جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 11 دقیقه
5
(1)

گاستریت یک بیماری شایع پزشکی است که شامل التهاب پوشش معده می‌شود و  می‌تواند به طرق مختلف رخ دهد. بسته به علت احتمالی بیماری و علائمی که تجربه می‌کنید، ممکن است از یک یا چند درمان خانگی ورم معده یا گاستریت استفاده کنید. عفونت، آسیب، استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و مصرف بیش از حد الکل همگی از علل احتمالی گاستریت هستند. درد بالای معده، احساس سوزش در گلو، حالت تهوع و استفراغ از علائم شایع هستند. این مقاله توضیح می‌دهد که این عارضه چیست و چگونه آن را با داروهای طبیعی خانگی درمان کنید.

گاستریت یا ورم معده چیست؟

گاستریت اساساً التهاب پوشش داخلی معده است. وقتی پوشش داخلی معده فرسوده شود، منجر به زخم می‌شود. مخاط معده مسئول تولید اسید معده و آنزیم‌های مختلف برای هضم است. در حالت ملتهب، مقادیر کمتری از این مواد شیمیایی تولید شده و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود.

انواع ورم معده

درمان خانگی ورم معده

گاستریت عمدتاً دو نوع است.:

  • گاستریت حاد – که به طور ناگهانی بروز کرده و فقط برای یک دوره کوتاه طول می‌کشد.
  • گاستریت مزمن – اگر به موقع درمان نشود، به مشکل همیشگی تبدیل می‌شود که درمان آن سال‌ها طول خواهد کشید.

دلایل بروز ورم معده

علت اصلی گاستریت آسیب پوشش معده است که بروز آن دلایل مختلفی دارد:

  • تغذیه ناسالم
  • سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد الکل
  • دفع بدون کنترل داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و آسپرین
  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری (عفونت باکتریایی)
  • اختلالات خود ایمنی
  • استرس شدید
  • عفونت های ویروسی مانند ویروس هرپس سیمپلکس (که بیشتر افراد با سطح ایمنی پایین را درگیر می‌کند).

افراد مسن باید بیشتر مراقب سلامتی‌شان باشند و نباید چنین علائمی را نادیده بگیرند، زیرا با افزایش سن دیواره معده نازک شده و بیشتر در معرض خطر ورم معده قرار می‌گیرند.

درمان خانگی ورم معده

علائم و نشانه های گاستریت

علائم و نشانه‌های گاستریت می‌تواند از تحریک و درد خفیف در معده شروع و تا درد شدید که می‌تواند نشان دهنده سوراخ شدن پوشش معده باشد، تغییر کند. سایر علائم رایج گاستریت عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • درد و نفخ شکم
  • سکسکه های بی وقفه
  • مدفوع قیری
  • استفراغ خون

دو نشانه آخر خطرناک هستند و در صورت مشاهده باید حتما به پزشک مراجعه کنید. آنقدرها هم به نظر نگران کننده نیست، اگر به موقع به پزشک مراجعه کنید، خیلی زود می‌توانید از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید. به جای مصرف داروهای بدون نسخه برای درمان ورم معده می‌توانید از درمان خانگی ورم معده استفاده کنید که تاثیر زیادی بر گاستریت دارد. برخی از درمان‌های خانگی ورم معده را در زیر می‌بینید:

سرکه سیب

فواید سرکه سیب نرم کننده طبیعی مو درمان خانگی رگ های عنکبوتی
درمان خانگی ورم معده

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری سرکه سیب

1 قاشق چایخوری عسل

یک لیوان آب

نحوه استفاده:

عسل و سرکه را درون آب ریخته و خوب هم بزنید و بنوشید. از این روش درمانی روزی 2 بار استفاده کنید.

سرکه سیب تولید اسید اضافی در معده را کاهش می‌دهد و به ایجاد تعادل در تولید اسید کمک می‌کند. همچنین میکروارگانیسم‌هایی را که باعث آسیب به دیواره معده می‌شوند را از بین می‌برد. عسل موجود در این نوشیدنی هم به تسکین آسیب پوشش کمک می‌کند.

آلوئه ورا برای ورم معده

مواد لازم:

2 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا تازه

یک لیوان آب

نحوه استفاده:

ژل آلوئه ورا را با آب مخلوط کرده و بنوشید. شما می‌توانید هر روز 1-2 لیوان از این نوشیدنی را بنوشید.

آب آلوئه ورا برای ورم معده موثر است. همچنین با فعالیت ضد التهابی‌اش، التهاب پوشش معده را کاهش می‌دهد. به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده، می‌تواند باکتری های عامل عفونت را هم مهار کند.

جوش شیرین برای درمان ورم معده

کاربردهای جوش شیرین برای زیبایی درمان خانگی رگ های عنکبوتی
درمان خانگی ورم معده

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری جوش شیرین

یک لیوان آب

نحوه استفاده:

جوش شیرین را درون آب ریخته و مخلوط کنید. سپس این نوشیدنی را بنوشید. این دارو را هر چند وقت یک بار مصرف کنید.

این داروی خانگی احساس سوزش معده ناشی از گاستریت را از بین می‌برد. جوش شیرین به عنوان یک آنتی اسید عمل می‌کند و سطح اسید معده را پایین می‌آورد.

درمان خانگی ورم معده با آب نارگیل

مواد لازم:

آب نارگیل

یک لیوان از آب نارگیل را در بین وعده‌های غذایی‌تان بنوشید. اگر معده‌تان شما را خیلی اذیت می‌کنید می‌توانید برای تسکین آن روزی 3-4 لیوان از آب نارگیل بنوشید.

آب نارگیل رسیده دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند در تسکین پوشش معده ملتهب مفید باشد.

نکته: دقت کنید آب نارگیل نباید تند باشد، زیرا می‌تواند باعث رفلاکس اسید شود.

آب کلم

مواد لازم:

کلم سبز

نحوه استفاده:

کلم را به اندازه کافی به قطعات بزرگ برش دهید تا از آبمیوه گیری شما عبور کند. یک فنجان آب کلم تازه را گرفته و بنوشید. همچنین می‌توانید مقداری آب هویج، گشنیز، عصاره کنگر فرنگی یا ساقه‌های کرفس اضافه کنید تا خواص آب کلم را افزایش دهید. از این مخلوط آب کلم روزی 3-4 بار بنوشید.

کلم حاوی فاکتور بهبود زخم معروف به ویتامین U است که می‌تواند پوشش معده را بهبود بخشیده تا ظرف چند روز از شر گاستریت خلاص شوید. این آب همچنین اثر پاک کنندگی برای معده و روده دارد.

روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل و لیمو
درمان خانگی ورم معده

مواد لازم:

روغن نارگیل بکر

نحوه استفاده:

روغن نارگیل را در وعده‌های غذایی تان مصرف کنید. می‌توانید روزی 2 تا 3 قاشق چایخوری از این روغن میل کنید.

روغن نارگیل حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو وارد شده بر مخاط معده به دلیل ورم معده کمک کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند علائم گاستریت را تسکین دهد.

نکته: اگر به روغن نارگیل حساسیت دارید، از آن استفاده نکنید.

چای سبز

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری گیاه چای سبز

1 قاشق چایخوری عسل

یک فنجان آب گرم

نحوه استفاده:

چای سبز را برای چند دقیقه در آب داغ دم کنید. سپس آن را از صافی رد کرده درون لیوان بریزید و کمی عسل هم به دمنوش‌تان اضافه کنید. از این چای حداقل 2 بار در روز بنوشید.

چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که اثر محافظتی روی پوشش معده دارد و علائم گاستریت را کاهش می‌دهد. نوشیدن منظم این چای همچنین می‌تواند به درمان گاستریت مزمن کمک کند.

دقت کنید: بر اساس تجربه افراد، چای بابونه هم به دلیل خواص ضدالتهابی‌اش، می‌تواند برای گاستریت مفید باشد. همچنین می‌توانید 1-2 قطره روغن بابونه یا روغن نعناع را به چای سبزتان اضافه کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

زنجبیل

طرز تهیه چای زنجبیل برای لاغری
درمان خانگی ورم معده

مواد لازم:

زنجبیل یک تکه

یک فنجان آب

نحوه استفاده:

زنجبیل را رنده کرده و برای دقایقی در آب بجوشانید. سپس آن را از صافی رد کنید و آبش را بنوشید.

یکی از درمان خانگی ورم معده مصرف زنجبیل است که می‌تواند تسکین فوری برای ورم معده باشد. سعی کنید هر روز صبح از این روش استفاده کنید.

این گیاه فوق العاده می‌تواند برای بیماران مبتلا به گاستریت خیلی مفید باشد، زیرا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که التهاب ناشی از هلیکوباکتر پیلوری را سرکوب می‌کند.

ماست برای درمان ورم معده

مواد لازم:

ماست ساده

نحوه استفاده:

سعی کنید در وعده های غذایی تان حتما ماست بخورید. خوردن روزانه 1 تا 2 فنجان ماست برای سلامتی و درمان ورم معده تان، تاثیر زیادی دارد.

ماست یک پروبیوتیک عالی است. پروبیوتیک‌ها برای تسریع بهبود زخم معده و همچنین به ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری، یکی از علل اصلی گاستریت، کمک می‌کنند.

عسل

کاربردهای درمانی عسل
درمان خانگی ورم معده

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری عسل

یک لیوان آب گرم

نحوه استفاده:

عسل را با آب مخلوط کنید و وقتی معده تان خالی است بنوشید. سعی کنید هر صبح مخلوط عسل و آب بنوشید.

عسل تاثیر فوق العاده ای بر از بین بردن باکتری‌های مضر معده دارد. همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به روند بهبود پوشش معده کمک کند. همچنین می‌توانید میخک یا کمی پودر دارچین و نیز به نوشیدنی‌تان اضافه کنید.

آب زیره سبز

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری دانه زیره سبز

یک لیوان آب گرم

نحوه استفاده:

دانه های زیره را تفت داده و آسیاب کنید، سپس در آب مخلوط کرده و بنوشید. سعی کنید از این روش درمانی روزی 2 تا 3 بار استفاده کنید.

خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی دانه های زیره می‌تواند به کاهش علائم گاستریت کمک کند و همچنین می‌تواند روند بهبودی شما را تسریع بخشد.

کفیر

کفیر برای ورم معده

نحوه استفاده:

این نوشیدنی حاوی تعداد زیادی میکروارگانیسم‌هایی است که آن را به یک نوشیدنی طبیعی پروبیوتیک تبدیل می‌کند. مصرف کفیر می‌تواند به بهبود فرآیند هضم و همچنین بازگرداندن تعادل اسید در معده کمک کند. همچنین اثرات ضد میکروبی دارد می‌تواند معده تان را ضد عفونی کند. کفیر ارگانیک را از بازار خریده و هر روز بنوشید.

بلغور جو دوسر یکی از بهترین درمان‌های خانگی ورم معده

خواص جو دوسر
درمان خانگی ورم معده

مواد لازم:

2/1 فنجان بلغور جو دوسر

2/1-1 فنجان آب یا شیر

نحوه استفاده:

بلغور جو دوسر را با آب یا شیر (به میل خود) آماده و میل کنید. همچنین می‌توانید در ترکیب آن از میوه‌های تازه غیر اسیدی مثل موز، گلابی و سیب نیز استفاده کنید. هر روز یک فنجان بلغور جو دوسر بخورید.

بلغور جو دوسر سرشار از فیبر و مواد معدنی است که می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم کند. همچنین با قلیایی بودن، پوشش معده را آرام می‌کند.

آناناس

آناناس برای ورم معده

مواد لازم:

1 فنجان آناناس رسیده

نحوه استفاده:

این میوه را به عنوان بخشی از صبحانه یا میان وعده تان میل کنید. برای بهبود بیماری‌تان حتما هر روز یک فنجان آناناس بخورید.

آناناس حاوی آنزیم های گوارشی مانند بروملین است که به هضم پروتئین، بدون ایجاد هیچ گونه تحریکی در پوشش معده کمک می‌کند. اگر از ورم معده رنج می‌برید، سعی کنید حتما آناناس بخورید، زیرا ماهیت قلیایی داشته و می‌تواند با افزایش سطح اسید در معده شما مقابله کند.

احتیاط کنید: حتما آناناس رسیده بخورید زیرا آناناس نارس گاهی باعث تشدید مشکل گاستریت می‌شود.

زردچوبه

عسل و زردچوبه برای زخم
درمان خانگی ورم معده

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه

آب

ماست یا موز

نحوه استفاده:

با اضافه کردن مقداری آب به پودر زردچوبه به این پودر حالت خمیری بدهید و با ماست یا موز له شده میل کنید. سعی کنید از این مخلوط هر روز بخورید.

زردچوبه حاوی کورکومین، یک پلی فنول ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری است که مخاط معده را تسکین می‌دهد و باعث کاهش تحریک دستگاه گوارش می‌شود.

ریشه شیرین بیان

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان

یک لیوان آب گرم

نحوه استفاده:

پودر ریشه شیرین بیان را درون آب داغ ریخته و 15 دقیقه صبر کنید تا کامل دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و بنوشید. از این دمنوش هر روز یک فنجان بنوشید.

شیرین بیان، به ویژه ریشه آن، از پوشش داخلی معده محافظت می‌کند و با متعادل کردن اسید معده، احتمال ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد.

صمغ ماستیک یا مصطکی

درمان خانگی ورم معده

مواد لازم:

صمغ ماستیک

نحوه استفاده:

اگر احساس می‌کنید به ورم معده مبتلا شده اید، مقداری از صمغ ماستیک بجوید. از این داروی خانگی ورم معده یک بار در روز استفاده کنید.

این ماده می‌تواند گاستریت غیر هلیکوباکتر پیلوری را درمان کند. صمغ ماستیک اغلب برای درمان زخم معده استفاده می‌شود زیرا می‌تواند به متعادل کردن اسید معده و همچنین محافظت از پوشش داخلی معده کمک کند.

آب سیب زمینی

مواد لازم:

2-3 سیب زمینی خام

آب گرم

نحوه استفاده:

سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و رنده کنید. سپس آب آن را بگیرید و نیم ساعت قبل از غذا، نصف لیوان از آن را با مقداری آب گرم مخلوط کنید و بنوشید. روزی دو بار از آب سیب زمینی برای درمان ورم معده میل کنید.

آب سیب زمینی منبع غنی از نمک‌های قلیایی است که به اسید بیش از حد موجود در معده واکنش نشان می‌دهد. همچنین التهاب پوشش معده را کاهش می‌دهد.

رزماری

درمان خانگی ورم معده

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری گیاه رزماری

یک فنجان آب جوش

نحوه استفاده:

مقداری از رزماری را درون آب ریخته و برای دقایقی بجوشانید، سپس دمنوش رزماری را از صافی رد کرده و بنوشید. اگر هر روز دو فنجان چای رزماری بنوشید، از شر ورم معده خلاص می‌شوید.

رزماری دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که برای پیشگیری و همچنین درمان زخم معده که در صورت عدم درمان منجر به ایجاد گاستریت می‌شود، مفید است.

ویتامین C

ویتامین C با پاسخ ایمنی بدن مرتبط است. به همین دلیل افرادی که از گاستریت رنج می‌برند اغلب مکمل‌های ویتامین C بدون نسخه مصرف می‌کنند. این ویتامین می‌تواند سریعتر عفونت بدن را از بین ببرد. همچنین پوشش معده و روده را از آسیب و زخم بهبود ‌می‌بخشد و از آن‌ها محافظت می‌کند. میزان مصرف این ویتامین باید با مشورت پزشک تعیین شود. بنابراین حتما برای مصرف آن با پزشک‌تان صحبت کنید.

سیر

مزه دار کردن غذاها با طعم دهنده های ساده
درمان خانگی ورم معده

مواد لازم:

یک حبه سیر

نحوه استفاده:

شما می‌توانید سیر خام را در وعده های غذایی تان میل کنید. همچنین می‌توانید آن را له کرده و عصاره به دست آمده از آن را به اندازه یک قاشق چای خوری بنوشید.

شما می‌توانید گاستریت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری را با سیر یا عصاره سیر درمان کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف عصاره سیر بهترین گزینه برای از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان