فواید مولوخیا یا ملوخیه؛ 10 مزیت شگفت انگیز این گیاه بر سلامت بدن

توسطفاطمه عزیزی

شهریور ۲۵, ۱۴۰۱ به روز رسانی : شهریور ۲۵, ۱۴۰۱
فواید مولوخیا یا ملوخیه

با این غذای فوق العاده غنی از ویتامین، تمام ناراحتی روده ها را از بین ببرید. اگر به دنبال سلامتی خود هستید، به سراغ گیاه مولوخیا بروید. مولوخیا که بومی مصر است، بیشتر از آن چه که فکرش را بکنید برای سلامتی شما مفید است. این گیاه معمولا به عنوان یک ماده در آب گوشت ها و کاری استفاده می شود. از فواید مولوخیا یا ملوخیه باید گفت این گیاه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که از جمله مهم ترین مواد مغذی برای بدن به حساب می آید. بنابراین اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید مولوخیا یا ملوخیه بر سلامت بدن

کاهش دهنده فشار خون

برگ های مولوخیا با کمک موثر به کاهش فشار خون، خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد. این گیاه سرشار از پتاسیم است و از آن جایی که پتاسیم به عنوان یک گشاد کننده عروق شناخته می شود، به شل شدن رگ ها کمک می کند. این خاصیت پتاسیم به بهبود اکسیژن رسانی و کاهش فشارهای قلبی عروقی کمک می کند.

بهبودی گردش خون

برگ های مولوخیا سرشار از آهن هستند که نه تنها تولید گلبول های قرمز را افزایش می دهد، بلکه سبب بهبود گردش خون نیز می شود. آهن برای انتقال اکسیژن به جریان خون مهم می باشد و کمبود آهن معمولا منجر به کم خونی می شود. یک رژیم غذایی غنی از آهن تضمین کننده سطح مطلوب گردش خون در بدن است. که به ایجاد انرژی کمک می کند.

فواید مولوخیا یا ملوخیه؛ کمک به هضم غذا

این گیاه سرشار از فیبر غذایی است که برای سلامت دستگاه گوارش شما مفید می باشند. فیبر غذایی یک عامل حجیم کننده است که به تسکین نفخ و یبوست کمک می کند.

کاهش دهنده کلسترول

طبق تحقیقات برگ های مولوخیا فشار خون را کاهش می دهند زیرا سرشار از فیبر غذایی هستند. این ویژگی، برگ های ملوخیه را به یکی از بهترین عامل برای کاهش کلسترول تبدیل کرده است. فیبر غذایی به کاهش کلسترول بد (LDL) کمک می کند، که به طور مستقیم خطر ابتلا به بیماری های شریانی مانند سکته، حمله قلبی یا حتی تصلب شرایین را به حداقل می رساند.

برطرف کردن بی خوابی

مولوخیا سرشار از بسیاری از مواد معدنی ضروری، به ویژه منیزیم است. منیزیم به از بین بردن اختلالات خواب مانند بی خوابی و حتی اختلالات خروپف مانند آپنه کمک می کند. از طرفی منیزیم سبب ترشح هورمون هایی می شود که بدن و اعصاب را آرام می کند. همچنین دریافت بیشتر منیزیم به طور مستقیم با چرخه خواب منظم و بهتر مرتبط است.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

این برگ ها سرشار از ویتامین های A، C و E است. و برای سیستم ایمنی بدن تاثیرگذاری فوق العاده ای دارد. ویتامین C یکی از موثرترین آنتی اکسیدان هاست که نه تنها رادیکال های آزاد را از بین می برد، بلکه به تحریک تولید WBC نیز کمک می کند. گلبول های سفید خون معمولا ابتدا به پاتوژن ها و عفونت ها حمله می کنند. باید گفت ویتامین های A و E ویتامین های آنتی اکسیدانی هستند که از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. مصرف برگ مولوخیا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

ضد سرطان

مولوخیا همراه با سایر مواد معدنی و مواد مغذی ضروری، سرشار از ویتامین های آنتی اکسیدانی A، C و E است. آنتی اکسیدان ها معمولا به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد سرطان زا کمک می کنند و گسترش سلول های سرطانی و تومورها را محدود می کنند. محتوای آنتی اکسیدانی بالای برگ مولوخیا آن را به یک ضد سرطان ایده آل تبدیل می کند.

تقویت سلامت استخوان ها

مولوخیا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که فواید زیادی برای سلامتی دارند. برخی از این موارد برای تقویت سلامت استخوان ها و محافظت از فرد در برابر بیماری هایی مانند پوکی استخوان و شرایط آرتریت ثابت شده است. آهن، سلنیوم، کلسیم و منیزیم تنها برخی از مواد معدنی ضروری هستند که در برگ های مولوخیا یافت می شود.

فواید مولوخیا یا ملوخیه؛ ضد التهاب

در طب سنتی از برگ مولوخیا به عنوان ضد التهاب استفاده فراوانی شده است. یکی از آنتی‌ اکسیدان‌ های تشکیل‌ دهنده مولوخیا، ویتامین E است، یک عامل ضد التهاب مؤثر که معمولا اکثر بیماری های التهابی را درمان می‌ کند. اگر از آرتریت روماتوئید، سیستیت یا سایر بیماری ‌های التهابی رنج می ‌برید، برگ‌ های مولوخیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

رشد سلولی

برگ های مولوخیا حاوی بسیاری از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری هستند. که نه تنها به عملکرد صحیح بدن کمک می کنند، بلکه به ایجاد سلول ها، پوست، رباط ها، ماهیچه ها و اندام جدید نیز کمک فراوانی می کنند. از آن جایی که مولوخیا سرشار از منیزیم است، یک غذای عالی برای رشد سلولی به حساب می آید. منیزیم به ساخت مواد آلی جدید کمک کرده و برای رشد مناسب سلول ضروری است.

فواید مولوخیا یا ملوخیه؛ باید گفت

فواید مولوخیا را می توان به بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی، کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان های آن نسبت داد. مصرف مولوخیا ممکن است سطح فشار خون را کاهش دهد، گردش خون را بهبود بخشد. به هضم غذا کمک کند، ضمن این ها در کاهش سطح کلسترول نیز نقش دارد. بی خوابی را برطرف کرده، سلامت ایمنی را تقویت می کند. حتی خطر سرطان را کاهش می دهد. در حالی که هیچ عارضه جانبی مستندی وجود ندارد، توصیه می شود مولوخیا را در حد اعتدال مصرف کنید تا از حداکثر فواید آن بهره مند شوید.

لینک های مرتبط

بهترین منابع کلسیم: ۱۰ ماده غذایی لبنی و غیرلبنی که میزان کافی از این ماده معدنی را دریافت کنید

حقایق جالب؛ در مورد فواید جویدن آدامس چه می دانید؟

معنی رنگ ها در کشورهای جهان چیست؟

فواید در آغوش گرفتن برای سلامتی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.9 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *