جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3
(1)

اگر به دنبال کاهش وزن باشید لابد این جملات زیاد به گوش‌تان خورده است: ۹۰ روزه ۶ سایز کم کنید! یک ماهه ۷ کیلو کم کنید! چطور سه روزه وزن‌مان را کمک کنیم؟! اگرچه ممکن است جذب تبلیغات کاهش وزن سریع و رژیم‌های لاغری سخت و سنگین شویم، کارشناسان از قدیم‌الایام روشی آهسته و پیوسته را توصیه می‌کنند. در واقع عوارض رژیم های لاغری سخت به حدی زیاد است که توصیه می‌شود اصلا سمت‌شان نروید.

آسیب های ناشی از رژیم های لاغری سخت

موارد زیر تنها برخی از عوارض رژیم های لاغری سخت هستند:

مواد مغذی مهمی را از دست خواهید داد

مواد مغذی مهمی را از دست خواهید داد

بسیاری از رژیم‌های لاغری سخت گروه‌های غذایی کامل را حذف می‌کنند، به این معنی که ممکن است مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی را که برای سالم ماندن به آن‌ها نیاز دارید از دست بدهید.

یک رژیم لاغری سنگین و بدون لبنیات می‌تواند منجر به کمبود کلسیم شود در حالی که رژیم غذایی که کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهد می‌تواند به این معنی باشد که شما فیبر کافی دریافت نمی کنید. حتی در یک رژیم غذایی کم کالری، دریافت طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله کلسیم، ویتامین D، ویتامین B-12، فولات و آهن بسیار مهم است.

پیامدهای بالقوه کمبودهای تغذیه ای:

  • کاهش انرژی
  • مو و ناخن‌های آسیب دیده
  • ریزش مو
  • خستگی مفرط
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • استخوان‌های ضعیف و پوکی استخوان

در موارد شدیدتر، سوء تغذیه می‌تواند منجر به مجموعه ای از علائم مانند کاهش انرژی، خستگی عمومی، کم خونی، موهای شکننده و یبوست شود.

متابولیسم کندتر شده و وزن کمی هم از دست خواهید داد

کاهش وزن سریع معمولاً به دلیل کمبود شدید کالری اتفاق می‌افتد، برای مثال فرد از 3000 کالری در روز به 1200 کالری می‌رسد. مشکل اینجاست که بدن ما این را به عنوان نشانه ای از محدود شدن غذا تشخیص می‌دهد و به حالت حفظ چربی می‌رود. در این صورت متابولیسم کاهش می‌یابد تا به شما در حفظ انرژی کمک کند و بدن چربی بیشتری نگه می‌دارد.

در واقع، یک مطالعه جدید شرکت کنندگان یک مطالعه را ردیابی کرد و دریافت که هرچه کیلوهای بیشتری از دست بدهند، متابولیسم آنها کندتر می‌شود. در نهایت، این روند باعث شده بود که بسیاری از شرکت کنندگان نسبت به زمانی که مطالعه را شروع کرده بودند وزن بیشتری اضافه کنند.

عضله از دست خواهید داد

عضله از دست خواهید داد

وقتی وزن کم می‌کنیم، می‌خواهیم از شر بافت چربی واقعی خلاص شویم. کسی قصد ندارد توده عضلانی را از دست بدهد. اما اگر کالری را خیلی زیاد کاهش دهید، توده عضلانی به طور جدی آسیب می‌بیند.

از دست دادن توده عضلانی علاوه بر خداحافظی با بدن خوش فرم، می‌تواند متابولیسم شما را کُند کند. ماهیچه‌ها از نظر متابولیکی فعال‌تر از چربی‌ها هستند. این بدان معناست که یک کیلو ماهیچه در روز کالری بیشتری نسبت به یک کیلو چربی می‌سوزاند. بنابراین، از دست دادن عضله به این معنی است که شما کالری کمتری در روز می‌سوزانید.

چگونه متابولیسم را افزایش دهیم؟

  • در هر وعده غذای حاوی پروتئین بخورید
  • وزنه‌های سنگین بلند کنید
  • از تمرینات تناوبی با شدت بالا استفاده کنید
  • کالری کافی دریافت کنید

ممکن است به شدت بدن‌تان کم آب شود

به لطف وزن آب، کاهش وزن سریع در دو هفته اول رژیم های لاغری معمول است. به خصوص در رژیم‌های کم کربوهیدرات یا بدون کربوهیدرات، مردم مقدار زیادی وزن آب از دست خواهند داد. به همین دلیل است که رژیم کتوژنیک اغلب برای کاهش وزن سریع مورد ستایش قرار می‌گیرد.

مشکل این است که از دست دادن سریع آب می‌تواند منجر به کم آبی بدن و مجموعه ای از عوارض جانبی ناخوشایند مانند یبوست، سردرد، گرفتگی عضلات و انرژی کم شود.

مطمئن شوید که برنامه کاهش وزن شما بر هیدراتاسیون یا دریافت آب کافی تاکید دارد.

ممکن است به شدت بدن‌تان کم آب شود

مراقب علائم کم آبی بدن، به خصوص در دو هفته اول باشید. علائم کم آبی بدن عبارتند از:

  • یبوست
  • سردرد
  • گرفتگی عضلات
  • انرژی کم
  • ادرار زرد تیره یا کهربایی
  • احساس تشنگی زیاد
  • تحریک پذیری

اگر هر یک از این علائم ادامه پیدا کرد، باید به ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید. اگر فردی داروهای دیابت یا فشار خون بالا مصرف می‌کند، کاهش وزن سریع می‌تواند منجر به قوی شدن بیش از حد این داروها شود که ممکن است این علائم ناخوشایند را همراه داشته باشد.

به شدت عصبی خواهید شد

وقتی رژیم های لاغری سخت و کم کالری را دنبال می‌کنید، سطح لپتین – هورمونی که گرسنگی و سیری را کنترل می‌کند – ضعیف می‌شود. اگر سطح لپتین طبیعی باشد، به مغز می‌گوید که بدن چه زمانی چربی کافی دارد، و همین به مغز سیگنال می‌دهد که سیر شده اید. اما تحقیقات نشان داده‌اند که در رژیم‌های بسیار کم کالری، سطوح نامتعادل لپتین می‌تواند منجر به وسواس نسبت به غذا شود. شما ممکن است عصبی و گرسنه‌تر شوید و به احتمال زیاد پرخوری کنید.

عوارض رژیم های لاغری سخت: سلامت روان آسیب می‌بیند

عوارض رژیم های لاغری سخت: سلامت روان آسیب می‌بیند

اگر خیلی سریع وزن کم کنید، ممکن است عواقب روانی شدیدی را تجربه کنید. بسیاری از مردم رژیم غذایی را با ذهنیت «اگر X، پس Y» شروع می‌کنند. یعنی “اگر وزن کم کنم، خوشحال خواهم شد.” یا آنوقت عشق زندگی‌ام را پیدا خواهم کرد.»

بنابراین، پس از کاهش وزن و زمانی که آنچه می‌خواستند محقق نشد، ممکن است سلامت روانی فرد تحت تاثیر قرار بگیرد یا مشکلات مربوط به تصویر بدن را بیش از پیش ترویج کند.

به دنبال کاهش وزن ثابت و سالم باشید

اگرچه کاهش وزن آهسته و پیوسته چندان امیدوارکننده به نظر نمی رسد، اما بهترین راه برای حفظ سلامت بدن در کنار لاغری‌ست. کاهش وزن سالم و پایدار شامل عوامل زیادی است: انتخاب غذای بهتر، خواب بیشتر، افزایش فعالیت بدنی، کاهش استرس و تمرکز بر سلامت روان.

همچنین مطمئن شوید که لحظات شادی را در مسیر لاغری خود ایجاد کنید. اگر تمرینات با شدت بالا را دوست ندارید، پیاده روی را در جایی که شیب کمی وجود دارد، امتحان کنید. گاه گاهی خوردن یک تکه شکلات یا یک بسته کوچک چیپس خوب است.

این موارد را مانند یک مانترا در ذهن داشته باشید:

  • پروتئین بدون چربی بخورید
  • قند و کربوهیدرات‌های ساده را کاهش دهید
  • بر چربی سالم تاکید کنید
  • استراحت کافی داشته باشید
  • سطوح استرس را مدیریت کنید
  • از تمرینات قدرتی و با شدت بالا استفاده کنید

به یاد داشته باشید که کاهش وزن باید یک تغییر سبک زندگی کل نگر باشد که برای بلندمدت برنامه ریزی شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان