جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
1
(1)

چشم صورتی – که از نظر پزشکی التهاب ملتحمه نامیده می‌شود – نوعی عفونت در چشم است. اغلب اوقات علائم این عفونت خفیف هستند، اما ممکن است بدتر شوند و مراجعه به پزشک را ایجاب کنند. در این مطلب ۸ درمان خانگی چشم صورتی آورده شده است. دقت کنید در صورتی که علائم بدتر شدند حتما به پزشک مراجعه کنید.

مدتی از لنز استفاده نکنید

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، آنها را تا زمانی که علائم شما برطرف شود بیرون بیاورید و کنار بگذارید. همچنین، دوری از لنز تماسی باعث کاهش سوزش و جلوگیری از عفونت مجدد می‌شود. درست به همین دلیل، استفاده از آرایش چشم را نیز کنار بگذارید تا علائم چشم صورتی بهبود پیدا کند.

اشک مصنوعی

درمان خانگی خشکی چشم درمان خانگی چشم صورتی

طبق مقاله‌ای که در سال 2022 در مجله بین‌المللی علوم مولکولی منتشر شد، اشک مصنوعی قطره‌های روان‌کننده‌ای هستند و پایه اصلی درمان چشم صورتی در خانه تلقی می‌شوند. این ماده آلودگی‌های داخل چشم را از بین می‌برد خواه میکروب باشد و خواه باقی مانده مواد آرایشی.

توصیه می‌شود که انواع بدون مواد نگهدارنده را انتخاب کنید که بدون مواد شیمیایی محرک بالقوه فرموله شده اند. استفاده از ویال‌های یک بار مصرف هم ایده خوبی است. ویال‌های یک بار مصرف از عفونت مجدد چشم در اثر لمس نوک آلوده جلوگیری می‌کند.

نکته: قبل از استفاده قطره‌ها را در یخچال قرار دهید. دمای پایین یا سرما می‌تواند قطره‌ها را موثرتر کند و ناراحتی، سوزش و خارش را تسکین دهد.

پزشکان توصیه می‌کنند از قطره‌های چشمی که ادعا می‌کنند قرمزی را کاهش می‌دهند اجتناب کنید. این قطره‌ها حاوی داروهایی هستند که رگ‌های خونی چشم شما را منقبض می‌کنند و در واقع می‌توانند باعث سوزش بیشتر شوند.

کمپرس سرد

همانطور که قطره‌های خنک می‌توانند چشمان شما را از درون تسکین دهند، قرار دادن یک کمپرس خنک روی پلک‌ها نیز می‌تواند تورم و ناراحتی را تسکین دهد.

در صورت ابتلا به ملتحمه آلرژیک، کمپرس سرد مفید است. بر اساس بررسی منتشر شده در سال 2020 در مورد آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی، گاهی اوقات، دمای پایین یا سرما می‌تواند چشم صورتی ویروسی را تسکین دهد.

کمپرس گرم

درمان خانگی چشم صورتی

علاوه بر استفاده از سرما برای درمان خانگی چشم صورتی، می‌توانید از گرما هم استفاده کنید چرا که گرما هم اثر مثبت دارد. برخی از موارد چشم صورتی شامل ترشحات غلیظ و چسبنده ای است که می‌تواند باعث چسبیدن پلک‌ها و مژه‌ها به هم شود. این تاثیر ناخوشایند صبح‌ها شدیدتر است. استفاده از یک تکه پارچه گرم گرم می‌تواند مخاط را شل کند تا پلک‌های شما آزادانه حرکت کنند.

داروهای ضد التهاب بدون نسخه  

بیشتر موارد چشم صورتی دردناک نیستند. اما اگر درد دارید باید برای معاینه به چشم پزشک مراجعه کنید.

همچنین در صورتی که تحت مراقبت یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی هستید و می‌خواهید از ناراحتی خفیف چشم صورتی خلاص شوید، یک مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ادویل (ایبوپروفن) ممکن است کمک کننده باشد.

استراحت هم درمان خانگی چشم صورتی است

همان اقدامات اولیه خودمراقبتی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش می‌دهد، می‌تواند در صورت داشتن چشم صورتی نیز موثر باشد. شما باید تا آنجا که ممکن است به سیستم ایمنی بدن‌تان انرژی دهید تا با هر چیزی که چشم را آلوده می‌کند مبارزه کند.

درمان‌های طبیعی برای چشم صورتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استراحت فراوان
  • نوشیدن آب برای هیدراته ماندن
  • یک رژیم غذایی مغذی
  • تسکین استرس

کاهش وزن با اتاق تاریک درمان خانگی چشم صورتی

یکی دیگر از دلایل لزوم استراحت در خانه: اگر ویروس‌ها یا باکتری‌ها باعث قرمزی چشم شوند، تا زمانی که دیگر احتمال سرایت به دیگران وجود نداشته باشد، باید از تماس با دیگران خودداری کنید. پس از شروع درمان در موارد باکتریایی یا اگر علائم ویروسی دارید، دیگر چشم‌تان عفونی نیست.

به حداقل رساندن آلرژن‌ها

اگر علت چشم صورتی شما آلرژی است، می‌توانید علائم را با کاهش قرار گرفتن در معرض آن ماده محرک کاهش دهید.

به عنوان مثال، شاید اخیراً شروع به استفاده از یک شوینده صورت، عطر یا مواد شوینده جدید کرده اید، یا مجموعه جدیدی از ملحفه‌ها را تهیه کرده اید. ببینید آیا می‌توانید بفهمید که اخیراً چه چیزی در محیط شما تغییر کرده است. در نهایت، هر گونه مقصر احتمالی را حذف کنید.

اگر نمی دانید به چه چیزی واکنش نشان می‌دهید، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند بفهمند چه چیزی باعث علائم شما شده است یا ممکن است شما را برای ارزیابی به یک متخصص آلرژی ارجاع دهند.

دستمال مرطوب ضد عفونی کننده

روغن بادام برای رفع تیرگی چشم درمان خانگی چشم صورتی

ژن کیم، استادیار چشم پزشکی و علوم بصری دانشکده پزشکی مک گاورن در UTHealth هیوستون و یکی از اعضای کلینیک چشم رابرت سیزیک، به وبسایت Health گفت: «این ویروس‌ها بسیار مقاوم هستند. بسیاری از مردم بهبود می‌یابند و در نهایت خودشان را دوباره آلوده می‌کنند، زیرا ویرویس در همه جای خانه وجود دارد.

تمام سطوح سخت را با دستمال مرطوب تمیز کنید؛ همچنین ملحفه، روبالشی، حوله و هر چیزی که با صورت تماس دارد، را ضدعفونی کنید. دانستن اینکه وقتی اولین دوره چشم صورتی از بین برود، دیگر نیازی به مقابله با عفونت دیگری نخواهید داشت، احساس بسیار بهتری به شما می‌دهد. به علاوه احتمال ابتلای دیگران نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

بنابراین، تمیز کردن خانه ممکن است چشم صورتی را درمان نکند. اما پزشکان به هر کسی که چشم صورتی ویروسی یا باکتریایی دارند توصیه می‌کنند نظافت و ضد عفونی کردن را جدی بگیرند.

کلام آخر

چشم صورتی باکتریایی به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می‌شود و به شما کمک می‌کند ظرف 24 ساعت احساس بهتری داشته باشید. اما آنتی بیوتیک‌ها برای چشم صورتی ویروسی، یعنی رایج ترین نوع چشم صورتی، اثری ندارند. داروهای خانگی ممکن است بهترین تسکین را هنگام مقابله با چشم صورتی ویروسی ارائه دهند.

از اشک مصنوعی، کمپرس سرد یا گرم، استراحت و داروهای دیگر برای تسکین چشم صورتی ویروسی استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از عفونت مجدد همه چیزهایی که با صورت‌تان تماس دارند را ضد عفونی کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان