جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
5
(1)

پروتئین وی پروتئین حاصل از آب پنیر است، مایعی که پس از تهیه پنیر باقی می‌ماند. مکمل وی در میان ورزشکارانی که می‌خواهند توده عضلانی بدون چربی را افزایش دهند و کسانی که به دنبال راهی آسان برای افزایش مصرف پروتئین روزانه‌شان هستند، محبوبیت زیادی دارد.

این ماده از چندین پروتئین، از جمله بتا-لاکتوگلوبولین و آلفا-لاکتالبومین تشکیل شده است و حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری بدن برای انجام عملکردهای حیاتی، مانند ساخت پروتئین‌های جدید و تولید هورمون و انتقال‌دهنده‌های عصبی است.

وی به برخی از محصولات غذایی از بارهای پروتئینی گرفته تا بستنی اضافه و برای تهیه مکمل‌های پودر پروتئین غلیظ استفاده می‌شود. مکمل پروتئین وی ممکن است برای افراد خاصی که نیاز به پروتئین زیاد دارند مفید باشد و به طور کلی با فوایدی همراه است. با این حال، پروتئین وی انتخاب مناسبی برای همه نیست!

سه نوع پروتئین وی  برای تولید مکمل های پودر پروتئین استفاده می‌شود:

  • کنسانتره پروتئین وی: حاوی 35 تا 80 درصد پروتئین به همراه چربی و لاکتوز ( قند موجود در شیر) است.
  • پروتئین وی ایزوله: حاوی 90-85 درصد پروتئین است و چربی و لاکتوز کمی دارد.
  • هیدرولیز پروتئین وی: این نوع آب پنیر «از قبل هضم شده» است، به این معنی که برای تسریع جذب در دستگاه گوارش، تجزیه می‌شود.

بدن شما پروتئین را به اسیدهای آمینه تجزیه می‌کند، که “بلوک های سازنده” پروتئین‌ها هستند. اسیدهای آمینه برای ساخت بیش از 100000 پروتئین منحصر به فرد که برای رشد و بازسازی عضلات، ساختن هورمون‌ها و ایجاد ساختار استخوان‌ ها، موها، ناخن و پوست استفاده می‌شوند، ضرورت دارند.

فواید پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی

مکمل‌های پروتئین وی  با چند فواید سلامتی، از جمله کاهش وزن، افزایش توده عضلانی و قدرت، و کاهش عوامل خطر بیماری قلبی ارتباط دارند. برخی از فواید پروتئین وی را در زیر می‌بینید:

می‌تواند باعث کاهش وزن شود

پروتئین وی ممکن است به کاهش اشتها کمک کند و باعث کاهش وزن شود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف پروتئین وی  باعث کاهش گرسنگی و افزایش هورمون‌های محرک سیری مانند پپتید YY (PYY) و پپتید شبه گلوکاگون 1 (GLP-1) می‌شود.

مروری بر ۹ مطالعه در سال 2018 نشان داد شرکت‌کنندگانی که مکمل پروتئین وی دریافت کرده‌اند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که به ‌طور تصادفی تحت درمان‌های پلاسبو قرار گرفتند، کاهش قابل‌توجهی را در توده چربی و وزن بدن تجربه کردند.

پروتئین وی به افزایش حجم عضلات کمک می‌کند

پروتئین وی

پودرهای پروتئین وی بین ورزشکاران و کسانی که به دنبال افزایش حجم. عضلات هستند، محبوبیت زیادی دارد. این محبوبیت به این دلیل است که پروتئین وی اسید آمینه زیادی دارد و بدن برای ساخت عضله به اسید آمینه نیاز دارد.

کارشناسان ورزشی مصرف بین 20 تا 25 گرم پروتئین غنی از لوسین مانند شیک پروتئین وی  را پس از تمرین مقاومتی به منظور به حداکثر رساندن رشد عضلانی توصیه می‌کنند. لوسین یک آمینو اسید موجود در پروتئین وی  است که نقش مهمی در سنتز پروتئین و ترمیم عضلات دارد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل‌های پروتئین وی می‌توانند با سرعت بخشیدن به ترمیم عضله و بازیابی عملکرد عضلات، به ریکاوری عضلانی پس از ورزش سنگین کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که علاوه بر ورزشکاران، مکمل‌های پروتئین وی  نیز می‌تواند به افراد غیر ورزشکار، مانند افراد مسن، برای ساخت توده عضلانی و بهبود قدرت بدنی کمک کند.

می‌تواند به کاهش فاکتورهای ریسک بیماری قلبی کمک کند

خطر ابتلا به بیماری قلبی شما به عوامل مختلفی مانند وزن بدن، سطح فشار خون و سطح قند خون بستگی دارد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف پروتئین وی  ممکن است به کاهش برخی از عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، قند خون و سطح چربی خون کمک کند.

یک مرور مطالعاتی در سال 2018 نشان داد شرکت‌کنندگانی که مکمل پروتئین وی  مصرف می‌کردند، کاهش عوامل خطر بیماری قلبی از جمله فشار خون، گلوکز، و کلسترول را تجربه کردند.

عوارض جانبی پروتئین وی

پروتئین وی

به طور کلی پروتئین وی بی خطر تلقی می‌شود و با عوارض جانبی زیادی همراه نیست. با این حال، این نوع پروتئین برای همه انتخاب مناسبی نیست.

  • برای وگان ها مناسب نیست: پروتئین وی از شیر حیواناتی مانند گاو و بز به دست می‌آید، بنابراین برای افرادی که محصولات حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند، مناسب نیست.
  • در برخی افرادممکن است باعث آکنه شود: پروتئین وی می‌تواند باعث تولید هورمون‌هایی شود که در ایجاد آکنه موثر هستند. یک مطالعه در سال 2013 روی 30 فرد 18 تا 45 سال نشان داد که مصرف پروتئین وی  با شروع آکنه مرتبط است.
  • ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود: افرادی که در هضم لاکتوز قند شیر مشکل دارند، ممکن است پس از مصرف محصولات حاوی لاکتوز، مانند کنسانتره پروتئین آب پنیر، علائم گوارشی مانند نفخ و گاز را تجربه کنند. افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند باید پودرهای پروتئینی بدون لاکتوز مانند پروتئین نخود یا محصول پروتئین وی بدون لاکتوز را انتخاب کنند.

همچنین توجه به این نکته مهم است که پروتئین وی برای کودکان و بزرگسالانی که به شیر آلرژی دارند، عاری از خطر نیست. آلرژی به شیر در کودکان بسیار شایع‌تر است، اما می‌تواند بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که به شیر حساسیت دارند باید از شیر و محصولات مشتق از شیر مثل پروتئین وی پرهیز کنند.

در نهایت، برخی از محصولات پروتئین وی حاوی قند افزوده زیادی هستند. هنگام خرید محصولات پروتئین آب پنیر، بهتر است یک محصول شیرین نشده انتخاب کنید یا پروتئین وی حاوی شیرین کننده طبیعی انتخاب کنید.

بدن ما به چه مقدار پروتئین نیاز دارد؟

پروتئین وی

شما باید هر روز مقدار مشخصی پروتئین مصرف کنید تا نیازهای بدن‌تان را تامین کنید. مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای پروتئین در حال حاضر 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم (گرم بر کیلوگرم) از وزن بدن تعیین شده است. ممکن است تصور کنید که مقدار پروتئینی که باید به صورت روزانه به دست بیاورید همین است، در حالی که RDA  در واقع حداقل مقدار لازم برای تامین نیازهای اسید آمینه بدن، حفظ تعادل نیتروژن و جلوگیری از دست دادن عضلات است.

این بدان معناست که بیشتر افراد برای ارتقای سلامت مطلوب نیاز به دریافت پروتئین بیشتری نسبت به RDA  دارند. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند افرادی که از نظر بدنی فعال هستند باید بین 1.2 تا 2.0 گرم بر کیلوگرم در روز مصرف کنند، در حالی که ورزشکاران و افرادی که در تلاش برای عضله‌سازی هستند ممکن است نیاز به مصرف بیش از 2.0 گرم بر کیلوگرم داشته باشند.

استفاده از پروتئین وی  یک راه آسان برای تامین نیازهای پروتئینی است، به ویژه برای افرادی که نیازهای پروتئینی بالایی دارند، مانند ورزشکاران و افرادی که قصد افزایش حجم عضلانی دارند.

کلام پایانی

پروتئین وی  یک مکمل غذایی محبوب است که اغلب توسط افرادی که می‌خواهند توده عضلانی بسازند و با توده عضلانی خود را حفظ کنند استفاده می‌شود.

البته این تنها فایده پروتئین وی نیست. مکمل پروتئین وی  ممکن است به کاهش چربی بدن و کاهش خطر بیماری قلبی نیز کمک کند. در حالی که پروتئین وی  به طور کلی ایمن و بدون ضرر است، ممکن است خطر ابتلا به آکنه را در برخی افراد افزایش دهد و برای گیاهخواران یا افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند مناسب تلقی نمی‌شود. همچنین افرادی که به شیر حساسیت دارند باید از پروتئین وی اجتناب کنند.

اگر به مکمل پروتئین وی علاقه دارید، یک محصول پروتئین وی شیرین نشده را انتخاب کنید و سعی کنید آن را به اسموتی ها، شیک ها یا حتی رسپی‌هایی مانند بلغور جو دوسر برای افزایش سریع پروتئین دریافتی بدن‌تان اضافه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان