هک کردن اکسی توسین – راه های آسان برای فعال کردن هورمون شادی در بدن

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۳۰, ۱۴۰۱ به روز رسانی : فروردین ۳۰, ۱۴۰۱
هورمون شادی اکسی توسین

در آغوش گرفتن، نوازش و بوسیدن تمام احساسات خوبی است که باعث ترشح هورمون شادی، اکسی توسین می‌شود. احتمالا نام‌های دیگری نیز برای این هورمون مانند داروی عشق، هورمون عشق یا احساس خوب را شنیده‌اید. این نام‌ها رسمی نیست اما به نسبت عملکرد هورمون شادی کاملا دقیق است. عشق و لمس لذت بخش، همه بخشی از اثرات ارگاسمیک این هورمون هستند.

مطلب مرتبط: هورمون شادی آور: ۱۴ شیوه که سطح دوپامین را در مغز افزایش بدهیم

واقعیت جالب: اکسی توسین در زنان سطح بالاتری نسبت به مردان دارند

اکسی توسین که در هیپوتالاموس تولید می شود، عملکردهای مختلفی در مغز و بدن دارد. هورمون شادی در دستگاه تناسلی زنان، در طول رابطه جنسی، شیردهی و هنگام زایمان ترشح می‌شود. علاوه بر این کمک به سیستم تناسلی و فعالیت جنسی تنها کاری نیست که این انتقال دهنده عصبی قدرتمند انجام می‌دهد. زیرا اکسی توسین نقش بزرگی در ارتباط با همدلی، اعتماد و ایجاد رابطه در افراد ایفا می‌کند.

مطلب مرتبط: ۸ شیوه که به طور طبیعی هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش بدهیم

تاثیر اکسی توسین بر رفتار اجتماعی

از سویی اکسی توسین می‌تواند بر رفتار اجتماعی، احساسات، آرامش، خاطرات و سایر رفتار اجتماعی تاثیر بگذارد. اگر به دنبال راهی آسان برای ترشح هورمون شادی خود هستید. نخست از گزینه های زیر یکی را امتحان کنید. اما قبل از شروع، چند نکته مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشیم. اولا، اکسی توسین به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. اما به طور جادویی یا آنی باعث نمی‌شود که عاشق کسی شوید یا به کسی اعتماد کنید.

بغل کنید تا اکسی توسین ترشح کند

به همان اندازه که نوشتن این کلمات آسان به نظر می‌رسد، عمل به آن نیز آسان است. یک نفر را در آغوش بگیرید. خواه شریک عاشقانه هایتان باشد، دوست، خواهر و برادر، والدین یا یک آشنا باشد. دفعه بعد وقتی یکی از این‌ها را می‌بینید که باعث خوشحالی عمیق شما می‌شود، حتما او را در آغوش بگیرید. آن وقت هورمون حس خوب در بدن شما فعال می‌شود و حس فوق العاده‌ایی از آرامش خواهید داشت.

مطلب مرتبط: ۱۵ راه برای داشتن زندگی شاد تر و موفق تر

به دیدار دوستان خود بروید و با آن ها بنشینید

گذراندن زمان با دوستان مطمئنا افزایش اکسی توسین را تضمین می‌کند. علاوه بر این یک ملاقات دیداری با دوستان، یک صحبت تلفنی یا یک پیام در اینستاگرام باعث تولید اکسی توسین می‌شود. همچنین هر یک از این‌ها باعث ایجاد پیوندهای قوی می‌شود که به شما حس حمایت و دوست داشته شدن می‌دهد. همه این‌ها برای رفاه عاطفی شما عالی است. علاوه بر این دوستی‌های قوی می‌تواند تفاوت بزرگی در رفاه عاطفی شما ایجاد کند. از سویی شما می‌توانید با سپری کردن وقت با دوستانتان از دنیای تنهایی خود بیرون آمده و حمایت اجتماعی را به دست آورید.

مطلب مرتبط: موز، میوه ضد افسردگی: ۶ بهترین خاصیت موز برای سلامت عمومی

احساس خوب یعنی ترشح اکسی توسین

شما وقتی با دوستان خود هستید احساسات خوبی را تجربه می‌کنید. زیرا این حس خوب، ناشی از ترشح اکسی توسین است. هورمون شادی می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد تعاملات خود احساس مثبت‌تری داشته باشید. و باعث شود که بخواهید زمان بیشتری را با هم بگذرانید. اعتماد و محبتی که شما نسبت به آن‌ها دارید نیز زمانی افزایش میابد که مدت زمان بیشتری با آن‌ها بگذرانید. چه برنامه‌های خاصی بچینید یا صرفا از معاشرت با هم لذت ببرید. هر چه زمان بیشتری را با هم بگذرانید، احتمال این که پیوند شما قوی‌تر خواهد شد، وجود دارد.

مطلب مرتبط: پنج درمان طبیعی که برای سلامت روان و درمان افسردگی مفید هستند

یوگا را تمرین کنید

یوگا یک تمرین قوی بدنی است که راهی طبیعی برای افزایش سطح اکسی توسین است. همچنین ممکن است به کاهش استرس، اضطراب، بهبود خواب و بهبود رفاه کلی شما کمک کند. اگر ترجیح می‌دهید در خانه باشید، تمرینات خود را در خانه انجام دهید. یا هم به یک ورزشگاه یوگا بروید. در اصل هدف شما از تمرین یوگا این است که با ذهن، بدن و روح خود ارتباط برقرار کنید.

به دوست پشمالوی خانگی خود مهربانی کنید

اگر سگ، گربه، یا هر حیوان خانگی دیگه ایی دارید، به او محبت کنید. با او بازی کنید. شما با این کار نه تنها برای روح او معجزه می‌کنید بلکه باعث می‌شود حال خود را نیز خوب کنید. در اصل تعامل بین شما و او می‌تواند راهی قدرتمند برای ترشح اکسی توسین هم برای انسان و هم برای حیوانات باشد.

مطلب مرتبط: عادت آدم های شاد: ۱۰ کاری که آدم های شاد همیشه انجام می دهند

مهربانی را هدیه دهید

اعمال محبت آمیز شما با دیگران بدون هیچ نسبتی، راهی آسان برای ترشح این هورمون شادی است. صرف نظر از زمان، انرژی یا منابع شما، انجام کاری خوب برای شخص دیگری روحیه همه را شاد می کند. زیرا این کار می‌تواند احساسات مثبت را درون شخصی که دریافت کننده است بیشتر کند. علاوه بر حس خوب را برای کسی که آن را به جانب مقابل انتقال می‌دهد نیز به وجود آورد.

ماساژ بگیرید

اگر به ماساژ علاقه دارید، این یک راه قابل اعتماد برای افزایش سطح اکسی توسین است. خواه یک ماساژ حرفه ای باشد، مالش شانه توسط یک دوست یا ماساژ شقیقه ها، پشت یا پاهایتان توسط خودتان باشد. فقط خلاق باشید. بدن خود را به گونه ای نوازش و مالش دهید که باعث آرامشتان شود.

مطلب مرتبط: ۵ راهکار بسیار موثر که از شر احساسات منفی و استرس خلاص شویم

سریع ببخش

کینه توزی می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر منفی بگذارد. درست است. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی فردی کینه توز است، با کاهش اکسی توسین، در واقع ضرر بیشتری نسبت به فایده دارد. انتقام گرفتن از کسی، رفاه شما را متضرر می‌کند. نکته مهم این است که سریع ببخشیم. یادگیری رها کردن، حل تعارض و تمرین بخشش، همگی ابزارهای قدرتمندی هستند که به طور طبیعی سطح اکسی توسین شما را افزایش می‌دهند. و باعث ایجاد احساس نزدیکی در ارتباط با خود و دیگران می‌شوند.

مطلب مرتبط: افراد قوی به این ۵ روش احساسات خود را کنترل می کنند

به موسیقی گوش دهید – یا خودتان بسازید

در حالی که علاقه به سبک موسیقی می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. اما اکثر مردم از گوش دادن به برخی از انواع موسیقی لذت می برند. احتمالا به این دلیل به موسیقی گوش می دهید که از آن لذت می برید. اما باید متوجه شده باشید که شنیدن موسیقی مزایای دیگری مانند بهبود خلق و خو، تمرکز و انگیزه در شما دارد. همچنین به نظر می‌رسد که به بهبود توانایی ایجاد پیوندهای اجتماعی کمک می‌کند. اثری که با اکسی توسین نیز مرتبط است. موسیقی می تواند به افزایش سطح اکسی توسین در بدن شما کمک کند.

بر اساس مطالعه‌ای در 2009، 20 بیمار جراحی قلب باز که هنگام استراحت به موسیقی گوش می‌دادند. نسبت به بیمارانی که موسیقی گوش نمی‌دادند، سطح اکسی توسین بالاتری داشتند. علاوه بر این حس احساس آرامش بیشتری می‌کردند.

مطلب مرتبط: با این ۹ عادت روزانه، حال خودتان را خوب کنید!

به کسی که دوستش دارید بگویید که چقدر برای شما مهم است

آیا می خواهید ارتباط عاطفی خود را با دیگران تقویت کنید؟ به آن ها بگویید چه احساسی نسبت به او دارید. به اشتراک گذاشتن عشق و محبت خود با افرادی که برای شما بیشترین اهمیت را دارند، می‌تواند از چند طریق به افزایش اکسی توسین کمک کند. شریک کردن احساسات خود با یکی از عزیزان اغلب آن‌ها را به پاسخی مشابه سوق می‌دهد. گفتن دوستت دارم به یک دوست یا شریک زندگی می‌تواند باعث در آغوش گرفتن، فشار دادن دست یا بوسیدن شود. این که به کسی بفهمانید چقدر از او قدردانی می کنید، می تواند احساسات اجتماعی طرفین را افزایش دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *