9 خاصیت فوق العاده جوی دوسر، ابرخوراکی بی مانند!

توسطفاطمه عزیزی

اسفند ۱۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اسفند ۱۱, ۱۴۰۱ ,
خواص جودوسر

جوی دوسر یکی از سالم ترین غلات روی زمین است. این ماده غذایی از غلات است اما بدون گلوتن و منبع غنی ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. در این مطلب خواص جو دوسر را خواهید یافت و قطعا بعد از دانستن هر یک از این خواص، این ابرخوراکی را در برنامه غذایی‌تان قرار خواهید داد.

جو و بلغور جو دوسر چیست؟

جو دوسر نوعی غله کامل است که با نام علمی‌Avena sativa شناخته می‌شود. بلغور جو دو سر، سالم ترین و کامل ترین شکل جو دوسر است که پختن آن زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بیشتر مردم جو پرک مصرف می‌کنند.

خواص جو دوسر که فوق العاده مغذی است

جو دوسر سرشار از مواد مغذی و منبع خوبی از کربوهیدارت‌ها و فیبر مانند بتا گلوکان است. همچنین این ابرخوراکی منبع خوبی از پروتئین باکیفیت و اسیدهای آمینه ضروری است. این ماده غذایی مفید منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی مهم است.

خواص جو دوسر

جوی دوسر کامل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها از جمله اونانترامیداز است

جو دوسر کامل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی مفیدی به نام پلی فنول است. مهم ترین ترکیب آنتی اکسیدان‌ها اونانترامیداز است که تقریبا تنها در جو دوسر یافت می‌شود.

اونانترامیدها می‌توانند با افزایش تولید اکسید نیتریک به کاهش سطح فشار خون کمک کنند. این مولکول گاز به گشاد شدن عروق خونی کمک می‌کند و منجر به بهبود جریان خون می‌شود. علاوه بر این، آونانترامیدها دارای اثرات ضد التهابی و ضد خارش هستند.

جو دوسر حاوی فیبر محلول قدرتمندی به نام بتا گلوکان است

جو دوسر حاوی مقادیر زیادی بتا گلوکان نوعی فیبر محلول است. بتا گلوکان تا حدی در آب حل می‌شود و محلولی غلیظ و ژل مانند در روده شما ایجاد می‌کند. برخی از مزایای فیبر بتا گلوکان عبارت اند از:

  • کاهش سطح LDL
  • کاهش قند خون و پاسخ انسولین
  • کمک به احساس سیری
  • افزایش رشد باکتری‌های خوب در دستگاه گوارش

سطح کلسترول را کاهش می‌دهد

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. یکی از عوامل خطر در بیماری‌های قلبی افزایش کلسترول خون است. بر اساس تحقیقات انجام شده، فیبر بتا گلوکان موجود در جو دوسر در کاهش کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) موثر است.

اکسیداسیون کلسترول LDL (بد) زمانی رخ می‌دهد که با رادیکال‌های آزاد واکنش نشان دهد. یکی دیگر از مراحل مهم در پیشرفت بیماری قلبی اکسیداسیون کلسترول LDL است. همین امر باعث ایجاد التهاب در شریان‌ها شده و به بافت بدن آسیب می‌رساند که می‌تواند خطر حملات قلبی و سکته را افزایش دهد.

خواص جو دوسر

جوی دوسر قند خون را کنترل می کند

دیابت نوع 2 یک بیماری شایع است که با افزایش قابل توجه قند خون بروز می‌کند و معمولا از کاهش حساسیت به هورمون انسولین ناشی می‌شود.

مصرف جو دوسر توسط افرادی که اضافه وزن یا دیابت نوع 2 دارند، به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. بتا گلوکان موجود در جوی دوسر می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

بتا گلوکان با تشکیل ژل ضخیم در روده‌ها، به تخلیه معده و با به تاخیر انداختن، جذب گلوکز در خون به درمان دیابت کمک می‌کند.

بلغور جو دوسر سبب کاهش وزن می‌شود

بلغور جو دوسر نه تنها یک صبحانه خوشمزه است، بلکه باعث می‌شود، مدت بیشتری احساس سیری کنید. خوردن غذاهای سیر کننده به شما کمک کند تا کالری کمتری مصرف کنید و وزن تان را کاهش دهید. بتا گلوکان موجود در جو دوسر به احساس سیری طولانی مدت شما کمک می‌کند.

زیرا بتا گلوکان باعث آزاد شدن پپتید YY (PYY) می‌شود، هورمونی که در پاسخ به خوردن غذا، در روده  تولید می‌شود. این هورمون منجر به کاهش دریافت کالری شده و ریسک چاقی را کاهش می‌دهد.

خواص جو دوسر

مصرف جوی دوسر آسیاب شده برای سلامت پوست مفید است

جوی دوسر آسیاب شده یکی از بهترین مواد طبیعی برای مراقبت از پوست است. این ماده به درمان خارش و سوزش پوست سر کمک می‌کند. به طور مثال می‌توانید با محصولات پوستی مبتنی بر جوی دوسر اگزما را درمان کنید.

جو دوسر خطر ابتلا به آسم دوران کودکی را کاهش می‌دهد

آسم شایع ترین بیماری مزمن در کودکان است. این اختلال التهابی در مجاری تنفسی بروز می‌کند. اگرچه این بیماری در همه کودکان علائم یکسانی ندارند، اما اکثر آن‌ها علائمی‌مانند سرفه مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند. حتی اگر جو دوسر را به رژیم غذایی کودکان اضافه کنید، می‌توانید کودکان را در برابر ابتلا به آسم محافظت کنید.

یبوست را درمان می‌کند

ممکن است افراد در هر سنی به یبوست دچار شوند. یبوست به حرکات نادر و نامنظم روده اشاره دارد که دفع مزاج را دشوار می‌کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، سبوس جو دوسر، لایه بیرونی جوی دوسر غنی از فیبر غلات است که به تسکین یبوست در افراد مسن کمک می‌کند. همچنین سبوس جو دوسر مشکلات گوارشی را کاهش داده و به هضم غذا در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو کمک می‌کند.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *