10 مزیت جعفری: از کاهش وزن گرفته تا سلامت چشم ها

توسطفاطمه عزیزی

خرداد ۳۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : خرداد ۳۱, ۱۴۰۱
فواید جعفری برای بدن
فهرست محتوا پنهان

فواید جعفری برای بدن بی شمار هست، آن را به یک انتخاب عالی در میان چاشنی‌ها تبدیل کرده است. جعفری یک گیاه دارویی بومی مدیترانه ای است که همواره از گذشته تا به امروز استفاده می شود. در اغلب دستور تهیه غذا ها از ساقه، برگ و دانه این گیاه استفاده می شود. طبق گزارشاتی، ممکن است جعفری به کاهش فشار خون، سطح کلسترول و علائم آلرژی کمک کند. همچنین از این ماده در ساخت صابون، کرم و عطر نیز استفاده می شود. برعلاوه، جعفری دارای خواص ضد میکروبی و التهابی بوده که برای پوست مفید می باشد. بنابراین اگر می خواهید در مورد خواص و فواید بی نظیر این گیاه بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

ارزش غذایی جعفری

نصف فنجان (30 گرم) جعفری تازه و خرد شده دارای 11 کالری، 2 گرم کربوهیدرات، 1 گرم پروتئین، 1 گرم چربی و 1 گرم فیبر می باشد.

این گیاه، منبع غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، اسید فولیک و پتاسیم است.

همچنین جعفری حاوی فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین C می باشد که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

فواید جعفری برای بدن؛ فواید جعفری برای سلامتی چیست ؟

  1. ممکن است سطح قند خون را تنظیم کند

جعفری و اسانس آن سرشار از آنتی اکسیدانی به نام میریستسین است. گفته می شود میریستسین به تنظیم سطح قند خون کمک می کند.

  1. برای سلامت کلیه مفید است

جعفری یک ادرارآور طبیعی می باشد و ممکن است به حذف سموم و میکروب ها از بدن کمک کند. در آزمایشی، موش‌های تغذیه شده با عصاره دانه جعفری نسبت به زمانی که آب می ‌نوشیدند، ادرار بیشتری داشتند. جعفری ممکن است پمپ سدیم پتاسیم را که در تنظیم ادرار در کلیه ها نقش دارد، مهار کند.

مطالعات حیوانی بیشتر نشان می دهد، جعفری دارای اثرات محافظت کننده نفرو بر موش های مبتلا به مشکلات کلیوی است.

  1. فواید جعفری برای بدن؛ اثرات ضد سرطانی دارد

جعفری سرشار از فلاونوئیدهایی است که خواص ضد سرطانی دارند. فلاونوئیدها رشد سلولی را مهار کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند.

تحقیقات حیوانی نشان می دهد آپیژنین، یک فلاونوئید موجود در دانه های جعفری می تواند به کشتن سلول های سرطانی و کاهش اندازه تومورها کمک کند.

همچنین مطالعات بر روی رده های سلولی سرطانی نشان داده اند که آپیژنین ضد تکثیر، ضد التهاب و خواص ضد متاستاز در سرطان کولورکتال را به همراه دارد. همچنین طبق تحقیقات آپیژنین از سرطان سینه جلوگیری می کند.

یکی دیگر از فلاونوئیدهای ضد سرطان که در جعفری یافت می شود، لوتئولین است. تحقیقات نشان می دهد، ممکن است لوتئولین ها اثرات پیشگیرانه ای بر سرطان کولورکتال داشته باشد.

برعلاوه جعفری، حاوی کارنوسول، ترکیب دیگری با نتایج امیدوارکننده در درمان سرطان سینه، پوست، روده بزرگ و پروستات می باشد.

  1. بهبود سلامت قلب

جعفری در طب سنتی برای کمک به درمان فشار خون استفاده می شود. محتوای غنی فلاونوئید موجود در جعفری به بهبود سلامت قلب و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. همچنین جعفری منبع خوبی از اسید فولیک می باشد. باید گفت مصرف فولات با سلامت قلب مرتبط است. سطوح پایین فولات می تواند برای قلب مضر باشد. از این رو، گنجاندن جعفری در رژیم غذایی می تواند برای سلامتی شما مفید واقع شود.

  1. سلامتی استخوان هت با جعفری

جعفری یک منبع خوب برای ویتامین K محسوب می شود. این ویتامین در تشکیل سلول های استخوانی به نام استئوسیت ها کمک می کند. نتایج یک تحقیق نشان می دهد، جعفری در موش‌ها تحلیل استخوان (فرآیندی که در آن استخوان‌ها توسط بدن جذب و تجزیه می‌شوند) را مهار می ‌کند.

  1. فواید جعفری برای بدن؛ کمک در هضم غذا

برخی ها بنا به باور های سنتی، از جعفری برای کمک به درمان مشکلات گوارشی استفاده می کنند. فیبر موجود در جعفری در هضم غذا نیز تاثیر دارد که به حرکت غذا در دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین از آن به عنوان یک خوراک پری بیوتیک برای باکتری های خوب در روده استفاده می شود.

تحقیقات نشان می دهد، عصاره جعفری در مطالعات موش‌ها اثر ضد زخم دارد. زیرا سبب مهار ترشح بیش از حد اسید معده می شود.

  1. ایمنی بدن را تقویت می کند

جعفری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی از جمله فلاونوئیدها می باشد. آپیژنین با التهاب در بدن مبارزه می کند. همچنین جعفری حاوی ویتامین C می باشد. این ماده مغذی منحیث یک آنتی اکسیدان قوی که سیستم ایمنی را تقویت می کند، شناخته می شود. هچنین جعفری سرشار از فلاونول هایی مانند کامفرول و کوئرستین است که با استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی مبارزه می کند.

  1. سلامت کبد با جعفری

جعفری می تواند کلسترول خون را تنظیم کند. نتایج تحقیقی نشان داد، این گیاه اثر محافظتی بر روی کبد موش ها داشته است. چندین مطالعه دیگر نیز بیان می کند که جعفری می‌ تواند به بازسازی سلول‌های کبد و تنظیم آنزیم‌ های کبد در موش‌های مبتلا به دیابت کمک کند.

  1. خاصیت ضد باکتری دارد

جعفری به طور سنتی به دلیل توانایی آن در مبارزه با میکروب ها همواره مورد استفاده است. اسانس جعفری نیز اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. آن ها می تواند مانع از رشد باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و لیستریا مونوسیتوژنز نیز گردند.

  1. محافظت از چشم ها با جعفری؛ فواید جعفری برای بدن

جعفری حاوی ویتامین A می باشد، یک ماده مغذی که می تواند به بهبود سلامت چشم کمک کند. جعفری همچنین حاوی کاروتن هایی مانند لوتئین و زآگزانتین است که به محافظت از چشم کمک می کند. این رنگدانه های آنتی اکسیدان با جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلامت چشم ها کمک می کنند. آن ها خطر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را نیز کاهش می دهند.

این ها فواید جعفری برای سلامت بدن بود. این گیاه برای تقویت سلامت پوست نیز مفید است.

در بخش زیر به طور اختصاصی به این موضوع پرداخته ایم.

فواید جعفری برای بدن؛ خواص جعفری برای پوست چیست؟

  • فواید جعفری برای بدن؛ سرشار از مواد مغذی

جعفری سرشار از مواد مغذی مانند مس، روی، منگنز، کلسیم و پتاسیم می باشد که برای سلامت پوست بسیار ضروری هستند.

  • جعفری داروی ضد پیری

ویتامین C موجود در جعفری به کاهش سرعت پیری کمک می کند. این عمل با رادیکال های آزاد که باعث استرس اکسیداتیو می شوند مبارزه می کند. از طرفی این ماده مغذی همچنین به کاهش خطوط ریز و چین و چروک دور چشم  کمک می کند. چنین حالتی به ترمیم سلول کمک کرده و تولید کلاژن را تحریک می کند. ضمنا از مزایای دیگر آن این است که پوست، نرم و جوان به نظر می رسد.

خواص ضد میکروبی موجود در جعفری ممکن است به مبارزه با باکتری ها و کاهش آکنه کمک کند. جعفری همچنین ممکن است سبوم اضافی را متعادل نگه دارد. اما هیچ تحقیقی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

  • فواید جعفری برای بدن؛ ضد التهاب

جعفری حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سبب کاهش تحریک و قرمزی پوست می شود.

رنگ پوست را یکنواخت می کند و سبب کاهش رنگدانه ها پی شود.

ویتامین C موجود در این گیاه می تواند پوست را درخشان کرده و از ایجاد لکه ها جلوگیری کند. ویتامین C همچنین ممگن است به کاهش هایپرپیگمانتاسیون نیز سهم داشته باشد.

اکنون که نکته های مفید جعفری برای پوست را می دانید. در اینجا، ما به چند دستورالعمل استفاده از جعفری اشاره کرده ایم که می توانید روی پوست خود استفاده نمایید.

تونر صورت برای مبارزه با آکنه

مواد لازم

آب مقطر

برگ جعفری

چند قطره آبلیمو

3 قطره روغن درخت چای

3 قطره عصاره رزماری

دستورالعمل

برگ های جعفری را به آب در حال جوش اضافه کنید. بعد از خنک شدن، چند قطره آب لیمو، روغن درخت چای و عصاره رزماری به آن اضافه کنید. این مخلوط را در یک بطری بریزید و از آن به عنوان تونر استفاده کنید.

  • پاک کننده صورت برای یکنواختی رنگ پوست

مواد لازم

آب مقطر

برگ جعفری

چند قطره آبلیمو

1 قاشق چایخوری عسل

دستورالعمل

جعفری را در آب گرم خیس کنید. تا به صورت خمیری در بیاید. سپس یک قاشق چایخوری عسل و چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید.

این پاک کننده صورت لکه ها را محو کرده و سلول های مرده را از بین می برد و منجر به ایجاد پوستی نرم و درخشان می شود.

پک صورت برای روشن شدن پوست

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری ماست

برگ جعفری

چند قطره روغن درخت چای

دستورالعمل

آب برگ ها را گرفته با ماست و روغن درخت چای مخلوط کنید.

برای داشتن پوستی سالم از این مخلوط روی صورت خو  استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید زیاده روی نکنید.

این ها راه هایی هستند که می توانید از جعفری برای تقویت سلامت پوست استفاده کنید.

نگاهی به تاریخچه جعفری

تاریخچه جعفری

اولین بار جعفری مورد توجه یونانیان قرار گرفت. آن ها از آن برای برگزاری و تزئین جشن قدردانی از ورزشکارانی که برنده می شد استفاده می کردند. همچنین برای تزیین مقبره ها نیز استفاده می شد. قبل از این که رومیان از آن برای تزئین غذا استفاده کنند، جعفری در طبابت مورد استفاده قرار می گرفت. این گیاه اکنون بیش از 2000 سال است که کشت می شود و امروزه در موارد محتلف استفاده می شود.

انواع مختلف جعفری کدام ها اند؟

برگ های فر شده یا جعفری معمولی اغلب به عنوان چاشنی در سوپ ها، خورش ها و سایر غذاها استفاده می شود. بافتی ترد دارد.

جعفری با برگ صاف یا جعفری ایتالیایی طعم قوی تری نسبت به جعفری با برگ فر دارد. همچنین در سالاد، خورش، سوپ و سس به عنوان چاشنی استفاده می شود.

جعفری هامبورگ یا آلمانی یکی از انواع آن است که به جای برگ از ریشه شلغم شکل آن استفاده می شود. ریشه را می توان سرخ کرد یا در خورش ها و سوپ ها برای طعم دادن مصرف نمود.

جعفری در پخت و پز

نحوه استفاده از جعفری در پخت و پز

جعفری یک گزینه طعم‌ دهنده همه کاره و ارزان به حساب می آید که طعم و مزه هر غذایی را بهبود می‌بخشد. معمولا در خورش ها و سوپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از سس های سالاد و مارینادها از جعفری تازه کار می گیرند. رایحه آن آشپزی را لذت بخش می کند. جعفری تازه و خشک را می توان برای پخت و پز نیز استفاده کرد.

در غذاهای فرانسوی از جعفری در سوپ ها استفاده می شود، در حالی که در غذاهای خاورمیانه از جعفری به عنوان چاشنی استفاده می شود.

در غذاهای ایتالیایی مانند پاستا، اسپاگتی، پیتزا یا لازانیا، از جعفری خشک به عنوان یک ماده طعم دهنده استفاده می کنند. در سس هایی مانند پستو یا سالسا نیز جعفری وجود دارد. معمولا از جعفری در پایان فرآیند پخت و پز و نزدیک به سرو غذا استفاده می شود.

فواید جعفری برای بدن؛ چگونه جعفری را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

ساقه ها را دور بریزید و برگ های جعفری را خرد کنید. آن ها را می توان در سالاد سیب زمینی یا سس های گوجه فرنگی استفاده کرد. همچنین می توانید آن را به املت خود اضافه کنید. برای امتحان طعم تازه آن می توانید آب جعفری را به عنوان اسموتی آماده کنید.

همچنین می توانید دستور العمل های زیر را امتحان کنید و این گیاه را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

جعفری در دستور العمل های آشپزی

چای جعفری

مواد لازم

250 میلی لیتر آب تصفیه شده

¼ فنجان برگ جعفری تازه

دستورالعمل

آب تصفیه شده را با استفاده از کتری چای بجوشانید. برگ های تازه جعفری را زیر آب خنک بشویید. برگ ها را حدود 10 دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید. حالا دمنوش را از صافی رد کرده، بنوشید.

فواید جعفری برای بدن؛ جعفری در خوراک ماهی

مواد لازم

½ فنجان بادام

2 قاشق غذاخوری جعفری

نمک دریا و فلفل سیاه آسیاب شده از هر کدام 1 قاشق چایخوری

1 قاشق غذاخوری پوست لیموی ارگانیک رنده شده

4 عدد فیله ماهی قزل آلا

2 قاشق غذاخوری روغن آووکادو

4 فنجان اسفناج

دستورالعمل

بادام ها را در غذاساز خرد کنید. در بشقاب، پودر بادام را با جعفری، پوست لیمو، نمک و فلفل مخلوط کنید.

ماهی قزل آلا را در مخلوط بادام از هر دو طرف آغشته کنید.

روغن را روی یک تابه بزرگ روی حرارت متوسط گرم کنید. ماهی قزل آلا را درون آن گذاشته و هر طرف را حدود 5 دقیقه بپزید. در آخر با آب لیمو سرو کنید.

قبل از شروع پخت و پز با جعفری، ممکن است بخواهید جعفری مناسب را انتخاب کرده و برای استفاده همیشه بخواهید نحوه نگهداری درست آن را بدانید.

نحوه انتخاب و نگهداری جعفری

جعفری در تمام طول سال در فروشگاه ها موجود است. به دنبال جعفری تازه ای باشید که ساقه های سفت دارد. سعی کنید جعفری ارگانیک بخرید. از خرید جعفری با برگ های پژمرده یا زرد، کپک و لکه های تیره خودداری کنید.

ذخیره سازی جعفری

جعفری باید به درستی نگهداری شود. در غیر این صورت، می تواند پژمرده شود و طعم خود را از دست بدهد. جعفری را در مکانی تاریک و دور از نور خورشید نگهداری کنید. برگ های پژمرده زرد یا کثیف را جدا کرده و برگ ها را خوب بشویید. چند بار فرآیند شستشو را تکرار کنید. سپس آب اضافی را از روی برگ ها تکان دهید. آن ها را روی یک حوله آشپزخانه بگذارید و به آرامی آن ها را بکشید تا آب باقیمانده گرفته شود. برگ ها را در کیسه زیپلاک قرار دهید و در یخچال نگهداری نمایید.

در این روش جعفری ها می تواند تا حدود 10 روز تازه بماند. با نگهداشتن ساقه های جعفری درون آب می توانید آن را برای مدت طولانی تری نگهدارید. برای جلوگیری از آلودگی میکروبی باید حتما آب آن را عوض کنید.

باید گفت جعفری در کنار مزایای فراوان خود، برای برخی افراد عوارض جانبی خاصی ایجاد کند. ممکن است بخواهید در مورد آن ها بدانید.

خطرات و عوارض جانبی جعفری

جعفری باید در حد اعتدال مصرف شود. اگر بیش از حد به مصرف برسد در موارد خاصی می تواند منجر به آلرژی شود.

موارد زیر در مورد عوارض جانبی جعفری اشاره دارد.

ممکن است با فشار خون تداخل داشته باشد

جعفری با تعدیل پمپ های سدیم پتاسیم می تواند فشار خون را تنظیم کند. با این حال، هنگامی که در مقادیر بالاتر مصرف شود، گمان می رود با داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در سطح فشار خون خود به پزشک مراجعه نمایید.

ممکن است باعث هیپوگلیسمی شود

به احتمال زیاد میریستین موجود در جعفری سبب کاهش سطح قند خون شود. اگر از قبل داروهایی برای تقلیل یافتن قند خون استفاده می‌کنید، مصرف جعفری اضافی ممکن است منجر به هیپوگلیسمی (سطح قند خون بسیار پایین) شود.

تداخلات در طول جراحی

جعفری ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کرده و زمان خونریزی را طولانی نماید. از این رو، ممکن است باعث خونریزی بیش از حد در حین جراحی شود. اگر جراحی در پیش دارید، حداقل دو هفته قبل از مصرف جعفری خودداری کنید.

حساسیت پوستی

برخی از افراد پس از کاربرد موضعی از جعفری یا روغن دانه جعفری نسبت به آفتاب حساس می شوند. این می تواند باعث آفتاب سوختگی و بثورات پوستی شود. بنابراین، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت نمایید.

بیماری کلیوی

اگر چه جعفری برای کلیه ها مفید است، اما ممکن است در افراد مبتلا به بیماری کلیوی باعث ایجاد واکنش های نامطلوب گردد. با این وجود تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد. از این رو با پزشک متخصص مشورت کنید.

مسائل مربوط به بارداری و شیردهی

هرچند مصرف جعفری در مقادیر معمولی بی خطر است، اما مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری یا شیردهی ممکن است عوارضی بوجود آورد. جعفری ممکن است تولید شیر را کاهش دهد. بنابراین، مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

سایر تداخلات دارویی

جعفری دارای مقادیر زیادی ویتامین K است که در لخته شدن خون نقش دارد. این گیاه ممکن است با داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از لخته شدن خون تداخل داشته باشد. برخی مطالعات به تداخل بین جعفری و وارفارین (ضد انعقاد) شک دارند.

فواید جعفری آن را به انتخابی ایده آل برای چاشنی ها تبدیل کرده است. سرشار از ویتامین های A، C و K، پتاسیم و فولات می باشد. جعفری سلامت کلیه، قلب، استخوان، کبد و چشم را افزایش می دهد. همچنین خاصیت ضد باکتریایی دارد و ایمنی را تقویت می کند. به دلیل خواص ضد پیری، ضد آکنه و ضد التهابی آن شناخته شده است. با این حال، مصرف در دوزهای بالا می تواند با داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. باعث هیپوگلیسمی شود و بیماری کلیوی را تشدید نماید. از این رو، احتیاط لازم است.

می توانید آن را به عنوان یک چاشنی معمولی به غذاهایتان اضافه کنید یا هر یک از دستور العمل های ذکر شده در بالا را امتحان کنید تا از مزایای جعفری بهره مند شوید.

مطالب مرتبط:

با این ۸ گیاه شگفت انگیز به استرس و اضطراب تان نقطه پایان بگذارید!

پیشنهاد ابن سینا: با این مخلوط ها و ترکیب های گیاهی، سرفه مزمن را درمان کنید!

۱۵ بهترین از گیاهان افزایش دهنده انرژی مثبت در خانه

دمنوش های گیاهی برای کاهش وزن با اثر سریع و باورنکردنی

گیاهان دارویی: ۱۰ گیاه مفید در درمان بیماری ها از داروخانه طبیعت

 درمان خانگی اسید معده: ۶ ماده غذایی که به رفع سوزش معده کمک می کنند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *