۶ نشانه سکته مغزی که مردم اغلب نادیده می گیرند

توسطتحریریه خبرنامه

شهریور ۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : شهریور ۸, ۱۳۹۹

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که یک رگ خونی در مغز مسدود شود یا خونریزی کند. با ورزش، کنترل نمک مصرفی و نگه داشتن وزن در سطح سالم می‌توان از سکته مغزی پیشگیری کرد. این اتفاق ممکن است در هر زمانی و برای هر کسی رخ بدهد، و اگر شما را نکشد، می‌تواند باعث آسیب جدی شود. در این نوشتار با ۶ نشانه سکته مغزی آشنا خواهیم شد.

1- خستگی

بدن تعادلی ظریف از آب، مواد شیمیایی و هورمون‌ها است. وقتی این تعادل مختل شود، می‌تواند باعث بروز ناگهانی علائمی مانند خستگی شود. سیستمی که در بدن هورمون‌ها را تنظیم می‌کند توسط مغز مدیریت می‌شود و هنگامی که سکته مغزی رخ می‌دهد، مغز در اثر کمبود یا از دست دادن کامل خون در منطقه آسیب‌دیده، آسیب می‌بیند. این پیامد، می‌تواند منجر به خستگی ناگهانی و شدید یا کمبود انرژی شود. این حالت بدون هیچ توضیح منطقی واقعی (مثلا کار زیاد) رخ خواهد داد. بنابراین اگر بدون دلیل ناگهان خسته و بی‌حال شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: ۹ دلیل که همیشه احساس خستگی می کنید

2- مشکلات بینایی در یک چشم

وقتی مغز در شرف سکته است، ممکن است یک چشم دچار مشکل شود. از آنجایی که برای داشتن دید طبیعی هر دو چشم باید در یک نقطه متمرکز شوند، اگر یک چشم به دلیل سکته دچار مشکل شود، دید دوگانه خواهید داشت، زیرا دو چشم دیگر با هم کار نمی‌کنند. اگر به دلیل کار کشیدن زیاد از چشم دچار این مشکل شوید، طبیعی است. اما تغییر بینایی یک چشم قطعاً می‌تواند نشانه سکته مغزی یا مسئله جدی دیگری باشد.

مطلب مرتبط: ۸ شیوه که چشم ها و قدرت بینایی مان را تقویت کنیم

۳- بی‌حسی یا ضعف یک دست

سکته مغزی بسته به محل انسداد یا خونریزی داخل مغز، فقط در یک طرف بدن تأثیر می‌گذارد. ضعف یا بی‌حسی ناگهانی در یک بازو یا پا که طی چند دقیقه از بین نرود نشانه سکته مغزی است.

۴- گیجی و بریده بریده حرف زدن

وقتی یک طرف مغز تحت تأثیر سکته مغزی قرار گیرد، در تعادل و گفتار تداخل ایجاد می‌کند. اگر یک طرف دهان شما افتاده باشد یا در گفتار مشکل داشته باشید، ممکن است به این معنی باشد که بخشی از مغز شما که مسئول گفتار است یا اعصاب جمجمه‌ای مسئول عضلات صورت از کمبود خون به دلیل سکته مغزی رنج می‌برد. گوش داخلی مسئول تعادل است و نرسیدن خون به بخشی از مغز که آن سیگنال‌ها را تفسیر می‌کند می‌تواند منجر به گیجی شود. اگر به طور ناگهانی دچار گیجی و مشکل در تکلم شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

۵- دشواری در تفکر

سکته مغزی به این معنی است که بخشی از مغز شما دچار کمبود اکسیژن می‌شود و بنابراین نمی‌توانید تمرکز کنید یا واضح فکر کنید. اگر نمی‌توانید کلمات را برای آنچه می‌خواهید بگویید پیدا کنید یا آنچه دیگران به شما می‌گویند را نمی‌فهمید، ممکن است در شرف سکته مغزی باشید.

۶- سردرد شدید

در طی سکته مغزی که در اثر انسداد باشد، ممکن است در بعضی موارد چیزی احساس نکنید. هرچند بیشتر افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند گزارش درد نداشته‌اند، اما سکته مغزی در اثر خونریزی داخلی ممکن است باعث سردرد شدید شود. سردرد ناگهانی و شدید در شخصی که سابقه میگرن ندارد، ممکن است نشانه سکته باشد.

مطلب مرتبط: درمان خانگی سردرد؛ چطور از روغن‌های معطر برای درمان سردرد استفاده کنیم

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *