جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات

طرز تهیه خورشت کرفس خوشمزه و خوش عطر مجلسی

طرز تهیه خورشت کرفس خوشمزه و خوش عطر مجلسی
خواندن 4 دقیقه
4.5
(12)

خورشت کرفس یکی از خوشمزه ترین خورشت های سنتی و قدیمی ایران است که دستور تهیه آن با توجه سلیقه افراد فرق می‌کند. هرچند خورشت کرفس معمولا طرفداران زیادی ندارد اما اگر آن را به خوبی بپزید و از خواص کرفس با خبر باشید حداقل یک بار در هفته خورشت کرفس خواهید خورد.

مواد لازم:

گوشت ماهیچه گوسفندی 500 گرم

کرفس 400 گرم

پیاز 2 عدد بزرگ

سبزیجات تازه جعفری و نعناع هر کدام 50 گرم

سبزی های خشک جعفری و نعناع هر کدام 1 قاشق غذاخوری

پودر پیاز یک قاشق چای خوری

پودر سیر یک قاشق چای خوری

زردچوبه نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه خورشت کرفس

فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری

نمک یک قاشق چای خوری

روغن به مقدار لازم

آبغوره یا آبلیمو به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت کرفس:

  • برای تهیه خورشت کرفس، ابتدا یک دسته ساقه کرفس را به اندازه 2 و نیم تا 3 سانتی متر برش داده و در آب سرد خیس کنید. همچنین برگ های کرفس را هم در ظرفی جدا خیس کرده و سپس هم ساقه های خرد شده و برگ های آن را شسته و بگذارید آب آن‌ها خشک شود.
  • سپس 2 عدد پیاز بزرگ را تا حد ممکن ریز خرد کنید. سپس یک قابلمه یا زودپز را روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و پیازهای ریز شده را درون آن بریزید و کمی هم روغن به پیازها اضافه کنید.

دقت کنید: برای خورشت همیشه پیازها را در روی حرارت ملایم سرخ کنید، به خصوص اگر جنس قابلمه‌تان استیل است.

طرز تهیه خورشت کرفس

  • حالا در این مرحله گوشت را به شکل نوار برش داده، به اندازه های کوچک تر خرد کنید و کنار بگذارید.
  • سری به پیاز بزنید تا پیازتان زیاد سرخ نشود، وقتی کمی پیازها سبک شد، سبزی های خشک نعناع و جعفری را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم و بوی آن‌ها آزاد شود. در همین حین باقی ادویه جات (پودر پیاز، پودر سیر، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک) را هم به مخلوط پیاز و سبزی های خشک اضافه کنید و هم بزنید. اگر فکر می‌کنید پیاز به ته قابلمه میچسبد، کمی آب به آن اضافه کنید و هم بزنید، تا همه مواد کامل پخته و لعاب بیاندازد.
  • در این مرحله سبزیجات تازه (نعناع، جعفری و برگ گرفس) را هم خرد کنید.

نکته: سعی کنید سبزیجات را ریز خرد کنید. هرچقدر سبزیجات شما ریز خرد شود، هنگام پخت به همان اندازه روغن کمتری نیاز خواهد داشت.

  • حالا یک تابه برداشته روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس سبزی خرد شده را درون تابه ریخته و به اندازه 3 دقیقه تفت دهید تا آب آن گرفته شود. بعد از این مدت به آن روغن و نمک اضافه کنید و بگذارید تا کامل سرخ شود.
  • بعد از این که مخلوط پیاز و ادویه هایتان جا افتاد، گوشت را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

طرز تهیه خورشت کرفس

  • همزمان سری به سبزی سرخ شده‌تان بزنید و کرفس ها را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا بوی خامی کرفس گرفته شود.
  • وقتی گوشت سرخ شد یک لیوان آب به آن اضافه کنید و درب زودپز را برای نیم ساعت ببندید اما اگر از قابلمه استفاده می‌کنید، برای پخت کامل گوشت به یک و نیم ساعت زمان نیاز دارید.
  • در حالی که گوشت در حال پختن است، حرارت زیر تابه را هم ملایم کنید و نیم ساعت زمان بدهید تا نرم شود. هر زمان احساس کردید، کرفس یا سبزی ها به ته تابه چسبیده، کمی آب به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  • بعد از نیم ساعت درب زودپز را باز کنید و اندازه پخت گوشت را بررسی کنید. وقتی از پخت گوشت مطمئن شدید، کرفس‌ها را به گوشت اضافه کنید و یک لیوان آب دیگر هم به آن اضافه کنید و دوباره درب زودپز را برای نیم ساعت ببندید تا خورشت کرفس شما کامل پخته و جا بیفتد.
  • وقتی خورشت به طور کامل پخته شد، به آن آبغوره یا آب لیمو اضافه کنید تا خورشت کرفس شما ترش شود.

نکته: البته ترشی خورشت کرفس به ذایقه شما ربط دارد، اگر خورشت ترش دوست دارید، حتما به آن آبلیمو یا آبغوره بیشتری اضافه کنید. امیدواریم از این خورشت خوشمزه لذت ببرید. نوش جان!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 12

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

Avatar photo
دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان