جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
3
(59)

در این که همه ما ذاتا و تا حدودی خودخواه هستیم هیچ شکی نیست. در واقع چالش واقعی دستیابی به تعادلی از «خودخواهی سالم» است که به شما امکان می‌دهد برای زندگی بهتر برای بهبود مهارت‌ها، ظرفیت و توانایی‌هایتان تلاش کنید.

اما برخی از افراد نیز وجود دارند که بیش از حد خودخواهانه رفتار می‌کنند، به طوری که رفتارشان می‌تواند باعث آسیب رساندن به دیگران شود.

عبارات سمی در گفتار افراد خودخواه

عبارات سمی در گفتار افراد خودخواه

آن‌ها اغلب اوقات از عبارات سمی استفاده می‌کنند که در اوج خودخواهی به ضرر دیگران تمام می‌شوند. به همین دلیل ما امروز می‌خواهیم در مورد پنج عبارت سمی و نحوه برخورد با آن‌ها صحبت کنیم که افراد خودخواه همیشه و حق به جانب از آنها استفاده می‌کنند.

“تو با این حرفت به من توهین کردی”

افراد خودخواه هر گونه بازخورد و انتقاد سازنده را به عنوان یک حمله به شخصیت‌شان تفسیر می‌کنند. آن‌ها از پذیرش این حقیقت که همیشه باید چیزهای جدید بیاموزیم، امتناع می‌ورزند. آن‌ها بر این باورند که غیر از خودشان نظر هیچ کسی مهم نیست و تنها کار درست، همان کاری است که آن‌ها انجام می‌دهند.

“ایده های من ارزشمند هستند و باید به طور جدی بررسی شوند.”

مهم نیست که واقعا چقدر دانش یا مهارت دارند، افراد خودخواه تمایل دارند خودشان را برتر از دیگران تصور کنند. آن‌ها این حقیقت را نادیده می‌گیرند که بیشتر ایده‌ها، نظرات و پیشنهادات ما بدون توجه به تلاشی که روی آن‌ها انجام می‌دهیم، دارای نقص و اشتباه هستند.

“موفقیت آن‌ها حق من بود”

یک فرد خودخواه با توجه به شخصیت خودمحورانه‌اش هرگز از موفقیت دیگران خوشحال نمی‌شود، بلکه آن را حاصل بی عدالتی می‌داند که حق خودش بوده اما به دیگران رسیده است.

“چرا همیشه سعی می‌کنی مرا کنترل کنی؟”

افراد حق به جالب و خودخواه به شدت از روسایی که راهنمای تیم هستند و انتظارات واضح و روشنی از تیم کاریشان دارند، بیزارند. از نظر آن‌ها، رفتار یک مدیر در بهترین حالت در ابراز پیشنهاد و در بدترین حالت در بدرفتاری با کارمندان خلاصه می‌شود.

“شما با عدم موافقت، به من بی احترامی می‌کنید”

"شما با عدم موافقت، به من بی احترامی می‌کنید"

افراد خودخواه می‌خواهند همه با ایده‌ها و نظریات آن‌ها بدون هیچ اما و اگر موافقت کنند. در حالی که خودشان تمایل چندانی به چنین برخوردی ندارند.

بنابراین، وقتی کسی در مقابل نظر آن‌ها، ایده و نظر متفاوتی ارائه می‌کند، آن را نه فرصتی برای یادگیری که نشانه‌ نادانی دانسته و بی‌احترامی به خودشان تلقی می‌کنند.

نحوه برخورد با افراد خودخواه

چگونه با افراد بیش از حد خودخواه و دارای رفتار حق به جانب رفتار کنیم؟ در ادامه بخوانید:

در صورت امکان از گفتگو با آن‌ها اجتناب کنید

تعامل با افراد خودخواه همیشه نتایج منفی در پی دارد. متأسفانه راضی نگهداشتن چنین افرادی کار سختی است. بنابراین گاهی اوقات به جای تلاش برای یاد دادن به آن‌ها، بهتر است از آن‌ها دور شوید تا به آرامش برسید.

حد و مرزهایتان را مشخص کنید

حد و مرزهایتان را با افراد خودخواه مشخص کنید

اگر پا فراتر از حد و مرزهای شما گذاشتند، حتما به آن‌ها هشدار بدهید، مثلا می‌توانید بگویید: “آیا می‌توانید توضیح دهید که این رفتار چگونه به شرکت سود می‌رساند؟” یا “آیا واقعاً معتقدید که این رفتار به نفع شماست؟” حداقل شما با این برخورد می‌توانید به آن‌ها بفهمانید که رفتارشان برای شما قابل قبول نیست و برای روابط کاری‌تان مضر است.

آن‌ها را از خطرات احتمالی که ممکن است با آن‌ها روبرو شوند، آگاه کنید

خودخواهی تأثیرات منفی بسیاری دارد که می‌توانید در مورد آن‌ها با افراد خودخواه اطراف‌تان صحبت کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: “اگر فقط روی چیزی که با نیازهای شما سازگار است تمرکز کنید، نمی‌توانید تهدیدات اطرافتان را ببینید و این رفتار و برخورد می‌تواند تمام ابعاد زندگی شما را از انجام وظایف‌تان در محل کار گرفته تا تمایل‌تان به یادگیری را تحت تاثیر قرار دهد.”یا بگویید: “اگر همه چیز را به عنوان یک توهین شخصی به خود ببینی، دائماً ناامید، شکست خورده و تحت فشار افکار منفی در مورد دیگران خواهی بود. آیا این خسته کننده نیست؟”

در هر دو مورد، به این توجه کنید که ممکن است پاسخی دریافت کنید که اصلا باب میل‌تان نیست اما خوب ممکن است این گفتگوی هرچند کوتاه راهی برای پیشرفت و تغییر آن‌ها باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 59

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان