جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
4.5
(2)

درد معده بعد از غذا، می تواند نشانه بسیاری از بیماری های مختلف از رفلاکس تا پانکراتیت باشد. لذا توجه برای درمان آن اهمیت زیادی دارد. همه افراد در طول عمرشان حتما، درد معده پس از خوردن غذا را تجربه کرده اند. درد معده اغلب با احساس سنگینی، آروغ زدن و سوزش سر دل رخ می دهد. معده درد می تواند نشان دهنده مشکلات دستگاه گوارش و سایر اندام ها باشد و یا می تواند نتیجه استرس یا پرخوری باشد. بخش سلامت خبرنامه با گفتگو و بررسی این نکته با کارشناسان سلامت، مواردی را که ممکن است باعث درد معده بعد از خوردن غذا شود را شناسایی کرده است. چه روش های تشخیصی، جلوگیری  و درمانی را می توان برای این علائم استفاده کرد؟ این مقاله به بررسی علل درد معده بعد از غذا می پردازد. تا پایان نوشتار با ما باشید.

علل درد معده بعد از غذا

درد معده معمولا در داخل و اطراف معده احساس می شود، اما گاهی اوقات درد نه تنها به این ناحیه، بلکه به نواحی چپ و راست نیز می رسد. بعد از غذا خوردن،درد معده می تواند با بسیاری از مشکلات سلامتی مرتبط باشد. درد ممکن است با پرخوری، استرس و مصرف غذاهایی که سیستم گوارشی را تحریک می کنند، رخ دهد. اگر عامل محرک حذف شود، اختلالات عملکردی و درد ممکن است خود به خود ناپدید شوند. از طرفی تشخیص و درمان به موقع برای پیشگیری از درد، ایجاد عوارض و پیشرفت بیماری در اختلالات مختلف ضروری است. بسته به علت، شکل و مرحله بیماری، درد معده بعد از غذا بلافاصله یا بعد از مدتی بروز می کند. شدت های متفاوتی دارد و مرتباً فرد را آزار می دهد. در اینجا شایع ترین علل درد معده بعد از غذا آورده شده است:

مطلب مرتبط: ۱۰ درمان خانگی معده درد که برای تان معجزه می کند

گاستریت

التهاب مخاط معده در اثر رژیم غذایی نامناسب، هلیکوباکتر پیلوری، بیماری های خودایمنی و عفونت های ویروسی ایجاد می شود. مراحل اولیه بیماری، معمولاً بدون علامت است. هنگامی که حساسیت و تحرک معده به دلیل التهاب مختل شود، احساسات دردناک ظاهر می شود.

درد در معده، معمولاً چند دقیقه بعد از غذا رخ می دهد و انعکاس زیادی ندارد. بیماران مبتلا به گاستریت علاوه بر درد، پس از خوردن هر مقدار غذا، احساس فشار و سنگینی در معده می کنند.

مطلب مرتبط: ۲۰ درمان خانگی سوزش معده که بسیار موثر هستند

از علل درد معده بعد از غذا؛ رفلاکس

بیماری ریفلاکس معده (GERD) زمانی رخ می دهد که عملکرد اسفنکتر مری، حلقه عضلانی بین مری و معده، مختل شود. در رفلاکس، محتویات اسیدی معده تا حدی به مری باز می گردد. این حالت با احساس سوزش، درد پشت قفسه سینه، احساس سنگینی در معده، اسیدیته و تلخی در دهان همراه است.

مطلب مرتبط: غذاهای مفید برای معده های ضعیف؛ ۱۲ ماده غذایی که به بهبود سلامت معده کمک

زخم

التهاب مزمن معده و اثنی عشر همراه با تشکیل زخم، یک بیماری عود کننده خطرناک است. با زخم معده، درد در معده در زمان های مختلف رخ می دهد: درد می تواند در شب، بلافاصله بعد از غذا یا 2-3 ساعت بعد رخ دهد. درد همچنین می تواند با معده خالی رخ دهد و پس از غذا ناپدید شود. درد معمولاً شدید است و ممکن است به سمت چپ قفسه سینه و کتف حرکت کند. اغلب درد با آروغ زدن و حالت تهوع همراه است.

مطلب مرتبط: درمان خانگی اسید معده: ۶ ماده غذایی که به رفع سوزش معده کمک می کنند

عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک

در عدم تحمل گلوتن و بیماری سلیاک، بدن انسان نمی تواند گلوتن، پروتئین گیاهی موجود در دانه های گندم، چاودار و جو را جذب کند. وقتی گلوتن خورده می شود، درد معده و سوء هاضمه دیده می شود. افراد مبتلا به سلیاک نیز از خستگی، کم خونی و کاهش وزن شکایت دارند.

مطلب مرتبط: ۱۰ برترین درمان خانگی زخم معده که طبیعی و بسیار موثر هستند

از علل درد معده بعد از غذا؛ کللیتیازیس (سنگ کیسه صفرا)

تشکیل سنگ در کیسه صفرا می تواند باعث حملات قولنج صفراوی شود (ناتوانی در تخلیه کیسه صفرا، تورم و کشیده شدن دیواره آن). در هنگام حملات، درد به خصوص در سمت راست بدن رخ می دهد. تشنج معمولا از شب شروع می شود و از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. دردی که بیش از 6 ساعت طول بکشد ممکن است نشان دهنده بروز کوله سیستیت حاد یا پانکراتیت باشد.

پانکراتیت

درد شدید و مداوم در قسمت بالای شکم می تواند نشانه ای از پانکراتیت، التهاب پانکراس باشد. درد در پانکراتیت معمولاً به تدریج رخ می دهد و ممکن است به تدریج افزایش یابد. این درد اغلب با نفخ، حالت تهوع و استفراغ همراه است.

از علل درد معده بعد از غذا؛ عدم تحمل لاکتوز

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز پس از خوردن هر چیزی که حاوی محصولات لبنی است، احساس ناراحتی می کنند. پنیر، پنیر دلمه، بستنی، خامه ترش، شکلات، شیرینی، غلات فوری و خیلی چیزهای دیگر ممکن است حاوی لاکتوز باشند. شایع ترین علائم عدم تحمل لاکتوز گاز، گرفتگی عضلات، اسهال و درد معده است.

مطلب مرتبط: علائم زخم معده: نشانه ها، دلایل و فاکتورهای خطر این بیماری را بشناسیم

نکاتی برای پیشگیری از درد معده بعد از غذا

تغذیه مناسب و ترک عادت های بد، موثرترین اقدامات برای پیشگیری از معده درد بعد از غذا است. کارشناسان توصیه می کنند از مصرف غذاهای چرب، سرخ شده و تند خودداری کنید. تغذیه باید از نظر محتوای پروتئین، چربی و کربوهیدرات متعادل باشد و همیشه منظم و بدون فواصل طولانی بین وعده های غذایی باشد.

اگر درد ناشی از افزایش اسیدیته شیره معده باشد، یک داروی معده یا نوشابه معمولی ممکن است کمک کند. برای تسکین درد می توانید از داروهای مختلفی استفاده کنید. اگر بعد از 2-3 ساعت وضعیت بهبود نیافته است، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. مصرف مسکن توصیه نمی شود زیرا علائم را مختل می کند و از تشخیص صحیح جلوگیری می کند.

درد معده بعد از خوردن غذا منادی بسیاری از بیماری هاست. با این حال، بسیاری از افراد، علائم آزاردهنده را نادیده می گیرند یا بدون مشورت با پزشک دارو مصرف می کنند. در صورت تکرار درد باید با پزشک متخصص مشورت کرد. اگر درد در عرض چند ساعت از بین نرفت یا تشدید شد و همراه با حالت تهوع، استفراغ و تب همراه باشد، نیاز به کمک فوری پزشکی است.

مطلب مرتبط:گیاهان دارویی: ۱۰ گیاه مفید در درمان بیماری ها از داروخانه طبیعت

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان