جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
3.2
(6)

دندان درد از  جمله تجربیات ناخوشایندی است که بسیاری از افراد در طول زندگی‌شان تجربه می‌کنند. این درد معمولا به علت التهاب دندان، خرابی یا پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود و می‌تواند خفیف یا بسیار شدید باشد. برای کاهش و تسکین فوری درد دندان، ابتدا باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کرده تا علت اصلی درد مشخص شود و سپس بر اساس تشخیص او درمان مناسب انجام شود. اما در صورتی که دندان درد ناگهانی و شدیدی داشته باشید و شرایط دسترسی به دندانپزشکی در آن زمان فراهم نباشد، می‌توانید اقدامات قید شده در این نوشتار را انجام دهید.

تسکین اورژانسی دندان درد

معمولا افراد به دلیل پوسیدگی دندان، آبسه، آسیب دندان و بیماری‌های لثه دچار دندان درد می‌شوند. اکثر این اختلالات به راحتی قابل درمان هستند! شما می‌توانید برخی از درمان‌های خانگی طبیعی را برای تسکین موقت دندان درد امتحان کنید. با این حال، برای درمان اصولی باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان اورژانسی دندان درد می‌تواند به شما در مواجهه با درد شدید دندان کمک کند تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید، اندکی درد دندان را کاهش دهید. در اینجا چند روش فوری برای درمان دندان درد آورده شده است:

تسکین اورژانسی دندان درد

تسکین فوری دندان درد به کمک درمان‌های خانگی

اگرچه می‌توانید برای تسکین فوری دندان درد از مُسکن‌های بدون نسخه مانند ژلوفن، ایبوپروفن و … استفاده کنید، اما آنها نیز ممکن است برای درمان دندان درد موثر نباشند.

در اینجا چند روش درمان طبیعی وجود دارد که از نظر علمی ثابت شده و بسیار موثر هستند و می‌توانید از آنها برای تسکین فوری دندان درد استفاده کنید:

استفاده از روغن میخک

میخک از زمان‌های قدیم به عنوان یک درمان فوری برای دندان درد مورد استفاده قرار می‌گرفته است. علم امروزی نیز کارایی آن را تایید می‌کند. تحقیقات نشان داده است که روغن میخک حاوی یک ماده فعال به نام اوژنول است که خواص بی حس کنندگی قابل توجهی دارد.

این مسکن طبیعی، هنگامی که به صورت موضعی روی دندان استفاده می‌شود، گیرنده‌های مسئول حساسیت و درد را بی‌حس می‌کند و شما بلافاصله احساس تسکین می‌کنید. علاوه بر این، تورم و التهاب را کاهش می‌دهد و باعث بهبود دندان درد می‌شود.

اوژنول (Eugenol) یک ترکیب شیمیایی طبیعی است که در برخی از گیاهان وجود دارد. یکی از مصارف شناخته‌شده اوژنول در دندانپزشکی است. اوژنول به عنوان یک ماده تسکین دهنده و ضد التهابی در درمان مشکلات دندانی مانند درد دندان، التهاب لثه و عفونت‌های دهانی استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از روغن میخک برای دندان درد:

روغن میخک را می‌توانید به راحتی از داروخانه‌ها یا عطاری تهیه کنید.

یک قاشق چایخوری روغن زیتون را در یک ظرف کوچک بریزید.

چند قطره روغن میخک به آن اضافه کنید.

با نوک انگشت یا با استفاده از پنبه، مخلوط به دست آمده را روی دندان و نواحی اطراف آن بمالید.

روغن را در دهان نگه دارید و به آرامی آن را در ناحیه دردناک حرکت دهید. تلاش کنید تا حداقل چند دقیقه نگه دارید تا روغن به خوبی جذب شود. (توجه کنید که روغن را به دندان‌های سالم خود نمالید.)

هر 2 تا 3 ساعت یک بار این کار را تکرار کنید تا درد تسکین یابد.

استفاده از یخ برای تسکین فوری دندان درد

استفاده از یخ برای تسکین فوری دندان درد

استفاده از کمپرس سرد یا کمپرس یخ، روش آسان و سریع دیگری برای کاهش درد دندان است. سرما، عصب دندان و ناحیه اطراف آن را بی حس می‌کند و برای تکسین فوری دردِ دندان بسیار موثر است. به عبارت دیگر، سرما یا یخ، رگ‌های خونی شما را منقبض می‌کند که به نوبه خود باعث کاهش درد، تورم و التهاب لثه و دندان می‌شود.

نحوه استفاده از کمپرس یخ:

یک کیسه یخ بردارید و آن را لای پارچه یا حوله بپیچید.

سپس پک سرمایشی آماده شده را به آرامی روی فک یا کنار صورت خود به مدت 15 تا 20 دقیقه نگه دارید.

یخ را نجوید و آن را مستقیما روی دندان قرار ندهید زیرا ممکن است ضرر بیشتری نسبت به فایده داشته باشد.

استفاده از آب نمک برای درمان سریع دندان درد

محلول نمک معمولی یک ضد عفونی کننده طبیعی عالی در برابر باکتری‌های دهان است. چرخاندن آن در دهان برای چند ثانیه باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود.

یک مطالعه نشان داده است که استفاده از آب نمک، زخم‌های دهان را التیام می‌بخشد و لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد. علاوه بر این، نمک به تسکین التهاب کمک می‌کند.

نحوه استفاده از آب نمک برای دندان درد:

یک قاشق چایخوری نمک خوراکی را در 10 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید.

این محلول آب شور را حدود 30 ثانیه در دهان خود نگه دارید.

یادتان باشد که آن را قورت ندهید. (آب نمک را داخل دهان قرقره کنید.)

استفاده حبه های سیر

استفاده حبه های سیر

حبه‌های سیر تازه خرد شده یا له شده حاوی ترکیبی به نام آلیسین هستند و خواص دارویی زیادی دارند و برای دندان درد بسیار موثرند.

نحوه استفاده از سیر برای دندان درد:

دو راه برای استفاده از سیر برای تسکین فوری دندان درد وجود دارد.

یک حبه سیر پوست کنده را بجوید.

سیر را با استفاده از هاون یا پشت قاشق له کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد و سپس آن را با انگشت روی دندان دردناک بمالید.

استفاده از چای نعناع

چای نعناع فلفلی به دلیل خواص بی حس کنندگی خفیفش می‌تواند درد دندان را برای مدت کوتاهی تسکین دهد. علاوه بر این، باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود را از بین می‌برد. بنابراین، استفاده از چای نعناع گزینه خوبی برای تسکین موقت دندان درد قبل از مراجعه به دندانپزشک است.

نحوه استفاده از چای برای درمان دندان درد:

یک فنجان آب را بجوشانید.

یک چای کیسه‌ای نعناع را به آن اضافه کنید.

سپس چای کیسه‌ای را بردارید و بگذارید چای خنک شود.

از این چای سرد برای شستشوی دهان استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین برای تسکین فوری دندان درد

می‌توانید از جوش شیرین برای تسکین فوری درد دندان استفاده کنید. این ماده خاصیت ضد باکتریایی دارد و می‌توان از آن، برای تسکین موقت دندان درد استفاده کرد.

نحوه استفاده:

مقدار کمی جوش شیرین بردارید و چند قطره آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به دست آید.

با کمک انگشت‌تان آن را روی دندان دردناک بمالید.

گاهی اوقات، وارد شدن فشار روی دندان، مقصر اصلی تشدید علائم درد است. بالا بردن سر هنگام خواب یا استفاده از بالش بلند این فشار را کاهش داده و درد دندان را به میزان قابل توجهی کم می‌کند.

باورهای غلط در مورد تسکین فوری دندان درد

برخی معتقدند که قرار دادن قرص آسپرین در مجاورت دندان آسیب دیده باعث تسکین درد می‌شود. با این حال، هیچ حقیقتی در این رابطه وجود ندارد.

آسپرین و سایر مسکن‌های ضد درد فقط زمانی کار می‌کنند که پس از مصرف خوراکی از طریق معده وارد جریان خون شوند. ثانیا، قرار دادن آسپرین در دهان ممکن است باعث سوختگی شیمیایی روی لثه و بافت گونه شود.

اگر با استفاده از این روش‌ها، شدت دندان درد شما کاهش یافته یا حتی به نظر می‌رسد که درد به طور کامل از بین رفته، به این معنی نیست که مشکل حل شده است. به خاطر داشته باشید که درمان‌های فوری که در بالا بیان شد، فقط اثر موقتی دارند. بنابراین، توصیه می شود همیشه برای معاینه کامل و رفع مشکل به دندانپزشک مراجعه کنید.

کلام پایانی

دندان دردهای ناگهانی بسیار آزاردهنده هستند و نیاز به معاینه توسط دندانپزشک دارند. در عین حال که به پزشک مراجعه می‌کنید، می‌توانید برخی از درمان‌های خانگی آسان و طبیعی را برای تسکین فوری دندان درد امتحان کنید.

این موارد شامل استفاده از کمپرس یخ، استفاده از روغن میخک و سیر، شستن دهان با آب نمک، چای نعناع فلفلی و … است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان