جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
1
(1)

اگر می خواهید پوستی صاف و شفاف داشته باشید، حتما به این فکر می کنید که چگونه از شر لکه های تیره خلاص شوید. گاهی اوقات رنگدانه به صورت لکه های تیره روی صورت و گردن ایجاد می شود یا در موارد دیگر روی بدن ظاهر می شود. برای ایجاد این مشکل دلایل زیادی وجود دارد، اما اگر به هر دلیلی همیشه در معرض نور خورشید باشید، این لکه ‌ها می‌توانند به سرعت ظاهر شوند. مطلب امروز به شما درمان های خانگی را معرفی می کند که برای از بین بردن لکه های تیره صورت تاثیر فوق العاده ای دارد.

چه چیزی سبب ایجاد لکه های تیره روی صورت می شود؟

لکه های تیره یا هایپرپیگمانتاسیون به دلیل تولید بیش از حد ملانین در نواحی خاصی از پوست شما ایجاد می شود. ملانین رنگدانه ای است که توسط بدن تولید می شود و به مو، چشم و پوست شما رنگ می دهد.

عواملی که ممکن است در ایجاد لکه های تیره نقش داشته باشند عبارتند از:

  • قرار گرفتن هر روزه در معرض نور خورشید می تواند سبب ایجاد لکه های تیره روی پوست شما شود. زیرا نور خورشید سبب افزایش تولید ملانین در سطح پوست می شود.
  • عدم تعادل هورمونی نیز می تواند سبب افزایش رنگدانه شود. که می تواند منجر به ایحاد لکه های تیره روی پوست شما شود.
  • برخی داروها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، داروهای روانگردان یا تتراسایکلین ها می توانند منجر به افزایش تولید ملانین شوند. که می تواند منجر به لکه های تیره روی صورت شود.

لکه های تیره بسته به این که چگونه ایجاد می شود، می تواند به انواع مختلفی طبقه بندی شود.

انواع لکه های تیره روی صورت

  • ملاسما – ناشی از نوسانات هورمونی است و در دوران بارداری یا یائسگی بارزتر است.
  • لنتیژین ها – در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ایجاد می شوند و در سنین بالا (بیش از 60 سال) شایع ترند.
  • هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب – ناشی از شرایط پوستی مانند آکنه، سوختگی و غیره است.

گاهی اوقات، آکنه نیز می تواند سبب ایجاد لکه هایی روی پوست شما شود. این لکه ها معمولا با اکسیده شدن سبوم ایجاد می شوند و نشان دهنده آسیب پوستی نیستند. آیا نمی دانید چگونه از شر لکه های تیره روی صورت خلاص شوید؟ این درمان های خانگی را امتحان کنید.

لکه های تیره ممکن است مدتی طول بکشد تا محو یا ناپدید شوند و در برخی موارد حتی لازم است با متخصص پوست خود مشورت کنید. در این جا چند درمان طبیعی برای روشن کردن لکه های تیره وجود دارد.

درمان های خانگی برای روشن کردن لکه های تیره صورت

آب لیمو

لیموها منابع غنی فلاونوئیدها و سایر آنتی اکسیدان ها هستند که به روشن شدن لکه های تیره روی صورت کمک می کند.

چه کاری باید انجام دهید: به یک قاشق چای خوری آب لیمو، آب و پد های پنبه ای نیاز دارید. آب لیمو و آب را مخلوط کنید. یک پد پنبه ای را در محلول آغشته کنید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند. سپس صورت خود را با آب بشویید. می توانید از این ترکیب هر روز استفاده کنید.

توجه: آب لیمو می تواند سبب ایجاد احساس سوزش در برخی از انواع پوست شود. اگر به آب لیمو حساسیت دارید، باید از این ترکیب اجتناب کنید. اگر از این دارو استفاده می‌کنید، قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

از بین بردن لکه های تیره صورت؛ جعفری

جعفری دارای خواص روشن کنندگی پوست است، زیرا سرشار از ویتامین C است. به درمان لکه های تیره و سایر شرایط مشابه، از جمله ملاسما اپیدرمی کمک می کند.

چه باید کرد: به 1-2 قاشق غذاخوری برگ جعفری و پدهای پنبه ای استریل نیاز دارید. برگ های جعفری را در مخلوط کن مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی صورت خود بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و بعد با آب صورت خود را بشویید. از این ترکیب هر روز استفاده کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی آلوئین است، ترکیبی با اثرات ملانوسیتی که می تواند به رفع رنگ لکه های تیره کمک کند.

دستورالعمل: به ژل آلوئه ورا و پدهای پنبه ای نیاز دارید. ژل را از برگ آلوئه ورا استخراج کنید. ژل را با چنگال هم بزنید. یک پد پنبه ای را به ژل هم زده، آغشته کنید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند، سپس صورت خود را بشویید. برای نتیجه بهتر یک بار در روز از این روش درمانی استفاده کنید.

پوست پرتقال

پوست پرتقال حاوی هسپریدین، یک فلاونوئید قوی است که دارای اثرات روشن کنندگی پوست می باشد. که به از بین بردن لکه های تیره روی پوست کمک می کند.

دستورالعمل: به نصف قاشق چایخوری پودر پوست پرتقال خشک، آب و یک پد پنبه ای نیاز دارید. چند قطره آب را با پودر پوست پرتقال خشک شده مخلوط کنید. مخلوط را با استفاده از یک پد پنبه ای در مناطق آسیب دیده پوست بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و سپس با آب صورت خود را بشویید. می توانید از این روش درمانی یک بار در روز استفاده کنید.

از بین بردن لکه های تیره صورت؛ زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، یک آنتی اکسیدان با اثرات ضد ملانوژنیک. که به روشن شدن لکه های تیره کمک می کند.

دستورالعمل: به یک قاشق چایخوری زردچوبه، مقداری آب و پدهای پنبه ای نیاز دارید. پودر زردچوبه را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. مخلوط را به مناطق آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند. سپس پوست خود را با آب بشویید. از این روش یک بار در روز استفاده کنید.

توجه: برخی افراد ممکن است به خمیر زردچوبه واکنش آلرژیک نشان دهند. اگر به زردچوبه حساسیت دارید، باید از این درمان خانگی اجتناب کنید.

خیار

خیار منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات غنی از سیلیس است که دارای خواص روشن کنندگی پوست می باشد. میوه خیار به کاهش ظاهر لکه های تیره کمک می کند.

دستورالعمل: یک خیار تازه بردارید و آن را رنده کنید. این خمیر را روی نواحی دارای لکه های تیره پوست خود بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و سپس به طور کامل پوست خود را آبکشی کنید. می توانید از این درمان 1-2 بار در روز استفاده کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان