جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
5
(2)

آلودگی هوا می‌تواند بر بارداری تأثیر منفی بگذارد و احتمالاً منجر به زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، مرده‌زایی یا ناهنجاری‌های مادرزادی شود. پیامدهای منفی بارداری در افرادی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند یا در معرض آلودگی هوای داخلی ناشی از سمومی مانند دود سیگار هستند، بیشتر از بقیه است.

در این مقاله، درباره تاثیر آلودگی هوا بر بارداری خواهید خواند. با خبرنامه همراه باشید.

اثرات بالقوه آلودگی هوا بر بارداری

اثرات بالقوه آلودگی هوا بر بارداری

آلودگی هوا می‌تواند بر سلامت فرد باردار و جنین در حال رشد تأثیر بگذارد. آلاینده‌های موجود در هوا می‌توانند از جفت عبور کنند و بر سلامت آن تأثیر گذاشته،  رشد کودک را مختل کنند.

اثرات خاص آلودگی هوا به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • در کدام دوره رشد جنین در معرض آلاینده قرار می‌گیرید
  • مدت زمان قرار گرفتن در معرض آلودگی و میزان آلودگی
  • نوع آلاینده

آلودگی هوا اشکال مختلفی دارد و می‌تواند در داخل یا خارج از خانه باشد. برخی از انواع آلودگی هوا عبارتند از:

  • آلودگی هوای بیرون ناشی از دود
  • آلودگی محیط داخلی و خارجی ناشی از آتش و دود، از جمله دود تنباکو
  • خطرات شغلی، مانند کار در فضای باز، کار با مواد شیمیایی سمی، کار با حیوانات و کار در مناطق صنعتی
  • مواد شیمیایی خانگی مانند آزبست
  • مواد شیمیایی خطرناک، مانند برخی از لوازم تمیز کاری و رنگ
  • آلرژن‌ها مانند کپک

آلودگی هوا و پیامدهای بارداری

آلودگی هوا و پیامدهای بارداری

محققان هنوز تمام اثرات بالقوه آلودگی هوا را شناسایی نکرده اند. همچنین پزشکان نمی‌دانند چرا آلودگی هوا به برخی از بارداری‌ها آسیب می‌رساند اما برای برخی دیگر تاثیری ندارد.

هیچ راهی برای پیش‌بینی اینکه چه کسی پیامدهای بارداری منفی را تجربه خواهد کرد وجود ندارد، اگرچه کارشناسان در حال حاضر معتقدند قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا این خطر را افزایش می‌دهد.

برخی از اثرات بالقوه آلودگی هوا در دوران بارداری عبارتند از:

  • زایمان زودرس

احتمال زایمان زودرس در افراد بارداری که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند بیشتر است. زایمان زودرس خطر مشکلات دیگری مانند وزن کم هنگام تولد، رشد ناکافی ریه در نوزاد و مرگ نوزاد در حین یا اندکی پس از تولد را افزایش می‌دهد.

یک مطالعه در سال 2019، اثرات آلاینده‌های رایج مانند ازن، دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و دی اکسید نیتروژن را ارزیابی کرد. بین آلودگی هوا و زایمان زودرس رابطه وجود دارد.

  • مرده زایی

مرده زایی به مرگ نوزاد در اواخر بارداری و پس از 20 هفته گفته می‌شود. یک مطالعه در سال 2018 یک ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و مرده زایی را نشان داد. این خطر در سه ماهه سوم بارداری بیشتر بود.

  • وزن کم هنگام تولد

وزن کم هنگام تولد

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است رشد کودک را مختل کند و باعث شود نوزاد به طور غیرعادی کوچک متولد شود. همچنین می‌تواند باعث زایمان زودرس شود و در نتیجه نوزادان بسیار کوچک با بدن و ریه‌های رشد نیافته متولد شوند.

وزن کم هنگام تولد یک عامل خطر برای تاخیر در رشد، مشکلات متعدد سلامتی و مرگ پس از تولد است. یک تجزیه و تحلیل در سال 2013 از 14 مطالعه در سطح کلان نشان داد که شیوع بیشتر آلاینده‌های خاص، مانند دی اکسید نیتروژن، با خطر بالاتر وزن کم هنگام تولد مرتبط است.

این ثابت نمی کند که آلودگی باعث وزن کم هنگام تولد می‌شود، اما نشان می‌دهد که ارتباط بالقوه ای بین این دو برقرار است.

  • نگرانی‌های سلامتی مادر

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با خطر بالاتر عوارض مرتبط با بارداری در مادر مرتبط است. یک مطالعه نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سه ماهه اول خطر ابتلا به پره اکلامپسی و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. این عوارض می‌تواند به مادر و نوزاد آسیب برساند و مادر ممکن است نیاز به زایمان زودرس داشته باشد.

این یافته‌ها همچنین از نتایج مطالعات دیگر حمایت می‌کند که ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض آلودگی و وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس ایجاد کرده اند.

  • مسائل مربوط به رشد ریه

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است بر رشد ریه تأثیر بگذارد. در برخی از نوزادان، این  اختلال به طور غیرمستقیم رخ می‌دهد، به این ترتیب که زایمان زودرس باعث می‌شود نوزادی که ریه‌هایش کاملاً کار نمی کند متولد شود. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با مشکلات تنفسی طولانی مدت مانند آسم و آلرژی نیز مرتبط است.

نحوه پیشگیری یا کاهش اثرات منفی آلودگی هوا

نحوه پیشگیری یا کاهش اثرات منفی آلودگی هوا

مردم معمولاً نمی توانند سطح آلودگی اطراف خانه یا محل کار خود را کنترل کنند. با این حال، چند کار وجود دارد که یک  می‌توانید برای کاهش اثرات هوای آلوده انجام دهد.

مثلا:

  • هنگامی که کیفیت هوا بسیار خطرناک است، به منطقه امن‌تری بروید.
  • هنگام استفاده از محصولات پاک کننده یا رنگ، از ماسک صورت استفاده کنید.
  • به دیگران اجازه سیگار کشیدن را ندهید. از افرادی که سیگار می‌کشند بخواهید قبل از ورود به خانه لباس شان را عوض کنند.
  • برای کاهش آلودگی هوای داخل یک دستگاه تصفیه هوا نصب کنید.
  • در مواقع بسیار آلوده از بیرون رفتن خودداری کنید.
  • با یک متخصص در مورد سایر نکات برای کاهش خطر عوارض بارداری مرتبط با آلودگی هوا صحبت کنید.
  • مواد غذایی مفید برای مقابله با آلودگی هوا مصرف کنید (بعد از مشورت با پزشک)

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان