جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
5
(2)

میوه های خشک سرشار از مواد مغذی سالم از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت و بهبود سلامت بدن کمک کنند. میوه‌های خشک همچنین منبع عالی فیبر هستند که می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش، کنترل سطح کلسترول و حتی کنترل وزن کمک کند. در این نوشتار با فواید میوه‌های خشک و نحوه و زمان مصرف آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

میوه خشک چیست؟

میوه خشک هر میوه‌ای است که آبِ آن از طریق خشک کردن زیر آفتاب یا استفاده از دستگاه‌های خشک کن گرفته شده باشد.

میوه‌های خشک به دلیل مواد مغذی و طعم شیرین آنها ارزش غذایی زیادی دارند.

میوه‌های خشک رایج، خرما و کشمش هستند، اما امروزه بیشتر میوه‌ها از جمله انجیر، آناناس، گیلاس، زغال اخته، زردآلو، سیب، هلو، آلو و گلابی قابل خشک کردن و استفاده هستند.

موردی که در مورد میوه خشک، خوب است بدانید، این است که بیشتر ارزش‌های غذایی را مانند میوه‌های تازه حفظ می‌کند. با این حال، برخی از میوه‌های خشک ممکن است حاوی قند اضافه باشند که آنها را برای سلامتی نامناسب می‌کند. این میوه‌ها معمولا با شکر درست می‌شوند که به عنوان یک نگهدارنده قبل از خشک شدن عمل می‌کند. آنها شامل زغال اخته، توت فرنگی، انبه و گیلاس هستند.

میوه خشک اغلب به عنوان یک تنقلات سالم مصرف می‌شود. علاوه بر این، اغلب میوه‌های خشک در طولانی مدت قابل نگهداری هستند و افراد می‌توانند در هر زمانی از این میوه‌ها استفاده کنند.

فواید شگفت انگیز میوه‌های خشک برای سلامتی

فواید شگفت انگیز میوه‌های خشک برای سلامتی

میوه‌های خشک، علاوه بر اینکه خوشمزه و مقوی‌اند، دارای فواید شگفت‌انگیزی برای سلامتی انسان هستند. در ادامه به برخی از این فواید ارزشمند اشاره می‌شود:

تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌ها

میوه خشک سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که می‌تواند به شما در مبارزه با سرماخوردگی و عفونت در طول فصل زمستان کمک کند.

بسیاری از میوه‌های خشک حاوی مواد ضد التهابی طبیعی مانند ویتامین C و E هستند. این به بدن کمک می‌کند تا خود را بهبود بخشد.

میوه‌های خشک آنتی اکسیدان بالایی دارند. آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد دارند که می‌تواند منجر به سرطان و سایر بیماری‌ها شود.

یکی از مهمترین راه‌هایی که میوه‌های خشک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، افزایش تولید گلبول‌های سفید خون است. گلبول‌های سفید مسئول مبارزه با عفونت و بیماری هستند، بنابراین هرچه تعداد بیشتری گلبول سفید داشته باشید، شانس بیشتری برای سالم ماندن خواهید داشت.

حفظ سلامت پوست

میوه‌های خشک یکی از سالم‌ترین تنقلات روی زمین بوده و برای پوست شما بسیار مفید هستند. آن‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که از طرق مختلف به تقویت سلامت پوست کمک می‌کنند، از جمله:

ساخت کلاژن

میوه‌های خشک می‌توانند به بهبود تولید کلاژن پوست‌تان کمک کند. کلاژن پروتئینی است که به شما کمک می‌کند تا پوستی شاداب و جوان داشته باشید. با افزایش سن، بدن ما کلاژن کمتری تولید می‌کند که می‌تواند منجر به چین و چروک و افتادگی پوست شود. اضافه کردن میوه‌های خشک به رژیم غذایی یک راه آسان برای افزایش تولید کلاژن و بهبود سلامت پوست است.

مبارزه با پیری

مبارزه با پیری

آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌های خشک با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد به مبارزه با اثرات پیری کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و باعث التهاب می‌شوند که می‌تواند منجر به چین و چروک و سایر علائم پیری شود. خوردن میوه‌های خشک به طور منظم می‌تواند به حفظ جوانی و درخشندگی پوست کمک کند.

بهبود گردش خون

یکی از دلایل اصلی مفید بودن میوه‌های خشک برای پوست، این است که گردش خون را بهبود می‌بخشد. هنگامی که گردش خون شما بهبود پیدا می‌کند، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سلول‌های پوست می‌رسد که به حفظ سلامت و درخشندگی پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، گردش خون بهتر می‌تواند برای کاهش چین و چروک و خطوط ریز مفید باشد.

افزایش میزان الاستین در بدن

الاستین پروتئینی است که کمک می‌کند پوست شما جوان شود. زمانی که الاستین کافی ندارید، پوست‌تان شروع به افتادگی و چروک شدن می‌کند. میوه‌های خشک منبع بسیار خوبی از این پروتئین هستند، بنابراین خوردن آن‌ها می تواند به بهترین حالتِ پوست شما کمک کند.

کاهش وزن

میوه‌های خشک در واقع می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند، البته تا زمانی که به اندازه وعده‌های غذایی خود پایبند باشید و آنها را در حد اعتدال مصرف کنید. میوه‌های خشک با افزایش متابولیسم به کاهش وزن کمک می‌کنند. وقتی متابولیسم بالاتری دارید، بدن شما می‌تواند کالری بیشتری در طول روز بسوزاند، حتی زمانی که در حالت استراحت هستید. بهترین میوه‌های خشک برای افزایش متابولیسم عبارتند از کشمش، زردآلو و خرما.

میوه‌های خشک همچنین به جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. وقتی پرخوری می‌کنید، بدن کالری اضافی را به عنوان چربی ذخیره می‌کند. میوه‌های خشک روشی عالی برای جلوگیری از پرخوری هستند زیرا سرشار از فیبر و مواد مغذی بوده که به شما کمک می‌کند مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

مبارزه با کم خونی

مبارزه با کم خونی از فواید میوه های خشک

میوه‌های خشک دارای آهن زیادی هستند که می‌تواند به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون کمک کند. در واقع، یک فنجان زردآلو خشک حدود 2.5 گرم آهن دارد که بیشتر از آن چیزی است که از یک فنجان زردآلو تازه دریافت می‌کنید.

میوه‌های خشک همچنین حاوی مقدار زیادی از ویتامین C هستند که با افزایش جذب آهن به بدن کمک می‌کند گلبول‌های قرمز بیشتری تولید کند. میوه‌های خشک حاوی مواد مغذی دیگری مانند مس و روی هستند که برای مبارزه با کم خونی مهم هستند.

علاوه بر این، این میوه‌ها، کالری و کربوهیدرات پایینی دارند و اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید یا قند خون‌تان را کنترل کنید، آنها را به انتخابی عالی برای شما تبدیل می‌کند.

بهبود سلامت مغز

میوه‌های خشک مملو از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که از مغز در برابر آسیب محافظت می‌کند. در مطالعه‌ای که در Neuroscience Letters (یک مجله علمی در زمینه علوم مغز و اعصاب) منتشر شد، محققان دریافتند افرادی که میوه‌های خشک بیشتری می‌خورند، نمرات بهتری در تست‌های سنجش عملکرد شناختی و حافظه دارند.

این آنتی اکسیدان‌ها از آسیب مغزی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب بزنند و منجر به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون شوند.

علاوه بر این، میوه‌هایی مانند آلو، کشمش، خرما و زردآلو سرشار از پتاسیم، مس و فیبر هستند. بر اساس تحقیقات، این مواد مغذی ممکن است به بهبود سلول‌های آسیب دیده مغز کمک کنند.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

میوه خشک سرشار از فیبر پری بیوتیک است که به تغذیه باکتری‌های خوب روده کمک می‌کند. فیبر موجود در میوه خشک نیز یک ملین محسوب می‌شود و می‌تواند یبوست را تسکین داده یا از آن جلوگیری کند.

آلو خشک از بهترین منابع فیبر پری بیوتیک و سرشار از ویتامین A، ویتامین K و پتاسیم است.

کاهش اضطراب و افسردگی

مبارزه با افسردگی

میوه‌های خشک حاوی پلی ساکاریدها هستند، ترکیبات طبیعی که سروتونین را افزایش می‌دهند، سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز است که نشان داده شده است اضطراب را تسکین داده و افسردگی را هم کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت قلب

میوه‌های خشک مانند کشمش، حاوی فیبر هستند که سطح کلسترول را کنترل کرده و جریان خون را در سراسر بدن بهبود می‌بخشد. آنها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان و پتاسیم هستند. پتاسیم فشار خون را تنظیم کرده و از بیماری قلبی و سکته جلوگیری می‌کند.

تقویت کننده انرژی

آیا می‌دانستید که میوه‌های خشک یک تقویت کننده فوری انرژی هستند؟ این به این دلیل است که آنها مملو از قندهای طبیعی و مواد مغذی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند سریعتر انرژی از دست رفته خود را جبران کنید. به علاوه، آنها منبع عالی فیبر هستند که به شما کمک می‌کند احساس سیری و رضایت داشته باشید.

میوه های خشک را چه زمانی و چگونه مصرف کنیم؟

در اینجا نحوه مصرف میوه‌های خشک مختلف برای شما آورده شده است:

کشمش خشک: می‌توانید از کشمش خشک در سس سالاد، غلات یا گرانولا استفاده کنید.

بهتر است کشمش یک شب تا صبح در آب خیس خورده شود و صبح ناشتا میل شود.

خرما خشک: مصرف منظم خرما به بهبود سلامت استخوان، کاهش کلسترول، بهبود هضم غذا، جلوگیری از کم خونی، حفظ وزن و بهبود سلامت پوست کمک کند.

خرما به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در اسموتی‌ها و غذاهای مختلف استفاده می‌شود اما می‌توان آن را به عنوان میان وعده در طول روز نیز مصرف کرد.

خرما خشک

انجیر: چه در غذاهای شور و چه به عنوان میان وعده، انجیر خشک منبع عالی آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، ویتامین C و K و مواد معدنی ضروری مانند آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم و کلسیم است.

انجیر خرد شده را می‌توان به سالاد، ماست یا جو دوسر اضافه کرد.

زردآلو: می‌توانید زردآلو خشک را به‌عنوان میان‌وعده عصرانه یا در کیک‌های شیرین نوش جان کنید. همچنین می‌توان آنها را به مدت 15 دقیقه در آب گرم خیس کرده و سپس برای تهیه دسر، سس یا پوره استفاده کنید.

آلو خشک: آلو خشک برای بهبود بینایی، رفع یبوست، بهبود سلامت استخوان‌ها، کاهش سطح کلسترول و کاهش فشار خون مفید است.

بهتر است اول صبح خورده شوند.

جمع بندی

میوه‌های خشک سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که سلامتی را تقویت می‌کنند. آنها می‌توانند به کاهش وزن، افزایش سطح انرژی، مبارزه با افسردگی، حفظ سلامت پوست، تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با کم خونی کمک کنند. آنها همچنین غنی‌ترین منبع آنتی اکسیدان هستند که می‌توانند باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت شوند.

نگهداری میوه‌های خشک نیز آسان است زیرا نیازی به یخچال ندارند و به همین دلیل می‌توانید از این میان وعده‌های خوشمزه در هر زمان لذت ببرید. علاوه بر فواید سلامتی، میوه‌های خشک طعم متفاوت و خوشمزه‌ای هم دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان