جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

با کمبود این ویتامین به زوال عقل مبتلا می شوید!

با کمبود این ویتامین به زوال عقل مبتلا می شوید!
خواندن 3 دقیقه
2.3
(3)

همانطور که بارها شنیده اید، کمبود ویتامین ها می توانند تاثیر فوق العاده ای بر سلامت بدن به خصوص در بزرگسالی داشته باشند. یکی از این ویتامین های حیاتی برای بدن ویتامین دی است که برای سلامت استخوان ها و تقویت و بهبود عملکرد آن ها مهم است. یکی از تاثیرات کمبود ویتامین دی در بدن، ابتلای افراد به زوال عقل است که بیشتر بزرگسالان را هدف قرار می دهد. در واقع 53 درصد از بزرگسالان نسبت به سایر گروه های سنی دیگر بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

زوال عقل با کمبود ویتامین D

زوال عقل با کمبود ویتامین D

از طرفی ویتامین D با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند. این ویتامین محلول در چربی، از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر منجر به رشد و استحکام استخوان ها می شود.

بر اساس اطلاعات و گزارش های منتشر شده حدود یک میلیارد انسان در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. بر اساس برآوردها 40 تا 75 درصد از تمام بزرگسالان دچار کمبود ویتامین D هستند. برای دریافت ویتامین دی مورد نیاز بدن باید رژیم غذایی سرشار از ویتامین داشت و ساعاتی نیز زیر نور مستقیم خورشید قرار گرفت.

هر فرد بالغ در طول روز به 10 میکروگرم یا حداکثر 2000 واحد از این ویتامین نیاز دارد که در دوران کودکی و پیری میزان آن بیشتر از حد یاد شده است.

منابع غنی ویتامین D

منابع غنی ویتامین D

  • آفتاب با تابش پرتو فرابنفش به پوست انسان، باعث می‌شود که ماده‌ای به نام دهیدروکلسترول با طی مراحلی در بدن در کلیه به ویتامین D تبدیل شود. افراد با پوست روشن‌تر نسبت به افراد با پوست تیره، سریع تر ویتامین دی مورد نیاز بدن‌شان را از آفتاب دریافت می کنند.
  • منابع گیاهی: قارچ، غلات و برخی سبزیجات و میوه‌ها از منابع غنی حاوی ویتامین دی هستند.
  • منابع حیوانی: کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر و ماهی ساردین نیز سرشار از ویتامین D هستند.

کمبود ویتامین D منجر به بروز چه بیماری هایی می شود؟

کمبود ویتامین D منجر به بروز چه بیماری هایی می شود؟

  • زوال عقل و آلزایمر: بزرگسالانی که در معرض کمبود ویتامین D هستند، 53 درصد نسبت به سایر افراد در گروه های سنی مختلف بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.
  • بیماری قلبی: افراد مبتلا به کمبود ویتامین D تقریبا 32 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. در حالی که ویتامین D به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، کنترل التهاب و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.
  • بیماری التهابی روده: افراد مبتلا به کمبود ویتامین دی با بیماری های التهابی روده رو به رو هستند. این بیماری در بین افرادی که در کشورهایی با کمترین میزان تابش نور خورشید زندگی می کنند، بیشتر است.
  • بیماری کلیوی: بر اساس مطالعات انجام شده افراد دچار کمبود ویتامین دی، دو برابر بیشتر در معرض آلبومینوری یا آلبومین بالا در ادرار قرار دارند. آلبومینوری از نشانه‌های اولیه آسیب کلیوی است.
  • پوکی استخوان: ویتامین D به جذب کلسیم و فسفات از رژیم غذایی کمک می کند. در حالی که کمبود این دو ماده با پوکی استخوان ارتباط مستقیم دارند. کمبود این ویتامین منجر به دردهای استخوانی و پوکی استخوان شده و خطر شکستگی‌های استخوانی را چند برابر می‌کند.
  • دیابت نوع 2: فراموش نکنید که قرار گرفتن روزانه 20 دقیقه زیر نور خورشید و یا استفاده از مکمل‌های ویتامین D، به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کنند. حتما در مورد اثرات شگفت انگیز مصرف مکمل های ویتامین دی بعد از 50 سالگی مطالعه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان