جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
2.7
(3)

چنانچه احتمالا می‌دانید انار حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضد التهابی است. آب انار نیز به همین ترتیب خاصیت زیادی برای سلامت بدن دارد. برخی از خواص آب انار عبارتند از آنتی اکسیدانی بودن، که به پیشگیری از سرطان، تامین ویتامین C، تقویت سلامت گوارش و کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند. در ضمن سبب تقویت سیستم ایمنی و باروری نیز می‌شود.

خواص آب انار

در این نوشتار از سری مطالب سلامتی خبرنامه، به خواص آب انار پرداخته ایم. اگر طرفدار انار هستید، این مطلب را تا انتها بخوانید!

خواص آب انار؛ اثرات آنتی اکسیدانی

خواص آب انار؛ اثرات آنتی اکسیدانی

آب انار سرشار از پلی فنول‌ها است که یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می‌آید. آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها می‌توانند به کاهش سطح گونه‌های فعال اکسیژن (ROS)، نوعی رادیکال آزاد، در بدن کمک کنند. بدن طی متابولیسم و ​​سایر فرآیندها ROS تولید می‌کند. قرار گرفتن در معرض سموم، مانند دود تنباکو، همچنین می‌تواند سطح ROS را افزایش دهد.

سطوح بالای ROS می‌تواند منجر به استرس اکسیداتیو و در نتیجه آسیب سلولی و التهاب شود. آنتی اکسیدان‌ها با حذف ROS از بدن همراه است. از سویی آنتی اکسیدان‌های موجود در آب انار می‌توانند به حذف ROS و محافظت از بدن در برابر آسیب کمک کنند.

سرشار از مواد مغذی

آب انار حاوی بسیاری از مواد مغذی است و منبع خوبی از ویتامین E که نوعی آنتی اکسیدان است، ویتامین K که برای لخته شدن خون ضروری است و منیزیم که به کنترل فشار خون و سطح گلوکز کمک می‌کند، محسوب می‌شود.

جلوگیری از سرطان از فواید مهم آب انار

آب انار به عنوان یکی از داروهای طبیعی برای درمان یا پیشگیری از سرطان پروستات استفاده می‌شود. پلی فنول‌های موجود در انار به جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی مرتبط با سرطان پروستات کمک می‌کند. ترکیبات موجود در انار به پیشگیری از سرطان سینه، ریه و پوست نیز موثر است.

بیماری آلزایمر

برخی از تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهد که مواد موجود در آب انار به جلوگیری از تشکیل پلاک‌های آمیلوئید در هیپوکامپ کمک می‌کند. ترکیبات موجود در انار به بازیابی فعالیت آنزیم‌های خاصی در بدن کمک می‌کند. محققان پیشنهاد می‌کنند که آب انار می‌تواند در درمان بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. یک مطالعه سال 2020 بر روی جوندگان نشان داد که عصاره انار در کاهش نشانگرهای بیماری آلزایمر در مغز موثر است.

خواص آب انار: بهبود گوارش

بهبود گوارش

آب انار به دلیل محتوای پلی فنول برای افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) و سایر بیماری‌های روده مفید است. مطالعاتی روی انسان برای بررسی این که آیا آب انار می‌تواند نشانگرهای التهاب را در افراد مبتلا به IBD بهبود بخشد، در حال انجام است. با این حال، شایان ذکر است که برخی از افراد پس از مصرف انار، اسهال که یکی از علائم IBD می‌باشد را تجربه کرده اند.

بهبود بیماری‌های التهابی

پلی فنول‌ها دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند. علاوه بر این انار به عنوان منبعی از پلی فنول‌ها می‌تواند برای درمان بیماری‌های مختلف التهابی موثر باشد. عصاره انار برای افرادی با بیماری IBD، آرتریت روماتوئید و اختلالات متابولیک و قلبی عروقی مناسب است.

پیشگیری از آرتریت یکی از مهم‌ترین خواص آب انار

مطالعات مولکولی نشان داده است که ترکیبات موجود در عصاره انار می‌تواند برخی از سیگنال‌های ژنتیکی را که به آرتروز (OA) کمک می‌کنند، خاموش کند. این یعنی انار یا آب انار می‌تواند به جلوگیری از شروع این بیماری کمک کند.

پیشگیری از بیماری قلبی

آب انار برای کاهش فشار خون و محافظت از قلب و عروق موثر است. انار می‌تواند استرس اکسیداتیو در سیستم قلبی عروقی را کاهش داده و خطر ابتلا به تشکیل کلسترول، تجمع چربی‌های ناسالم یا لیپیدهای اکسید شده در رگ‌های خونی و در حال توسعه آترواسکلروز را کاهش دهد.

بهبود فشار خون

نوشیدن روزانه آب انار سبب کاهش فشار خون سیستولیک می‌شود. زیرا در تحقیقات انجام شده، افراد شاهد کاهش قابل توجه فشار خون پس از مصرف آب انار بوده اند. مصرف منظم این آب میوه می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب باشد. فعالیت ضد میکروبی قرن‌هاست که مردم آب انار را به دلیل خواص ضد میکروبی آن استفاده می‌کنند. انار دارای اثرات ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که احتمالا به دلیل اسید الاژیک و تانن‌های خاصی است که در آن وجود دارد. انار می‌تواند با عوامل بیماری زا در انسان مبارزه کند. از طرفی ترکیبات موجود در انار می‌‌تواند به مبارزه با ویروس منتقل‌ شده توسط پشه به نام ویروس مایارو کمک کند.

بهبود حافظه

نوشیدن هر روز آب انار سبب بهبود یادگیری و حافظه می‌شود. این مود، یکی از جذاب‌ترین خواص آب انار است.

تقویت عملکرد جنسی و باروری

تقویت عملکرد جنسی و باروری

 

مردم انار را با باروری و فراوانی مرتبط می‌دانند. آنتی اکسیدان‌های موجود در انار می‌تواند به محافظت از باروری کمک کند. از سویی استرس اکسیداتیو منجر به اختلال عملکرد اسپرم در مردان و کاهش باروری در زنان می‌شود. نوشیدن آب انار کیفیت و تحرک اسپرم را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، به تحرک اسپرم برای رسیدن به تخمک کمک می‌کند.

درمان دیابت

در خاورمیانه، مردم به ‌طور سنتی انار را یک گیاه دارویی و درمان دیابت می‌‌دانند و برخی شواهد نیز این موضوع را تأیید می‌‌کنند. برخی از تحقیقات قدیمی‌تر منبع معتبر نشان می‌دهد که فعالیت آنتی اکسیدانی موجود در انار می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. به طور خاص، شواهدی وجود داشت مبنی بر اینکه ترکیبات موجود در انار می‌تواند به کاهش سطح گلوکز خون ناشتا کمک کند. یک انار حاوی حدود 39 گرم قند است. اگر فرد مبتلا به دیابت مایل به مصرف آب انار است، باید این کار را در حالی انجام دهد که سطح گلوکز خود را در محدوده مورد توافق با پزشک حفظ کند.

خواص آب انار: التیام زخم

برخی از محققان از گل و عصاره انار برای بهبود زخم‌ها استفاده کرده اند و به کاهش قابل توجهی در اندازه زخم‌های درمان شده به این روش اشاره کرده اند. آنها همچنین مشاهده کردند که ساختار پوست جدید به خوبی شکل گرفته است و سلول‌های التهابی کمی ‌در آن ناحیه وجود دارد.

کلام پایانی

انار میوه ای است که می‌تواند فواید فراوانی بر سلامت کلی بدن داشته باشد. خواص آنتی اکسیدانی آب انار می‌تواند سلامت بدن را تقویت کند. و در کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها تاثیر داشته باشد. با این حال بهتر است قبل از مصرف طولانی و مداوم آب انار با پزشک مشورت کنید. تا از تداخل یا عدم تداخل آن با داروهای دیگر مطمئن شوید. ضمنا افراد مبتلا به دیابت باید با یک پزشک در مورد ایمن ترین راه گنجاندن انار در رژیم غذایی و بهره مند شدن از فواید انار مشورت کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان