جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

فاسد شدن ادویه ها:  ادویه ها معمولا با گذشت تاریخ انقضای خود فاسد نمی شوند، اما طعم و مزه خود را از دست می دهند. ماندگاری ادویه های درسته از ادویه های آسیاب شده بیشتر است. اگر به درستی نگهداری شوند، می توانند تا چهار سال استفاده شوند. برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از فاسد شدن ادویه ها، آن ها را با ترشی جات، در ظرف های شیشه ای دربسته قرار دهید و در فضای تاریک و خنک نگهداری کنید. اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فاسد شدن ادویه ها

چه چیزی سبب کم رنگ شدن ادویه ها می شود؟

بیشتر ادویه‌ ها چندین سال طول می ‌کشد تا از مزرعه به قفسه فروشگاه ها برسند. بنابراین قبل از این که در شیشه را باز کنید، طعم آن ها از بین رفته است. علاوه بر این، “زنجیره تامین، شرایط نگهداری نامناسب، و فرآیند آسیاب کردن ادویه ها به صورت پودر، همگی سبب می شوند که طعم آن ها به مرور زمان کم رنگ شوند.”

ادویه جات را از شرکت های کوچکی که در زنجیره های تامین بهتر و سریع تر و تامین ادویه ها به طور مستقیم از مبدا تخصص دارند، خریداری کنید.

اگرچه آن ها در قفسه محصولاتی با کیفیت به حساب می روند، اما گیاهان خشک شده و ادویه جات درسته به هوای اطراف ما واکنش نشان می دهند. هر بار که سر آن باز می شود، اکسید شده و تجزیه می شوند. هم رایحه ها و هم رنگ های شان از حالت اول خود تغییر می کنند. و همان طور که رایحه و شادابی خود را از دست می دهد، طعم آن نیز کاهش می یابد. این کار را بی سر و صدا انجام می دهد، و تا زمان آشپزی کردن اصلا متوجه این حالت آن ها نخواهید شد.

آیا ادویه ها فاسد می شوند؟

مانند بسیاری از غذاها، تاریخ پیش بینی شده برای مصرف ادویه، مربوط به انقضا نیست. بلکه بیشتر به کیفیت آن مربوط می شود. تاریخ فروش ادویه‌ ها یک عدد دلخواه است. فقط به تاریخ بسته ‌بندی ادویه‌ها در شیشه‌ها مرتبط است و اصلا به تاریخ برداشت ادویه‌ها مربوط نمی‌شود. با این حال، دستورالعمل‌های کلی برای ادویه‌ها، گیاهان، دانه‌ها و عصاره‌های کامل و آسیاب شده و مدت زمان ماندگاری آن ها در بهترین شرایط وجود دارد.

ماندگاری گیاهان و ادویه جات

ادویه جات درسته

آسیاب کردن ادویه جات ترشی جات نه تنها طعم دلپذیرتری را به ارمغان می آورد، بلکه ادویه های درسته نیز ماندگاری بیشتری دارند. از آن جایی که در سطح کمتری در معرض فاسد شدن قرار دارد، ادویه ‌های درسته می‌ توانند تا چهار سال نگهداری شوند. این دسته شامل دانه های فلفل، گشنیز، جوز هندی، میخک، چوب دارچین، لیموی خشک شده و حتی فلفل چیلی خشک درسته می شود.

دانه ‌های درسته و آسیاب نشده

داته های درسته زیرشاخه‌ای از ادویه‌های کامل است که شامل موادی مانند خشخاش، کنجد یا دانه‌ های زیره می‌ شود. بر خلاف ادویه ها، آن ها در واقع می توانند “فاسد” شوند. روغن های موجود در دانه ها به این حالت آن ها کمک می کنند. در نهایت، در حالی که سایر ادویه‌ها و گیاهان از ماندن در گوشه‌ای تاریک از انباری یا کابینت لذت می ‌برند، دانه‌ ها می ‌توانند از سرد نگه ‌داشتن آن‌ ها بدون اثرات نامطلوب بر طعم یا بافت سود ببرند. دانه ‌های خشک سخت (خردل، رازیانه، زیره و غیره) می ‌توانند تا سه سال در انبار نگهداری شوند. اما دانه‌ های مرطوب ‌تر، مانند دانه‌ های کنجد خام، حداکثر یک سال زمان نگهداری دارد.

ادویه های آسیاب شده

این ها نسخه های راحت و از پیش آسیاب شده ادویه جات کامل هستند. از جمله فلفل سیاه، فلفل چیلی خشک، و مخلوط ادویه جات. آن ها در عرض سه ماه پس از بسته بندی نیز در حالت عادی خود باقی می مانند، اما اگر به خوبی نگهداری شوند حداقل برای دو یا سه سال نیز ماندگاری دارد. ادویه های آسیاب شده سریع تر از همتایان خود اکسید می شوند.

فاسد شدن ادویه ها؛ گیاهان خشک

در این دسته چاشنی های برگ دار قرار می گیرند، ریحان. پونه کوهی، آویشن و هر چیز دیگری که یک گیاه سبز باشد. این شامل ترکیبات گیاهان نیز می شود. ممکن است ادویه جات نیز در آن ها وجود داشته باشد، اما اگر سبزتر از هر رنگ دیگری هستند. آن ها را به عنوان یک گیاه به حساب آورید، که اگر در نور واکنش نشان ندادند، یک تا سه سال قابل مصرف خواهند بود.

عصاره‌ها

وقتی بیشتر مردم به عصاره‌ها فکر می ‌کنند، به عصاره‌های شیرین‌ تری که معمولا در پخت غذا استفاده می‌ شود تمرکز دارند یعنی وانیل، لیمو، بادام، افرا، حتی نعناع. با این حال، عصاره ها می توانند شامل طعم هایی از گیاهان و ادویه جات ترشی جات مانند زنجبیل باشند. آن ها برای تقویت طعم تازه در گیاهان و ادویه جات فوق العاده عمل می کنند. و دو تا سه سال طول می کشد تا کیفیت خود را از دست بدهند. ماندگاری وانیل حتی بیشتر از این مدت است، عمر مفید آن معمولا به عنوان “نامحدود” ذکر شده است.

چگونه عمر ادویه ها را افزایش دهیم؟

اما نگران نباشید. عمر ادویه های گران بهای شما در صورت نگهداری مناسب می تواند به طرز شگفت آوری طولانی باشد. پس به این روش ها دقت کنید.

  • بدون هوا، زیرا تماس با اکسیژن قدرت و طعم آن را کاهش می دهد.
  • دور از رطوبت نگهدارید زیرا سبب کلوخه شدن آن ها می شود.
  • دور از تابش مستقیم خورشید و گرما، که رنگ خود را از دست می دهد.
  • برای دور نگهداشتن ادویه ها از معرض هوا، مطمئن شوید که درب آن ها را محکم ببندید.  هر زمان از آن ها استفاده می کنید، فورا سر بطری را ببندید. اگر فکر می کنید ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشید، باز گذاشتن شیشه ها عادی است. اما این چند دقیقه اضافی به اکسیژن و رطوبت فرصت بیشتری برای آسیب رساندن به آن ها می دهد. همچنین از ریختن ادویه ها به طور مستقیم از بطری آن روی قابلمه در حال پخت اجتناب کنید. زیرا اجازه می دهد بخار وارد شیشه ادویه شود.
  • رطوبت محیطی برای کپک ایجاد می کند، که، جدای از ترش شدن ادویه های روغنی، تنها راهی است که ادویه ها واقعا “فاسد” می شوند.

بهتر است ادویه‌ ها را پس از آسیاب به صورت جداگانه ذخیره کنید تا بتوانید در صورت نیاز آن ها را مستقیما در غذا اضافه کنید.

نکته مهم: گیاهان و ادویه ها را دور از اجاق گاز قرار دهید. در حالی که ممکن است در دسترس بودن آن ها راحت باشد، اما تماس طولانی مدت با گرما سبب از بین رفتن طعم ادویه ها می شود.

باید گفت

ادویه جات و ترشی جات بسته به نوع و نحوه نگهداری آن ها می تواند از چند ماه تا چند سال دوام بیاورد. نگه داشتن آن ها در شرایط مناسب، تاریک، خنک و بدون هوا، به افزایش عمر مفید آن ها کمک می کند، اما بهتر است از آن ها در اسرع وقت استفاده کنید. زیرا طعم آن ها شروع به از بین رفتن می کنند.

بهترین مکان برای نگهداری ادویه ها با مواد مغذی و طعم فوق العاده آن، ریختن و استفاده آن غذا است. ادویه جات و ترشی جات با افزایش سن آن بهتر نمی شوند. بنابراین هرچه بیشتر از آن ها استفاده کنید، مزایای بیشتری از آن را دریافت خواهید کرد.

لینک های مرتبط

ترفندهای آشپزی؛ ادویه های مناسب کدو سبز و حلوایی چیست؟

ضد التهاب طبیعی: با این ادویه قوی، التهاب را در بدن تان از بین ببرید

زردچوبه برای پوست: ۱۰ خواص اثبات شده که این ادویه برای پوست دارد

ادویه شفابخش: ۵ برترین خواص دارچین برای سلامتی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

Avatar photo
دیدگاه‌ها
  1. Cina Caplo نیم‌رخ

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان