسیدانی بالا

این آنتی اکسیدان ها از چربی های حساس دانه ها در برابر فاسد شدن محافظت می کنند. اگرچه مزایای مکمل های آنتی اکسیدانی هنوز مورد بحث است، اما محققان باور دارند که دریافت آنتی اکسیدان از غذاها می تواند اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد. آنتی اکسیدان ها با تولید رادیکال های آزاد مبارزه می کنند که می تواند به مولکول های سلولی آسیب برساند و به پیری و بیماری هایی مانند سرطان منجر شود.

تقریبا تمام کربوهیدرات های موجود در آن ها فیبر هستند

یک اونس (28 گرم) دانه چیا 12 گرم کربوهیدرات دارد. با این حال، 11 گرم از آن فیبر است که بدن آن را هضم نمی کند. این یک واقعیت شناخته شده برای متخصصان تغذیه و رژیم درمانی است که فیبر نه قند خون را افزایش می دهد و نه نیاز به دفع انسولین دارد. اگرچه به خانواده کربوهیدرات ها تعلق دارد، اما اثرات آن بر سلامت بدن به شدت با کربوهیدرات های قابل هضم مانند نشاسته و شکر متفاوت است.

محتوای کربوهیدرات قابل هضم تنها یک گرم در هر اونس (28 گرم) است که بسیار کم می باشد. و این خصیصه چیا را به یک غذای کم کربوهیدرات تبدیل کرده است. دانه ‌های چیا به دلیل محتوای فیبر محلول بالایی که دارند، می ‌توانند 10 تا 12 برابر وزن خود آب جذب کنند و در معده شما ژل مانند شوند.

این عامل منجر به افزایش سیری و جذب آهسته غذا می شود که به شما کمک می کند به طور خودکار کالری کمتری به مصرف برسانید.

دانه چیا پروتئین با کیفیت بالایی دارد

دانه چیا حاوی مقدار مناسبی پروتئین است. از نظر وزن، حدود 14 درصد پروتئین دارند که در مقایسه با اکثر گیاهان دیگر میزان پروئین آن بسیار بالاست. آن ها همچنین دارای تعادل خوبی از اسیدهای آمینه ضروری هستند، بنابراین بدن شما باید بتواند از محتوای پروتئین آن ها استفاده کند. پروتئین فواید سلامتی مختلفی دارد و تا حد زیادی مفید ترین ماده مغذی رژیمی برای کاهش وزن است. مصرف زیاد پروتئین اشتها را کاهش می دهد و تا 60 درصد وسواس شما به خوردن را کمتر می کند.

دانه های چیا یک منبع پروتئینی عالی هستند – به خصوص برای افرادی که محصولات حیوانی کمتر مصرف می کنند یا اصلا مصرف نمی کنند.

فواید دانه چیا؛ کاهش وزن

دانه چیا می تواند به کاهش وزن کمک کند. فیبر محلول آن مقدار زیادی آب را جذب می کند و در معده شما منبسط می شود، که سبب افزایش سیری در افراد می شود. جذب غذا را نیز کاهش می دهد.

اگرچه افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی شما بعید است که به خودی خود سبب کاهش وزن شود، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این دانه می تواند مکمل مفیدی برای رژیم کاهش وزن باشد. کل رژیم غذایی و همچنین سایر رفتارهای سبک زندگی مانند خواب و ورزش در کاهش وزن مهم است. دانه چیا زمانی که به عنوان مکمل به یک رژیم غذایی واقعی و یک سبک زندگی سالم اضافه شود، منجر به کاهش وزن خواهد شد.

از کاهش وزن، کاهش خطر بیماری قلبی، قند خون گرفته تا التهاب مزمن، این ها همه فواید دانه چیا است که برای سلامتی مهم تلقی می گردد.

سرشار از اسید های چرب امگا 3

دانه‌ های چیا از خانواده دانه‌ های کتان، سرشار از اسید های چرب امگا 3 هستند. به نسبت، دانه های چیا حاوی اسید ها چرب امگا 3 بیشتری نسبت به سالمون هستند. با این حال، امگا 3 موجود در آن ها عمدتا ALA (اسید آلفا لینولنیک) است که آنقدرها هم که فکر می کنید مفید نیست. قبل از این که بدن شما بتواند از آن استفاده کند، ALA باید به اشکال فعال اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) تبدیل شود. متاسفانه، انسان ها در تبدیل ALA به این اشکال فعال عاجز هستند.

بنابراین، نسبت امگا 3 های گیاهی نسبت به منابع حیوانی مانند روغن ماهی بسیار پایین تر هستند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی را کاهش دهند. به طور کلی، این امکان وجود دارد که دانه ‌های چیا می توانند برای سلامت قلب مفید باشند. اما احتمالا تأثیر عمده‌ای نخواهند داشت مگر این که با سایر تغییرات مفید در سبک زندگی و رژیم غذایی همراه شوند.

کاهش سطح قند خون

به باور پزشکان سطح بالای قند خون ناشتا از علائم معمول دیابت نوع 2 درمان نشده است. سطح بالای قند خون ناشتا با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله بیماری های قلبی مرتبط است. در حالی که، افزایش موقت سطح قند خون بعد از غذا اگر به طور منظم بیش از حد بالا باشد نیز ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد.

فواید دانه چیا؛ کمک به کاهش التهاب مزمن

وقتی کبودی در یک ناحیه از بدن ایجاد می شود، التهاب پاسخ طبیعی بدن شما به عفونت یا آسیب است. پوست قرمز و متورم واکنش معمولی آن است.

در حالی که التهاب به بهبود بدن کمک می کند و با باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل عفونی مبارزه می کند. اما گاهی اوقات می تواند منجر به آسیب نیز شود. گاهی با ایجاد التهابی مزمن، امکان افزایش خطر بیماری قلبی و سرطانی نیز بالا می رود. التهاب مزمن اغلب هیچ علامت قابل مشاهده ای ندارد، اما می تواند با اندازه گیری نشانگرهای التهابی در خون ارزیابی شود.

عادات مختلف در سبک زندگی ناسالم می تواند خطر التهاب مزمن را افزایش دهد، از جمله سیگار کشیدن، ورزش نکردن یا رژیم غذایی نامناسب. از سوی دیگر، برخی از غذاهای سالم ممکن است سطح نشانگرهای التهابی در خون را کاهش دهند.

لینک های مرتبط

فواید مولوخیا یا ملوخیه؛ ۱۰ مزیت شگفت انگیز این گیاه بر سلامت بدن

فواید نان قهوه ای؛ ۸ دلیل که باید نان قهوه ای را در رژیم غذایی خود بگنجانید

تغذیه برای درمان سوختگی؛ رژیم غذایی برای درمان سوختگی در بزرگسالان

۱۰ غذاهای سرشار از لکتین که باید در رژیم غذایی بدون لکتین حذف شود

تغذیه برای درمان سوختگی؛ رژیم غذایی برای درمان سوختگی در بزرگسالان

فواید ویتامین K؛ 19 خوراکی سرشار از ویتامین K مهم برای رژیم غذایی شما

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان