جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

نتایج یک مطالعه جدید: گیاه خواری سلامت قلب را بهبود می‌دهد

فایده گیاه خواری برای سلامت قلب
خواندن 6 دقیقه
1
(1)

تحقیقات جدید یکی از مهم‌ترین فرضیه‌های مرتبط با گیاه‌خواری را تأیید کرد!‌ فایده گیاه خواری برای سلامت قلب! بله یک تحقیق جدید ثابت کرده‌است که رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه می‌توانند در پیشگیری و کند کردن پیشرفت آترواسکلروز موثر باشند و به کاهش سطح کلسترول و چربی خون و ارتقای سلامت قلب کمک کند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه 18 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند.  عامل اصلی موثر در بروز بیماری‌های قلبی عروقی آترواسکلروز یا تصلب شرایین است که در واقع ضخیم شدن یا سخت شدن شریان‌هاست به دلیل لایه‌های پلاک که در طول زمان شکل می‌گیرند.

برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی ایده‌آل‌ترین اقدام دنبال کردن رژیم غذایی مناسب برای قلب است. رژیم گیاه خواری یکی از رژیم‌های مناسب برای سلامت قلب و به طور کلی سلامت بدن تلقی می‌شود. به علاوه، با توجه به نگرانی‌های روزافزون محیط زیست، رژیم‌های غذایی گیاهی و وگان محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

نتایج پژوهش جدید

فایده گیاه خواری برای سلامت قلب

به منظور درک اینکه گیاه خواری چطور بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد، تیم تحقیقاتی از دانمارک متاآنالیز 30 آزمایش را که بین سال‌های 1980 تا 2022 منتشر شده بود، انجام داد. مطالعات انتخاب شده اثرات رژیم‌های گیاهخواری و وگان را در مقایسه با رژیم‌های همه چیز خوار را روی سطح لیپیدها و لیپوپروتئین خون در بزرگسالان بالای 18 سال مقایسه کرده بودند.

لیپیدهای خون شامل کلسترول کلی، لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (LDL)، لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا (HLD)  و تری گلیسیرید هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که کلسترول LDL و لیپوپروتئین‌های حاوی apoB  نشانگر بارز بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

در این مطالعه که در مجله قلب اروپا منتشر شد، نویسندگان دریافتند که رژیم‌های گیاهخواری و وگان باعث کاهش LDL یا کلسترول بد تا 10 درصد، کلسترول کل تا 7 درصد و آپولیپوپروتئین B تا 14 درصد می‌شوند. یافته‌های این متاآنالیز همچنین نشان می‌دهند که دنبال کردن یک رژیم غذایی گیاهی می‌تواند نیاز به استاتین‌ها را به تعویق بیاندازد یا حتی از بین ببرد.

فرآورده‌های حیوانی دارای کلسترول و چربی‌های اشباع شده می‌توانند بر سطح کلسترول شما تأثیر بگذارند. در واقع چربی‌های اشباع عامل بزرگتری در افزایش کلسترول LDL “بد” هستند. غذاهای سرشار از کلسترول همچنین دارای چربی‌های اشباع بیشتری هستند.

غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع شده، بعد از هضم تولید کلسترول LDL را افزایش می‌دهند و مقدار زیادی از آن در خون باقی می‌ماند. این غذاها عبارتند از تکه‌های چرب گوشت، لبنیات پرچرب، کره، شیرینی، سوسیس، پنیر و بیکن.

جاستین چان، متخصص تغذیه مستقر در تورنتو، می‌گوید: «تأثیر محصولات حیوانی بر کلسترول به رژیم غذایی شما به طور کلی بستگی دارد. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی حاوی گوشت و کربوهیدرات‌های تصفیه شده بالا می‌تواند منجر به بالاتر  رفتن کلسترول نسبت به رژیم غذایی حاوی گوشت و چربی‌های غیراشباع چندگانه مانند ماهی و گردو شود.

محققان برای بررسی تاثیر گیاه خواری بر سلامت قلب با تجزیه و تحلیل 30 مطالعه دریافتند که رژیم‌های گیاهخواری و وگان با کاهش کلسترول کل، کلسترول LDL و apoB مرتبط هستند.

گیاه خواری، کلسترول و سلامت قلب

فایده گیاه خواری برای سلامت قلب

کاهش مصرف چربی‌ها منجر به کاهش جذب روده ای کلسترول و کاهش سطح لیپوپروتئین‌های حاوی کلسترول در خون می‌شود. جالب توجه است که این مطالعه نشان داد اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی‌های چرب، گردو و دانه‌ها تأثیر معنی‌داری ندارند.

محققان اظهار داشتند که «گوشت کبابی نیز نمی‌تواند برای قلب مفید باشد. کباب کردن گوشت‌ها محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) تولید می‌کند که ترکیبات التهابی هستند و می‌توانند باعث بیماری‌های قلبی عروقی شوند.

در حالی که یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم‌های گیاهی به بهبود پروفایل لیپیدی کمک می‌کنند، حفظ یک رژیم گیاه‌خواری یا وگان سالم می‌تواند کار سختی باشد.

در یک مطالعه، قرار شدن بیش از 1000 فرد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب، رژیم غذایی مدیترانه ای یا رژیم غذایی کم چرب را دنبال کنند. هر دوی این رژیم‌ها سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده، میوه‌ها و سبزیجات، و چربی اشباع و گوشت‌های فرآوری‌شده کم هستند.

نتایج نشان داد که هر دو تاثیر مثبتی بر سلامت قلب داشتند، با این حال، رژیم غذایی مدیترانه ای بر رژیم غذایی کم چرب برتری داشت.

رژیم مدیترانه ای کاملاً بدون گوشت و لبنیات نیست، بلکه بر مصرف زیاد غذاهای گیاهی و همچنین چربی‌های غیراشباع ماهی، روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها تمرکز دارد. این مطالعه نشان داد که کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تنها با کاهش مصرف محصولات حیوانی هم اثرات مفیدی دارد.

در واقع می‌توان گفت که دنبال کردن رژیم غذایی که عمدتاً گیاهی است اما در دراز مدت مقداری گوشت دارد، آسان تر باشد.

رسیدن به تعادل در برنامه غذایی

فایده گیاه خواری برای سلامت قلب

خبر خوب این است که شما مجبور نیستید محصولات حیوانی را به طور کامل از رژیم غذایی‌تان حذف کنید تا از مزایای رژیم غذایی گیاهی برای سلامت قلب بهره مند شوید.

سعی کنید حداکثر سه وعده گوشت در هفته مصرف کنید. می‌توانید تغییر را با اختصاص یک روز از هفته به وعده‌های غذایی بدون گوشت یا افزودن روزانه غذاهای غیر گوشتی مانند لوبیا یا دیگر غذاهای گیاهی مانند توفو شروع کنید و کم کم تعادل مورد نظرتان را به دست بیاورید.

گام‌های کوچک و آسان بسیاری وجود دارد که افراد می‌توانند برای گنجاندن سبزیجات بیشتر در برنامه غذایی و همچنین بهبود سطح کلسترول انجام دهند. به عنوان مثال غذاهای خود را با سبزیجات درست کنید. یک تغییر ساده در نحوه تهیه غذا می‌تواند به شما کمک کند تعادل مناسب را پیدا کنید. به جای اینکه به این فکر کنید که کدام پروتئین را در شام‌تان بگنجانید، به دنبال سبزیجات مناسب باشید. به این ترتیب گیاهان بیشتری را خواهید خورد.

برخی از دیگر عادات غذایی که برای گیاه خوار شدن می‌توانید دنبال کنید به شرح زیر است:

  • برای دسترسی آسان به میان وعده‌های گیاهی، «سبزیجات و میوه‌های از قبل برش داده شده» را در یخچال نگهداری کنید
  • سبزیجات تازه به اسموتی‌های‌تان اضافه کنید
  • یک وعده غذایی گیاهی در طول هفته انتخاب کنید
  • به وعده‌های غذایی گوشتی مقدار زیادی سبزیجات اضافه کنید
  • مقداری از گوشت را با گزینه‌های گیاهی جایگزین کنید
  • سوپ سبزیجات را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید

کلام پایانی

در نهایت بد نیست بدانید که نباید خود را مجبور به خوردن غذاهای گیاهی کنید و به طور کامل گوشت را حذف کنید. سالم‌ترین راه برای گیاه خوار شدن این است که سبزیجاتی را انتخاب کنید که واقعاً از آنها لذت می‌برید، زیرا به احتمال زیاد در دنبال کردن چنین برنامه غذایی ثابت قدم خواهید بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان