جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3.1
(15)

خنده و خندیدن برای مغز خوب است‌‌! بسیاری از ما این جمله را شنیده‌ایم که «خنده بر هر درد بی درمان دواست یا خنده نمک زندگی است». اما همه نمی‌دانند که علم نیز این نظریه را تایید می‌کند. طبق تحقیقات، خنده هم برای ذهن و هم برای بدن مفید است. اگر تا به حال خنده‌های طولانی و عمیق را تجربه کرده باشید، احتمالا از تاثیر آن بر روحیه خود شگفت زده شده اید. دلایل مختلفی برای حس خوب پس از خندیدن وجود دارد. در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه، ما تاثیر خنده بر مغز را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر خنده بر مغز

زندگی پیچ و خم‌های خودش را دارد، اما هر چه بیشتر بتوانید لبخند بزنید و بخندید، احساس بهتری خواهید داشت. در حالی که خنده اغلب به صورت ناخوآگاه اتفاق می‌افتد، اما می‌توان موقعیت‌ها و روابطی را ایجاد کرد که باعث خنده و خندیدن بیشتر شما می‌شوند. در این جا به برخی از مزایای خنده بر سلامت مغز پرداخته ایم:

مطلب مرتبط: از کاهش اشتها تا افزایش انرژی؛ ۷ تاثیر شگفت انگیز نور بر خلق و خوی

  1. کاهش استرس

خیلی از افراد اغلب علائمی‌مانند سردرد، حالت تهوع، خستگی، تغییر در اشتها و تنش عضلانی که همه نشان از ناراحتی و استرس است را تجربه می‌کنند. با این حال، استرس مزمن کنترل نشده می‌تواند منجر به مشکلات زیادی بر سلامتی بدن مانند افزایش فشار خون شود که می‌تواند راه را برای بیماری‌های قلبی نیز هموار کند. بسیاری از افراد با استرس مزمن زندگی می‌کنند. آن‌ها مسائل مالی و کار را به عنوان عوامل اصلی استرس خود ذکر می‌کنند. آن‌ها همچنین از تاثیر منفی استرس بر زندگی شخصی و کاری خود شکایت دارند.

خنده یک راه ساده اما مهم برای کاهش استرس است. خندیدن استرس شما را از بین می‌برد و احساس آرامش را در وجود شما ایجاد می‌کند. هرچند این مسکن موقتی است. با این حال، با استفاده از برخی تکنیک‌های آرام‌سازی و کنترل استرس، ممکن است بتوانید از خنده‌ای که باعث تسکین آن می‌شود، بهترین استفاده را داشته باشید.

لینک مرتبط: تست شخصیت شناسی خنده؛ چگونه می خندید؟

  1. تاثیر خنده بر مغز که سبب کاهش درد می‌شود

درد جسمانی می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد. افراد ممکن است در نتیجه یک جراحت، یک جراحی یا هر دلیلی درد را تجربه کنند. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که خندیدن می‌تواند علائم درد را کاهش دهد، اما چگونه؟ اگر دقت کرده باشید گاهی وقتی بدن درد دارید اما میان دوستان خود هستید، کمتر درد را تجربه می‌کنید و گاهی حتی فراموش می‌کنید که بدن درد داشتید.

دانشمندان معتقدند مکانیسمی‌که به خنده اجازه می‌دهد تا به ظاهر درد را تسکین دهد، یک مکانیسم شیمیایی است. وقتی ما می‌خندیم، مغز اندورفین یا همان «احساس خوب» را ترشح می‌کند. اندورفین هنگام ورزش نیز آزاد می‌شود، مثلا وقتی حتی هنگام ورزش درد عضلانی را تجربه می‌کنید اما نمی‌توانید از احساس خوبی که در وجود شما ایجاد شده، چشم پوشی کنید.

خنده نیز باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود. تماشای یک کمدی، خندیدن با یک دوست، یا خواندن یک کتاب خنده دار ممکن است به تسکین درد کمک کند.

مطلب مرتبط: روز جهانی لبخند: ۱۴ سلبریتی که صاحب زیباترین لبخندها هستند

  1. رهایی از طرز فکر ناسالم

این که گاهی مردم خود را در یک نابسامانی ذهنی می‌بینند معمول است. با این حال، احساس افسردگی یا اضطراب دردناک است و می‌تواند کیفیت زندگی روزمره را کاهش دهد. اگر این احساسات همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال روانی در افراد باشد. خنده هرچند باعث درمان افسردگی و سایر مشکلات روانی نمی‌شود، اما می‌تواند علائم آن را کاهش دهد.

می‌گوید چگونه؟ پس دقت کنید، همانطور که اندورفین آزاد شده توسط خنده می‌تواند درد جسمی‌را کاهش دهد، می‌تواند درد روانی را نیز کاهش دهد. اندورفین‌های حس خوب به مغز سرازیر می‌کنند که در نهایت منجر به احساس آرامش می‌شود. توصیه همیشگی روانپزشکان برای افرادی که با غم، اندوه یا تنهایی دست و پنجه نرم می‌کنند، خندیدن است.

خندیدن مداوم می‌تواند به افراد کمک کند تا از افکار منفی دور بمانند. فردی که همیشه احساس منفی دارد و غمگین است در خندیدن نیز دچار مشکل می‌شود. در این صورت، به دنبال افراد، فیلم‌ها یا کتاب‌هایی که باشید که باعث ایجاد حس بهتر در شما می‌شود.

در این مطلب: ۷ بهترین گیاه دارویی برای بهبود سلامت مغز

  1. تاثیر خنده بر مغز؛ کاهش التهاب

التهاب اغلب در نتیجه بیماری‌های مختلف رخ می‌دهد. متخصصان سلامت مدت‌هاست که ارتباط بین التهاب مزمن و بسیاری از انواع بیماری‌ها را کشف کرده‌اند. چیزی که آن‌ها نمی‌دانند این است که چگونه خنده می‌تواند التهاب را کاهش دهد! محققان حدس می‌زنند از آنجایی که خنده می‌تواند استرس بدن را کاهش دهد، پس می‌تواند منجر به کاهش سطح التهاب نیز شود.

  1. خنده از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند

دلیل دیگری که چرا خنده بهترین دارو است – می‌توان به تاثیر آن بر سلامت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. فکر می‌کنید غیر ممکن است اما باید گفت خنده به سلامت کلی بدن شما کمک می‌کند. اگر تاثیر شیمیایی خنده را بر مغز و بدن در نظر بگیرید، درک این که چگونه خنده باعث ترشح دوپامین می‌شود تا حس خوبی در بدن ایجاد کند، باور این موضوع آسان‌تر خواهد بود. خنده با عوامل استرس زا که باعث التهاب در بدن می‌شوند، مبارزه می‌کند. این کار قطعا به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، اما این تنها بخشی از معادله است.

لینک مرتبط: ۸ فایده بی نظیر آب سیب برای سلامت بدن + عوارض جانبی

در حالی که استرس می‌تواند سیستم دفاعی بدن را از بین ببرد، خنده می‌تواند با حمایت از نوروپپتیدها در بدن که برای مبارزه با استرس و حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند، تقویت کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد آرا: 15

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان