جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
3
(6)

با توجه به فواید کلم قرمز این گیاه از دیرباز بخشی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد. در میان انواع مختلف کلم، کلم قرمز (که به آن کلم بنفش نیز می گویند) بنابر داشتن مواد مغذی نسبت به سایر کلم ها برتر و بهتر دانسته می شود. این نوع کلم به دلیل وجود فلاونوئید و آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین دارای رنگ بنفش مایل به قرمز هستند.

کلم قرمز همچنین منبع غنی از فیبر غذایی و ویتامین های C و K می باشد. مصرف این سبزی ممکن است به کاهش خطر بیماری های مزمن و بهبود سیستم ایمنی و گوارشی کمک کند. پس اگر می خواهید بیشتر در مورد کلم قرمز بدانید در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه با ما همراه باشید.

کلم قرمز چه نوع سبزی است؟

کلم قرمز متعلق به خانواده brassica بوده و طعمی مشابه به نوع سبز خود دارد. به دلیل رنگ منحصر به فردش مورد توجه خاصی قرار گرفته و بسیاری افراد مصرف آن را به عنوان چاشنی در غذا ترجیح می دهند. علاوه بر این، می توان آن را به صورت خام یا پخته و به عنوان یک غذای تخمیر شده نیز استفاده نمود. کلم قرمز سرشار از ویتامین های A، B6، C و K بوده و به تقویت استخوان ها و کاهش التهاب کمک می کند.کلم و سایر سبزیجات چلیپایی با کمک باکتری‌ های «خوب» روده، در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با انواع بیماری ‌ها نقش مهمی را ایفا می کند. به علاوه، کلم قرمز منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی به نام آنتوسیانین بوده که محافظ بدن در برابر بسیاری از شرایط ناگوار محسوب می گردد.

فواید کلم قرمز برای سلامتی

  1. کاهش خطر ابتلا به سرطان

کلم قرمز یک سبزی چلیپایی بوده که محافظ بدن در برابر بیماری های مانند سرطان می باشد. یک سری مطالعات بیان نموده است که آنتوسیانین ها 36 نوع ماده شیمیایی ضد سرطان تولید می کند. آنتوسیانین ها به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، نقش محافظتی و درمانی فوق العاده ای در سلامت انسان دارا می باشند. از طرفی، کلم قرمز حاوی گلوکوزینولات (یک ترکیب طبیعی) بوده که در بدن به ایزوتیوسیانات تجزیه می شود.

این ترکیبات با داشتن اثرات ضد سرطانی قادر است خطر ابتلا به سرطان مثانه، سینه، روده بزرگ و پروستات را کاهش دهند. یک تحقیق دیگر نشان می دهد که شاخه های جوان کلم قرمز نسبت به انواع پژمرده آن فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارد. و از نظر ویتامین C، ترکیبات پلی فنلی و کاروتنوئیدها نیز غنی تر می باشند. آب برگ های جوان آن به طور موثری تکثیر سلول های سرطانی را بهتر کاهش می دهد.

عصاره کلم قرمز نیز با میزان بالای مرگ سلول های سرطانی مرتبط می باشد. با این حال، گفته شد که عصاره کلم قرمز دارای اثر سیتوتوکسیک بوده و باید در غلظت های کمتر از 6.4 میلی گرم در هر میلی لیتر استفاده گردد.

  1. فواید کلم قرمز؛ سبب کاهش وزن

کلم قرمز منبع غنی از فیبر غذایی بوده و کالری کمتری دارد. مصرف فیبر به افزایش سیری و کاهش مصرف انرژی کمک می کند. به این ترتیب، ممکن است کاهش وزن و پیروی از رژیم غذایی را در بزرگسالانی که دارای اضافه وزن (مبتلا به چاقی) هستند. (در صورت همراه شدن با یک رژیم غذایی با کالری محدود) افزایش دهد. کلم قرمز همچنین کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش می دهد. این مزیت به دلیل وجود ویتامین C، پلی فنل ها (آنتوسیانین ها، سایر فلاونوئیدها و ایزوتیوسیانات ها) و منگنز در کلم قرمز می باشد.

علاوه بر این، عصاره کلم قرمز کپسوله شده برای افزایش تولید بوتریک اسید در روده بزرگ نقش اثربخش دارد. مطالعات نشان می دهد که این اسید چرب با زنجیره کوتاه می تواند به کاهش چاقی و پیشگیری از بیماری های مرتبط در بزرگسالان کمک نماید.

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

کلم قرمز منبع خوبی از ویتامین های C و K است. ویتامین C از عملکردهای سلولی مختلف سیستم ایمنی می کند. همچنین از عملکرد سد اپیتلیال در برابر پاتوژن ها پشتیبانی کرده و سبب تقویت مهار فعالیت رادیکال های آزاد پوست می شود. این کار به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محیطی کمک می کند. کمبود ویتامین C اغلب منجر به نقص سیستم ایمنی بدن و حساسیت بیشتر در برابر عفونت ها می گردد. از این رو، مصرف رژیم غذایی یا مکمل ویتامین C ممکن است به پیشگیری و درمان عفونت های تنفسی و سیستمیک کمک کند. همچنین فیبرهای غذایی قابل تخمیر ممکن است خواص مختلف سیستم ایمنی، از جمله بافت‌های لنفاوی مرتبط با روده را تنظیم کنند.

  1. فواید کلم قرمز؛ بهبود دستگاه گوارش

کلم قرمز سرشار از گوگرد و سایر مواد معدنی می باشد. این مواد مغذی دستگاه گوارش به ویژه روده ها را پاکسازی نموده و از سوء هاضمه و یبوست نیز جلوگیری می نماید. علاوه بر این، آب کلم خام به طور سنتی برای ترمیم پوشش معده و التیام زخم ها استفاده می شود. ویتامین C جذب غیر همیرون (که عمدتا در غذاهای گیاهی یافت می شود) را افزایش می دهد. مانع از تشکیل آهن نامحلول و غیرقابل جذب در روده کوچک شده و امکان انتقال موثر آن را در سراسر اپیتلیوم روده ممکن می سازد. ویتامین C همچنین جذب آهن توسط سلول های مخاطی ضروری را آسان می کند. از طرفی غذاها یا مکمل های غنی از ویتامین C، زمانی که با آهن یک جا مصرف گردند. ممکن است تولید هموگلوبین را در بیماران کم خون افزایش دهند.

ویتامین C همچنین اثرات ضد میکروبی در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ های مضر دارا می باشد. ویتامین‌های C و D همچنین به تقویت پاسخ سیستم ایمنی روده و عملکرد آن کمک می ‌کنند. که چنین تغییراتی توانایی تنظیم میکروبیوم روده را بیشتر می کند. همه ی این عوامل به بهبود هضم و سلامت گوارش کمک می کند.

  1. بهبود سلامت قلب

آنتوسیانین ها دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد سرطانی هستند. آن ها همچنین اثرات چشمگیری بر رگ‌ های خونی، پلاکت‌ ها و لیپوپروتئین‌ ها از خود به جا گذاشته که خطر بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می ‌دهند.

کلم قرمز حاوی ویتامین B6 بوده که مصرف آن با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) مرتبط می باشد. تولید لیپوپراکسید را مهار کرده و سطح هوموسیستئین (یک اسید آمینه) و التهاب را که از عوامل خطر CVD هستند، نیز به حداقل می رساند. افزایش سطح هوموسیستئین در خون ممکن است به دیواره های شریانی آسیب برساند. سطح پایین ویتامین C با شرایطی مانند فشار خون بالا، اختلال عملکرد اندوتلیال، بیماری قلبی، آترواسکلروز (تجمع پلاک در شریان ها) و سکته مغزی مرتبط است. همان طور که گفته شد، کلم قرمز مقدار قابل توجهی ویتامین C داشته. و مصرف منظم آن می تواند برای سلامت قلب و عروق مفید باشد.

  1. فواید کلم قرمز؛ مبارزه با التهاب

مصرف کلم به مبارزه با التهاب کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که کلم چینی قرمز غنی از آنتوسیانین به احتمال زیاد به کاهش التهاب آئورت و کاهش خطر بیماری های التهابی عروقی کمک کند. طبق مطالعه دیگری، مخلوطی از برگ کلم قرمز چینی و میوه ارونیا خواص ضد التهابی داشته و می تواند برای درمان بیماری های التهابی موثر باشد.

عوارض جانبی کلم قرمز

  1. ایجاد نفخ

کلم یک غذای فلاتوژن (قابلیت افزایش گازهای روده) به حساب می آید. ممکن است پس از مصرف کلم، پری شکم، نفخ و حرکت گاز در شکم را احساس نمایید. از این رو خوردن آن در حد اعتدال توصیه می گردد.

  1. سبب اسهال می شود

مصرف مکرر کلم قرمز تخمیر شده (کلم ترش) می تواند باعث اسهال شود. برخی از افراد ممکن است واکنش های غیر قابل تحمل را نیز تجربه کنند.

  1. باعث سوء جذب کربوهیدرات می شود

یک فنجان کلم قرمز خرد شده حاوی کربوهیدرات هایی مانند فروکتوز (1.9 گرم) بوده که ممکن است باعث سوء جذب گردد. علائم سوء جذب کربوهیدرات شامل نفخ شکم، گرفتگی و درد شکم، اسهال و سردرد می باشد. علائم فوق معمولا پس از خوردن یک محصول حاوی قند ناقص جذب شده، رخ می دهد. بنابراین، از خوردن کلم قرمز با سایر غذاهای پر کربوهیدرات خودداری کنید. ناگفته نباید گذاشت که علائم فوق در افرادی که به کلم آلرژی دارند و یا در خوردن آن زیاده روی می کنند، بوجود می آید.

کلم قرمز در برابر کلم سبز

در مقایسه با کلم سبز، کلم قرمز حاوی 10 برابر ویتامین‌ها، فلاونوئیدهای ضد سرطانی و تعداد زیادی آنتی ‌اکسیدان بوده که سلامت چشم، دندان‌ها، استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن را بهبود می ‌بخشد. باید یادآور شد که هر دو نوع کلم ( کلم قرمز و کلم سبز) دارای طعمی مشابه بوده. با این تفاوت که کلم سبز بعد از پخته شدن طعم شیرین تری دارد.

فواید کلم قرمز به خواص غذایی غنی آن مرتبط است. این سبزی چلیپایی دارای خواص مفید متعددی می باشد. از کمک به کاهش وزن گرفته تا تقویت سلامت قلب و عروق. کلم قرمز سالم تر از کلم سبز است، زیرا محتوای آنتی اکسیدانی بالایی دارد. همچنین ممکن است برای تقویت سلامت روده و سیستم ایمنی بدن به دلیل محتوای غنی از ویتامین خود مفید باشد. کلم قرمز یک ابر غذای سالم می باشد که در ترشی ها، آب میوه ها و سالادها وجود دارد. با این حال، مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی در پی داشته باشد. می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ یا اسهال شود. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، مصرف آن را محدود کنید و به پزشک مراجعه نمایید.

لینک های مرتبط

۵ جالب ترین واقعیت ها درباره کلم بروکلی که نمی دانستید!

مهم ترین خواص درمانی کلم: از تقویت سیستم ایمنی تا بهبود دستگاه گوارش

طرز تهیه مرغ ترد با سس دینامیت و سالاد خوشمزه کلم

کلم قمری داروی گیاهی بی خوابی برای کسانی که در حسرت خواب شبانه هستند!

طرز تهیه ترشی چغندر و گل کلم: یک ترشی خوشرنگ و زیبا برای مهمانی های شما

طرز تهیه سالاد کلم: بهترین سالاد فصل ترکیه ای، برای کسانی که بدنبال رژیم لاغری هستند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان