7 راهبرد روانشناختی برای تقویت روابط عاشقانه

توسطعقیله نرگس رحمانی

دی ۲۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : دی ۲۲, ۱۴۰۰
راههای تقویت روابط عاشقانه ۹ جمله که زن و شوهرهای خوشبخت به هم می گویند

مطالعات نشان می دهد که به کارگیری برخی از استراتژی های روانشناختی می تواند به تقویت روابط عشقی شما کمک کند. با این استراتژی ها می توانید ارتباط خود را تقویت کنید. در اینجا هفت استراتژی یا به عبارت دیگر راههای تقویت روابط عاشقانه مورد توجه قرار گرفته است. به کارگیری این استراتژی ها به شما کمک می کند که روابطی شاد و سراسر عاشقانه داشته باشید.

1. اثر انتظار

این یکی از پدیده های روانشناختی است که به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته است. روانشناس رابرت روزنتال نشان داده است که با داشتن انتظارات مثبت در مورد رفتار دیگران، می توانیم به طور نامحسوس بر رفتار آنها تأثیر بگذاریم (اثر “من می دانم که شما می توانید این کار را انجام دهید”). داشتن انتظارات مثبت در مورد شخصی که دوستش دارید (“شما آدم خوبی هستید”، “من فکر می کنم شما شگفت انگیز هستید”، “شما موفق خواهید شد”) نه تنها باعث می شود احساس بهتری داشته باشند، بلکه به آنها کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

 راههای تقویت روابط عاشقانه

بیشتر بخوانید: راهکارهای زنده نگه داشتن تمایلات جنسی: نکات مهم برای پرشور ماندن زندگی زناشویی

2. از راههای تقویت روابط عاشقانه؛ حمایت اجتماعی مثبت

تحقیقات مهم نشان می‌دهد که حمایت مثبت از عزیزی که استرس دارد می‌تواند به آن‌ها در مقابله با مسائل روانی کمک کند. اما نکته کلیدی این است که از منفی نگری در رابطه خودداری کنید. نمونه‌هایی از حمایت اجتماعی منفی، کامنت‌هایی مانند «بهت گفتم» یا حمله به شیوه‌ای سرزنش‌کننده یا تنبیهی هستند. لذا با استفاده از کلمات مثبت جنبه حمایتی مثبت داشته باشید. اگر لازم است که شریک زندگی شما ابتدا شنیده و درک شود، همدل و حمایت کنید. اگر دستور حل مسئله مناسب است، سعی کنید به حل مشکل کمک کنید. همان چیزی باشید که عزیزتان در یک زمان خاص به آن نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: ویژگی افراد دوست داشتنی: با این ۴ ویژگی همه آدمها عاشقتان می‌شوند!

3. هنجار متقابل

اصل، هنجار عمل متقابل این است که وقتی کسی به ما لطفی می‌کند، احساس بدهکاری می‌کنیم و انگیزه روانی برای برگرداندن لطف وجود دارد. بنابراین، اگر شریک زندگی ما از ما تعریف کند، ما احساس می کنیم که متقابلاً آن تعریف را جبران کنیم. نکته کلیدی این است که هنجار را در منطقه مثبت – تمرکز بر ویژگی ها و رفتارهای مثبت عزیزانمان – حفظ کنیم. تعریف کنید، لطف کنید، در برخی از کارهای خانه کمک کنید – و معمولاً در ازای آن چیز مثبتی دریافت می کنید.

 راههای تقویت روابط عاشقانه

بیشتر بخوانید: روانشناسی عشق: ۷ عامل که باعث میشود کسی عاشق تان شود

4. چارچوب بندی مجدد شناختی

اگر فرد مورد علاقه یا شریک زندگی شما فقط به موارد منفی فکر می کند. مثلاً به یک بیماری، یک بدبختی و … سعی کنید یک راه جایگزین برای مشاهده وضعیت با دید مثبت تر ارائه دهید. این یک تکنیک قدیمی و اثبات شده است که به فرد اجازه می دهد تا به جای نکات منفی، روی نکات مثبت تمرکز کند.

بیشتر بخوانید: اختلاف در زندگی مشترک: چگونگی حل اختلافات در روابط عاشقانه

5. راههای تقویت روابط عاشقانه؛ گوش دادن همدلانه

هدف از گوش دادن همدلانه این است که به همسرتان اجازه دهید با گوش دادن کامل و همدردی، احساسات، افکار، نگرانی ها، استرس ها یا مشکلات خود را آشکار کند. یکی از چالش‌ها تمایل ما به گفتن چیزی است – توصیه یا پیشنهاد – اما مهم است که فقط بر درک احساسات و نگرانی‌های شریک زندگی‌مان تمرکز کنیم. نشان دهیم که احساسات او را درک می‌کنیم. گوش دادن همدلانه می تواند باعث شود شریک ما احساس بهتری داشته باشد، استرس را کاهش دهد و احساس امنیت ایجاد کند. هنجار رفتار متقابل نشان می دهد که اگر ما شنونده ای همدل باشیم، شریک زندگی ما نیز همدل تر می شود.

 راههای تقویت روابط عاشقانه

بیشتر بخوانید: خستگی در روابط زناشویی: چرا رابطه زناشویی شما خسته کننده است؟

6. احترام مثبت بی قید و شرط

توسط روان‌شناس انسان‌گرا کارل راجرز ابداع شده است. این استراتژی شامل پذیرش و حمایت از فردی است که دوستش دارید. صرف نظر از اینکه آن شخص چه می‌کند، چه تجربه می‌کند یا چه می‌گوید. مانند گوش دادن همدلانه، نشان دادن احترام مثبت بی قید و شرط نیاز به صبر و تمرین دارد. معلق کردن احساسات و افکار خود و پذیرفتن آنچه که هست، ممکن است گاهی دشوار باشد. اما با گذشت زمان، اگر نشان دادن احترام مثبت بی قید و شرط متقابل شود، رابطه به روش سالم تری پیشرفت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اشتباهات مردان در رابطه زناشویی: ۵ اشتباه که سبب سردی روابط زناشویی می شود

7. از راههای تقویت روابط عاشقانه؛ بخشش را امتحان کنید

وقتی شریک زندگی شما اشتباه می کند، شاید نتوانید او را ببخشید و رابطه را مانند قبل ادامه دهید. تلاش کنید ببخشید، در غیر این صورت به رابطه آسیب می رسانید. بخشش یعنی ادامه رابطه. همه ما اشتباه می کنیم. با نشان دادن بخشش می توانیم ببینیم که چگونه می توانیم شروع به ترمیم روابط شکسته کنیم. اگر اشتباه چیزی است که ما نمی توانیم از عهده آن برآییم، ممکن است بهتر باشد که رابطه را پایان دهیم.

 راههای تقویت روابط عاشقانه

روابط دو طرفه و متقابل است. برای موفقیت یک رابطه، هر دو طرف باید این رفتارهای روانشناختی مثبت را انجام دهند.

روزی شاد و پر انرژی برایتان آرزومندیم.

بیشتر بخوانید: اشتباهات زنان در رابطه زناشویی: ۶ اشتباه که روابط زناشویی را با خطر مواجه می کند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.