جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

“عشق یعنی هرگز نگویی متاسفم.” آیا از این جمله بی ارزش تر هم وجود دارد؟. وقتی وارد یک رابطه می‌شوید، حتما در یک دوره به خصوصی مجبور به عذرخواهی می‌شوید. این که چگونه عذرخواهی کنید مهم است. شاید درجه عذرخواهی فرق کند: گاهی با یک “اوه، متاسفم”، می‌توانید موضوع پیش آمده را حل کنید. گاهی زیاد هم برایتان اهمیت ندارد فرد مقابلتان قبول می‌کند یا خیر فقط می‌گویید “متاسفم، باشه؟”.

چگونه عذرخواهی کنیم: 6 عنصر یک عذرخواهی خوب

مطلب مرتبط: جلب احترام دیگران: ۱۴ راه ساده برای این که مردم به شما احترام بگذارند

این عذرخواهی یعنی زیاد هم متاسف نیستید. همه ما چنین رفتارهایی داشته ایم. اما باید به عواقب آن نیز فکر کرد. وقتی واقعا کاری کرده اید که به شریک زندگی‌تان ظلم، توهین یا آسیب رسانده است، عذرخواهی کنید. اما چه چیزی باعث یک عذرخواهی خوب می شود؟. حتما باید از عمق قلب بخواهی که عذرخواهی کنی، در این هیچ شکی نیست. اما یک عذرخواهی درست و مناسب ساختار روایتی خودش را دارد که باید از آن پیروی کنید. عذرخواهی نیز مانند هر رفتار دیگری ساختار خاص خودش را دارد. به این ترتیب مراحل عذرخواهی به 6 بخش تقسیم می‌شود.

مطلب مرتبط: این ۱۰ عبارت را به افراد عصبانی نگویید

  • ابراز تاسف
  • توضیح دادن در مورد آنچه اشتباه شده است
  • قبول مسئولیت
  • اعلام پشیمانی
  • پیشنهاد ترمیم رابطه
  • درخواست بخشش

درک این شش مرحله به شما امکان عذرخواهی کامل به معنای واقعی را می‌دهد. کمی پیچیده به نظر می رسد، که اگر به درستی انجام شود، این شش مرحله نه تنها بسیار ساده، بلکه کاملا موثر هستند. در این مطلب این مراحل هر کدام به صورت جداگانه توضیح داده شده که چگونه و چرا این مراحل مهم هستند.

مطلب مرتبط: راهکارهای باکلاس و جذاب شدن زنان که هر زنی باید به آنها توجه کند!

  1. ابراز تاسف راهی برای این که چگونه عذرخواهی کنید

برای شروع، فقط باید به طرف مقابل بگویید که از کاری که انجام داده اید متاسف هستید. مهم است که رضایت او را جلب کنید زیرا برای ادامه این رابطه به آن نیاز دارید. لحن بیان شما بسیار مهم است. اگر به نظرتان لحن صحبت شما غیرصادقانه، طعنه‌آمیز یا اصلا آزرده خاطر باشد، هر آن چه که بخواهید بگویید پوچ خواهد بود. لحن شما کاری می‌کند تا میزان متاسف بودن شما برای اشتباه شما را بیان کند. درست در این مرحله است که لحن می‌تواند تفاوت ایجاد کند. می‌توانید بگویید: «من واقعا متاسفم» و کمی هم حس پشیمانی را به صدایتان اضافه کنید. یا می توانید با لحنی طعنه آمیز بگویید: «متاسفم، توهین کردم؟» و کیفیت عذرخواهی خود را به صفر برسانید.

مطلب مرتبط: دلایل بی میلی زن به مرد: ۳۰ نشانه که دیگر همسرتان، شما را دوست ندارد

  1. توضیح دادن در مورد آنچه اشتباه شده است

در این مرحله شما فرصتی برای توضیح دارید. و به همسر یا شریک زندگی خود بگویید که دلیلی پشت اشتباهی که مرتکب شده اید وجود دارد. این مورد می تواند تا حد زیادی به همسرتان اجازه دهد که قصد پشت اعمال شما را ببیند. و شاید دیدگاه خود را در مورد دلیل ناراحتی اش تغییر دهد. همسر شما فکر می‌کند به خاطر بی فکری و اهمیت ندادن به انجام یک کار، اشتباه عمل می‌کنید. اما اگر استدلال واقعی شما را به خاطر خطای شما بشنوند، می تواند نظر خود را تغییر داده و احساس بهتری پیدا کند. چنین رفتاری به طرف مقابل کمک کند تا بفهمد که چگونه این اتفاق افتاده است. به گونه‌ای که آن ها بتوانند بفهمند که این یک اشتباه یا خطا بوده است. این همان جایی است که او می‌تواند جای شما قرار گرفته و درک کند چگونه و چرا این اتفاق افتاده است.”

مطلب مرتبط: اگر این کارها را انجام نداده اید، وارد زندگی مشترک نشوید

  1. قبول مسئولیت برای این که چگونه عذرخواهی کنید

انجام این کار برای برخی افراد سخت است. زیرا آن ها نیاز دارد از حالت تدافعی خود خارج شده و اعتراف کنند که چه مسئولیتی دارند. اگر کار اشتباهی انجام دادید، باید مسئولیت آن را بپذیرید. این مهم است، زیرا می تواند به شریک زندگی شما نشان دهد که شما از اعمال خود آگاه هستید و نقش خود در نتیجه آن را می پذیرید. عدم عذرخواهی یا قبول نکردن مسئولیت آن فقط اوضاع را می کند. قبول مسئولیت به این معناست که وقتی این کار را انجام دادم اشتباه کردم و مسئولیت اعمالم را می پذیرم. بدون هیچ حرف اضافه ایی مستقیم بگویید که مسئولیت کار خود را می‌پذیرید. یا برای مقصر دانستن شخص دیگری برای آنچه اتفاق افتاده است، نیستید.

مطلب مرتبط: هک کردن اکسی توسین – راه های آسان برای فعال کردن هورمون شادی در بدن

  1. اگر می‌خواهید بدانید چگونه عذرخواهی کنید، اعلام پشیمانی کنید

این جاست که صداقت واقعا به کار می آید. شما باید یک قدم دیگر بردارید و قول دهید که هر اتفاقی که افتاده است دیگر تکرار نخواهد شد. این قولی است تا دیگر چنین کاری نکنید. مهم‌ترین عنصر یک عذرخواهی خوب همین است این که بگویید: “از این اتفاق متاسفم. من درس خود را آموخته ام. اما اگر این قول را بدهید، باید هرگز دوباره چنین اشتباهی نکنید. باید گفت مردها از این نظر زیاد هم خوش قول نیستند. آن ها قول می دهند که چنین اشتباهی را دوباره مرتکب نمی‌شوند. اما 10 دقیقه بعد دوباره همان کار را انجام می دهند. ولی اگر چنین کنید، عذرخواهی های بعدی اعتبار خود را از دست می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۷ راهبرد روانشناختی برای تقویت روابط عاشقانه

  1. پیشنهاد ترمیم رابطه در عذرخواهی

حالا شما گفته اید که متاسفید، اما برای درست کردن آن چه کاری می خواهید انجام دهید؟. چگونه از این جا به بعد رفتار خواهید کرد؟. این که به همسرتان بفهمانید نه تنها متاسف هستید، بلکه برنامه‌ای برای بهبود و رفع مشکل پیش آمده در رابطه درازمدت دارید. عذرخواهی شما را بسیار آسان‌تر قبول می‌کند. در این مرحله دقت کنید اگر صدمات جدی وجود داشته باشد، می‌توانید پیشنهاد دهید که خسارات را بپردازید یا آن را تعمیر کنید. یا اگر آسیب‌های احساسی وجود دارد، شاید بشود با یک دسته گل رز یا یک جعبه شکلات به آشتی بروید. اما به یاد داشته باشید هیچ چیز بهتر از لحن معذرت خواهی شما و اعتراف به عذرخواهی تاثیرگذار نیست. و کاملا نمادین به نظر می‌رسد.

مطلب مرتبط: ۵ راهکار بسیار موثر که از شر احساسات منفی و استرس خلاص شویم

  1. در عذرخواهی درخواست بخشش کنید

جالب است بدانید در تحقیقات انجام یافته برای یک عذرخواهی خوب، این مرحله به عنوان کم اهمیت ترین عنصر در عذرخواهی تشخیص شده است. اگر به 5 مرحله بالا درست عمل کرده باشی این یکی زیاد هم به چشم نمی‌آید. اما باید گفت کمی فرق دارد. به طور مثال اگر قول دادی برای شام پیتزا به خانه بیاوری و فراموش کردی شاید بشود عذرخواهی کرد و با یک تلفن به رستورانت آن را رفع کرد. اما این که شما به همسر خود خیانت کرده اید به این آسانی ها قابل حل نیست. شما باید به طور رسمی از او عذرخواهی کنید. ابراز پشیمانی کنید، قول دهید تکرار نمی‌کنید. شاید این گونه بشود دوباره به رابطه قبل بازگشت اما ترمیم این رابطه و درخواست بخشش شما به زمان بیشتری نیاز دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان