جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 3 دقیقه
0
(0)

قرص های آب گروهی یا سیکلوپنتیازیدها از داروهای ادرار آور (مدر) هستند که حجم ادرار را از طریق کلیه‌ها افزایش داده و به عنوان یک روش درمانی برای فشار خون بالا استفاده می‌شود.

سیکلوپنتیازید همچنین بهترین روش درمانی برای رفع احتباس مایعات اضافی در بدن (ادم) و نارسایی قلبی محسوب می‌شود. همچنین اگر آرسیت (جمع شدن مایعات اضافی در شکم) ناشی از سیروز کبدی یا ادم ناشی از سندرم قبل از قاعدگی دارید، می‌توانید از این دارو مصرف کنید.

اطلاعات داوریی و نام‌های تجاری سیکلوپنتیازید Cyclopenthiazide

نام تجاری سیکلوپنتیازید، ناویدرکس (Navidrex) است. همچنین ناویسپر (Navispare) دارویی است که از ترکیب سیکلوپنتیازید و آمیلوراید تولید شده و اثربخشی بیشتر و بالاتری دارد. به همین دلیل اگر قرص ناوسپر مصرف کنید، تعداد قرص‌های آن کمتر از ناویدرکس خواهد بود.

قرص شکل داروی سیکلوپنتیازید

قرص شکل داروی سیکلوپنتیازید

این دارو در داروخانه‌ها به شکل قرص روکش دار یافت می‌شود.

تاثیر سیکلوپنتیازید

همانطور که ابتدا توضیح دادیم، سیکلوپنتیازید داروی ادرار آور تیازیدی (بنزوتیادیازین) است که با مهار جذب کلرید سدیم و آب از سلول‌های کلیوی به افزایش حجم ادرار برای دفع مواد از کلیه‌ها کمک می‌کند. دارو با دفع مایعات اضافه بدن، منجر به کاهش فشار خون و کم شدن حجم خون برگشتی به قلب می‌شود. به همین دلیل این دارو به منظور درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می‌شود.

فارماکودینامیک و فارماکوکینتیک سیکلوپنتیازید Cyclopenthiazide

سیکلوپنتیازید (تیازید چربی دوست) در مقایسه با تیازیدهای آب دوست خیلی سریع‌تر به غلظت‌های بالای سلولی رسیده و حجم توزیع آن بیشتر است. به همین دلیل عملکرد آن طولانی تر از تیازیدهای آب دوست است.

به محض خوردن این قرص، 2 تا 3 ساعت تاثیر ان نمایان شده و از طریق ادرار دفع می‌شود. تیازیدها قابلیت اتصال به پروتئین پلاسمایی بالایی دارند، که درصد آن به 92 می‌رسد. این دارو به گیر افتادن دیورتیک‌ها در فضای عروقی و افزایش عملکردشان در گلومرول‌های کلیوی کمک می‌کند.

نحوه، میزان و زمان مصرف سیکلوپنتیازید

نحوه، میزان و زمان مصرف سیکلوپنتیازید

  • دوز مصرفی قرص سیکلوپنتیازید از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است و تنها باید با تجویز پزشک مصرف شود که معمولا از سوی پزشک مصرف نصف یا یک قرص کامل آن در روز توصیه می‌شود.
  • این قرص باید در وعده صبح خورده شود
  • اگر یک وعده مصرف دارو را فراموش کردید، همزمان دو دوز مصرف نکنید.
  • این دارو خاصیت ادراآوری دارد، پس قبل از خواب نخورید
  • سیکلوپنتیازید باعث کاهش شدید سطح سدیم خون می‌شود، پس در طول مصرف این دارو، رژیم غذایی کم نمک را کنار بگذارید.
  • در طول مصرف سیکلوپنتیازید به طور منظم سطح سدیم و پتاسیم خون را چک کنید.

چه کسانی نباید قرص سیکلوپنتیازید مصرف کنند؟

  • اگر سابقه حساسیت به تیازیدها یا سولفونامیدها دارید
  • افراد مبتلا به بیماری های کبدی و کلیوی
  • کسانی که به بیماری آدیسون (مشکل در غدد آدرنال) مبتلا هستند
  • افراد مبتلا به نقرس
  • افراد درگیر دیابت
  • افرادی که رژیم غذایی کم نمک دارند
  • کسانی که چربی خون بالایی دارند
  • افراد مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)
  • همچنین افراد مسن و کسانی که دستگاه گوارش ضعیف دارند، باید در مصرف این قرص احتیاط کنند

تداخلات دارویی سیکلوپنتیازیدتداخلات دارویی سیکلوپنتیازید

· اگر در حال مصرف دارو گیاهی یا تجویز شده توسط پزشک هستید، قبل از شروع مصرف داروی سیکلوپنتیازید حتما با پزشک مشورت کنید. این دارو نیز دارای تداخلات دارویی است که می‌تواند اثر دارو را کم کند و عوارض جانبی خطرناکی برای بدن داشته باشد. بنابراین در مصرف آن محتاط عمل کنید. یکی از عوارض جانبی سیکلوپنتیازید سرگیجه است، بنابراین پس از مصرف این قرص از رانندگی خودداری کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان