5 مهمترین نکات از راههای مقابله با فشارهای روانی کار

توسطعقیله نرگس رحمانی

دی ۲۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : دی ۲۲, ۱۴۰۰
راههای مقابله با فشارهای روانی کار

همه ما در هر سطحی شغلی که قرار داریم به صورت مرتب با فشارهای روانی در محیط کار مواجه می شویم. این فشارها با توجه به شغل ما ایجاد می شود مثلا ممکن است گاهی دریافت یک ایمیل کاری ما را تحت فشار بگذارد. یا به عنوان فروشنده، پایین بودن تعداد فروش ها یا دیدن نام تان در پایین لیست تیم فروش، ضربان قلب تان را افزایش دهد. گاهی هم هشدار رئیس تان که ممکن است به زودی اخراج شوید، شما را تحت فشار روانی شدید قرار بدهد. چرا که همه این فشارها ناشی از ترس از دست دادن شغل تان است. بی کاری و عدم تامین خانواده مشکلی است که هر فردی را شدیدا به لحاظ روحی آسیب پذیر می کند. ذر اینجا به راههای مقابله با فشارهای روانی محیط کار بپرداخته شده است. توجه به این نکات باعث می شود که شما از سلامت روانی بهتری برخوردار شوید.

۱.در مورد فشارهای روحی تان صحبت کنید

همه ما انسان ها به تشویق نیاز داریم. به خصوص زمانی که احساس می کنیم پشتمان مان خالی می شود و قرار است اتفاقی جدی در زندگی مان بیفتد. در چنین حالتی ممکن است دچار فشارهای روانی شدیدی شویم.بنابراین توصیه می شود که در مورد این فشارها با کسانی که به آن ها اعتماد دارید صحبت کنید. اگر متاهل نیستید، با یکی از عزیزان یا دوستان صمیمی تان صحبت کنید.

مسایل و مشکلات تان را با او در میان بگذارید، شاید به راه حل مشترکی برسید. اگر متاهل هستید با همسرتان صحبت کنید. هر چقدر هم که نیت خوبی داشته باشید، این مسایل را از او پنهان نکنید. همسر و شریک زندگی یعنی کسی که باید همه شادی ها و غم های تان را با هم شریک کنید. درمورد مشکلات تان با هم حرف بزنید. این فرصت خوبی است که بهتر می توانید به هم نزدیک شوید و رابطه تان مستحکم تر شود. به یاد داشته باشید که عشق، دعا، درک، و حمایت همسرتان به بهتر شدن وضعیت روحی تان بسیار کمک می کند.

بیشتر بخوانید: موفقیت در کسب و کار: ۵ راهکار ساده جهت توسعه شخصیتی در محل کار

۲. از راههای مقابله با فشارهای روانی کار؛ تمرکز بر مسایل مثبت

بسیاری از ما علاقه داریم که به مسایل منفی و پیش فرض های منفی فکر کنیم. به همین خاطر دچار نگرانی و اضطراب شدید می شویم. در حالی که باید روی بهبود نقاط ضعف مان فکر کنیم. یا مسایل مثبتی که انجام داده ایم و یا قرار است که در آینده انجام بدهیم تمرکز کنیم. به استعداد و ظرفیت های تان باور داشته باشید و توانایی های تان را در حوزه های کاری یادداشت کنید. در نهایت همیشه تلاش کنید تا با مثبت نگری فعال بمانید و نتایج به دست آمده را بپذیرید و خود تان را تشویق کنید.

بیشتر بخوانید: چرا تنهایی عملکرد شما را در محل کار پایین می‌آورد

۳.ورزش کنید و سالم غذا بخورید

فشار روحی و روانی ما را فرسوده می کند. بنابراین یکی از راه های رهایی از فشارهای روحی وزش منظم است. وزش کنید و به ظاهر تان برسید. تناسب اندام باعث می شود احساس بهتری داشته باشید. به علاوه انرژی لازم را به شما می دهد و اعتماد به نفس شما را بهبود می بخشد. غذاهای سالم و کامل بخورید. مطمئن شوید که مواد مغذی توصیه شده را دریافت می کنید. کوچکترین چیزها می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. هر روز ورزش کنید، حتی اگر قبل از دوش گرفتن، فقط چند بار فشار دادن یا دویدن یک حلقه در اطراف محله باشد.

بیشتر بخوانید: عادات غلط در محیط کار: ۱۴ رفتار غیرحرفه ای + شیوه‌های رفع آنها

۴. از راههای مقابله با فشارهای روانی کار، استراحت به موقع

در مورد استراحت منظم و به موقع بسیار دقیق باشید. شب بیداری شما را فرسوده می کند وانرژی شما را در طول روز کاهش می دهد. اگر شب ها در خوابیدن مشکل دارید، کتابی بخوانید که البته ربطی به کار شما نداشته باشد. در صورت متاهل بودن، از همسرتان بخواهید که برای شما با صدای بلند آواز بخواند یا شما برای او بخوانید. اگر مجرد هستید به یک کتاب صوتی گوش دهید یا هر چیزی که ذهن شما را آرام  می کند.

بیشتر بخوانید: این ۷ رفتار غلط در محیط کار احترام تان را از بین می برد

۵.هر روز را با یک دعا شروع کنید

لحظه ای که از خواب بیدار می شوید و با منفی نگری به کارها و آدم های اطراف تان فکر می کنید، تمام مشکلات جهان را می بینید. از همان لحظه خسته و افسرده می شوید. اما به جای این طور بیدار شدن، سعی کنید صبح ها چشمان تان را ببندید و در دل تان دعایی بخوانید و بعد چشم های تان را باز کنید. لبخند بزنید و چند بار نفس عمیق بکشید، قطعا تمام فشارهای موجود در جهان از بین می روند. خودتان را به خدا بسپارید و از او بخواهید که مواظب شما باشد و به شما آرامش دهد.

بیشتر بخوانید: توسعه فردی: ۱۱ استراتژی کارآمد که به رشد و پیشرفت شما کمک می کند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.