جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات

کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی؛ علل، علائم، درمان + راه های پیشگیری از آن

کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی دلایل ادرار دردناک احساس ادرار کاذب در زنان و مردان
خواندن 8 دقیقه
0
(0)

کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی است. هم مردان و هم زنانی که در طول تماس جنسی به آن مبتلا می شوند را تحت تاثیر قرار می دهد. کلامیدیا اغلب هیچ علائمی ظاهری ندارد، اما می تواند منجر به مشکلات در باروری شود. با این حال، باید به دنبال درمان های موثر آن باشید. اگر می خواهید در مورد این بیماری بیشتر بدانید، با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی و علائم آن

اکثر افراد مبتلا به کلامیدیا هیچ علائمی ندارند. طبق تحقیقات ذکر شده، تنها حدود 10 درصد از مردان و 5 تا 30 درصد از زنان چنین علائمی را تجربه می کنند. بروز علائم این بیماری حدود چند هفته طول می کشد تا خودش را نشان دهد.

علائم در زنان

در زنان، علائم کلامیدیا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترشح از دهانه رحم، خونریزی آسان و ادرار مکرر یا دردناک. اگر کلامیدیا به رحم و لوله های فالوپ گسترش یابد، می تواند منجر به بیماری التهابی لگن (PID) شود. هرچند ممکن است وضعیت جدی برای فرد ایجاد نکند. با این حال، می تواند بر باروری زنان تاثیر بگذارد.

علائم کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی در مردان

در مردان، علائم ممکن است شامل درد، حساسیت، و تورم در بیضه ها یا مجرای ادرار و لوله ای که ادرار را حمل می کند، باشد.

زنان و مردان

هم مردان و هم زنان ممکن است علائمی را در رکتوم و مقعد تجربه کنند. ویروس می تواند این نواحی را در حین رابطه مقعدی یا با انتشار از اندام های تولید مثلی آلوده کند.

علائم آن شامل درد رکتوم، ترشح یا خونریزی مقعدی باشد. همچنین تماس با ترشحات عفونی نیز می تواند منجر به ورم ملتحمه کلامیدیا (چشم صورتی) شود. از طرفی آزمایشات نشان می دهد که در بعضی از افراد با رابطه دهانی با فرد مبتلا به عفونت، کلامیدیا در گلو ایجاد شده است. با این حال عموما علائم واضحی ندارد.

روش درمانی کلامیدیا

هر کسی که مبتلا به کلامیدیا است یا مشکوک به کلامیدیا است باید برای جلوگیری از عواقب طولانی مدت سلامتی، از جمله ناباروری و حاملگی خارج از رحم، به دنبال درمان باشد. پزشکان معمولا برای درمان کلامیدیا آنتی بیوتیک تجویز می کنند. آنتی بیوتیک ها نیز به صورت قرص مصرف می شود. مدت زمان این بیماری 3 ماه می باشد.

آنتی بیوتیک ها

نمونه هایی از آنتی بیوتیک ها برای کلامیدیا شامل:

  • آزیترومایسین: یک دوز 1 گرمی
  • داکسی سایکلین: 100 میلی گرم، دو بار در روز به مدت 7 روز
  • افلوکساسین: 300-400 میلی گرم یک یا دو بار در روز به مدت 7 روز

سایر گزینه های دارویی شامل اریترومایسین و آموکسی سیلین است. پزشک ممکن است یکی از این موارد را نیز در دوران بارداری تجویز کند.

گاهی اوقات این داروها ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد، مانند:

  • اسهال، درد شکم، حالت تهوع و برفک واژن. داکسی سایکلین گاهی اوقات می تواند سبب ایجاد بثورات پوستی شود، مخصوصا اگر فرد زیر نور خورشید قرار بگیرد.
  • در بیشتر موارد، عوارض جانبی خفیف خواهد بود. اگر با عوارض جانبی شدید رو به رو شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. هرگز بدون مشورت با پزشک دارو مصرف نکنید. طبق یک منبع، یک دوره مصرفی آنتی بیوتیک در 95 درصد موارد کلامیدیا را برطرف می کند. با این حال، پیروی از دستورالعمل های پزشک و تکمیل کل دوره درمان ضروری است.

سایر جنبه های درمانی

افراد مبتلا به کلامیدیا به مدت 7 روز از رابطه جنسی خودداری کنند:

پس از درمان تک دوز

در حالی که فرد مبتلا یک دوره 7 روزه آنتی بیوتیک را کامل می کند. اگر مبتلا به کلامیدیا است، باید به شریک عاطفی خود که در 60 روز گذشته با او تماس جنسی داشته اطلاع دهد تا او نیز بتوانند به دنبال آزمایش و درمان این بیماری باشند.

اگر یکی از زوجین درمان نشوند یا دوره درمان را کامل نکند، خطر عفونت مجدد یا انتقال ویروس به شخص دیگر نیز وجود دارد. گاهی اوقات نیز ممکن است برای سوزاک نیز تحت درمان قرار بگیرد، زیرا باکتری های هر دوی این عفونت ها اغلب با هم ایجاد می شوند.

روش تشخیص کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی

برای تشخیص کلامیدیا، پزشک ممکن است معاینه ای را برای بررسی علائم فیزیکی مانند ترشح انجام دهد. آن ها همچنین نمونه ادرار یا نمونه سواب را از آلت تناسلی، دهانه رحم، مجرای ادرار، گلو یا راست روده می گیرند.

غربالگری کلامیدیا

از آن جایی که عفونت کلامیدیا اغلب هیچ علامتی ندارد، متخصص اغلب غربالگری را برای برخی افراد توصیه می کنند.

زنان فعال جنسی و بارور زیر 25 سال یا بیشتر در معرض خطر یا مردانی که در گروه پرخطر قرار دارند، باید هر 3 تا 6 ماه یکبار یا حداقل هر سال یک بار معاینات عفونت کلامیدیا یا HIV را انجام دهند.

غربالگری کلامیدیا چگونه انجام می شود؟

یک فرد می تواند کلامیدیا را در خانه یا آزمایشگاه آزمایش کند. با گرفتن نمونه ادرار یا سواب می توانید آن را به آزمایشگاه برای تشخیص بفرستید. برای مردان معمولا از آزمایش ادرار استفاده می کنند. یک پزشک می تواند به افراد بهترین گزینه معاینه را توصیه کند. آن ها همچنین آزمایش رکتوم و گلو را نیز پیشنهاد می کنند، به ویژه برای افرادی که مبتلا به HIV هستند. پس از تشخیص و درمان، فرد دوباره باید آزمایش بدهد تا از سلامتی خود مطمئن شود.

کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی؛ علل

کلامیدیا یک عفونت توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس (C. trachomatis) است. عفونت کلامیدیا می تواند چندین اندام از جمله آلت تناسلی، واژن، دهانه رحم، مجرای ادرار، مقعد، چشم و گلو را درگیر کند. ضمنا می تواند سبب آسیب شدید و گاهی دائمی به سیستم تولید مثل شود.

کلامیدیا چگونه گسترش می یابد؟

فرد می تواند کلامیدیا را از طریق رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال محافظت نشده یا از طریق تماس تناسلی منتقل کند. از آن جایی که عفونت کلامیدیا اغلب هیچ علائمی ندارد، ممکن است فرد مبتلا به عفونت بدون این که بداند آن را به شریک جنسی خود منتقل کند.

انتقال کلامیدیا از طریق موارد زیر امکان پذیر نیست:

تماس با صندلی توالت، سونا عمومی، استفاده از استخر، لمس سطحی که فرد مبتلا به کلامیدیا آن را لمس کرده است، نزدیک شدن به فردی که عفونت دارد، سرفه یا عطسه همه می تواند به انتقال عفونت بی انجامد.

از طرفی مادری که عفونت کلامیدیا دارد می‌ تواند آن را در حین زایمان به کودک خود منتقل کند. گاهی اوقات، عفونت منجر به عوارضی مانند عفونت چشم یا ذات الریه برای نوزاد می شود. خانمی که در دوران بارداری تشخیص کلامیدیا دارد، 3 تا 4 هفته پس از درمان نیاز به آزمایش دارد تا مطمئن شود که عفونت عود نکرده باشد.

پیشگیری از کلامیدیا

راه های پیشگیری از کلامیدیا یا کاهش خطر عفونت شامل:

استفاده مداوم و صحیح از کاندوم، محدود کردن تعداد شرکای جنسی، داشتن یک رابطه جنسی که در آن هر دو طرف تک همسر هستند، غربالگری منظم و اجتناب از رابطه جنسی تا زمان کامل شدن درمان.

عوارض بیماری کلامیدیا

تشخیص و درمان به موقع می تواند خطر عوارض را کاهش دهد.

بیماری التهابی لگن (PID)

این عفونت تخمدان ها، لوله های فالوپ و رحم است. می تواند منجر به ناباروری شود. طبق CDC، اگر کلامیدیا درمان نشود، حدود 10 تا 15٪ زنان به PID مبتلا می شوند.

کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی منجر به:

درد لگنی مداوم و ناباروری شود. در ضمن حاملگی خارج از رحم، که می تواند تهدید کننده زندگی باشد در برخی موارد، کلامیدیا PID می تواند منجر به التهاب کپسولی شود که کبد را احاطه کرده است. علامت اصلی درد در سمت راست بالای شکم است.

عوارض بارداری

زنان باردار مبتلا به کلامیدیا یا نوزاد شان ممکن است این علائم را تجربه کنند: زایمان زودرس، پارگی زودرس غشاها، وزن کم هنگام تولد، ورم ملتحمه یا ذات الریه در نوزادان، دهانه رحم یا التهاب گردن رحم است.

سالپنژیت

این التهاب در لوله های فالوپ ایجاد می شود. خطر حاملگی خارج از رحم را نیز افزایش می دهد.

اورتریت

این عفونت مجرای ادرار است. مجرای ادرار، لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند. کلامیدیا مجرای ادرار را ملتهب کرده و در نتیجه سبب درد و عفونت هنگام ادرار می شود. گاهی اوقات این اتفاق در کنار ورم ملتحمه و آرتریت واکنشی، که یک نوع مزمن آرتریت التهابی است، رخ می دهد.

کلامیدیا عفونت باکتریایی مقاربتی؛ اپیدیدیمیت

التهاب اپیدیدیم می تواند مردان را تحت تاثیر قرار دهد. این التهاب ساختاری در داخل کیسه بیضه است. علائم و نشانه‌ ها شامل قرمزی، متورم و گرم شدن کیسه بیضه، درد بیضه و حساسیت می شود.

باید گفت

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی مقاربتی است. اغلب هیچ علائمی ندارد. اما غربالگری می تواند نشان دهد که آیا فرد به درمان نیاز دارد یا خیر. اگر این بیماری را درمان نکنید، می تواند منجر به عوارضی جدی بر سلامت بدن شود. و تاثیرات دائمی مثل ناباروری در افراد داشته باشد. به همین دلیل، درمان و پیشگیری برای کسانی که ممکن است در معرض خطر این عفونت باشند، ضروری است.

لینک های مرتبط

درمان های خانگی دیورتیکولیت با ۹ روش طبیعی و آسان

سردرد جنسی؛ علائم، پیشگیری و درمان سردرد های جنسی زوج ها

درمان های خانگی برای درد معده؛ ۸ بهترین درمان طبیعی سوء هاضمه

۵ چای تقویت کننده قوای جنسی + روش های درمان طبیعی

تقویت قوای جنسی؛ بهترین ریز مغذی ها برای بهبود اختلال عملکرد جنسی مردان

آزمون تشخیص کودک مقصر: کدام کودک مقصر دردسر ایجاد شده است؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان