جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
3
(2)

چندین درمان خانگی می‌‌تواند به رفع دل پیچه و درد شکم کمک کند، مواردی چون نوشیدن آب و پرهیز از غذاهای تند. اگر این موارد کمکی نکرد، داروهای بدون نسخه می‌توانند کمک کننده باشند. این مقاله به ۱۲ درمان خانگی دل پیچه و دل درد می‌پردازد. اگر به دارو و دکتر دسترسی ندارید و دل پیچه آزارتان می‌‌دهد، ممکن است این درمان‌های خانگی موثر باشند.

علل دل پیچه

درد شکم ممکن است به دلایلی چون گاز، سوء‌هاضمه، یبوست و اسهال رخ دهد. بیماری‌های عفونی مانند آنفولانزا نیز ممکن است باعث درد شکم شوند.

درمان های خانگی دل پیچه

چندین درمان خانگی محبوب برای دل‌پیچه وجود دارد. برخی از این درمان‌ها هم ممکن است به کاهش سایر مشکلات معده چون سندرم روده تحریک پذیر کمک کنند.

آب

مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری شیر کاکائو بعد از ورزش درمان خانگی دل پیچه

بدن برای هضم و جذب موثر مواد مغذی از غذاها و نوشیدنی‌ها به آب نیاز دارد. کم آبی هضم غذا را دشوار می‌‌کند و احتمال ناراحتی معده و دل پیچه را افزایش می‌‌دهد.

علاوه بر این، نوشیدن آب ممکن است به کاهش سوزش سر دل کمک کند.

بنا به گفته پزشکان اگرچه قاعده کلی نوشیدن روزانه هشت لیوان آب است، اما نیاز فرد به مایعات می‌تواند متفاوت باشد. سطوح فعالیت، ارتفاع، دمای هوا، سلامت کلی و …  همگی می‌‌توانند در حجم مایعات مورد نیاز تفاوت ایجاد کنند.

حدود 20 درصد از مایعات دریافتی یک فرد از غذا و بقیه از نوشیدنی‌های دیگر تامین می‌‌شود. برای اکثر افراد، حجم مناسب تقریباً 8 لیوان یا بیشتر به طور روزانه است. کودکان کوچک‌تر نسبت به بزرگسالان حجم کمتری از آب را نیاز دارند.

برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند، مهم است که هیدراته بمانند. استفراغ و اسهال می‌‌تواند به سرعت منجر به کم آبی بدن شود، بنابراین افرادی که این علائم را دارند باید به نوشیدن آب ادامه دهند.

مزایا و معایب

نوشیدن آب می‌‌تواند به هضم غذا کمک کند و از کم آبی بدن جلوگیری کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است نوشیدن آب را در طول روز فراموش کنند. علاوه بر این، برخی ممکن است طعم نوشیدنی‌های دیگر را ترجیح دهند.

مواردی  مانند لیمو ترش می‌‌توانند آب آشامیدنی را در طول روز راحت تر و لذت بخش تر کنند.

اجتناب از دراز کشیدن

اجتناب از دراز کشیدن ممکن است از تبدیل شدن دل‌پیچه و دل درد به سوزش سر دل جلوگیری کند. هنگامی که بدن افقی است، اسید موجود در معده بیشتر به سمت بالا حرکت می‌‌کند و همین می‌‌تواند باعث سوزش سر دل شود.

بنابراین افراد مبتلا به ناراحتی معده باید دست کم چند ساعت از دراز کشیدن یا خوابیدن خودداری کنند تا این مشکل برطرف شود.

مزایا و معایب

در صورت انجام فعالیت‌های روزانه، اجتناب از دراز کشیدن ممکن است یک درمان مناسب باشد. با این حال، اگر فردی در طول زمان استراحت یا خواب دچار دل پیچه شود، این درمان ممکن است نامناسب باشد.

زنجبیل

عوارض جانبی مصرف زنجبیل درمان خانگی دل پیچه

زنجبیل ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ در افراد باردار یا کسانی که تحت شیمی درمانی هستند کمک کند. افراد مبتلا به ناراحتی معده می‌‌توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کنند یا آن را به عنوان دمنوش بنوشند. برخی از دمنوش‌های زنجبیل کاملا طبیعی نیز ممکن است حاوی زنجبیل کافی برای رفع ناراحتی معده باشند.

مزایا و معایب

تحقیقات نشان می‌‌دهند که زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع در زنان باردار کمک کند. با این حال، دوزهای زیاد زنجبیل ممکن است عوارض جانبی مانند گاز، سوزش سر دل، سوء‌هاضمه، و ناراحتی شکمی ایجاد کند.

بسیاری از محصولات مختلف حاوی زنجبیل به صورت تجاری در دسترس هستند و ممکن است به مدیریت حالت تهوع و دل پیچه کمک کنند؛‌ مواردی چون چای زنجبیل، جویدن زنجبیل، آب نبات چوبی زنجبیل و مکمل‌های زنجبیل است.

رژیم غذایی BRAT

پزشکان ممکن است رژیم غذایی موز، برنج، سس سیب و نان تست (BRAT) را به افراد مبتلا به اسهال توصیه کنند. غذاهای BRAT  ممکن است تعداد دفع مدفوع را کاهش دهند و به کاهش اسهال کمک کنند.

این مواد غذایی ملایم هستند و حاوی موادی نیستند که معده، گلو یا روده را تحریک کنند. بنابراین، این رژیم می‌‌تواند تحریک بافت ناشی از اسیدهای موجود در استفراغ را تسکین دهد.

بسیاری از غذاهای موجود در رژیم غذایی BRAT دارای مواد مغذی زیادی مانند پتاسیم و منیزیم هستند و می‌‌توانند جایگزین غذاهایی شوند که افراد در اثر اسهال و استفراغ از دست می‌‌دهند.

مزایا و معایب

رژیم BRAT ممکن است به سفت شدن مدفوع و کاهش اسهال و کم آبی بدن کمک کند. این برنامه غذایی ممکن است به کاهش گرفتگی معده و دل پیچه کمک کند.

با این حال، این رژیم ممکن است در طولانی مدت مناسب نباشد، زیرا تمام مواد مغذی لازم را از طریق غذاهای این رژیم دریافت نخواهید کرد.

پرهیز از سیگار و الکل

استعمال دخانیات و الکل ممکن است باعث دل‌پیچه و سایر بیماری‌های گوارشی مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شود.

مزایا و معایب

ترک سیگار و الکل کیفیت زندگی افراد را بهبود می‌‌بخشد و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان را کاهش می‌‌دهد. با این حال، اجتناب از سیگار و الکل می‌‌تواند دشوار باشد و افراد ممکن است نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند.

پرهیز از غذاهای دیر هضم

مدت زمان هضم غذاهای مختلف درمان خانگی دل پیچه

منبع معتبر تحقیقات نشان می‌‌دهد که غذاهای زیر ممکن است خطر دل‌پیچه را افزایش دهند:

  • غذاهای چرب یا اسیدی
  • محصولات گندم
  • میوه‌ها و آب میوه‌ها مانند هندوانه
  • غذاهای ادویه دار
  • غذاهای چرب

مزایا و معایب

اجتناب از غذاهای سخت هضم ممکن است به تسکین معده و کاهش ناراحتی و درد کمک کند. علاوه بر این، غذاهایی که به راحتی هضم می‌‌شوند، مانند میوه‌ها و سبزیجات، ممکن است به ایجاد یک رژیم غذایی مغذی و متعادل کمک کنند.

جوش شیرین

برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بر این باروند که جوش شیرین می‌‌تواند با کاهش اسیدیته معده به تسکین سوزش معده و دل‌پیچه کمک کند.

مزایا و معایب

اگرچه این درمان خانگی می‌تواند به رفع دلپیچه کمک کند، اما ممکن است طعم آن خوشایند نباشد. علاوه بر این، مصرف بیش از حد جوش شیرین می‌تواند با عوارضی همراه باشد. از این رو در حد اعتدال آن را مصرف کنید.

انجیر

شیر انجیر درمان خانگی دل پیچه

اگر سوال‌تان این است که برای دل پیچه چه بخوریم، پاسخ انجیر است. انجیر موادی دارد که به عنوان ملین برای کاهش یبوست و ترویج حرکات سالم روده عمل می‌‌کند. انجیر همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است به درمان قطعی دل پیچه کمک کند.

مزایا و معایب

در صورتی که دل پیچه همراه با اسهال دارید، به دلیل اثرات ملین این ماده غذایی باید از مصرف انجیر خودداری کنید. انجیر به اشکال مختلفی از جمله خشک، تازه و نوشیدنی در دسترس است.

آب آلوئه

آلوئه ورا می‌تواند به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر و کولیت کمک کند، اگرچه شواهد برای این فواید اندک است و تحقیقات بیشتری لازم است.

مزایا و معایب

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بر این باورند که نوشیدن آب آلوئه ورا می‌‌تواند فواید متعددی داشته باشد، از جمله تسکینِ:

  • سوزش سردل
  • نفخ و آروغ زدن
  • تهوع و استفراغ
  • برگشت اسید و غذا

با این حال، مصرف آلوئه ورا ممکن است باعث درد و گرفتگی شکم شود.

ریحان

درمان خانگی دل پیچه

ریحان حاوی موادی است که می‌توانند نفخ و گاز را از بین ببرند. برگ‌های آن همچنین مقادیر زیادی اسید لینولئیک دارد که دارای خواص ضد التهابی است.

مزایا و معایب

ریحان معمولاً همواره در دسترس است. با این حال، اگر تهیه ریحان تازه برای‌تان مشکل است، می‌توانید ریحان خشک مصرف کنید.

شیرین بیان

محصولاتی که حاوی ریشه شیرین بیان هستند ممکن است به تسکین علائم گوارشی کمک کنند. با این حال، کارشناسان در مورد نقش شیرین بیان در این محصولات اطمینان ندارند.

فردی که معده‌اش ناراحت است می‌‌تواند چندین بار در روز چای ریشه شیرین بیان بنوشد تا زمانی که علائمش بهبود یابد.

مزایا و معایب این درمان خانگی دل پیچه

چای ریشه شیرین بیان به طور گسترده به صورت آنلاین در دسترس است، اما می‌‌توان آن را در خانه با مخلوط کردن 1 یا 2 قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان و آب جوش تهیه کرد.

با این حال، شیرین بیان می‌‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند، مانند افزایش فشار خون و کاهش سطح پتاسیم. این ماده به ویژه ممکن است برای کسانی که فشار خون بالا یا بیماری کلیوی یا قلبی دارند خطرناک باشد.

برنج

فواید برنج قهوه ای درمان خانگی دل پیچه

برنج ساده ممکن است برای کسانی که دل پیچه به دلیل سندرم روده تحریک پذیر دارند، مفید باشد. برنج همچنین بخشی از رژیم غذایی BRAT است که پزشکان ممکن است توصیه کنند.

مزایا و معایب

شواهدی وجود دارد که نشان می‌‌دهد مصرف برنج سفید ممکن است خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش دهد. با این حال، این خطر ممکن است با مصرف منظم یا مکرر افزایش یابد و بر کسانی که برنج سفید را برای کمک به معده درد مصرف می‌کنند، تاثیری نداشته باشد.

نکاتی برای پیشگیری دل پیچه و دل درد

نکات زیر ممکن است به جلوگیری از دل پیچه کمک کند:

  • آهسته تر غذا خوردن
  • مصرف کمتر غذاهای چرب یا فرآوری شده
  • شناسایی آلرژی‌های غذایی
  • نوشیدن آب بیشتر
  • کاهش استرس در صورت امکان
  • انجام تمیرات ورزشی به طور منظم

با این حال، اگر فردی دل پیچه دارد که خود به خود برطرف نمی‌شود یا دردی که کیفیت زندگی او را مختل می‌کند، باید برای آزمایش و درمان با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی ماهر تماس بگیرد.

آلرژی‌هایی که باعث دل پیچه می‌‌شوند

باد معده بدبو درمان خانگی دل پیچه

آلرژی و عدم تحمل غذایی می‌‌تواند باعث دل پیچه و نفخ شود. برخی از آلرژی‌ها یا عدم تحمل‌های رایج عبارتند از:

  • شیر
  • بادام زمینی
  • آجیل درختی
  • سویا
  • گندم
  • صدف
  • ماهی
  • تخم مرغ
  • گلوتن

اگر فردی معتقد است که ممکن است به برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها حساسیت یا عدم تحمل داشته باشد، باید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شخصی دل پیچه‌ای دارد که از بین نمی رود یا معتقد است که این مشکل ممکن است نشانه بیماری دیگری باشد، باید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی واجد شرایط تماس بگیرد.

یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌‌تواند علت دل پیچه را بررسی کند و در صورت لزوم درمان مناسب شرایط شما را تجویز کند.

در صورت تجربه معده درد و دل پیچه همراه با موارد زیر باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

  • درد شدید یا ناگهانی
  • تعریق
  • معده حساس یا دردناک
  • استفراغ خون
  • مدفوع چسبناک، خونی یا سیاه
  • مشکل در دفع ادرار، مدفوع یا گاز
  • مشکل در تنفس
  • درد قفسه سینه
  • کاهش وزن یا کاهش اشتها
  • زردی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان